بعد از اینکه مدیران خودرو درگیر مسئله عجیب و غریب در رفتن اکسل برخی از محصولاتش شد و بر اساس عرف جهانی اقدام به اعلام فراخوان محصولات معیوب گرفت، تصمیم گرفتیم تا نگاهی به بزرگترین فراخوان‌های تاریخ خودروسازی جهان بی اندازیم.

از همان زمانی که تولید انبوه خودرو در جهان آغاز شد، فراخوان هم وجود داشته است. به‌عنوان‌مثال، فورد پس‌ازآنکه برای ارزان‌تر کردن قیمت مدل T برای پر کردن صندلی‌ها بجای پنبه از نوعی خزهٔ اسپانیایی استفاده کرد، مجبور شد برای این خودرو فراخوان بدهد زیرا خزه صندلی‌ها به لانهٔ حشرات گزنده تبدیل می‌شد.

در طول تاریخ همچنین برخی خودروسازان مجبور به صدور فراخوان‌های بسیار بزرگی شده‌اند که شامل میلیون‌ها دستگاه خودرو شده و حتی گاهی پرونده‌های قضایی را به دنبال داشته است. ازاین‌رو قصد داریم در ادامه با بزرگ‌ترین فراخوان‌های تاریخ خودروسازی جهان آشنا شویم.

دیزل‌گیت فولکس‌واگن سال 2016

تعداد خودروهای مشمول: 11 میلیون دستگاه

حتی با گذشته نزدیک به یک دهه، هنوز همه ماجرای رسوایی دیزل‌گیت فولکس‌واگن را به یاد داریم. این رسوایی میلیاردها دلار جریمه روی دست شرکت آلمانی گذاشت. فولکس‌واگن در خودروهای دیزلی خود از دستگاهی استفاده کرده بود که در زمان آزمایش خودروها، آلایندگی را بسیار کمتر می‌کرد درحالی‌که در حالت عادی تولید گازهای سمنی تا 40 برابر افزایش میافت.

اگر تعدادی از دانشجویان مهندسی در ویرجینیا به‌طور مستقل یک فولکس‌واگن دیزلی را آزمایش نمی‌کردند و متوجه نمی‌شدند که آلایندگی آن در دنیای واقعی با اعداد اعلامی همخوانی ندارد، این شرکت همچنان به تقلب خود ادامه می‌داد. پس از افشای این تقلب اما فولکس‌واگن هزاران دستگاه از خودروهای دیزلی خود را خرید و تعمیر یا نابود کرد.

دکمه شیشه‌بالابر تویوتا سال 2009 تا 2015

تعداد خودروهای مشمول: 14 میلیون دستگاه

تویوتا بین سال‌های 2009 تا 2015 زمان زیادی را صرف فراخوان خودروهایی کرد که در گریس‌کاری سوئیچ شیشه‌بالابر مشکل داشتند. بزرگ‌ترین فراخوان برای این مشکل در سال 2012 صادر شد یعنی زمانی که 7.4 میلیون خودرو به دلیل سوئیچ شیشه‌بالابر معیوب در معرض خطر آتش‌سوزی قرار گرفتند.

سه سال بعد نیز فراخوان دیگری برای 6.5 میلیون خودرو به خاطر همین مشکل صادر شد. طبق گفته‌ها، مجموعاً 14 میلیون تویوتا در سراسر جهان با این مشکل مواجه بوده‌اند.

کروز کنترل فورد سال 1999 تا 2009

تعداد خودروهای مشمول: 14.9 میلیون دستگاه

به دلیل سوئیچ معیوب غیرفعال کردن کروز کنترل که ممکن بود به مرور زمان خراب شود، فورد در مجموعه‌ای از فراخوان‌ها، بین سال‌های 1999 تا 2009 مجموعاً 14.9 میلیون خودرو را به نمایندگی‌های خود فراخواند.

در یک طرف این سوئیچ‌ها برق و در طرف دیگر مایع هیدرولیک قابل اشتعال قرار داشت. هرچند فورد اولین فراخوان برای این مشکل را در سال 1999 صادر کرد اما تا سال 2004 همچنان به استفاده از این سوئیچ‌های معیوب ادامه می‌داد.

گاز خوردن ناخواسته تویوتا سال 2009

تعداد خودروهای مشمول: 20.5 میلیون دستگاه

این مشکلی بود که تویوتا نمی‌توانست دلیل آن را پیدا کند و مشخص نبود که چرا خودرو به‌طور ناخواسته گاز می‌خورد. در سال 2009 تویوتا برای تعویض کف‌پوش خودروهای خود که می‌توانست باعث گیر کردن پدال گاز شود فراخوان داد. چند ماه بعد نیز این شرکت فراخوان دیگری به خاطر گیر کردن خود به خودی پدال گاز صادر کرد.

بررسی‌های بعدی نشان داد که هیچ مشکلی در سیستم الکترونیکی دریچه گاز وجود ندارد و درنتیجه پدال گاز به‌عنوان دلیل مشکل گاز خوردن ناخواسته تشخیص داده شد.

سوئیچ استارت معیوب جنرال موتورز سال 2014

تعداد خودروهای مشمول: 30 میلیون دستگاه

سدان‌های ارزان‌قیمت جنرال موتورز مثل شورلت کبالت، پونتیاک G5 و ساترن آیون همگی به سوئیچ استارت معیوبی مجهز بودند که ممکن بود به‌طور ناخواسته خودرو را خاموش کند. در این صورت، هنگام حرکت فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و ایربگ‌ها از کار می‌افتادند. این مشکل باعث کشته شدن دست‌کم 124 نفر و جراحت شدید 275 نفر در تصادفات ناشی از خاموش شدن ناگهانی خودرو شد.

جنرال موتورز بعداً اعتراف کرد که یک دهه از این مشکل اطلاع داشته و اقدامی برای برطرف کردن آن انجام نداده است. این شرکت نه‌تنها مجبور به صدور فراخوان برای 30 میلیون خودرو شد بلکه 594 میلیون دلار غرامت نیز به خانواده‌های کشته‌شدگان ناشی از سوئیچ استارت معیوب پرداخت کرد.

ایربگ‌های تاکاتا سال 2013 تاکنون

تعداد خودروهای مشمول: 67 میلیون دستگاه

این فراخوان آن‌قدر گسترده بود که حتی هنوز هم خودروهایی در جاده‌ها با مشکل ایربگ‌های معیوب تاکاتا در حال تردد هستند زیرا امکان تولید ایربگ‌های جایگزین کافی برای تمام خودروهایی که از ایربگ‌های تاکاتا استفاده می‌کردند وجود نداشت. مشکل این ایربگ‌ها در سیستم باد کننده آن‌ها بود که در صورت پاره شدن ایربگ در هنگام باد شدن می‌توانست قطعات فلزی را به داخل کابین پرتاب کند. درنتیجه، ایربگ از وسیله‌ای نجات‌دهنده به عاملی فاجعه‌بار تبدیل می‌شد و به سرنشینان ترکش پرتاب می‌کرد.

این ایربگ‌ها توسط 19 خودروساز و در 34 برند مختلف استفاده شده بودند و فقط در سال 2022 باعث مرگ حداقل پنج نفر شدند. اولین فراخوان برای ایربگ‌های تاکاتا در سال 2008 صادر شد که شامل 2.5 میلیون دستگاه هوندا و آکورا می‌شد اما این تازه آغاز کار بود و تا ماه می 2015 فراخوانی سراسری برای 22 میلیون ایربگ تاکاتا صادر شد. آخرین برآوردها نشان می‌دهد که این ایربگ‌ها 24 میلیارد دلار هزینه برای تاکاتا به دنبال داشته است.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje