دافران H7 از ابتدای ورودش به بازار کشور، مورد استقبال خوبی از سوی خریداران قرار گرفت و امروزه نیز یکی از کشندههای چینی پرفروش بازار به حساب میآید. این کشنده از اتاق رنو بهره میبرد، از نظر قوای فنی و امکانات رفاهی و ایمنی نیز در وضعیت خوبی قرار دارد و حالا نیز، چند وقتی از عرضه نسخه فیسلیفت این کشنده میگذرد. تغییراتی که در داخل اتاق به خود دیده و رنگ بعضی از قطعات بیرونی آن نیز تغییر کرده است تا به عنوان دافران H7 فیس لیفت معرفی شود.
ردپای دانگ فنگ در دافران H7
دافران H7 که محصولی از شایان دیزل است، یکی از محصولات کمپانی چنگ لانگ است که این شرکت نیز یکی از زیرمجموعههای دانگ فنگ چین شناخته میشود. دانگ فنگ یکی از سه غول تجاری ساز چین است و محصولات متنوعی با برند خود و برندهای زیرمجموعههایش دارد که چنگ لانگ H7 یکی از آنهاست.
در پی همکاری چنگ لانگ با ZF و رنو، میبینیم که گیربکس این کشنده از ساختههای ZF است و در طراحی اتاق دافران H7 از همان اتاق رنو پریمیوم استفاده شده که البته تغییر خطوط و طراحی دوباره آن به نحو بسیار خوبی به شکلی متفاوت از رنو، صورت گرفته تا شخصیت و کاراکتر جدیدی به خود بگیرد. همچنین طرح کلی داشبورد نیز، بیشباهت به محصولات قدیمی رنو نیست. همکاری بین دانگ فنگ و رنو در حدی است که حتی برخی از محصولات دانگ فنگ و زیرمجموعههایش با موتور رنو نیز عرضه میشوند.
مشخصات فنی دافران H7 نیوفیس
تغییرات فنی در دافران H7 نیوفیس نسبت به مدل قبلی دیده نمیشود و از همان قوای فنی و لوازم در آن استفاده شده است. پیشرانه همان موتور ششسیلندر خطی توربودیزل ساخت یوچای است که با 12.1 لیتر حجم، قدرتی معادل 480 اسب بخار و گشتاوری به میزان 2250 نیوتن متر تولید میکند.
این پیشرانه به یک گیربکس 4+12 سرعته اتوماتیک از نوع AMT ساخت ZF از سری تراکسون متصل است که با داشتن اینتاردر 5 حالته هیدرولیکی، در وضعیت خوبی بین رقبا خواهد بود. پیشرانه گفته شده که آن را قبلاً روی C&C نیز دیدهایم، دارای ترمز موتوری دومرحلهای ساخت جاکوب است که در کنار اینتاردر هیدرولیکی گیربکس و ترمزهای دیسکی در هر دو محور، توان توقف بسیار خوبی به این کشنده میدهد.
دارا بودن گرمکن هوای ورودی به موتور که روشنشدن آن را در هوای سرد زمستانی، راحتتر میکند در کنار استانداردهای یورو5 با eev، اتاق از نوع سقف بلند است که از نظر استحکام، دارای تاییدیه از اتحادیه اروپاست و سیستم بلندشدن آن به صورت دستی و هم برقی است و روی چهار بالشتک هوا قرار دارد، از دیگر نکات مثبت فنی این کشنده است. سیستم تعلیق عقب این خودرو از نوع بادی با چهار بالن با قابلیت تنظیم ارتفاع و در محور جلو از نوع فنر شمش پارابولیک است که امروزه در اکثر کشندههای چینی در این بازه قیمتی، میبینیم.
طراحی داخلی و بیرونی دافران H7 جدید
همانطور که گفته شد، دافران H7 از اتاق رنو بهره میبرد که همین قضیه، آن را کمی قدیمیتر نسبت به برخی از کشندههای بازار میکند. اما هماهنگی طراحی این کابین به قدری خوب است که میتوان گفت دافران H7 در رده کشندههای زیبای چینی قرار دارد.
اضافهشدن یک سری نوارهای کرومی در بغل جلوپنجره و تغییر رنگ برخی از قسمتها، ظاهر این کشنده را زیباتر کرده است. کابین دارای مجموعه کامل بادگیرهاست و هماهنگی آفتابگیر جلو و خطوط مشکی اطراف شیشه و آینههای جانبی، زیبایی ظاهری این خودرو را بیشتر کردهاند.
داخل اتاق یک سری تغییرات در برخی قسمتها مثل رودریها میبینیم. صفحهنمایش داشبورد نیز بزرگتر شده و مجموعه نمایشگر پشت فرمان نیز کاملاً تغییر کرده است. فرمان نیز طراحی متفاوتی دارد و نسبت به نمونه قبلی، به روزتر است.
البته ایرادی که برخی به فضای داخلی دافران وارد میدانند، بحث کیفیت ساخت و استفاده از مواد پلاستیکی خشک بوده که تا حد زیادی نیز درست است.
سیستمهای ایمنی و رفاهی دافران H7 جدید
کشنده دافران H7 حتی در مدل قبلی نیز از جمله کاملترین کشندههای بازار از نظر امکانات رفاهی و ایمنی محسوب میشود که در نسخه فیسلیفت با داشتن یک سری امکانات بیشتر، در وضعیت بالاتری نیز قرار خواهد گرفت. وجود ترمزهای دیسکی در محور عقب و در محور جلو از نوع خنکشونده به همراه ترمز ضدقفل و ترمز هوشمند اضطراری یا AEBS، سیستم ضدلغزش ASR و برنامه کنترل پایداری ESC به همراه سیستم ترمز الکترونیکی یا EBS برای جلوگیری از انحراف کشنده در زمان ترمزهای شدید، ریتاردر موتور و اینتاردر هیدرولیکی گیربکس، کروزکنترل، دوربین 360 درجه و دوربین نقطه کور با قابلیت ثبت وقایع، رادار هشدار انحراف از مسیر یا LDWS، ترمز پارک برقی و ترمز تریلر برقی، سیستم اتوهلد و ترمز تپه، تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز یا EBD، سنسور تشخیص خوابآلودگی راننده و… از جمله امکانات ایمنی و رفاهی این کشنده است.
همچنین بالابر برقی و دستی کابین، سیستم تهویهمطبوع اتوماتیک، کولر درجا و بخاری درجا، سانروف برقی، سنسور نور و باران، چراغهای مجهز به اتولایت و چراغ روز، چراغهای LED در عقب، بادگیرهای کامل اتاق و شاسی، گاز دستی، فرمان دکمهدار با قابلیت تنظیم به صورت بادی و برقی در تمام جهات، شیشهبالابرهای برقی با پاورویندو، قفل دفرانسیل عقب، آینههای برقی مجهز به گرم کن، مه شکنهای عقب وجلو، آفتابگیر داخلی و خارجی و جانبی، هشداردهنده صوتی دندهعقب، نشانگر گرفتگی فیلتر سوخت، جعبهابزار، تاخوگراف، قفلمرکزی با ریموت، صندلیهای بادی شاگرد و راننده، یخچال، تختخواب شاگرد و راننده، خروجی برق 220 ولت، جالباسی، کپسول آتشنشانی و… از دیگر امکانات دافران H7 جدید هستند. همچنین میتوان سیستم ADR و PTO را نیز برای این کشنده سفارش داد.
نام خودرو | کشنده دافران H7 |
---|---|
تعداد سیلندر/ نوع موتور |
6 سیلندر خطی توربودیزل ساخت یوچای چین |
حجمموتور (سی سی) / کد موتور |
12.1 لیتر / YC6K1248-50 |
استاندارد آلایندگی |
یورو 5+eev |
حداکثر قدرت |
480 اسب بخار در 1900 rpm |
حداکثر گشتاور |
2250 نیوتن متر در 1300 rpm |
حداکثر سرعت |
110 کیلومتر در ساعت |
گیربکس |
12+4 سرعته اتوماتیک ساخت ZF |
اینتاردر |
5 حالته |
ترمز موتوری |
دو مرحله ای روی سوپاپ |
سیستم فرمان |
هیدرولیک |
سیستم ترمز |
عقب دیسکی و جلو دیسکی خنک شونده |
برنامههای کنترلی خودرو |
ضد قفل ABS + ضد لغزش ASR+ برنامه پایداری ESC+ ترمز اضطراری هوشمند AEBS+ پایداری در زمان ترمز EBS+ ترمز تپه HAS+ تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز EBD |
باک سوخت |
آلومینیوم به حجم 600+600 لیتر |
حجم مخزن ادبلو |
80 لیتر |
طول / عرض / ارتفاع |
6040 / 2525 / 3890 (میلیمتر) |
فاصله محوری |
3800 (میلیمتر) |
وزن خالص کشنده |
7400 کیلوگرم |
وزن مجموع ناخالص (مجاز) |
44000 کیلوگرم |
حداکثر ظرفیت محور عقب / جلو |
12300 / 6700 کیلوگرم |
سیستم تعلیق جلو/ عقب |
فنر تخت چند لایه پارابولیک / بادی 4 بالنی با تنظیم ارتفاع |
سایز و نوع تایر |
315-80R22.5 تیوبلس |
*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.
مهمترین تغییرات ایجاد شده در دافران H7 نیوفیس نسبت به مدل قبلی را میتوان در اضافهشدن امکاناتی مثل سنسور نور و باران، سنسور تشخیص خواب راننده، دوربین 360 درجه و دوربین نقطه کور با قابلیت ثبت وقایع، تغییر چراغهای عقب به نوع جدید با تکنولوژی LED، اضافهشدن نوارهای کرومی به طرفین جلوپنجره و تغییر در رنگآمیزی بخشهایی از جلوی خودرو، تغییر رودریهای داخل، تغییر پشت آمپر و اضافهشدن یک صفحهنمایش بزرگتر به این مجموعه، بزرگشدن صفحهنمایش وسط داشبورد که یک سری ادوات مثل نمایش فشار باد تایرها یا TPMS از طریق همین صفحهنمایش تنظیم میشوند، برقی شدن ترمز تریلر و ترمزدستی و اضافهشدن سیستم اتوهلد به این مجموعه، تغییر فرمان کشنده که طرحی زیباتر و امروزیتر دارد و همچنین یک سری ریزهکاریهای دیگر که روی داشبورد دیده میشود.
دافران در حالت فعلی نیز وضعیت خوبی از نظر فروش دارد؛ اما بدون شک با اضافهشدن این تغییرات، رضایت بیشتر خریداران و جذب بیشتر آنها را در پی خواهد داشت که میتوان گفت تنها موردی که دافران نسبت به برخی از رقبا کمتر دارد، یک پیشرانه پر قدرت بالای 500 اسب بخار است که البته همین پیشرانه 480 اسبی نیز جوابگوی نیاز بسیاری از خریداران خواهد بود.
مهمترین رقیبان دافران H7 نیوفیس
اگر رقبای دافران H7 را از میان کشندههای چینی بدانیم باید به محصولاتی مثل دانگ فنگ KX480 و آرتا 520، امپاور 500، دیما، شکموتو 520 و کشنده سیتراک اشاره کرد.
source
کلاس یوس