Wp Header Logo 465.png


منتشر شده در 24 اردیبهشت 1403 ساعت 17:00


همکاری تویوتا و byd

تویوتا و بی وای دی در حال گسترش همکاری های خود هستند. با توافقات صورت گرفته بین این دو شرکت بزرگ، تویوتا در آینده دو یا سه مدل هیبریدی شارژی را بر اساس پلتفرم بی وای دی DM-i تولید خواهد کرد. اگر همه چیز طبق برنامه ریزی ها پیش برود، این مدل ها نهایتاً تا سه سال آینده وارد بازار خواهند شد.

حتماً می دانید که تویوتا از پیشگامان خودروهای هیبریدی است. اما اکثر تولیدات این خودروساز ژاپنی از نوع هیبریدی ساده (HEV) هستند. در این نوع خودروها، از سامانه کمکی عمدتاً ضعیف و باتری های کم ظرفیت استفاده می شود و نمی توان آنها را با برق شهری شارژ کرد. طبق قوانین موجود در چین، این نوع از خودروهای هیبریدی سبز حساب نشده و مشمول سوبسید نمی شوند. تویوتا برای اینکه بتواند محصولات خود را مشمول سوبسید کند، تصمیم گرفته روی خودروهای هیبریدی شارژی تمرکز کند. برای دستیابی به این هدف، خودروساز بزرگ ژاپنی به جای طراحی پلتفرم یا پیشرانه های جدید، به سراغ بی وای دی رفته و قصد دارد محصولات هیبریدی شارژی خود را بر اساس پلتفرم DM-i تولید کند.

آنطور که رسانه های چینی گزارش کرده اند، تویوتا تغییراتی را در تکنولوژی های مرتبط با پلتفرم DM-i اعمال خواهد نمود تا تجربه رانندگی مشابه با دیگر محصولات کمپانی باشد. نام پلتفرم DM-i از عبارت DualMode Intelligent اقتباس شده است. پلتفرم اصلی DM از سال ۲۰۰۸ توسط بی وای دی مورد استفاده قرار می گیرد. این پلتفرم وارد نسل پنجم خود شده و گفته می شود مدل های مبتنی بر آن مصرف سوختی برابر با ۲.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهند داشت. با چنین مصرف سوخت کمی، مدل های بهره مند از این پلتفرم قادر خواهند بود تا ۲۰۰۰ کیلومتر مسافت را طی کنند، البته طبق استاندارد چینی CLTC.

BZ3

پلتفرم DM در حال حاضر شامل دو تیپ i و p می شود. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، تیپ i هوشمند بوده و در آن بر مصرف سوخت کم تأکید شده است. اما پلتفرم p برای استفاده در مدل های قدرتمند دو موتوره و آفرودمحور کاربرد دارد.

علاوه بر پلتفرم DM-i، بی وای دی اخیراً از پلتفرم مدرن دیگری با نام DMO رونمایی کرده است. این پلتفرم مخصوص خودروهای آفرودی جان سخت و همه جا رو طراحی شده و محصولات برند نوپای فانگ چنگ بائو از آن بهره می برند. شاید بدانید این برند تازه متولد شده به خودروهای شاسی بلند با توانایی های آفرود بالا اختصاص دارد.

تویوتا و بی وای دی روابط نزدیکی با هم دارند. این دو خودروساز بزرگ ژاپنی و چینی در سال ۲۰۲۱ یک شرکت مشترک با نام طولانی BYD Toyota Electric Vehicle Technology تأسیس کردند. در این شرکت مشترک، تویوتا و بی وای دی سهمی ۵۰ درصدی دارند.

علاوه بر این ها، دومین خودروی تمام الکتریکی تویوتا یعنی bZ3، با همکاری بی وای دی مهندسی شده؛ این سدان برقی که سال گذشته معرفی شد، از باتری LFP Blade بی وای دی سود می برد. موتور برقی و شماری از تکنولوژی ها و سامانه های پیشرفته این خودرو نیز ساخت بی وای دی هستند.

شاید بدانید شرکت خودروسازی بی وای دی از سال ۲۰۰۳ فعالیت خود را آغاز کرده و به عنوان یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان خودروهای برقی و هیبریدی شناخته می شود. این شرکت با تولید انواع اتوبوس ها و خودروهای سواری الکتریکی توانسته است در بازار جهانی نام خود را مطرح کند. جالب اینکه وارن بافت سرمایه دار مشهور آمریکایی، از سهامداران اصلی بی وای دی است. وی در سال ۲۰۰۸ با سرمایه گذاری قابل توجه در این شرکت زمینه ساز رشد سریع آن شد.

تویوتا در کنار بی وای دی، با سایر خودروسازان چینی نیز همکاری می کند. برخی از محصولات این کمپانی ژاپنی در کارخانه های FAW و GAC تولید می شوند.

نمای جانبی bZ3

احتمالاً خواهید پرسید دلیل همکاری تویوتا با بی وای دی و دیگر خودروسازان چینی چیست؟ در پاسخ باید گفت به دلیل افزایش رقابت بین سازندگان خودروهای برقی، فاکتور قیمت در چین اهمیت فوق العاده بالایی پیدا کرده، طوری که در ماه های اخیر برخی شرکت ها مجبور شده اند برای جلب نظر مثبت مشتریان، قیمت محصولات خود را کاهش دهند. حتی تسلا نیز برای حفظ بازار و ماندن در چرخه رقابت، چند بار قیمت خودروهای تولیدی خود را کاهش داده است. بنابراین، تویوتا با انتخاب پلتفرم بی وای دی DM-i در تلاش است محصولات آتی خود را با قیمتی رقابتی وارد بازار کند. این پلتفرم در کنار مزیت قیمت پایین، از لحاظ تکنولوژی نیز در سطح قابل قبولی قرار دارد. ناگفته نماند چندی قبل و در حاشیه برگزاری نمایشگاه خودروی پکن، هیروکی ناکاجیما، مدیر دپارتمان فناوری تویوتا تأکید کرد این شرکت خودروهای هیبریدی شارژی بیشتری را توسعه خواهد داد. آقای ناکاجیما با اشاره به معرفی پریوس در سال ۱۹۹۷ و مسیری که تویوتا در طول سال های گذشته طی کرده، این نوع خودروها را کاربردی توصیف کرده بود.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje