به گزارش صنعت ماشین،

 به نقل از روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی صبح روز گذشته اعضای انجمن با هیئت رئیسه دیدار و مشکلات خود را مطرح کردند.

اعضا انجمن واردکنندگان موبایل خواستار تعیین تکلیف ارزی خود شدند

با توجه به اینکه بیش از ۱۲۰ روز است که به این شرکت‌ها ارز برای واردات تخصیص نیافته و مشکلات پیش آمده مالی و اجبار شرکت‌ها به تعدیل نیرو؛ اعضا تصمیم گرفتند که به صورت مستقیم و حضوری مشکلات خود را با هیئت رئیسه بیان کنند.

این درحالیست که هیئت رئیسه با توجه به جلساتی که با دفتر تخصصی لوازم خانگی، موبایل و معاون وزیر داشتند، قول مساعد برای تخصیص ارز بهمن ماه را تا پایان هفته جاری گرفتند و این موضوع را به اعضا انتقال دادند، اما اعضا تصمیم گرفتند امروز به صورت حضوری در دفتر انجمن خود حضور پیدا کنند.

اعضا انجمن واردکنندگان موبایل خواستار تعیین تکلیف ارزی خود شدند

در ابتدای جلسه عبدالمهدی اسدی رئیس هیئت مدیره انجمن ضمن خوشامد گویی به تمام حاضرین گزارشی از آخرین جلسات خود با مشاور ارشد وزیر صمت، لطفی زاده، معاون صنایع عمومی، برادران و مدیر کل دفتر تخصصی وصالی ارائه داد.

اسدی با بیان اینکه نقطه تعامل انجمن و وزارت صمت حفظ منافع ملی، آرامش بازار و منافع فعالین قانون‌مند است گفت: متاسفانه اهمال‌هایی از سوی برخی اشخاص در ارتباط گیری مناسب و در جریان قرار دادن مدیران مربوطه وزارت صمت صورت گرفته بود که سبب شد آقایان تازه با یکسری مسائل درون صنفی آشنا شوند به طوریکه برخی از مدیران وزارت صمت تازه با انجمن ما آشنا شدند و گله داشتند که چرا زودتر ارتباط نگرفته بودیم.

اعضا انجمن واردکنندگان موبایل خواستار تعیین تکلیف ارزی خود شدند

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد بازار توسط اعضا انجمن تامین می‌شود گفت: نظر به اعتماد شما عزیزان به هیئت رئیسه و انتخاب آنها به عنوان نماینده خود، ما بدون هیچ کم و کاستی مسائل را به آقایان رساندیم و آنها نیز از اینکه به طور مستقیم با تامین کنندگان بازار در ارتباط هستند استقبال کردند به طوریکه شخص آقای برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفتند به دلیل حساسیت موضوع خود شخصا به وضعیت تخصیص ارز موبایل نظارت خواهند کرد.

اسدی با اشاره به جلسه صبح خود با رئیس دفتر تخصصی گفت: آقایان این قول را به ما دادند که تا آخر هفته تمام تخصیص‌ها تا پایان دی ماه را که نزدیک ۴۰ میلیون دلار می‌شود را تائید خواهند کرد اینکه بقیه را چه زمانی خواهند داد هنوز چیزی به ما اعلام نکردند.

در ادامه این جلسه حبیب الله اسدی نایب رئیس هیئت مدیره با اشاره به وقایع سال ۹۷ گفت: بسیاری از اعضا تلخی‌های آن دوران را حس نکردند، اما حالا صنف ما به یک بلوغ کامل رسیده و بنا به اظهار مدیران دولت یکی از شفاف‌ترین و سالم‌ترین صنف‌ها است. ما امروز نگران دور زدن رجیستری هستیم و به آقایان هشدار دادیم وقتی خیلی راحت گوشی‌های ایفون ۱۴ و ۱۵ در بازار فعال می‌شود سایر گوشی‌ها نیز می‌توانند با همین ترفند رجیستری را دور بزنند.

اعضا انجمن واردکنندگان موبایل خواستار تعیین تکلیف ارزی خود شدند

وی ادامه داد: امروز تنها سدی که جلوی این اتفاق را گرفته عدم صرفه اقتصادی واردات قاچاق است اگر نرخ ارز تخصیص یافته به موبایل بالا برود دوباره بازار قاچاق فعال خواهد شد و همان تجربه شکست ترکیه در رجیستری در کشورمان نیز رخ خواهد داد.

در ادامه این نشست حسین روزبه با انتقاد از برخی تک روی‌ها گفت: درب دفتر تخصصی به روی همه باز است وقتی ما به عنوان تنها پل ارتباطی قانونی و رسمی واردکنندگان موبایل با دولت بحثی را مطرح می‌کنیم و فردا برخی از دوستان از نگاه خودشان و بر اساس منافع شخصی و نه صنفی، همان موضوع را بیان می‌کنند یک تضاد منافع به وجود می‌آید و این امر باعث تردید مدیران دولتی می‌شود.

وی افزود: از آن بدتر تعداد انگشت شماری فقط برای تطهیر اعمال گذشته خود و در راستای چوب لای چرخ گذاشتن صنف به تمام دفاتر دولتی رفت و آمد میکنند به طوریکه بیش از نیمی از انرژی هیئت رئیسه صرف مقابله با این چوب لای چرخ گذاشتن‌ها می‌شود.

در بخشی دیگر از جلسه اسماعیل ارغوان دبیر کل انجمن با اشاره به سابقه ۱۵ ساله فعالیت خود در مقام دبیر کلی انجمن‌های مختلف گفت: من به جرات می‌توانم بگویم که هیچ هیئت رئیسه‌ای مانند هیئت رئیسه انجمن واردکنندگان موبایل تا بدین حد دنبال منافع اعضا خود نبوده است و این عزیزان حتی از زندگی و کسب و کار شخصی خود نیز گذشتند تا مشکلات اعضا را حل کنند.

پس از صحبت هیئت رئیسه برخی از اعضا به بیان نظرات و دیدگاه خود پرداختند.

بایرام زاده با بیان اینکه اعضای هیئت رئیسه مورد وثوق و اطمینان تمام اعضا هستند خواستار استفاده از مدیران بازنشسته و سابق وزارت صمت جهت مشاوره به انجمن شد.

اعضا انجمن واردکنندگان موبایل خواستار تعیین تکلیف ارزی خود شدند

امیر الماسی نیز در خصوص تخصیص ارز گفت: بانک مرکزی کاری به تاریخ تخصیص‌ها ندارد و ملاک برای آنها نظر دفتر تخصصی است اگر دفتر درخواست دهد حتی ۵ روزه ارز می‌دهند.

دوست محمدی عضو کمیسیون تجهیزات با بیان اینکه در این صنف رانت وجود دارد گفت: وقتی ما از بهمن ماه ارز نگرفتیم چگونه چند شرکت هر روز سبد کامل به بازار می‌دهند و جنس روز دارند. مشخص است که این شرکت‌ها رانت و ارتباطات دارند وقتی ما به عنوان یک تشکل و انجمن ثبت شده و قانونی درخواست اطلاعات گمرکی و واردات می‌کنیم می‌گویند طبقه بندی شده است در صورتیکه در دوره‌های قبل هیئت مدیره هر انجمن و صنفی به اطلاعات حوزه خود دسترسی داشت.

وی ادامه داد: امروز در کشور‌های پیشرفته انجمن‌ها و تشکل‌ها بازوی کنترل بازار دولت‌ها هستند حتی در کشور خودمان برخی حوز‌ها دولت بر اساس اعلام انجمن ارز به شرکت‌ها تخصیص می‌دهد و در مقابل انجمن مربوطه متعهد به کنترل و تامین بازار است، اما متاسفانه در صنف حساس موبایل که امروز تبدیل به یک کالای اساسی شده است چنین تعاملی بین حاکمیت و انجمن وجود ندارد.

راهنشین عضو کمیسیون تنظیم بازار نیز با بیان اینکه لازم است انجمن و فعالیت‌های ان در رسانه‌ها و فضای عمومی بیشتر نمایان باشد گفت: ما باید از طریق روابط عمومی با رسانه‌ها و افرا تاثیر گذار ارتباط بگیریم تا هم مردم ر جریان فعالیت شفاف ما قرار بگیرند و هم مدیران دولتی از طریق رسانه‌ها ما را ارزیابی کنند. رسانه‌ها بهترین ترازو هستند و قابلیت تاثیر گذاری بر روی تصمیم‌ها و سیاست گذاری‌ها را دارند پس باید از این ظرفیت استفاده کرد.

تجمع اعتراضی اعضا انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی پس از ۳ ساعت پایان یافت.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje