Wp Header Logo 462.png
نقد و بررسی طراحی پیکاپ KMC T8

تی ۹ پر فروش ترین پیکاپ دو دیفرانسیل ایران است و ما در این مطلب طراحی پیکاپ KMC T8 را از همه نظر بررسی می کنیم.

پیکاپ ها را می توان یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین سگمنت ها در سراسر جهان اعم از امریکا، آفریقا و حتی اروپا به شمار آورد. سگمنتی که می توان گفت در گذشته و در اقصی نقاط جهان عموما برای مصارف تجاری و باری و البته خارج جاده ای (آفرود) کاربرد بیشتری داشت. اما با گسترش بازار این سگمنت و علاقه مندی مشتریان, پیکاپ ها به محصولی جذاب و کاربردی برای مصارف شهری نیز تبدیل شدند.

با این حال بازار خودروی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و پیکاپ ها از گذشته تا به امروز سگمنتی پرطرفدار به شمار می آمده و شاید با اشاره به پیکاپ ها، نخستین محصولاتی که در ذهن کاربران و مشتریان ایرانی خطور کند، نیسان پیکاپ و تویوتا هایلوکس باشد. محصولاتی که با گذر چندین سال از معرفی و نیز توقف عرضه آن ها، اما همچنان طرفداران پروپا قرصی در میان مردم دارند.

بدنه طراحی پیکاپ KMC T8

اما چند سالی است که با توجه به عدم واردات پیکاپ های روز ژاپنی و نیز قیمت غیر منطقی نسخه های قدیمی تر آن ها در کشور، پای پیکاپ های چینی و دو دیفرانسیل به کشور باز شده است و با توجه به شرایط موجود، توانسته اند به محبوبیت خوبی در میان علاقه مندان به این سگمنت دست یابند. یکی از این محصولات، جک T8 یا KMC T8(نام اختصاصی کرمان موتور) نام دارد که از سال ۱۳۹۹ توسط کرمان موتور به بازار عرضه شد و با توجه به قیمت اقتصادی تر در مقایسه با رقبای ژاپنی، طراحی عضلانی، پیشرانه کارآمد و ابعاد مناسب، توانست به سرعت در بازار نامی دست و پا کند.

محصولی که به جرات می توان گفت که سگمنت پیکاپ در بازار خودرویی ایران را وارد جایگاهی جدید کرد، بطوری که علاوه بر اینکه مشتریان پیش تر پیکاپ ها را برای تجربه خارج جاده ای و سفرهای آفرودی انتخاب می کردند، اکنون با ورود T8 به بازار، برای سفرهای جاده ای و حتی مصارف شهری، به یکی از انتخاب های اصلی افراد در کنار کراس اوورهای عمدتا چینی دیگر، تبدیل شده است. اما این بار در این مقاله قصد داریم طراحی پیکاپ KMC T8 را در قالبی متفاوت مورد نقد و بررسی قرار دهیم و ببینیم که این پیکاپ دو دیفرانسیل از چه ویژگی های برخوردار بوده که توانسته به این محبوبیت دست یابد و آیا تنها ویژگی های ظاهری و استایل آن بوده که در این امر تاثیرگذار بوده یا موارد دیگری هم دخیل بوده است.

طراحی ظاهری : استایلی عضلانی با الهام از پیکاپ های امریکایی

کی ام سی T8 پیکاپی است که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۸ توسط کمپانی JAC معرفی شد و عرضه جهانی آن نیز در سال ۲۰۱۹ صورت گرفت. این محصول که بر پایه پلت فرم بین المللی نسل هشتم جک توسعه یافته است، در مراکز و استودیوهای طراحی بین المللی JAC Motors در ایتالیا و ژاپن طراحی شده است. طراحی بیرونی کی ام سی T8 به عنوان یک پیکاپ، دقیقا آن چیزی است که می توان از یک محصول در این سگمنت انتظار داشت. یعنی نمایش پیکره ای عضلانی و تنومند در کنار جزئیاتی نسبتا مدرن که نشان دهنده ویژگی های عملکردی آن نیز می باشد.

پیکاپ KMC T8

در طراحی پیکاپ KMC T8 در نمای جلو نخستین عنصری که جلب توجه می کند، استفاده از یک جلو پنجره شش ضلعی عظیم الجثه به همراه لوگو تایپ بزرگ KMC است که دماغه آن را کاملا ایستا و البته جسور و عضلانی نشان می دهد. در کنار این موارد، سه نوار افقی مشکی جلو پنجره بر عریض تر مشان دادن خودرو نیز کمک کرده است. ضمن اینکه در نسخه عرضه شده در بازار ایران, نوار کرومی اطراف جلوپنجره به رنگ مشکی پیانویی در آمده است که چهره ای به مراتب آفرودی تر و اسپرت به ان بخشیده است.

طراحی چراغ از پیچیدگی فرمی خاصی پیروی نمی کند، با این حال اتصال آن به جلو پنجره و نیز گرافیک نورپردازی آن کاملا مدرن و هماهنگ با سایر عناصر نمای جلو می باشد.

چراغ جلو پیکاپ KMC T8

با گذر این عناصر، به جزئیات سپر می رسیم که به واسطه بزرگ بودن جلو پنجره، خبری از ورودی های هوای مرکزی و کناری سپر نیست و در واقع دماغه T8 به گونه ای طراحی شده است که جلوپنجره، تمامی ویژگی های بصری و عملکردی این قسمت مانند ورود هوا به موتور را نیز بر عهده گرفته است. با این حال بر روی سپر دو پروژکتور قرار دارد که هرچند در هماهنگی کامل با سایر جزئیات دماغه طراحی شده است، اما کمی قدیمی به نظر می رسد.

در قسمت مرکزی سپر هم یک فلاپ مشکی که در واقع در امتداد گارنیش های (بچه گلگیرهای ) دور گلگیر نمای جانبی است قرار دارد و علاوه بر جنبه تزئینی، در مسیرهای صعب ‌العبور، از آسیب به سپر و سایر قطعات بدنه در این قسمت، تا حد زیادی جلوگیری می کند. با گذر از نمای جلو، به نمای جانبی می رسیم که تکمیل کننده نمای جلو می باشد و چهره ای ساده، اما عضلانی با خطوط محکم را به نمایش می گذارد.

نمای جانبی پیکاپ KMC T8

به عنوان یک پیکاپ با طول ۵۳۲۵، ارتفاع ۱۸۳۰ و فاصله محوری ۳۰۹۰ میلی متری, T8 تناسبات قابل قبولی را به نمایش می گذارد. ضمن اینکه ابعاد ۱۵۲۰ میلی متری محفظه بار، بسیار آن را نزدیک به نسل فعلی تویوتا هایلوکس می کند. استفاده از رینگ های ۱۸ اینچی نیز در بهبود تناسبات نمای جانبی تاثیرگذار بوده است.به علاوه اینکه خطوط ساده اما محکم این نما، ارتباط بصری مناسبی را بین نمای جلو و عقب T8 ایجاد کرده است.

با رسیدن به نمای پشت طراحی پیکاپ KMC T8، با ظاهر آشنای سگمنت پیکاپ رو به رو می شویم. یعنی استفاده از چراغ های مستطیلی عمودی در کناره ها، درب محفظه بار و سپری که محل قرارگیری پلاک بر روی آن قرار گرفته است. با وجود این ظاهری تکراری اما کی ام سی T8 در این نما هم موفق ظاهر شده است.چرا که همانند سایر قسمت های بدنه، یعنی نمای جلو و کناری، ما همچنان ظاهر تنومند T8 را در نمای عقب حس می کنیم. استفاده از گرافیک دوبل C شکل در چراغ ها، خطوط افقی بر روی درب محفظه بار که به نوعی در امتداد خطوط شخصیتی نمای جانبی شکل گرفته است و سپری که همرنگ بدنه می باشد، از هماهنگی کامل با یک دیگر برخوردار بوده و در بهبود گرافیک کلی نمای عقب T8 تاثیر گذار می باشند.

طراحی پشت پیکاپ KMC T8

طراحی ذوزنقه ای شکل چراغ های مه شکن و دنده عقب که بر روی سپر عقب است نیز هماهنگی مناسبی با سایر عناصر این نما و البته نمای جلو ایجاد کرده است.

طراحی پیکاپ KMC T8 در کابین ؛ نمایش شخصیتی متفاوت از نمای بیرونی

با ورود به داخل کابین T8، تمام ویژگی های ظاهری که توجه شما را به خود جلب کرده، در یک آن رنگ می بازد, بطوری که شما با فضایی کاملا بی روح و فاقد ویژگی بصری خاصی رو به رو می شود. علاوه بر این، طراحی داخلی کابین به لحاظ فرمی، از هارمونی مناسبی با نمای بیرونی برخوردار نیست و آن ساختار محکمی که در نمای بیرونی وجود داشت به هیچ عنوان در داخل کابین دیده نمی شود.

کابین پیکاپ KMC T8

طراحی کمانی شکل خطوط بالای داشبورد و نیز کنسول میانی که در بر گیرنده نمایشگر مرکزی و پنل کنترل سیستم تهویه می باشد، هر چند زشت نیست، اما به هیچ وجه از طراحی مدرن و به روزی برخوردار نبوده و به عبارتی یادآور سبک طراحی یک دهه پیش محصولات چینی می باشد!

دنده پیکاپ KMC T8

در ادامه این قسمت که شامل قرارگیری دسته دنده، ترمزدستی، دو کاپ هولدر و یک زیر آرنجی می باشد وضعیت بدتر شده و طراحی کاملا بسیار ساده می باشد، به گونه ای که این حس را به بیننده منتقل می کند که این قسمت در هنگام تولید و مونتاژ و تنها برای قرارگیری اجزا در کنار یک دیگر ساخته شده و هیچ تفکر و ایده پشت آن نبوده است. ضمن اینکه طراحی مجموعه غربیلک فرمان و سردنده هارمونی چندانی با یک دیگر ایجاد نکرده اند.

نمایشگر پیکاپ KMC T8

طراحی پنل رودری نیز وضعیت بهتری نداشته و کاملا ساده و فاقد جذابیت می باشد. بخصوص وقتی عمده متریال این قسمت از پلاستیک خشک ساخته شده باشد. با این حال اما تمامی ادوات داخلی در دسترس بوده و این امر، یعنی ارگونومی مناسب از ویژگی های مثبت یک پیکاپ، بخصوص در سفرهای خارج جاده ای و مسیرهای سخت می باشد. طراحی و ارگونومی نشیمن و پشتی صندلی ها، همانند سایر محصولات اکونومی جک، کمی خشک بوده و به خوبی بدن را احاطه نمی کند و این می تواند در مسیرهای طولانی، باعث خستگی سرنشینان شود.

کلام آخر طراحی پیکاپ KMC T8

به طور کلی کی ام سی T8 به عنوان یک پیکاپ اقتصادی (البته نه در ایران) در مقایسه با رقبای ژاپنی و نیز صد البته رقبای هموطن خود، از نقطه نظر طراحی ظاهری دارای ویژگی های مثبت زیادی است که از جدا مسائل  فنی و سایر موارد، استایل ظاهری آن را باید از دلایل مهم محبوبیت و موفقیت آن در بازار به شمار آورد و فراموش نکنیم که کی ام سی T8  سهمی ۵۷ درصدی از بازار پیکاپ های کشور را در سال گذشته به خودرو اختصاص داده و به پرفروش ترین محصول این سگمنت در بازار ایران تبدیل شده است.

اما در مقابل طراحی ظاهری، فضای کابین T8 ویژگی خاصی برای نمایش حتی در مقابل برخی رقبای چینی تازه وارد خود که پیشرفت های زیادی را تجربه کرده اند، ندارد و با وجود کاربردی بودن ان، اما بازهم دلیل موجهی برای چنین سبک طراحی قدیمی و از مد افتاده نمی باشد.

با این حال به تازگی و در سال ۲۰۲۳ کمپانی JAC Motors از نسخه فیس لیفت T8 و با نام T8 Pro رونمایی کرد که طراحی داخلی آن به کلی دگرگون شده است که انتظار می رود عرضه کننده داخلی ان، همزمان با بازار بین المللی، نسخه بروزرسانی شده T8 را به بازار داخلی معرفی کند و خون تازه ای به رگ های این پیکاپ خوش استایل و محبوب وارد کند.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje