به گزارش صنعت ماشین،

 سعید موتمنی فعال بازار خودرو درخصوص وضعیت بازار گفت: قیمت‌ها در بازار خودرو از اواخر هفته گذشته روند کاهشی به خود گرفته است و خودرو‌های نو، کارکرده، وارداتی و مونتاژی ریزش قیمت داشته‌اند.

وی افزود: اکثر خودرو‌هایی که بیش از 500 میلیون قیمت دارند، بین 10 تا 20 میلیون تومان افت قیمت داشته‌اند و حتی قیمت خودرویی مانند پژوپارس 20 تا 40 میلیون تومان افت کرده است.

موتمنی درخصوص ریزش قیمت خودرو‌های داخلی توضیح داد: قیمت پژوپارس که تا چند روز پیش 675 میلیون تومان بود به 655 میلیون تومان رسیده است و حتی تا 635 میلیون هم به فروش می‌رسد و قیمت دنا اتوماتیک که یک میلیارد و 150 میلیون بود به یک میلیارد و 125 میلیون تومان رسیده است.

این فعال بازار خودرو در مورد وضعیت خودرو‌های مونتاژی گفت: خودرو‌های مونتاژی بین 80 تا 120 میلیون تومان کاهش قیمت داشته‌اند، به‌طوری که لاماری حدود 80 میلیون و جک J 4 بیش از 100 میلیون تومان کاهش قیمت داشته است.

وی در مورد ریزش قیمت خودرو‌های وارداتی که به کف خیابان رسیده‌اند نیز گفت: هیوندای کرتا وارداتی کرمان موتور که اوایل فروردین تا 3 میلیارد و 800 میلیون تومان قیمت داشت با ریزش 400 میلیونی در حال حاضر 3 میلیارد و 400 میلیون تومان قیمت خورده است.
موتمنی اضافه کرد: کیا سلتوس که سه میلیارد و 900 میلیون بود، 300 میلیون ریزش قیمت داشته است، اما قیمت هیوندای توسان پایین نیامده و همچنان حول 4 میلیارد و 800 میلیون تومان می‌چرخد. قیمت النترا 100 میلیون افت داشته و در میان خودرو‌های وارداتی، کرولا کاهش قیمت زیادی داشته و 450 میلیون تومان ارزان‌تر شده است.

این کارشناس حوزه خودرو تصریح کرد: خودرو، چون به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است و قیمت آن ارتباط نزدیکی با تنش‌های سیاسی و نوسانات ارزی دارد و از آن‌ها تاثیر می‌پذیرد، به دلیل این که اوضاع کمی آرام شده شاهد عقب نشینی‌ها قیمت‌ها هستیم، قیمت خودرو که در سال جدید 3 تا 5 درصد افزایش یافته بود، آرام آرام در حال نزدیک شدن به قیمت اسفندماه است.

موتمنی در پاسخ به این سوال که آیا افت قیمت‌ها تاثیری در افزایش معاملات داشته است، گفت: تقاضا برای خودرو در بازار کم است و با کاهش قیمت، خرید و فروش به آن صورت که باید انجام نمی‌شود، قیمت‌ها در بازار واقعا بالا است و مشتری کمتر مراجعه می‌کند.

وی افزود: تقاضا صرفا برای خودرو‌هایی که اختلاف قیمت میان قیمت مصوب کارخانه‌ای و بازار آزاد آن زیاد است، بالاست، اما در بازار فعالیتی دیده نمی‌شود.

رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو اظهار کرد: اگر خودرو مرتب و روزانه فاکتور شود، تفاوت قیمت بازار و کارخانه پایین می‌آید، اگر می‌خواهیم خودرویی که به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده مجدد به کالای مصرفی تبدیل شود باید عرضه افزایش یابد تا دیگر بازار خودرو از نوسانات ارز و تنش‌های سیاسی هم تاثیر نپذیرد.

موتمنی در پایان تاکید کرد: محدودیت و عرضه قطره چکانی خودرو در بازار سبب شده تا فاصله قیمتی کارخانه و بازار آزاد حفظ شود، برای عبور از این وضعیت یا باید تولید افزایش یابد و یا این که واردات بیشتر شود.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje