1 01 Desktop

تخصص سایپا در صنعت خودرو ایران، تولید و مونتاژ هاچبک‌های کوچک و اقتصادی است. پراید هاچبک که با نام پراید ۱۱۱ نیز شناخته می‌شود، یکی از این خودروهاست. سایپا بعد از ارتقای شاسی پراید، تیبا صندوقدار را به‌عنوان اولین خودرو ملی خود تولید کرد و سپس نسخه هاچبک آن را با نام تیبا ۲ به بازار فرستاد. چندی بعد کوییک و مدل‌های مختلف آن روی همین شاسی ارتقایافته و به‌عنوان فیس‌لیفت تیبا هاچبک به بازار آمدند. تلاش سایپا برای بهبود محصولاتش ادامه پیدا کرد و این بار کوییک فیس لیفت شد و با نام اطلس در دسترس خریداران قرار گرفت. البته فعلا از ۴ تیپ معرفی‌شده خودرو جدید، فقط اطلس G در بازار فروخته می‌شود.

هر چند تیبا هاچبک یکی دو سالی است از خط تولید حذف شده، اما مقایسه اطلس با تیبا 2 خالی از لطف نیست، به‌خصوص اینکه مشخص می‌شود سایپا اطلس چه پیشرفت‌هایی نسبت به اولین هاچبک ملی سایپا دارد.

مشخصات فنی

اولین مورد برای مقایسه اطلس با تیبا 2، بررسی مشخصات فنی آنهاست. سایپا سال‌هاست که برای تولید محصولات ملی خود از موتور M15 استفاده می‌کند. البته نارنجی‌پوشان تلاش کرده‌اند با تغییراتی، قدرت و گشتاور بیشتری از این پیشرانه قدیمی ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپ استخراج کنند.

پیشرانه زیر کاپوت تیبا ۲ می‌تواند حداکثر ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن.متر گشتاور تولید کند. اطلس G از نسخه بهبودیافته موتور M15 استفاده می‌کند که M15I یا M15GSI نام دارد. تغییرات روی سرسیلندر و اضافه شدن سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ (VVT) و دریچه گاز برقی، ۴ اسب بخار به قدرت و ۹ نیوتن.متر به گشتاور اضافه کرده است تا اطلس امکان رسیدن به حداکثر ۹۱ اسب بخار و ۱۳۷ نیوتن.متر را داشته باشد.

البته این به‌روزرسانی‌ها تاثیر چشمگیری روی عملکرد پیشرانه نداشته است، به‌طوری که شتاب اطلس G در همان محدوده ۱۳ ثانیه مشابه با تیبا هاچبک باقی مانده و مصرف سوخت هم فقط ۵ درصد کمتر شده است. بدین ترتیب سایپا اطلس در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی ۶.۸۳ لیتر بنزین مصرف می‌کند و مصرف سوخت تیبا ۶.۹ لیتر است.

برای مقایسه تیبا 2 با اطلس از نظر گیربکس کار سختی نداریم، چرا که هر دو هاچبک سایپا از جعبه دنده دستی ۵ سرعته بهره می‌برند که قدرت موتور را به چرخ‌های جلو می‌فرستد.

از آنجایی که اطلس G شاسی یکسانی با تیبا هاچبک دارد و هر دو از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و یکپارچه تیر پیچشی در عقب استفاده می‌کنند، سواری سایپا اطلس نیز بهبود چشمگیری نسبت به هم‌خانواده قدیمی‌تر خود نداشته است. این نکته را اضافه کنیم که سیستم فرمان اطلس مثل تیبا هیدرولیک است.

هر چند سایپا محصول جدید خود، یعنی اطلس را ۱۰ سال بعد از تیبا ۲ معرفی و روانه بازار کرده، نتوانسته تغییر چشمگیری در مشخصات فنی ایجاد کند. با این حال می‌توان رای به برتری جزیی اطلس به تیبا ۲ در بحث فنی داد.

مشخصات کلی

 

اطلس G

تیبا ۲

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۵ لیتر

۱.۵ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۸

۴ / ۸

تنفس موتور

طبیعی

طبیعی

قدرت

۹۱ اسب بخار

۸۷ اسب بخار

گشتاور

۱۳۷ نیوتن.متر

۱۲۸ نیوتن.متر

گیربکس

۵ سرعته دستی

۵ سرعته دستی

محور محرک

دیفرانسیل جلو

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۳ ثانیه

۱۳ ثانیه

سرعت

۱۷۰ کیلومتر بر ساعت

۱۷۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۶.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

۶.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

یورو ۵

فرمان

هیدرولیک

هیدرولیک

بدنه

هاچبک کوچک

هاچبک کوچک

نوع رینگ

آلومینیومی

 فولادی

ابعاد و ظرفیت ها

 

اطلس

تیبا ۲

طول

۴۰۲۰ میلیمتر

۳۹۲۵ میلیمتر

عرض

۱۶۸۵ میلیمتر

۱۶۴۲ میلیمتر

ارتفاع

۱۵۳۷ میلیمتر

۱۴۸۴ میلیمتر

فاصله محورها

۲۴۱۰ میلیمتر

۲۴۱۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۰۶۵ کیلوگرم

۱۰۴۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

۵ نفر

ظرفیت صندوق

۲۸۵ لیتر

۲۲۴ لیتر

حجم مخزن سوخت

۴۲ لیتر

۴۱ لیتر

قطر رینگ

۱۴ اینچ

۱۳ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی اطلس

طراحی تیبا ۲

برای مقایسه اطلس با تیبا 2 از نظر طراحی خودرو می‌توانیم بگوییم که سایپا اطلس فیس لیفت کوییک فیس لیفت تیبا است و ۱۰ سال با هم اختلاف سن دارند. این فاصله ده ساله به‌خوبی در شکل و شمایل هر دو خودرو دیده می‌شود.

اطلس با جلوپنجره بزرگ همراه با نوارهای کرومی عمودی که به گفته طراحان سایپا از کوسه الهام گرفته شده، حالتی جدیدتر پیدا کرده است. چراغ‌های کشیده، خطوط روی جلوپنجره و همین‌طور طرح جدید سپر شمایل بهتری در نمای جلو برای اطلس نسبت به هم‌خانواده‌های قدیمی‌تر پیدا کرده است. در صورتی که تیبا در نمای روبه‌رو طراحی ساد‌ه‌ای دارد که نشان‌دهنده یک خودرو اقتصادی است.

نمای جانبی اطلس بعد از یک دهه تغییر چندانی نسبت به تیبا هاچبک پیدا نکرده است. حذف زه روی درها، اضافه‌شدن دامن مشکی رنگ، تبدیل دستگیره درها به نوع آسان‌بازشو، تغییر قاب آینه بغل و افزودن المان کرومی پشت لاستیک جلو، از به‌روزرسانی‌های سایپا اطلس G است.

در نمای عقب دوباره طرح نویی از اطلس نسبت به تیبا می‌بینیم. در اطلس چراغ‌ها شمایل جدیدی پیدا کرده‌اند و دنباله‌ای روی در صندوق دارند. اسپویلر روی در و حالت جدید سپر، نمای بهتری نسب به حالت ساده تیبا ۲ پیش روی بیننده می‌گذارد.

سایپا در سال ۱۳۹۹ تغییراتی روی تیبا هاچبک اعمال کرد و آن را با نام تیبا ۲ پلاس به بازار فرستاد. شیشه دودی عقب، سپر دو رنگ جلو و عقب، طرح جدید رینگ و قاب استیل جلوپنجره، آینه‌های طرح کوییک و حذف زه روی درها از تفاوت‌های تیبا هاچبک پلاس با مدل معمولی است.

هر چند طرح اطلس G در مقایسه با هاچبک‌های مدرن جهان، چندان جذاب و چشمگیر نیست، اما نسبت به تیبا هاچبک، یک قدم رو به جلو برای سایپا محسوب می‌شود.

طراحی داخلی

کابین اطلس

کابین تیبا ۲

همان‌طور که طراحی ظاهری محصولات سایپا از تیبا ۲ تا اطلس بهبود یافته است، همین رویه نیز در طراحی داخلی خودروهای کمپانی ایرانی دیده می‌شود.

تیبا ۲ یک خودرو اقتصادی به حساب می‌آید که تا یکی دو سال پیش ارزان‌ترین ماشین صفر در بازار کشور بود. بنابراین عجیب نیست اگر کابین این خودرو سرشار از مواد بی‌کیفیت و طراحی ضعیف باشد.

کابین سایپا اطلس تفاوت زیادی با تیبا ۲ پیدا کرده و طرح داشبورد خودرو جدید حتی از کوییک هم بهتر شده است. دریچه‌های تهویه دایره‌ای، نمایشگر مولتی مدیا روی داشبورد و جلوآمپر جدید از مواردی است که در نگاه اول به چشم می‌خورد. علاوه بر این، رودری‌ها، دستگیره درها و تریم دورنگ جدید بودن اطلس نسبت به تیبا را نشان می‌دهد.

البته تیبا ۲ پلاس روکش چرم صندلی، نمایشگر روی داشبرد و زیرپایی و کفپوش سه‌بعدی صندوق دارد.

افزایش ارتفاع اتاق اطلس که در کوییک هم شاهد آن بودیم، موجب شده تا سرنشینان فضای سر بیشتری داشته باشند. این مورد در کنار افزایش عرض خودرو فضای بیشتری از تیبا ۲ را در اختیار مسافران عقب قرار می‌دهد.

افزایش طول سایپا اطلس نسبت به تیبا صندوق عقب بزرگ‌تری را برای هاچبک جدید فراهم کرده است. صندوق تیبا هاچبک ۲۲۴ لیتر گنجایش دارد که چندان کافی به نظر نمی‌رسد، اما فضای بار اطلس ۲۸۵ لیتر است.

در این بخش اطلس بی‌چون و چرا برتری دارد و کابین جدیدتر، باکیفیت‌تر، جادارتر و فضای صندوق بزرگ‌تری را نسبت به تیبا ۲ ارائه می‌دهد.

آپشن ‌ها و امکانات

فاصله ‍۱۰ ساله تولید سایپا تیبا ۲ و سایپا اطلس از نظر آپشن‌ها و امکانات کاملا به چشم می‌خورد.

از همین ابتدا باید امتیاز کامل را به اطلس G داد که کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش، کنترل پایداری، سنسور عقب، سنسور باران، دی‌لایت، اتولایت، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، مانیتور لمسی ۷ اینچی، نویگیشن، دوربین عقب، تهویه دیجیتال، روکش چرم صندلی، تریم دو رنگ کابین، آینه جانبی برقی و سانروف دارد.

این نکته را اشاره کنیم که اطلس علاوه بر تیپ G، در تیپ‌های S و L و E هم طراحی شده است که از نظر مشخصات فنی و آپشن‌ها و طراحی داخلی تفاوت‌هایی با هم دارند. اما فعلا فقط اطلس G، به‌عنوان نسخه فول‌آپشن با گیربکس دستی در دسترس خریداران قرار گرفته است.

تیبا ۲ هم در سه نسخه SX و EX و پلاس راهی بازار شد. تیبا ۲ SX در سال ۱۳۹۶ از خط تولید کنار رفت و تیبا ۲ پلاس با آپشن‌های اضافه در سال ۱۳۹۹ راهی بازار شد. تیبا ۲ EX تجهیزات بیشتری از تیپ SX دارد، اما به امکاناتی کمتر از نسخه پلاس مجهز است.

در این جدول به مقایسه اطلس با تیبا 2 EX از نظر آپشن‌ها پرداخته‌ایم.

خرید اطلس یا تیبا ۲

نمای عقب اطلس

نمای عقب تیبا ۲

افزایش نرخ دلار و تورم در چند سال اخیر موجب نوسان‌های شدیدی در بازار شده است و قیمت روز خودرو را به‌شدت بالا برده است. این امر موجب شده تا قیمت اطلس دو سه برابر بیشتر از قیمت تیبا ۲ باشد. بنابراین افرادی که قصد خرید خودرو دارند و به سراغ سایپا اطلس رفته‌اند، یا آنهایی هستند که در سامانه یکپارچه ثبت نام کرده‌اند یا بودجه بیشتری از قیمت هاچبک‌های قدیمی‌تر سایپا در اختیار دارند. البته مالکان تیبا ۲ هم می‌توانند با فروش ماشین خود اقدام به خرید محصول جدیدتر کنند.

در پایان اگر بخواهیم خرید یکی از این دو هاچبک سایپا را پیشنهاد دهیم، گزینه ما قطعا سایپا اطلس است که هم طراحی ظاهری و داخلی جدیدتری دارد و هم امکانات بیشتری را در اختیار سرنشینان می‌گذارد و هم مشخصات فنی کمی بهتر دارد. البته باز هم تاکید می‌کنیم که تیبا ۲ – ۳ برابر ارزان‌تر از اطلس خرید و فروش می‌شود.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje