Wp Header Logo 724.png


منتشر شده در 01 خرداد 1403 ساعت 10:30



عکاس
علیرضا پاداش

مقایسه شاهین اتومات و دنا پلاس توربو

شاهین اتومات و دنا پلاس توربو دو سدان ایرانی هستند که در بازار امروز در رده قیمتی نزدیک قرار می گیرند. اما کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

طی سال‌های اخیر بعضی از محصولات نسبتاً جدیدتر ایران خودرو و سایپا با موتورهای توربوشارژ وارد بازار شده‌اند. شاهین اتوماتیک و دنا پلاس توربو دنده‌ای نمونه‌ای از این نوع سدان‌های تولید داخل هستند که در بازه قیمتی خود رقیب وارداتی خاصی ندارند و در نتیجه جزو معدود انتخاب‌های مشتریان در این رده محسوب می‌شوند.

این دو سدان ایرانی کاربردی تقریبا مشابه دارند و به عنوان خودروهای خانوادگی و شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به نزدیک بودن کلاس بدنه و همچنین بازه قیمت، شاهین اتوماتیک و دنا پلاس توربو دنده‌ای رقبایی نزدیک برای یکدیگر محسوب می‌شوند. از همین رو به مقایسه شاهین اتوماتیک با دنا پلاس توربو می‌پردازیم تا اگر قصد خرید یکی از این دو محصول ایرانی را دارید، بدانید که هر کدام نسبت به دیگری چه نقاط ضعف و قوتی دارد.

درباره شاهین اتوماتیک و دنا پلاس توربو

دنده‌ای شرکت سایپا دو سال بعد از عرضه شاهین دنده‌ای، بالاخره مدل اتوماتیک این خودرو را در سال 1402 به بازار فرستاد. شاهین اتوماتیک CVT از نظر نوع موتور تفاوتی با نسخه دنده‌ای ندارد و همان پیشرانه توربوشارژ ۸ سوپاپ در اینجا نیز مشغول خدمت است.

گفته می‌شود ماشین شاهین بر اساس پلتفرم یکی از نسل‌های قدیمی تویوتا یاریس توسعه پیدا کرده و در نتیجه از این جهت نسبت به بسیاری از خودروهای تولید داخل، از جمله دنا پلاس توربو برتری خاصی دارد؛ چراکه پلتفرم دنا پلاس اصولاً متعلق به سمند و پژو ۴۰۵ است و بنابراین یک بن‌سازه بسیار قدیمی بوده که قاعدتا در دنیای امروز خیلی نمی‌توان روی آن حساب ویژه‌ای باز کرد. به هر حال دنا پلاس توربو دنده‌ای در سال 1397 به لیست محصولات ایران خودرو اضافه شد و هم اکنون یکی از سدان‌های پرفروش و نسبتاً پرطرفدار در بازار ایران به شمار می‌رود.

مقایسه شاهین اتوماتیک و دنا پلاس توربو از نظر طراحی

در حال حاضر با توجه به نبود رقبای خارجی آن‌چنانی در بازار ایران، به ویژه در رده خودروهای اقتصادی، شاهد عرض اندام تمام‌عیار محصولات داخلی نسبتاً جدیدتری همچون شاهین و دنا پلاس توربو هستیم. چراکه سایر خودروهای اقتصادی موجود در بازار اکثراً متعلق به سال‌ها پیش هستند و شمایل به نسبت قدیمی و نه‌چندان جذاب را ارائه می‌دهند. عموماً شاهین و دنا پلاس توربو که در سال‌های اخیر به بازار آمدند، در نبود محصولات به‌روز خارجی موفق شده‌اند تا سلیقه بصری مشتریان ایرانی را تا حدودی به سمت خود متمایل سازند.

پایه طراحی این دو خودرو با یکدیگر متفاوت است. زیرا شاهین یک سدان خانوادگی با طراحی نسبتاً منحنی شکل و سرشار از خطوط نرم و ملایم است که در عین حال بدنه نسبتاً عضلانی را به نمایش می‌گذارد. اما دنا پلاس توربو از این خطوط صاف و زوایای تندوتیز بهره بیشتری می‌برد که شمایل آن را اسپرت‌تر و خشن‌تر از شاهین نشان می‌دهد. در نتیجه هر دو خودرو زیبایی‌های خاص خود را دارند اما درمجموع به نظر می‌رسد که شاهین ظاهر هماهنگ‌تری داشته باشد و زیبایی بیشتری در آن دیده شود.

مقایسه مشخصات فنی فنی

روی هر دو خودروی مورد نظر موتور توربوشارژ نصب شده است، با این تفاوت که موتور شاهین از نوع ۸ سوپاپ به حجم ۱.۵ لیتری است که تنها ۱۰۹ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این میزان قدرت به وسیله گیربکس اتوماتیک CVT هفت سرعته به چرخ‌های جلو انتقال داده می‌شود.

اما دنا پلاس توربو موتور ۱۶ سوپاپ TC7 یا همان موتور EF7 توربوشارژ را در بخش دماغه خود جا داده است. این موتور قدرت به مراتب بیشتری در حد ۱۵۰ اسب بخار و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور را به یک گیربکس ۶ دنده دستی تحویل می‌دهد و مسلم است که از لحاظ شتاب و هیجان سواری در مقایسه با شاهین یک سروگردن بهتر عمل می‌کند. در نمونه های قدیمی دنا پلاس توربو، از جعبه دنده ۵ سرعته دستی استفاده می شد.

بررسی دنا پلاس توربو و شاهین

طبق تست‌های انجام شده شتاب دنا پلاس توربو حدود ۱۰ ثانیه است اما شتاب شاهین اتوماتیک تقریبا ۱۵ ثانیه به طول می‌انجامد. بنابراین از لحاظ شتاب قطعاً دنا پلاس توربو انتخاب اول خواهد بود.ضمناً باید اشاره کنیم که شاهین اتوماتیک حدود ۱۳۳۰ کیلوگرم وزن دارد اما وزن دنا پلاس توربو حدود ۱۳۳۴ کیلوگرم است.

اما با توجه به قدرت بیشتر موتور، احتمال کم‌فرمانی در مانورهای پرشتاب، به ویژه هنگام عبور از پیچ‌های تند، برای دنا پلاس توربوشارژ بیشتر خواهد بود. از لحاظ هندلینگ و پایداری هر دو خودرو نسبتاً مناسب عمل می‌کنند. اما وضعیت شاهین کمی اطمینان‌بخش‌تر به نظر می‌رسد؛ به ویژه با حضور سیستم‌های کنترل کشش و پایداری در این خودرو می‌توان رانندگی پایدارتر و چسبنده‌تر را از محصول سایپا انتظار داشت. البته در سری جدید دنا پلاس توربو ۶ سرعته دستی سیستم کنترل پایداری الکتریکی نصب شده است که می تواند اطمینان بیشتری را به راننده بدهد. اما ساختار پلتفرم شاهین به روزتر از دنا پلاس بوده و به همین دلیل به صورت مکانیکی پایداری بهتری را در رقیب سایپایی شاهد هستیم. سواری هر دو خودرو نسبتاً نرم احساس می‌شود و احتمالاً میزان سفتی سیستم تعلیق خیلی روی کیفیت سواری این دو سدان داخلی تاثیر منفی نداشته باشد. حداقل افرادی که خودروهای داخلی را سوار می‌شوند چنین احساسی خواهند داشت.

نمای رو به رو شاهین اتومات

همچنین از لحاظ استحکام پلتفرم و شاسی و کیفیت ورق بدنه باید گفت که شاهین وضعیتی به مراتب بهتری نسبت به دنا پلاس دارد و در بحث ایمنی تصادف می‌تواند عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

خودرو شاهین اتوماتیک دنا پلاس توربو دنده ای
موتور ۴سیلندر- ۸سوپاپ – توربوشارژ ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ
حجم موتور ۱.۵ لیتر ۱.۷ لیتر
توان خروجی ۱۰۹ اسب بخار – ۱۷۸ نیوتن متر ۱۵۰ اسب بخار – ۲۱۵ نیوتن متر
گیربکس CVT هفت سرعته ۵ دنده دستی
انتقال قدرت محور جلو محور جلو
شتاب ۰-۱۰۰ – ثانیه ۱۰ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۵ لیتردر۱۰۰کیلومتر ۷.۸  لیتردر۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت – کیلومتربرساعت ۲۰۵ کیلومتربرساعت
وزن ۱۳۳۰ کیلوگرم ۱۳۳۴ کیلوگرم
حجم باک ۴۷ لیتر ۶۰ لیتر
ابعاد بدنه ۱۴۹۰-۱۷۷۱-۴۴۴۶ میلیمتر ۱۴۶۰-۱۷۲۰-۴۵۵۹ میلیمتر
فاصله محوری ۲۶۵۰ میلیمتر ۲۶۷۱ میلیمتر
حجم صندوق ۴۲۰ لیتر ۵۰۰ لیتر

مقایسه کابین و فضای داخلی

نمای داخل شاهین آن‌طور که انتظار می‌رفت زیبا طراحی نشده است. زیرا این سبک طراحی نسبتاً قدیمی به نظر می‌رسد و بهتر بود سایپا فرم جذاب‌تری را برای بهترین محصول ملی خود انتخاب می‌کرد. با این وجود به عنوان یک خودرو اقتصادی، بیشتر از این نمی‌توان به داشبورد شاهین انتقاد کرد و در مجموع با یک فضای نسبتاً ساده و تا حدودی متعادل داخل کابین شاهین طرف هستیم. البته کیفیت متریال و مونتاژ کابین این خودرو می‌توانست بهتر از چیزی که الان هست، انجام شود و سطح رضایت بالاتری را در کاربران ایجاد کند.

کابین شاهین اتوماتیک

فضای داخلی دنا پلاس توربو نیز خیلی جدید به نظر نمی‌رسد اما در مقایسه با کابین شاهین زیبایی بیشتری دارد و فرم متقارن آن می‌تواند رضایت بالاتری را در کاربران به وجود آورد. البته سطح کیفی متریال داخل کابین دنا پلاس، به ویژه جنس داشبورد و تودری‌ها، خیلی مرغوب نیست و همچون شاهین از پلاستیک خشک در ساخت آنها استفاده شده است.

کابین دنا پلاس توربو

میزان فضای داخل کابین در هر دو خودرو تقریباً مناسب است اما شاهین، به ویژه در قسمت راننده و صندلی‌های ردیف عقب اتاق دلبازتری را برای سرنشینان تدارک دیده است. اگر به قسمت صندوق عقب این دو خودرو هم سری بزنیم، متوجه می‌شویم که ۵۰۰ لیتر فضا درون صندوق دنا پلاس توربو تعبیه شده است که به راحتی می‌تواند پاسخگوی نیازهای یک خانواده ۵ نفره باشد. فضای صندوق شاهین نیز اگرچه خیلی کوچک نیست اما حدود ۸۰ لیتر نسبت به حریف کمبود دارد.

مقایسه آپشن‌ها و امکانات

هر دو خودرو از نظر تجهیزات رفاهی و ایمنی در مقایسه با دیگر تولیدات داخلی وضعیت بهتری دارند. اما در مقایسه با یکدیگر باید گفت که شاهین از امکانات ایمنی مهمی مثل سیستم کنترل کشش و پایداری سود می‌برد که نبود آنها ضعف بزرگی برای دنا پلاس توربو است. وجود سیستم ورود و استارت بدون کلید برای شاهین اتوماتیک و تنظیم برقی صندلی‌های جلو برای دنا پلاس توربو از دیگر تفاوت‌های تجهیزات این دو سدان ایرانی به حساب می‌آید. جدول زیر جزئیات بیشتری در مورد امکانات شاهین اتوماتیک و دنا پلاس توربو دنده‌ای در اختیار شما می‌گذارد.

خودرو  شاهین اتوماتیک دنا پلاس توربو دنده ای
کروز کنترل دارد دارد
کنترل پایداری دارد دارد (سری جدید)
کنترل کشش دارد دارد (سری جدید)
سنسور پارک عقب دارد دارد
ترمز ABS دارد دارد
ترمز EBD دارد دارد
دیلایت دارد دارد
اتولایت دارد دارد (سری جدید)
فرمان برقی دارد دارد (سری جدید)
دکمه های کنترل روی فرمان دارد دارد
نمایشگر مالتی مدیا دارد دارد
دوربین عقب دارد دارد
تعداد کیسه هوا دو عدد چهار عدد
تهویه اتوماتیک دارد دارد
تنظیم برقی صندلی های جلو ندارد دارد
آینه تاشو برقی دارد دارد
تنظیم برقی آینه های جانبی دارد دارد
سانروف دارد دارد

نتیجه‌گیری: شاهین اتوماتیک ارزنده‌تر است یا دنا پلاس توربو؟

مقایسه شاهین با دنا پلاس توربو را می‌توان مقایسه بین زیبایی ظاهری در برابر شتاب و هیجان سواری دانست. چراکه خودروی شاهین ماشینی نسبتاً زیبا و خانوادگی‌تر به حساب می‌آید و فضای کابین آن نیز کمی جادارتر است اما در عوض صندوق عقب کوچکتری نسبت به دنا پلاس ارائه می‌دهد. نکته مهم این است که موتور ۸ سوپاپ شاهین نمی‌تواند به اندازه دنا پلاس توربو پرقدرت ظاهر شود و رانندگان، به ویژه جوان‌ترها را از خود راضی نگه دارد. البته برای مصارف خانوادگی قدرت این موتور کافی به نظر می‌رسد، اما به هر حال قادر نیست به اندازه دنا پلاس توربو آدرنالین خون شما را افزایش دهد و شتاب و چابکی مناسب در اختیار کاربر بگذارد.

شاهین اتومات سایپا

با این حال به دلیل اشتراک فنی موتور شاهین با موتور محصولات ارزان‌قیمت همچون تیبا و ساینا، می‌توان بسیاری از قطعات یدکی این موتور را با قیمت پایین‌تر در بازار تامین کرد. البته وجود گیربکس اتوماتیک نیز یک معیار مهم است که شاید بسیاری از کاربران را وادار کند به سراغ شاهین بروند. چراکه این دسته از مشتریان تمایل دارند یک ماشین اتوماتیک بخرند و با جعبه دنده دستی به دلیل خستگی بیشتر در ترافیک‌های شهری میانه‌ای ندارند.

مقایسه شاهین و دنا

در سوی دیگر دنا پلاس توربو دنده‌ای ماشینی به مراتب پرشتاب‌تر است، صندوق بزرگتری دارد، کابین زیباتری ارایه می‌دهد و بازار خریدوفروش آن نسبت به شاهین گرم‌تر دنبال می‌شود. اما پیچیدگی فنی و قیمت بالاتر قطعات موتور EF7 باعث می‌شود تا هزینه تعمیرات دنا پلاس توربو نسبت به شاهین کمی بالاتر باشد. ضمن آنکه با توجه به قدرت بیشتر این موتور، احتمالاً استهلاک و دردسرهای فنی آن نیز نسبت به شاهین بیشتر باشد.

بنابراین بهتر است که نیازها و سلایق خود را در مورد خرید یک سدان خانوادگی مشخص کنید و سپس با توجه به توضیحات بالا ببینید که بهتر است دنا پلاس توربو دنده‌ای بخرید یا شاهین اتوماتیک.

ویدیو معرفی شاهین اتومات

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje