براساس بند (ث) ماده 30 قانون احکام دائمی برنامههای توسعه ای کشور با تأیید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کامیونهای مورد نیاز با عمر کمتر از سه سال قابل ورود بودهاند. در اجرای ماده (5) تصویب نامه هیئت محترم وزیران به شماره 925230 /ت 61367 هـ مورخ 1402/5/28 موضوع آیین نامه اجرایی بند (ص) تبصره (7) قانون بودجه سال (1402) کل کشور ورود و ترخیص انواع کشنده کامیون ون اتوبوس، مینی بوس با عمر کمتر از پنج سال ساخت در بنادر و گمرکات اجرایی کشور بدون ثبت سفارش و بدون تخصیص ارز، ممنوع اعلام شده است.
بر اساس قوانین مذکور در دولت سیزدهم از سال 1400 تا نیمه اردیبهشت ماه سال جاری تعداد 26628 دستگاه کشنده به شرح جدول شماره (1) ترخیص قطعی و به ناوگان حمل و نقل کشور پیوسته که تأثیر به سزایی در نوسازی و افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل جاده ای داشته است؛ که البته تشریک مساعی و همکاری همه دستگاههای ذیربط شایسته تقدیر است.
در حال حاضر تعداد 5353 دستگاه کامیون وارداتی در گمرکات کشور موجود بوده که از این بین تعداد 3059 دستگاه به شرح جدول زیر در گمرکات سراسر کشور اظهار و در حال انجام تشریفات گمرکی میباشد.
همچنین تعداد 2294 دستگاه کشنده به شرح جدول زیر در ژگمرکات کشور موجود است که تا کنون به گمرک اظهار نشدهاند.
بررسیها نشان میدهند، در کندی ترخیص 3059 دستگاه کشنده اظهار شده و 2294 دستگاه کشنده اظهار نشده عوامل زیر تاثیر گذار هستند:
عدم صدور کد رهگیری بانک
زمانبر بودن فرآیند ویرایش مجوز ثبت سفارش
زمانبر بودن فرآیند صدور مجوز سازمان ملی استاندارد
با توجه به اطلاع و اخبار واصله از گمرک ترکیه، قریب 8000 دستگاه کامیون به مقصد نهایی ایران وارد کشور ترکیه شده و از این تعداد حدود 4000 دستگاه کامیون عمدتاً در مرز گور بولاغ ترکیه ( مرز بازرگان بدلیل نداشتن مجوز ثبت سفارش و یا با داشتن مجوز ثبت سفارش و عدم تخصیص ارز در آنسوی مرز متوقف میباشند که با توجه به ماده (5) آیین نامه اجرایی بند (ص) تبصره (7) قانون بودجه سال (1402) کل کشور با ممنوعیت ورود به کشور مواجه می باشند.
با توجه به حساسیت موضوع و ضرورت تعیین تکلیف کامیونهای وارداتی پیشنهاد می گردد؛ وزارتخانه ها و دستگاه های ذیربط برای رفع مشکل صدور یا اصلاح مجوز ثبت سفارش تخصیص و تأمین ارز در اسرع وقت جلسه ای برگزار و تصمیمات مقتضی اتخاذ نمایند.
source
کلاس یوس