نتیجه عکس واردات خودرو ؛ افزایش قیمت در جهت سیاست تنظیم بازار؟
منتشر شده در 24 اردیبهشت 1403 ساعت 12:00 نخستین بار در زمان وزارت سید رضا فاطمی امین، بحث واردات خودرو با تنظیم بازار خودروی ایران و جبران کمبود عرضه خودروسازان مطرح شد اما نتیجه واردات خودرو چه شد؟ به گزارش آخرین خودرو، نخستین بار بحث واردات خودرو با تنظیم بازار خودروی ایران و جبران کمبود

منتشر شده در 24 اردیبهشت 1403 ساعت 12:00

نخستین بار در زمان وزارت سید رضا فاطمی امین، بحث واردات خودرو با تنظیم بازار خودروی ایران و جبران کمبود عرضه خودروسازان مطرح شد اما نتیجه واردات خودرو چه شد؟
به گزارش آخرین خودرو، نخستین بار بحث واردات خودرو با تنظیم بازار خودروی ایران و جبران کمبود عرضه خودروسازان مطرح شد و وزیر وقت صمت (رضا فاطمیامین) وعده داد که خودروهایی را وارد کشور میکند که اولا اقتصادی باشند و طبقه متوسط جامعه ایران بتوانند آنها را خریداری کنند، ثانیا زیر یک میلیارد تومان وارد بازار شوند.
خودروی اقتصادی طی زمان تبدیل به کلید واژهای برای واردکنندگان شد که به سراغ کمآپشنترین خودروهای موجود بازارهای خارجی روند. اما آیا همان کمآپشنهای اقتصادی برای طبقه متوسط ایرانی قابل خرید شد؟
بهرغم آنکه در ابتدا عنوان شد که خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه و با قیمتی رقابتی وارد بازار میشوند، اما این تصمیم به سرانجام نرسید و خودروهای وارداتی سر از سامانه یکپارچه درآوردند و با کف قیمت ۹۰۰ میلیون تومان عرضه شدند.

اقتصادیهای وارداتی لوکس شدند
حال عرضه خودروهای وارداتی به بازار به صورت قطرهچکانی ادامه دارد، اما قیمت اولیه آنها روز به روز درحال افزایش است. با توجه به هزینههای جدیدی که به روند واردات خودرو به کشور اضافه شده است – به غیر از تعرفه بالای واردات- برای اکثر خودروهای وارداتی قیمتهای جدیدی اعلام شده است. برای مثال، تویوتا لوین بنزینی در ابتدا دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان در سامانه قیمت خورده بود، اما کمی بعد پیامک واریز برای خریداران نشان داد که قیمت این خودرو به دو میلیارد و ۵۷۵ میلیون تومان تغییر کرده است.

جی ای سی امکو نیز در ابتدا دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان قیمت خورد، اما پس از آن اعلام شد که قیمت نهایی این خودرو دو میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان است.
افزایش قیمت خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه به گونهای پیش رفت که اکنون حتی قیمت فروش علیالحساب در مبادی ورودی آنها کمتر از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان نیست.
سیاستگذاران کجای کارند؟
اما این تازه آغاز کار است. قیمت خودرو های وارداتی در سامانه یکپارچه و در بدو ورود آنها به بازار نجومی تعیین شده، اما پرواضح است که با ورود این خودروها به بازار آزاد نرخ آنها چند برابر خواهد شد و با توجه به این که بازار سالها تشنه ورود خودروهای خارجی به کشور بوده، حال با این شرایط تنها عدهای محدود قادر به خرید و فروش خودروهای تازه وارد خارجی در بازار خواهند بود.
خرید و فروش حوالههای خودروهای وارداتی پیش از عرضه آنها، آن هم با قیمتهای چندین میلیاردی، مهر تاییدی بر آن است که ورود این خودروها بازار را ملتهبتر از گذشته خواهد کرد.
حال این پرسش مطرح است که این اتفاقات در مساله تنظیم بازار خودروی کشور چه جایی دارد؟ آیا سیاستگذاران تنظیم و رفع التهابات بازار را هنگام قیمتگذاری و سازوکار واردات درنظر میگیرد؟ اگر پاسخ مثبت است، چرا این اقدامات تاکنون نتیجه عکس داده است؟
source
کلاس یوس
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0