Wp Header Logo 783.png


منتشر شده در 03 خرداد 1403 ساعت 16:34



عکاس
علیرضا پاداش

نکاتی در مورد خرید خودروهای برقی در ایران ؛ کدام برقی را بخریم؟

با نخستین عرضه خودروهای وارداتی برقی در نظر گرفتیم نکاتی در مورد خرید خودروهای برقی در ایران را برای شما توضیح دهیم.

با روی کار آمدن عباس علی آبادی به عنوان وزیر صمت جدید، پروژه برقی سازی خودروها در ایران جدی تر پیگیری شد و شرکت های واردکننده به واردات خودروهای تمام برقی تشویق شدند. وزیر فعلی صمت وعده داده که به زودی زیرساخت های لازم برای استفاده خودروهای برقی شکل بگیرد. البته قبل از به وجود آمدن حداقلی ترین زیرساخت های لازم در تمام شهر ها، نخستین عرضه از خودروهای تمام برقی و وارداتی رقم خورد. حالا با نخستین عرضه خودروهای وارداتی، سوالاتی بسیار مهم برای مردم به وجود آمده که در ادامه به آن ها می پردازیم.

خودروی برقی در حال حاضر کاربردی است؟

این سوالی است که بسیاری از مشتریان می پرسند : آیا خودروهای برقی در ایران کاربردی هستند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که خودروهای برقی می توانند در شهر کاربردی باشند. دقت داشته باشید که فعلا ایستگاه های شارژ عمومی را به صورت گسترده در شهر ها نداریم و این یعنی مالکین خودروهای برقی می بایست شارژ خودرو خود را در خانه و با شارژر های معمولی و خانگی انجام دهند. مدت زمان شارژ خودروهای برقی عموما از ۷ تا ۱۰ ساعت تخمین زده می شود و میزان پیمایش هم در حالت واقعی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر متغیر است. پس بر این اساس خودرو برقی می تواند کاربردی باشد اما فقط برای مصارف شهری و یا سفر های کوتاه. یعنی عملا نمی توان مسافت های طولانی را با خودروهای برقی پیمود و اگر هم قصد سفری طولانی داشته باشید باید مدت زمان شارژ معمولی و محل شارژ را قبلا در نظر گرفته باشید.

تکلیف باتری خودروهای برقی پس از عمر مفید چه می شود؟

این موضوعی است که هنوز مسئولین و واردکنندگان در مورد آن چیزی نمی گویند. در کشور های توسعه یافته که خودروهای برقی بصورت گسترده به فروش می رسند، معمولا باتری خودروهای برقی پس از عمر مفید با ۲۰ تا ۳۰ درصد مبلغ باز خرید می شوند. با این روند هزینه تعویض باتری ها می تواند سبک تر شود. اما باید مشخص شود که این هزینه چقدر خواهد بود و سیاست هر شرکت در قبال آن چیست. متاسفانه این نکته ای است که امروز نه خریدار به آن توجهی می کند و نه فروشنده.

کدام خودروی برقی را بخریم؟

بدون تردید پرتکرار ترین سوال این روز ها این است که کدام خودروی برقی را در سامانه انتخاب کنیم؟ در پاسخ به این سوال ابتدا باید مشخص شود که هدف از خریداری خودروی برقی مصرف است یا سرمایه گذاری؟ اگر هدف مصرف باشد تقریبا تمام خودروهای ارائه شده در رده خودشان ارزش مصرفی دارند اما ارزش مصرفی غیر چینی ها طبیعتا بیشتر است. اما اگر هدف سرمایه گذاری باشد باید احتیاط کرد. چراکه این اولین تجربه عرضه گسترده برقی ها در بازار است و هنوز نمی توان پیش بینی خوبی از بازار آزاد آن ها داشت. باید دید بازار چه واکنشی به ورود برقی ها نشان می دهد و مشتریان این خودروها را استفاده می کنند یا نه. اما در هر صورت اگر سودی برای سرمایه گذاری روی خودروهای برقی متصور باشیم، بدون تردید سود بیشتر مختص به خودروهای غیر چینی و علی الخصوص اروپایی است.

نکاتی در مورد خرید خودروهای برقی در ایران ؛ کدام برقی را بخریم؟

در نهایت اگر بخواهیم قصد سرمایه گذاری روی برقی ها داشته باشیم در ابتدا باید ریسک آن را بپذیریم و بعد به سراغ خودر.های غیر چینی و ترجیحا اروپایی برویم.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje