Wp Header Logo 641.png


منتشر شده در 30 اردیبهشت 1403 ساعت 13:30


هموارسازی جاده

آزادسازی قیمت خودرو های برقی!! سیاست‌گذاران برای گسترش فرهنگ مصرف خودروهای برقی اقداماتی جهت تسهیل‌سازی واردات این خودروها انجام دادند.

به گزارش آخرین خودرو، خودروهای برقی وارداتی یکی پس از دیگری به فهرست فروش سامانه یکپارچه خودرو اضافه و آماده ورود به بازار می‌شوند. سیاست‌گذاران برای گسترش فرهنگ مصرف خودروهای برقی اقداماتی جهت تسهیل‌سازی واردات این خودروها انجام دادند؛ این اقدامات از کاهش تعرفه واردات آن‌ها شروع و به شیوه قیمت‌گذاری آن‌ها ختم شد.

عباس علی‌آبادی، وزیر دوم صمت کابینه رئیسی، از ابتدای کار خود تاکید بر برقی‌سازی‌ خودرو در کشور داشت. البته انتقادات زیادی به واردات خودروهای برقی به ایران وارد شد. برای مثال، برخی معتقدند که زیرساخت برای تردد خودروهای برقی در ایران وجود ندارد. آن‌هایی هم زیرساخت را مشکلی برای واردات نمی‌دانند، می‌گویند طبق اعلام وزارت نیرو ایران با کمبود برق مواجه است و در صورتی که برنامه‌ریزی مناسبی برای توسعه زیرساخت خودروهای برقی انجام نشود، خیلی تکنولوژی نیست که بتوان روی آن بابت این حساب کرد که باعث کاهش مصرف شود. در این بین حتی صحبت‌هایی از فرهنگ‌سازی جامعه برای استفاده از خودروهای برقی و مزیت‌های آن هم به گوش می‌رسید که همانطور که مشاهده می‌شود هیچ کدام مانع واردات خودروهای برقی به ایران نشد.

حمایت همه‌جانبه از برقی‌ها

اما علی‌آبادی علی‌رغم تمام مخالفات درصدد تحقق رویای برقی‌سازی خود بود. او علاوه بر واردات تاکسی‌های برقی در ابتدا تعرفه واردات این خودروها را ۱۵ درصد اعلام کرد و حال طبق سازوکارهای صورت گرفته قیمت‌گذاری این خودروها را آزاد کرده است.

در این راستا، سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای رقابت اعلام کرد:« شورای رقابت خودروهای تمام برقی را از از فرآیند محاسبه قیمت از سوی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان معاف کرد.»

گسترش خودروهای برقی

این اقدام شورای رقابت و وزرات صمت همان چیزی است که سال‌ها فعالان صنعت و خودروسازان بر آن تاکید داشتند. آزادسازی قیمت‌ها و قیمت‌گذاری خودرو براساس سازوکار بازار ایران منطقی‌ترین روش قیمت‌گذاری است که علاقه علی‌آبادی به خودروهای برقی بالاخره آن را محقق کرد. در واقع می‌توان گفت که این اقدام مطلوب وزارت صمت و شورای رقابت هم در جهت واردکنندگان برای واردات بیشتر خودروهای برقی است و هم تشویق خریداران برای انتخاب این خودروها.

البته در این میان باید اشاره کرد که اکنون میزان خودروهای برقی موجود در سامانه یکپارچه قابل توجه است. طبق اظهارنظر مهدی ضیغمی، مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، هشت هزار خودروی وارداتی برقی در سامانه یکپارچه آماده عرضه است. او در گفتگویی با اقتصاد آنلاین توضیح داد:« شرکت‌های واردکننده خودروهای برقی می‌توانند خارج از سامانه جدیدی که برای خودروهای برقی باز شده، خودرو بفروشند، اما بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند در آن سامانه بفروشند و بر قیمت خودرو هم نظارت وجود داشته باشد.»

چرا خودروهای بنزینی نه؟

اکنون با توجه به اینکه قیمت‌گذاری برقی‌های وارداتی آزاد شده است، این مساله مطرح می‌شود که چرا سایر خودروها در مسیر آزادسازی قیمت قرار نمی‌گیرند؟

قیمت خودرو برقی

پرواضح است که سال‌ها خودروسازان داخلی تحت تاثیر قیمت‌گذاری دستوری در مسیر زیان‌دهی قرار گرفته‌اند. خودروسازان خصوصی هم که در سال ۱۴۰۱ مشمول قیمت‌گذاری دستوری شدند شکایات فراوانی کردند، اما نتیجه نداد. خودروهای وارداتی نیز به همین شکل قیمت‌گذاری شدند و هیچ کدام به قیمتی اقتصادی تحویل مردم نشدند.

حال با آزادسازی قیمت‌گذاری در خودروهای برقی، این امید وجود دارد که شورای رقابت و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، سایر خودروها را در مسیر آزادسازی قیمت‌گذاری قرار دهند تا سازوکار بازار در نهایت بتواند قیمت محصولات خودرویی را تعین کنند.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje