Wp Header Logo 495.png


منتشر شده در 26 اردیبهشت 1403 ساعت 13:00



عکاس
علیرضا پاداش

مقایسه کی ام سی A5 و کی ام سی X5

A5 و X5 دو کراس اوور جدید کرمان موتور هستند و ما در این مطلب به مقایسه کی ام سی A5 و کی ام سی X5 می پردازیم.

شرکت کرمان موتور اخیراً دو کراس ‌اوور جمع‌وجور هم‌کلاس را به لیست محصولات خود اضافه کرده است. قبول داریم که این سگمنت بسیار پرطرفدار است و می‌تواند سودآوری مناسبی برای کرمان موتور داشته باشد، اما باز هم جای سوال دارد که چرا این شرکت دو خودروی هم‌کلاس و رقیب یکدیگر را به صورت هم‌زمان به بازار ایران عرضه کرده است. به هر حال در این مطلب به مقایسه کی ام سی A5 با کی ام سی X5 می‌پردازیم و نقاط ضعف و قوت این دو شاسی‌بلند شهری جدید کرمان موتور را نسبت به یکدیگر بسنجیم تا مشتریانی که قصد خرید دارند، بدانند کدام یک از این دو خودرو گزینه مناسب‌تری برای آنها خواهد بود.

درباره کی ام سی A5 و X5

کی ام سی A5 نام جدیدی است که شرکت کرمان موتور برای یک محصول موجود در بازار ایران انتخاب کرده است. این ماشین پیش از این توسط شرکت سیف خودرو و با نام SWM G01F به بازار کشورمان راه پیدا کرده بود. برند SWM در اصل یک شرکت موتورسازی قدیمی ایتالیایی است که طی سال‌های اخیر توسط چینی‌ها خریداری شده و حالا محصولات مختلفی از جمله مدل G01F زیر پرچم این نشان به تولید می‌رسد. البته این برند ایتالیایی در اصل SVVM بود که حالا توسط چینی‌ها به SWM تغییر پیدا کرده است. سیف خودرو این ماشین را در سال ۱۳۹۹ به بازار ایران آورد اما متاسفانه نتوانست عرضه آن را به درستی انجام دهد و حالا کرمان موتور این محصول را به سبد تولیدات خود اضافه کرده است.

کی ام سی X5 نیز در اصل نسخه فیس‌لیفت شده جک S5 است و در کشور چین با نام سهول X6 عرضه می‌شود. این خودرو در سال ۲۰۲۲ به نمایش درآمد و حالا به سبد کرمان موتور اضافه شده است.

مقایسه طراحی ظاهری کی ام سی A5 و کی ام سی X5

کی ام سی X5 به عنوان نمونه به‌روز شده جک S5، انصافاً ظاهر مدرن و جذاب‌تری نسبت به A5 پیدا کرده است. این خودرو در نمای جلو، طرح چراغ‌های عقب و برخی جزئیات بدنه دچار به‌روزرسانی شده و به ویژه فرم چهره آن بسیار مدرن و مطابق سلیقه مشتریان لوکس‌پسند از آب درآمد است. البته طراحی نمای چهره ایکس۵ با اتاق قدیمی S5 خیلی هماهنگی ندارد، اما می‌توان گفت که در رنج قیمتی خودش کراس ‌اوور نسبتاً زیبا و جذاب به حساب می‌آید.

اما کی ام سی A5 یا همان SWM G01F از سال ۹۹ وارد بازار ایران شد و در آن زمان ظاهر بسیار جذابی نسبت به اکثر رقبا ارائه می‌داد. اما امروزه طرح بدنه این خودرو نسبتاً قدیمی شده و تنها چیزی که باعث حفظ گیرایی آن شده است، فرم اسپرت سپر عقب، طرح مهیج جلوپنجره و استایل مناسب سپر جلوی آن بوده است. به هر ترتیب KMC A5 به عنوان یک کراس‌اوور با طراحی نسبتاً اسپرت، همچنان گیرایی مناسبی دارد و برای افرادی که به هیجان طراحی اهمیت بالاتری می‌دهند، این خودرو می‌تواند به واسطه استایل هجومی‌تر خود، جذابیت بیشتری نسبت به X5 داشته باشد.

مقایسه کی ام سی X5 با کی ام سی A5 از لحاظ مشخصات فنی

هر دو کراس ‌اوور کرمان موتور از موتورهای ۴ سیلندر توربوشارژ با حجم ۱.۵ لیتر استفاده می‌کنند. با این حال ماهیت این دو پیشرانه متفاوت است و توان خروجی آنها با یکدیگر اختلاف قابل توجهی دارد. موتور کی ام سی X5 که نمونه آپدیت شده از موتور جک S5 نیوفیس است، قدرتی معادل ۱۷۲ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر تولید می‌کند و آن را از طریق گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته دو کلاچه تر به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.

مقایسه فنی کی ام سی A5 و کی ام سی X5

در سمت دیگر موتور کی ام سی A5 معادل ۱۳۷ اسب بخار و ۲۱۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که بعد از عبور از یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه تر به محور چرخ‌های جلو می‌رسد. واضح است که قدرت موتور A5 نسبت به X5 کاهش نسبتا قابل توجهی دارد. به ویژه از لحاظ گشتاور، این اختلاف توان کاملاً قابل توجه است و می‌تواند باعث کندی شتاب اولیه این محصول شود.

در مورد شتاب صفر تا صد این دو خودرو به صورت رسمی اطلاعاتی منتشر نشده است، اما بعضی تست‌های غیررسمی انجام شده روی آنها نشان می‌دهند که شتاب صفر تا صد کی ام سی A5 تقریباً چیزی در حدود ۱۲ ثانیه و یا بیشتر به طول می‌انجامد. این در حالی است که کی ام سی ایکس ۵ با توجه به توان موتور بالاتر و همچنین حدود ۱۵۰ کیلوگرم وزن کمتر، شتاب به نسبت سریع‌تری از خود نشان می‌دهد.

مقایسه خودروهای کی ام سی

بر این اساس می‌توان انتظار داشت که ایکس فایو ظرف مدت کمتر از ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. همچنین برخورداری از گشتاور بالاتر باعث می‌شود تا KMC X5 در زمینه سبقت‌گیری و یا عبور از مسیرهای ناهموار با دنده سنگین نیز کشش به مراتب بهتر نسبت به دیگر محصول کرمان موتور یعنی کی ام سی A5 از خود نشان دهد.

کیفیت سواری هر دو خودرو به عنوان کراس‌اوورهای جمع‌وجور شهری، خیلی خشک نیست و می‌تواند رضایت نسبی کاربران را با انتقال حداقلی ضربات جاده به کابین، به دست آورد. اما نکته اینجاست که سیستم تعلیق عقب کی ام سی A5 از نوع یکپارچه محور پیچشی بوده ولی کی ام سی X5 از سیستم تعلیق عقب مستقل مولتی‌لینک سود می‌برد. استقلال سیستم تعلیق هر یک از چرخ‌های عقب در کی ام سی X5 باعث می‌شود تا هندلینگ و پایداری این خودرو در سرعت‌های بالا و هنگام دور زدن نسبت به حریف بالاتر باشد و سواری اطمینان‌بخش‌تری را ارائه دهد.

تولید کی ام سی

میزان مصرف سوخت این دو خودرو به هم بسیار نزدیک است و می‌توان آن را به طور متوسط حدود ۷.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در نظر گرفت. باک سوخت کی ام سی X5 معادل ۵۵ لیتر ظرفیت دارد و باک سوخت A5 نیز ظرفیت ۵۴ لیتری ارائه می‌دهد. با این تفاسیر به نظر می‌رسد کی ام سی X5 از لحاظ قدرت موتور، هیجان سواری و هندلینگ و پایداری نسبت به دیگر محصول کرمان موتور برتری نسبی داشته باشد و از لحاظ فنی خودروی بهتری به شمار برود.

نمای عقب  کی ام سی A5

مقایسه کابین و طراحی داخلی

طراحی داخلی کی ام سی A5 نسبت به زمانی که با نشان SWM به بازار ایران آمده بود، تفاوت چندانی ندارد. بنابراین این سبک طراحی اگرچه تا حدودی اسپرت به نظر می‌رسد، اما نسبتاً قدیمی شده است و آن‌قدر جذابیت ندارد که در مقابل طرح جدید کابین و داشبورد کی ام سی X5 قد علم کند. نمای داخلی کی ام سی X5 به واسطه طرح جدید داشبورد و غربیلک فرمان به علاوه استایل زیبای کنسول مرکزی و نمایشگر بزرگ مالتی‌مدیا به فرم ایستاده، نسبتاً لوکس و مدرن به نظر می‌رسد و به احتمال قوی نسبت به طراحی داخلی A5، می‌تواند با استقبال بیشتر مشتریان روبرو شود.

مقایسه کابین کی ام سی A5 و کی ام سی X5

متریال استفاده شده در کابین هر دو خودرو نسبتاً باکیفیت احساس می‌شود و حس نامطبوع کراس‌اوورهای ارزان‌قیمت را به کاربر انتقال نمی‌دهد. از لحاظ میزان فضای داخل اتاق، به ویژه صندلی‌های ردیف عقب، خودروی کی ام سی A5 نسبت به حریف شرایط بهتری دارد؛ چراکه فاصله محوری آن حدود ۹ سانتیمتر بزرگتر است و همین قضیه باعث شده تا فضای پا در ردیف دوم آن نسبت به حریف کمی جادارتر احساس شود.

مقایسه کابین های کی ام سی

در مورد گنجایش صندوق عقب نیز وضعیت A5 نسبت به X5 برتری محسوسی دارد؛ چرا که حجم صندوق عقب کی ام سی X5 معادل ۴۸۵ لیتر است، اما گنجایش صندوق عقب کی ام سی A5 به ۵۷۰ لیتر می‌رسد.

مقایسه امکانات رفاهی و ایمنی

کی ام سی X5 دارای امکاناتی به شرح زیر است:

دسته دنده الکتریکی، چهار کیسه‌ هوا، سنسور نور و باران، صندلی برقی راننده با حافظه و گرمکن، تهویه اتوماتیک دیجیتال، نمایشگر لمسی با قابلیت اتصال اندرویداتو و اپل کارپلی، نورپردازی داخلی، ترمز پارک برقی و اتوهلد، کروز کنترل، فرمان کمکی برقی، سقف پانورامای برق، کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، دوربین ۳۶۰ درجه، جلوآمپر دیجیتال و …

مقایسه امکانات کی ام سی A5 و کی ام سی X5

اما امکانات KMC A5 متنوع‌تر بوده و به ویژه بعضی رادارهای هشدار در آن وجود دارد که ایمنی را بهبود می‌بخشند:

شش کیسه هوا، کنترل پایداری الکترونیکی، رادار هشدار برخورد از جلو و هشدار خروج از خط، ترمز پارک برقی، سنسور پارک جلو و عقب، هشدار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل، سقف پانوراما، تهویه مطبوع اتوماتیک با پنل لمسی ۴.۳ اینچی، کلاستر دیجیتال ۷ اینچی، تنظیم برقی صندلی راننده با گرمکن و سردکن، استارت دکمه‌ای، دوربین ثبت وقایع، درب صندوق برقی با تشخیص مانع، صفحه نمایشگر مالتی‌مدیا ۱۰ اینچی، شارژر وایرلس و …

مقایسه کی ام سی A5 و کی ام سی X5 ؛ کدام بهتر است؟

نتیجه‌گیری : کی ام سی A5 ارزنده‌تر است یا کی ام سی X5؟

با توجه به توضیحاتی که در بالا ارائه شد، باید بگوییم کی ام سی X5 موتور پرقدرت‌تری دارد و می‌تواند مناسب افرادی باشد که به دنبال یک خودروی خوش‌شتاب با چابکی نسبتاً بالاتر هستند. همچنین طراحی نمای چهره و کابین این خودرو نیز نسبت به حریف کمی لوکس و مجلل‌تر به نظر می‌رسد. ضمنا به دلیل اشتراک فنی با جک S5 نیوفیس و کی ام سی K7، احتمالاً قطعات و لوازم یدکی X5 راحت‌تر قابل دسترس باشد و از این جهت دردسر کمتری برای مالک خود به وجود بیاورد.

اما کی ام سی A5 کابین و صندوق عقب بزرگتری دارد، امکانات آن متنوع‌تر است و طراحی اسپرت‌تری ارائه می‌دهد که می‌تواند مورد پسند جوانان قرار گیرد. بنابراین اگر امکانات بیشتر کابین و صندوق بزرگتر به همراه طراحی ظاهری اسپرت جز معیارهای اصلی شماست، احتمالاً A5 می‌تواند انتخاب اول شما باشد. در غیر این صورت KMC X5 گزینه بهتری به نظر می‌رسد.

ویدیو معرفی KMC X5

ویدیو معرفی KMC A5

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje