Wp Header Logo 800.png

اهمیت فرآیند برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی به راحتی قابل درک است. این فرآیند شامل تعیین نیروی انسانی مناسب برای برآوردن نیاز های کسب و کار و مشتریان است. با این حال، علیرغم اهمیت آشکار آن، بسیاری از سازمان ها فاقد فرآیند برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی هستند. بسیاری از متخصصان منابع انسانی نیاز به تقویت همسویی استراتژیک توسط بخش های خود را ابراز کرده اند.

اگر به توسعه فرآیند برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی فکر کرده اید، به جای درستی آمده اید. این مقاله ماهیت برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی را روشن می کند و شما را راهنمایی می کند که چگونه برنامه استراتژیک خود را مستند کنید.

مقدمه ای بر برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی

برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی

برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی نقش مهمی در افزایش همسویی بین کارکنان و سایر منابع ایفا می کند. برای ایجاد یک فرآیند برنامه ریزی منابع انسانی موثر، درک اصول اساسی ضروری است. اساسا، برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی تضمین می کند که سازمان شما نیروی کار مناسبی برای دستیابی به اهداف عملیاتی خود با تطبیق افراد با مهارت های مناسب در زمان مناسب دارد.

برای حفظ انعطاف پذیری، ارزیابی موقعیت فعلی سازمان و جهت گیری آینده ضروری است. در حالی که برنامه هر شرکت ممکن است کمی بر اساس نیاز های منحصر به فرد آن متفاوت باشد، ساختاری اساسی وجود دارد که می تواند شما را به سمت مسیر درست راهنمایی کند.

فرآیند برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی با ارزیابی کارکنان موجود شما شروع می شود تا مشخص شود که آیا آن ها با الزامات سازمان هماهنگ هستند یا خیر. پس از آن، می توانید نیاز های کارکنان آینده را بر اساس اهداف تجاری خود پیش بینی کنید. به دنبال این، شما باید استراتژی سازمان خود را با برنامه ریزی اشتغال هماهنگ کنید و یک برنامه جامع را اجرا نمایید که نه تنها شامل استخدام کارکنان جدید، بلکه حفظ و آموزش کافی آن ها و همچنین رسیدگی به نیاز های کارکنان فعلی خود در پاسخ به تغییرات تجاری باشد.

  1. قابلیت های منابع انسانی موجود را ارزیابی کنید.

مرحله اولیه فرآیند برنامه ریزی منابع انسانی شامل ارزیابی نیروی کار فعلی است. قبل از در نظر گرفتن هرگونه تلاش برای استخدام، بسیار مهم است که درک جامعی از مهارت ها و توانایی های کارکنان فعلی خود داشته باشید. فهرستی از مهارت ها برای هر یک از کارکنان ایجاد کنید.

روش ‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد، از جمله درخواست از کارکنان برای ارزیابی خود از طریق پرسشنامه، بررسی ارزیابی ‌های عملکرد قبلی، یا استفاده از ترکیبی از هر دو رویکرد. از الگوی ارائه شده برای تجسم و تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده استفاده کنید.

منابع انسانی

  1. پیش بینی نیاز های منابع انسانی.

پس از انجام یک ارزیابی کامل از منابع موجود در اختیار شما، پیش بینی نیاز های منابع انسانی آینده برای شرکت بسیار مهم است. این موضوع مستلزم تعیین این است که آیا سازمان شما باید نیروی کار خود را گسترش دهد یا بر افزایش بهره وری و مهارت ‌های کارکنان فعلی تمرکز کند. علاوه بر این، ارزیابی در دسترس بودن کارکنان بالقوه در بازار کار ضروری است.

برای مدیریت موثر تقاضا و عرضه کارکنان واجد شرایط، لازم است هم تقاضای شرکت برای افراد ماهر و هم وجود چنین استعداد هایی در داخل یا خارج سازمان ارزیابی شود. این امر مستلزم مدیریت دقیق پویایی عرضه و تقاضا است.

  • پیش بینی تقاضا

پیش ‌بینی تقاضا شامل فرآیندی دقیق برای تعیین نیاز های منابع انسانی آینده از نظر کمیت (تعداد کارکنان مورد نیاز) و کیفیت (سطح استعداد مورد نیاز برای برآوردن نیاز های فعلی و آینده شرکت) است.

از سوی دیگر، پیش ‌بینی عرضه شامل ارزیابی منابع فعلی موجود برای پاسخگویی به تقاضا است. با استفاده از فهرست مهارت‌ ها، می‌ توانید کارکنانی را در سازمان خود شناسایی کنید که می ‌توانند تقاضای فعلی را برآورده کنند. علاوه بر این، کشف منابع خارجی برای استخدام‌ های بالقوه که می ‌توانند نیاز هایی را که توسط کارکنان موجود برآورده نمی‌ شوند برطرف کنند، مهم است.

پیش ‌بینی عرضه

  • تطبیق تقاضا و عرضه

تطبیق تقاضا و عرضه یک جنبه پیچیده از فرآیند استخدام است و این جایی است که بقیه فرآیند برنامه ریزی مدیریت منابع انسانی وارد عمل می شود. ایجاد یک برنامه جامع برای همسو کردن تقاضای سازمان شما برای کارکنان ماهر با عرضه موجود در بازار بسیار مهم است. این را می توان از طریق رویکرد های مختلف، مانند آموزش کارکنان فعلی، جذب استعداد های جدید، یا ترکیبی از هر دو استراتژی به دست آورد.

  1. ارزیابی و ارزیابی

پس از اجرای برنامه فرآیند منابع انسانی خود برای مدت زمان مشخص، ارزیابی و ارزیابی اثربخشی آن در کمک به شرکت برای دستیابی به اهدافش در زمینه هایی مانند بهره وری، سودآوری، حفظ کارکنان و رضایت ضروری است. در صورتی که طرح نتایج مثبتی به همراه داشته باشد، بهتر است به اجرای آن ادامه دهید. با این حال، اگر موانعی پیش بیاید، همیشه می‌توان عناصر خاصی را اصلاح کرد تا با نیاز های منحصر به فرد سازمان شما هماهنگی بیشتری داشته باشد.

جمع بندی

در خاتمه، پس از یادگیری مراحل برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی، ضروری است که این مراحل را برای سازمان خود سفارشی کنید و در مورد چگونگی اجرای موثر آن ها استراتژی داشته باشید. بسیار مهم است که برنامه استراتژیک منابع انسانی خود را مستند کنید، به ویژه در قالب بصری مانند فلوچارت. مستند سازی به استاندارد سازی فرآیند کمک می کند و منجر به موفقیت در طول زمان می گردد. علاوه بر این، ارزیابی بهتر را تسهیل می‌ کند و مناطقی را که نیاز به بهبود دارند مشخص می‌ نماید.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje