سئو سایت
عکسی از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و نامزد ریاست‌جمهوری اتحاد خلق… [+] در میان میخک‌ها بر بالای خودروی TOGG، اولین وسیله نقلیه‌ای که تا به حال توسط صنعت خودروسازی ترکیه ساخته شده، در استانبول، ترکیه، سه‌شنبه، 23 مه، قرار گرفته است. 2023. پس از آنکه نه اردوغان و نه رقیب او، کمال قلیچداراوغلو، در دور اول روز یکشنبه بیش از 50 درصد آرا را به دست نیاوردند، رأی دهندگان در ترکیه در 28 مه برای دور دوم انتخابات به پای صندوق های رای برخواهند گشت. (AP Photo/Francisco Seco)
حق چاپ 2023 آسوشیتدپرس. همه حقوق محفوظ است اقتصاد ترکیه در مسیر اشتباهی قرار دارد. چندین سال تصمیم‌های مشکوک سیاست‌گذاری رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، این کشور را که در حال حاضر با بدهی‌های فزاینده، افزایش کسری حساب جاری، کاهش بهره سرمایه‌گذاران بین‌المللی، تضعیف لیر، تورم بالا و رشد کند مواجه است، از نظر مالی آسیب رسانده است.
زمین لرزه ویرانگر در ماه فوریه که نزدیک به 50000 ترک را کشت، این مشکلات را تشدید کرد و فشار بر اردوغان را افزایش داد، زیرا او با سخت ترین انتخابات از زمان به قدرت رسیدن دو دهه پیش به عنوان نخست وزیر مواجه شده بود.
ائتلاف اپوزیسیون، به رهبری تکنوکرات ملایم کمال کیلیچداراوغلو، به نظر می‌رسد در موقعیت خوبی برای به دست آوردن یک پیروزی ناچیز در انتخابات 14 مه قرار داشته باشد. نظرسنجی عمومی ترکیه به وضوح به نفع رهبر اپوزیسیون بود و روحیه بسیاری از سرمایه گذاران رو به رو ترکیه محتاطانه خوش بینانه بود.
یک پیروزی مطلق برای کیلیچداراوغلو قرار نبود. اردوغان بار دیگر مهارت‌های فوق‌العاده‌اش را به‌عنوان یک اپراتور سیاسی و جذابیت خود را برای بخش‌های بزرگی از مردم ترکیه حتی در شرایط سخت اقتصادی، از جمله میانگین نرخ تورم سالانه 75 درصد در سال 2022، به نمایش گذاشت.
پس از دور اول رای‌گیری، اردوغان با کسب 49.5 درصد آرا، به 50 درصد اکثریتی که می‌توانست انتخابات را به پایان برساند، به سختی از دست داد. کیلیچداراوغلو با 44.9 درصد آرا به مجلس راه یافت. این رای به دور دوم بین این دو رقیب اصلی در 28 ماه مه خواهد رفت. اردوغان به طور گسترده به عنوان نامزد پیشتاز معرفی می‌شود، که با حرکت قوی از آرای خود و همچنین نمایش قدرتمند اتحاد حزبش در انتخابات پارلمانی همراه است.
بیشتر از FORMFORBES ADVISOR بهترین شرکت‌های بیمه مسافرتیByAmy DaniseEditorByAmy DaniseEditorByAmy DaniseEditorByAmy DaniseEditor صرفنظر از اینکه چه کسی برنده می‌شود، ترکیه باید تکه‌های اقتصاد آسیب دیده خود را جمع‌آوری کند. اوگراس اولکو، رئیس تحقیقات اروپای نوظهور در مؤسسه مالی بین‌المللی مستقر در واشنگتن، گفت: شاید مهم‌تر از همه، این کشور باید «تعادل جدیدی» پیدا کند. این امر بر «ثبات قیمت‌ها، سیاست‌های متعارف و ثبات نرخ ارز» تمرکز دارد.
بدون این «تعادل جدید»، علاقه سرمایه گذاران خارجی خاموش می ماند. اولکو خاطرنشان کرد: علاوه بر این، ترکیه به طور فزاینده ای به بهبود روابط خود با چندین کشور عربی خلیج فارس، به ویژه عربستان سعودی و امارات متحده عربی و همچنین متحد سنتی خود، قطر و خطوط مبادله ارز با بازیگران اصلی مانند چین و کره جنوبی متکی خواهد شد. .
صندوق توسعه عربستان سعودی در بیانیه ای اعلام کرد که در ماه مارس، عربستان سعودی 5 میلیارد دلار در بانک مرکزی ترکیه سپرده گذاری کرد که نشان دهنده “تعهد این کشور برای حمایت از تلاش های ترکیه برای تقویت اقتصاد این کشور است”. در سال 2021، امارات متحده عربی یک صندوق استراتژیک 10 میلیارد دلاری را برای حمایت از سرمایه گذاری های نهادهای خود در ترکیه اعلام کرد.
به طور سنتی، قطر متحد اصلی ترکیه در جهان عرب و تامین کننده مالی آن بوده است. یک سری مبادلات ارزی بین دو کشور ترکیه را در دوران سخت اخیر تقویت کرد. روابط نزدیک آنکارا و دوحه باعث تشدید تنش در روابط ترکیه با ریاض و ابوظبی در بحبوحه اختلاف آنها با قطر شد که شاهد قطع روابط در سال 2017 بود. نزدیکی کشورهای عربی خلیج فارس در سال 2021 راه را برای حمایت جدید عربستان سعودی و امارات هموار کرد. برای ترکیه
در مواجهه با تورم فزاینده، اردوغان مدیران بانک مرکزی خود را تحت فشار قرار داده است تا نرخ‌های بهره را کاهش دهند، نه اینکه سیاست‌های متعارف‌تری برای افزایش نرخ بهره برای مبارزه با افزایش قیمت‌ها دنبال کنند. بر اساس آمار بانک مرکزی، تورم فزاینده در سال جاری اندکی کاهش یافته و در ماه آوریل به 43 درصد کاهش یافته است.
سبزیجات میوه تازه گوجه فرنگی پیمنتو پرتقال کدو سبز لوبیا قیمت لیر ترکیه در بازار مواد غذایی … [+] Kadikoy آسیایی استانبول ترکیه
تیم گراهام ترکیه باید کمربند مالی خود را محکم کند و تورم را مهار کند، اما به نظر می رسد اردوغان به سیاست پولی غیرمتعارف خود علاقه دارد. اولکو خاطرنشان می‌کند که ترکیه ممکن است چاره‌ای جز حرکت به سمت سیاست‌های پولی متعارف‌تر نداشته باشد – افزایش نرخ‌ها برای مهار تورم. اولکو گفت: «اگر ترکیه نتواند منابع مالی خالص خارجی به اندازه کافی برای پرداخت نهاده‌های وارداتی که برای صنعت تولید و در نتیجه صادرات مورد نیاز است جذب کند، رشد تولید ضعیف می‌شود و فشار کاهش ارزش لیر تشدید می‌شود.»
اولکو خاطرنشان کرد که اردوغان – یا هر کسی که از رای روز یکشنبه بیرون بیاید – به رشد نیاز دارد، زیرا فصل انتخابات تمام نشده است. انتخابات شهرداری در مارس 2024 آخرین آزمون تورنسل برای دستگاه حاکم خواهد بود و هیچ رهبری نمی خواهد با اقتصاد رو به وخامت وارد این انتخابات شود.
آیا اردوغان قادر به چرخش سیاسی بزرگ است؟ گونل تول، مدیر برنامه ترکیه در موسسه خاورمیانه، خاطرنشان می کند که «اردوغان هرگز بهایی برای چرخش هایی که انجام می دهد، نمی پردازد». تول در کتاب اخیر خود با عنوان جنگ ادرگان: مبارزه یک مرد قوی در خانه و سوریه، تصویری از اردوغان به عنوان شخصیتی در حال تکامل با هسته ایدئولوژیک کمی ترسیم می کند که از یک دموکرات محافظه کار به یک اسلام گرا و اکنون یک ناسیونالیست ترک تبدیل شده است.
تول خاطرنشان می‌کند که او همچنین «یک خودکامه ریشه‌دار» است که بسیاری از رسانه‌ها را کنترل می‌کند و زمین بازی به شدت به نفع او است. این عوامل باعث انتخاب مجدد او شد.
اگر اردوغان بخواهد چرخشی را انجام دهد، ممکن است فرمان اردوغان بر این سیستم نیز به او فرصتی برای تکان دادن بدهد. اما حتی اگر اردوغان به سمت سیاست‌های پولی متعارف‌تر روی آورد – و این یک «اگر» بزرگ باقی می‌ماند – اولکو متعجب است که «چقدر این امر برای سرمایه‌گذاران خارجی قانع‌کننده خواهد بود». اولکو و سایر تحلیلگران خاطرنشان می کنند که درجه بالای عدم اطمینان در مورد سیاست های اردوغان همه را به جز هدفمندترین سرمایه گذاران خارجی می ترساند.
سرگئی درگاچف، رئیس اجرایی بدهی شرکت‌های بازارهای نوظهور برای Union Investment Privatfonds GmbH، که مقر آن در آلمان است، گفت که او در قبال بدهی شرکت‌های ترکیه «سازنده» باقی می‌ماند، اگرچه شرکت او نسبت به بدهی‌های دولتی «سبک» است. وی گفت: “ما در حاشیه هستیم و منتظریم تا نتایج دور بعدی انتخابات را ببینیم.” و خاطرنشان کرد که هر سیگنالی مبنی بر اینکه آنکارا در حال بازنگری در سیاست های پولی است به خوبی توسط جامعه سرمایه گذاران دریافت خواهد شد.
صرف نظر از این، درگاچف اشاره می‌کند که چشم‌انداز شرکتی ترکیه مدل‌های مدیریت ریسک قوی ایجاد کرده است و «تاب‌آوری آن‌ها در برابر شوک‌ها و درجه پایین اهرم»، به‌ویژه صادرکنندگان ترکیه‌ای که به دنبال بازارهای جدید در آسیای جنوبی، جنوب شرقی و مرکزی هستند، تمجید کرده است.
مالکوم دورسون، رئیس استراتژی بازارهای نوظهور برای Global X ETFs، در مورد تأثیر ترکیه بر چشم انداز گسترده تر بازارهای نوظهور، خاطرنشان کرد که این کشور همچنان عضو کوچکی از طبقه دارایی است، بنابراین تأثیر کمی می بیند. او به عملکرد شدید بازار سهام اخیر آن به عنوان «حفاظ تورمی» اشاره می‌کند، زیرا سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای پول‌هایی را به سهام می‌ریزند که ارزش آن در میان افزایش قیمت‌ها از دست رفته است.
دورسون نگران است که ترکیه در مورد کنترل سرمایه احتمالی با “وضعیت آرژانتین” مواجه شود. آنها هنوز آنجا نیستند، اما او خاطرنشان می‌کند که «اگر کنترل‌های ارز مصنوعی آنها که توسط بانک‌ها اجرا می‌شود، به کنترل‌های ارز واقعی که توسط قانون اجرا می‌شود، تبدیل شود، ممکن است مشکل ایجاد شود. تداوم کنترل سرمایه در آرژانتین باعث شد تا شاخص ام‌اس‌سی‌آی جایگاه خود را به عنوان یک بازار نوظهور کاهش دهد. ترکیه – به همراه 23 کشور دیگر – در حال حاضر یکی از اعضای شاخص بازارهای نوظهور MSCI است. آرژانتین در سال 2021 حذف شد.
دورسون پیشنهاد می کند که سرمایه گذاران با دقت بیشتری به همسایه مدیترانه شرقی ترکیه یعنی یونان نگاه کنند. این ملت نیز اخیراً انتخابات بی نتیجه ای برگزار کرد. اما نخست وزیر، کیریاکوس میتسوتاکیس، کاندیدای پیشتاز، به دلیل بازسازی اقتصاد آسیب دیده یونان مورد تحسین بازارها قرار گرفت. دورسون خاطرنشان کرد که بدهی یونان امسال در آستانه ارتقاء به درجه سرمایه گذاری است و رشد گردشگری، بانک های با عملکرد بالا و تامین مالی اتحادیه اروپا، یونان را برای آینده مناسب خواهد کرد.
من را در توییتر یا لینکدین دنبال کنید. افشین مولوی عضو ارشد موسسه سیاست خارجی دانشکده مطالعات بین المللی پیشرفته دانشگاه جان هاپکینز و بنیانگذار خبرنامه دنیای نوظهور است. من معتقدم که ما شاهد یک تغییر عمیق در جهان خود هستیم که ناشی از شهرنشینی سریع، اتصال بی سابقه و رشد طبقات متوسط ​​در بازارهای در حال ظهور و ظهور قطب ها و بازیگران جدید ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک است. من این روندها را به عنوان یک روزنامه نگار، تحلیلگر بانک توسعه و استراتژیست ژئوپلیتیک برای بیش از دو دهه شرح داده ام. من مطالب زیادی برای فایننشال تایمز، رویترز، فارین پالیسی، واشنگتن پست و دیگران منتشر کرده ام. من همچنین برای شرکت مالی بین المللی بانک جهانی، آکسفورد آنالیتیکا، emerge85، رویترز و بنیاد آمریکای جدید کار کرده ام. من همچنین یک “جنگجوی آخر هفته” در تنیس و بسکتبال هستم و هنوز عاشق خواندن روزنامه های چاپی هستم.”>

* استانداردهای تحریریه چاپ
* چاپ مجدد و مجوزها

viraje

توسط viraje