Wp Header Logo 699.png


منتشر شده در 31 اردیبهشت 1403 ساعت 17:30



عکاس
علیرضا پاداش

مقایسه بک X3 پرو و پژو 207 اتوماتیک

بک X3 پرو و پژو ۲۰۷ اتوماتیک دو خودروی همرده قیمتی در بازار هستند. در این مطلب به مقایسه این دو خودرو می پردازیم.

بک (BAC) ایکس ۳ پرو یک کراس اوور کوچک و جدید از گروه خودروسازان بم است که از نظر قیمتی با محصولی همچون پژو ۲۰۷ اتوماتیک همخوانی دارد. بنابراین شاید برای بسیاری از مشتریان این سوال پیش بیاید که ۲۰۷ بخریم یا بک X3 پرو؟ با مطالعه مطلب مقایسه بک ایکس ۳ پرو با پژو ۲۰۷ اتوماتیک به نقاط ضعف و قوت این دو خودرو نسبت به همدیگر آگاهی پیدا کرده و می‌توانید انتخاب بهتری میان آنها داشته باشید.

درباره بک X3 پرو و پژو ۲۰۷ اتوماتیک

ماشین بی ای سی X3 پرو یک کراس اوور کوچک است که توسط گروه خودروسازان بم مونتاژ می‌شود. این خودرو در اصل میپل ایکس۳ پرو است که از تولیدات شرکت معتبر خودروسازی جیلی چین به حساب می‌آید و نخستین بار در سال ۲۰۱۷ با نام جیلی یوانجینگ v3 به بازارهای جهانی راه پیدا کرد. حالا نسخه فیس‌لیفت همین خودرو به خطوط تولید گروه خودروسازان بم آمده تا از آنجا با نشان BAC روانه بازار ایران شود.

بی ای سی X3 پرو

پژو ۲۰۷ اتوماتیک هم که یک هاچبک قدیمی بازار ایران محسوب می‌شود و طی دو سه سال اخیر با گیربکس ۶ سرعته جدید چینی به فروش می‌رسد. شرکت ایران خودرو ابتدا این نمونه از ۲۰۷ را به صورت دو رنگ و با کد MC به بازار فرستاد اما به دلیل استقبال کمتر از انتظار مشتریان، دوباره آن را به صورت تک رنگ در خطوط تولید خود جا داد.

بررسی پژو 207 اتوماتیک

مقایسه بک ایکس۳ پرو با پژو ۲۰۷ اتوماتیک از نظر طراحی بدنه

ماشین بی ای سی ایکس ۳ پرو طراحی مدرنی ندارد و نسبت به مدل‌های سال ۲۰۲۳ به بعد، جزو ماشین‌های تقریبا قدیمی به حساب می‌آید. اما به عنوان یک کراس اوور کوچک اقتصادی در مقایسه با خودروهای هم‌رده نظیر رنو ساندرو استپ‌وی، استایل نسبتاً مدرن‌تری ارائه می‌دهد و به استثنای طرح پنجره‌ها در نمای جانبی که کمی فانتزی به نظر می‌رسد، نمی‌توان در مورد سایر نماهای این ماشین اقتصادی عیب‌جویی خاصی داشت. وجود لچکی در ستون اول گرچه کمی زشت دیده می‌شود اما نقطه کور راننده را کاهش می‌دهد و ایمنی را بالا می‌برد.

اما پژو ۲۰۷ به عنوان یک هاچبک جا افتاده در بازار ایران از نظر طراحی طرفداران زیادی دارد و خیلی‌ها آن را یک خودروی زیبا قلمداد می‌کنند. با این حال ظاهر پژو ۲۰۷ در نمای جلو و عقب هماهنگی چندانی ندارد و از این جهت می‌توان به آن انتقاد جدی وارد کرد. اما احتمالاً هنوز هم طرفداران سنتی پژو ۲۰۷ ظاهر آن را نسبت به یک ماشین تازه‌وارد چینی همچون بک ایکس ۳ پرو جذاب‌تر بدانند و خصوصاً جوان‌ترها روی فرم جوان‌پسندتر پژو ۲۰۷ تاکید خاصی خواهند داشت.
اما از سوی دیگر احتمالاً بعضی خانواده‌ها نیز ظاهر تکراری پژو ۲۰۷ را نمی‌پسندند و استایل نسبتا قابل قبول BAC X3 PRO را به عنوان یک کراس اوور کوچک خانوادگی بیشتر دوست دارند.

مقایسه فنی

خوشبختانه در هر دو خودروی مورد نظر با موتورهای تنفس طبیعی روبرو هستیم که گزینه‌های بهتری برای مصارف خانوادگی به حساب می‌آیند؛ چرا که یک ماشین خانوادگی در درجه اول باید علاوه بر ارائه قدرت مناسب، استهلاک پایین داشته باشد و دوام فنی آن در طول زمان در سطح مطلوبی قرار بگیرد. خوشبختانه موتور BAC X3 PRO پیش از این در ماشین جیلی GC6 حضور داشته و در بازار ایران جزو موتورهای چینی نسبتاً بادوام و کم استهلاک به حساب می‌آید. اصولاً کیفیت فنی محصولات جیلی نسبت به دیگر خودروسازان چینی بالاتر است و همین مورد می‌تواند نکته‌ای مثبت برای بک ایکس ۳ پرو در نظر گرفته شود. موتور ۱.۵ لیتری این کراس اوور کوچک چینی قدرتی برابر ۱۰۲ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه نیروی موتور خود را به یک گیربکس اتوماتیک CVT با ۸ دنده شبیه‌سازی شده در حالت تیپ ترونیک انتقال می‌دهد تا از آن جا به سمت چرخ‌های جلو ارسال شود.

بک X3 پرو

وجود گیربکس CVT می‌تواند حس و حال رانندگی را پایین بیاورد اما خوشبختانه جعبه دنده بک ایکس ۳ پرو عملکرد مناسبی دارد و با کمترین وقفه می‌تواند تعویض دنده و انتقال نیرو به چرخ‌ها را انجام دهد. در نتیجه بین گیربکس‌های CVT اقتصادی می‌توان نمره مناسبی به عملکرد جعبه دنده این ماشین چینی اعطا کرد.

در طرف دیگر پژو ۲۰۷ اتوماتیک جدید با موتور TU5 پلاس عرضه شده است. این پیشرانه قدرتی برابر با ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۴ نیوتن‌ متر گشتاور در سر فلایویل تولید می‌کند که از آنجا به گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته مجهز به مبدل گشتاور منتقل می‌شود. گیربکس‌های سنتی مجهز به مبدل گشتاور اصولاً حس رانندگی بهتری دارند و از لحاظ دوام و استهلاک نیز شرایط مطلوب‌تری برای مالک خودرو به دنبال می‌آورند.

پژو 207 اتوماتیک

اما به دلیل کوچک بودن صافی روغن در گیربکس شش سرعته ۲۰۷ اتوماتیک باید هر ۲۰ هزار کیلومتر حتماً این فیلتر از درون گیربکس باز و تعویض شود تا جعبه دنده با خرابی روبرو نشود. همچنین اخیراً یک برند جدید و ارزان‌تر نسبت به گیربکس‌های DAE در پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۶ سرعته استفاده می‌شود که برخی کارشناسان و متخصصان کیفیت آن را بسیار پایین‌تر از گیربکس‌های DAE می‌دانند. هر دو خودرو از نظر شتاب و چابکی تقریباً در یک سطح ظاهر شده‌اند و می‌توان گفت به عنوان محصولات خانوادگی می‌تواند انتظارات کاربران را به ویژه از نظر کشش در سربالایی یا سبقت‌گیری به خوبی برآورده کنند.

کیفیت سواری هر دو خودرو در صندلی‌های جلو نسبتاً نرم و خوشایند است اما صندلی‌های ردیف عقب می‌تواند برای کاربران هنگام عبور از مسیرهای ناهموار تا حدودی خشک و کمی آزاردهنده احساس شود؛ چرا که سیستم تعلیق عقب هر دو خودرو از نوع یکپارچه torsion beam است و عملکرد آن در جذب ضربات به اندازه انواع مالتی‌لینک قوی نیست.

در بحث هندلینگ و پایداری هنگام عبور از پیچ‌ها نیز باید گفت که در سرعت‌های عادی پایداری قابل قبول در بک ایکس ۳ پرو و پژو ۲۰۷ اتوماتیک احساس می‌شود اما حین سرعت‌های بالا، پژو ۲۰۷ با احتمال بیش فرمانی روبرو می‌شود و بک ایکس ۳ هم به دلیل ارتفاع بالاتر اتاق، تکان‌های عرضی و بادی رول بیشتری تجربه می‌کند.

خودرو بک ایکس۳ پرو پژو ۲۰۷ اتوماتیک
موتور ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی
حجم موتور ۱.۵ لیتر ۱.۶ لیتر
توان خروجی ۱۰۲ اسب بخار – ۱۴۲ نیوتن متر ۱۱۳ اسب بخار – ۱۴۴ نیوتن متر
گیربکس اتوماتیک CVT اتوماتیک ۶ سرعته AT
انتقال قدرت محور جلو محور جلو
شتاب ۰-۱۰۰ ۱۱.۴ ثانیه ۱۲.۶ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۶.۱ لیتردر۱۰۰کیلومتر ۷.۴  لیتردر۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت ۱۶۰ کیلومتربرساعت ۱۹۰ کیلومتربرساعت
وزن ۱۲۱۵ کیلوگرم ۱۰۹۶ کیلوگرم
حجم باک ۴۵ لیتر ۵۰ لیتر
ابعاد بدنه ۱۵۷۵-۱۷۶۰-۴۰۰۵ میلیمتر ۱۴۶۸-۱۶۸۰-۳۹۰۰ میلیمتر
فاصله محوری ۲۴۸۰ میلیمتر ۲۴۴۳ میلیمتر
حجم صندوق ۴۰۰ لیتر ۲۴۵ لیتر

مقایسه فضای داخلی و طراحی کابین

به جرات می‌توان گفت طراحی کابین بک ایکس ۳ پرو نسبت به پژو ۲۰۷ بسیار بهتر، مدرن‌تر و جذاب‌تر است. با وجود آنکه نمای بیرونی کراس اوور خودروسازان بم خیلی نوین به نظر نمی‌رسد اما طراحی داشبورد و نمای داخلی آن جلوه زیباتری ارائه می‌دهد و استایل کلی آن با خودروهای نیمه اقتصادی سال ۲۰۲۳ کاملاً تناسب دارد. دریچه‌های تهویه مطبوع با استایل سرتاسری، فرمان چرمی خوش‌دست، محفظه‌های سازی مناسب داشبورد و تودری‌ها جهت قرار دادن تلفن همراه یا دیگر لوازم شخصی و…، باعث شده تا این کابین نسبت به کابین پژو ۲۰۷ با طراحی قدیمی، فضای تنگ و فضاسازی ضعیف، امتیاز بهتری کسب کند.

کابین بک X3 پرو

صندلی‌های ردیف عقب بک X3 پرو از نظر فضای سر می‌تواند سرنشینان با قد ۱۸۵ را به راحتی در خود جای دهد اما فضای پای آن کمی محدودتر است. با این حال این بخش از محصول خودروسازان بم، چه از نظر فضای سر و چه از نظر فضای پا نسبت به پژو ۲۰۷ کاملاً جادارتر است و به نحو بسیار بهتری می‌تواند پاسخگوی نیازهای خانواده‌ها باشد.
همچنین صندوق عقب ۴۰۰ لیتری این خودرو در مقایسه با فضای ۲۴۵ لیتری صندوق پژو ۲۰۷ برتری مطلق دارد.

کابین پژو 207 اتوماتیک

در مجموع می‌توان گفت چه از نظر نوع طراحی، چه از نظر کیفیت متریال و چه از نظر جادار بودن کابین و صندوق عقب، بک ایکس ۳ نسبت به پژو ۲۰۷ خودروی بهتری است و به ویژه می‌تواند نیازهای خانوادگی را به نحو مطلوب‌تری پاسخ دهد.

مقایسه امکانات بک X3 پرو و پژو ۲۰۷ اتوماتیک

امکانات موجود در بک X3 پرو و پژو ۲۰۷ اتوماتیک چندان متنوع نیست. با این حال بک ایکس ۳ پرو از امکانات کمی بیشتر نسبت به پژو ۲۰۷ برخوردار است. مواردی مثل سانروف برقی، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای ، کنترل کشش و سیستم ترمز شروع حرکت در سربالایی (HSA) از جمله مواردی است که موجب متنوع‌تر شدن امکانات محصول خودروسازان بم نسبت به پژو ۲۰۷ ایران خودرو می‌شود. البته خانواده پژو ۲۰۷ آی از اواخر سال گذشته به ویژگی سامانه کنترل پایداری الکتریکی و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی به صورت استاندارد مجهز شده اند.

خودرو بک ایکس۳ پرو پژو ۲۰۷ اتوماتیک (TU5P)
کروز کنترل دارد دارد
کنترل پایداری دارد نسخه های ارتقا یافته
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد نسخه های ارتقا یافته
سنسور پارک عقب دارد دارد
فشار باد تایرها دارد نسخه های ارتقا یافته
ترمز ABS دارد دارد
ترمز EBD دارد دارد
دیلایت دارد دارد
اتولایت دارد ندارد
فرمان برقی دارد دارد
دکمه های کنترل روی فرمان دارد دارد
نمایشگر مالتی مدیا دارد دارد
دوربین عقب دارد دارد
کیسه هوا دارد( دو عدد جلو) دارد (دو عدد جلو)
تهویه اتوماتیک ندارد دارد
تنظیم حالت رانندگی دارد دارد
تریم داخلی چرم مصنوعی پارچه ای
اپل کار پلی و اندروید اتو ندارد دارد
تنظیم برقی آینه های جانبی دارد دارد
سانروف دارد سقف شیشه ای ثابت در تیپ پانوراما

نتیجه‌گیری : بک ایکس ۳ پرو ارزنده‌تر است یا پژو ۲۰۷ اتوماتیک؟

در مورد مقایسه ارزش خرید بک X3 پرو و پژو ۲۰۷ اتوماتیک باید دو روی سکه را در نظر بگیرید. یعنی اینکه آیا یک خودروی کاربردی، ایمن‌تر و به‌روزتر نیاز دارید یا بازار خرید دست دوم و دسترسی راحت‌تر به قطعات و لوازم خودرو برای شما در اولویت قرار دارد؟

بررسی فنی بک X3 پرو

اگر جزو دسته دوم هستید، یعنی به بازار خرید و فروش پررونق اهمیت می‌دهید و دسترسی آسان به لوازم فنی و بدنه خودرو برای شما اهمیت بالایی دارد، پس قطعاً پژو ۲۰۷ اتوماتیک گزینه بهتری نسبت به بک ایکس ۳ پرو محسوب می‌شود. ضمن اینکه پژو ۲۰۷ اتوماتیک به گیربکس AT مجهز است و از نظر چابکی و همچنین استهلاک جعبه دنده نسبت به حریف کمی برتری نشان می‌دهد.

نمای جانبی پژو 207 اتوماتیک

اما بک ایکس ۳ پرو به دلیل برخورداری از کابین بزرگتر، طراحی داخلی زیباتر، صندوق عقب بزرگتر، ایمنی به مراتب بیشتر ناشی از استحکام بالاتر شاسی و بدنه،  بهره‌مندی از برخی امکانات متنوع‌تر و استهلاک و دوام فنی مناسب می‌تواند گزینه مطلوبی برای خانواده‌هایی باشد که از خودروهای داخلی خسته شده و بودجه آنها به خرید محصولات گران‌قیمت‌تر نیز نمی‌رسد. 

ویدیو معرفی پژو ۲۰۷ اتوماتیک

ویدیو معرفی بک ایکس ۳ پرو

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje