در گفت‌وگو با رئیس هیئت‌مدیره ماموت خودرو مطرح شد:

تحریریه صنعت ماشین

صنعت ماشین: ورود خودروهای برقی به بازار انقلابی را در صنعت خودرو کشور رقم‌زده که ابعاد مثبت و منفی بسیار گسترده‌ای دارد. در ابتدا دولت تصمیم داشت که خودروهای برقی را با حمل‌ونقل عمومی در جامعه گسترش دهد اما باعرضه این خودروها در سامانه یکپارچه عمومی و بعدازآن ایجاد یک سامانه جدید به نام خودروهای برقی معادلات تغییر پیدا کرد.

به گزارش صنعت ماشین،

 بر اساس آنچه بازار و مخاطبان گزارش می‌دهند بزرگ‌ترین مشکلات و چالش‌ها برای افرادی که قصد خرید خودروهای برقی رادارند، نبود زیرساخت، نامشخص بودن وضعیت گارانتی و تأمین قطعات، پیچیدگی‌های فنی و کمبود نیروی متخصص در این حوزه، قیمت بالای باتری‌ها و بسیاری دلایل دیگر است که شک و تردید را در این انتخاب دخیل می‌کند. در همین راستا گفت‌وگویی با هادی سلیمانی ملکان رئیس هیئت‌مدیره شرکت ماموت خودرو داشتیم تا  به این مشکلات، راهکارها و آینده پیش رو بازار در مواجهه با موضوع خودروهای برقی از دید یک کارشناس و مسئول باسابقه نگاه کنیم.

راهکارها و آینده پیش رو بازار خودروهای برقی در ایران

بازار ایران به‌تازگی در حال رویارویی با موضوع برقی سازی و خودرو برقی است. این روند سال‌های پیش در بسیاری از کشورهای جهان طی شده و با رویکردهای متعددی از سوی دولت‌های مختلف مواجه بوده است. ملکان در ابتدا بابیان این موضوع که عموماً دو رویکرد کلی برای توسعه به کار گیری خودروهای برقی توسط کشورها در جهان اجرایی شده گفت: بعضی دولت‌ها در ابتدا برای توسعه خودروهای برقی به سراغ توسعه زیرساخت برای آن رفتند به این صورت که اول جایگاه‌ها و زیرساخت‌های دیگر همچون باتری و … را توسعه دادند و بعداً اقدام به جایگزینی خودروهای بنزینی با برقی کردند اما رویکرد دوم این بوده است که با شروع عرضه خودروهای الکتریکی به تدریج سراغ توسعه زیرساخت هم رفته‌اند و در حقیقت زیرساخت را به‌صورت موازی و یا به دنبال خودروهای الکتریکی در کشور گسترش داده‌اند. وی با اشاره به این موضوع که هیچ‌یک از این دو روش امتحان شده در جهان نسبت به دیگری برتری ندارند گفت: احتمالاً رویکرد دولت و حاکمیت کشور ما هم منطبق بر شیوه دوم است که زیرساخت همراه با گسترش سهم بازار خودروهای برقی به‌مرور ایجاد می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره ماموت خودرو در ادامه با اشاره به این موضوع که یکی از اصلی‌ترین علل تشویق مردم در جهان برای انتخاب خودرو برقی، کاهش دادن هزینه‌های نگهداری در دوره مالکیت است گفت: در بازار کشورهای اروپایی و آمریکایی قیمت سوخت گران است و به همین منظور خرید خودرو برقی می‌تواند هزینه نسبتاً سنگینی را از روی دوش مالک بردارد. از سوی دیگر هزینه‌های سرویس دوره‌ای، هزینه‌های نگهداری، قطعات، تعمیرات و … عمدتاً برای خریداران خودروهای بنزنی سنگین‌تر از خودروهای برقی است. به همین دلیل خرید خودرو برقی می‌تواند باعث شود که خریدار در هزینه‌های روزمره خود صرفه‌جویی به سزایی داشته باشد. وی در ادامه گفت: اما در کشور ما که هزینه بهای تمام‌شده یک لیتر بنزین بسیار از نرخ جهانی آن پایین‌تر است و در حالتی که مصرف روزانه بنزین در کشور حدود 40 درصد از تولید روزانه آن بیشتر است اما دولت با سوبسیدهای فراوان این سوخت را باقیمتی بسیار نازل‌تر از نرخ جهانی در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند، خرید خودرو برقی از این منظر، صرفه‌جویی بزرگی را برای خریدار به ارمغان نمی‌آورد.

ملکان افزود: اما برخلاف خریداران که شاید خرید خودرو برقی صرفه‌جویی چندانی برایشان ایجاد نکند، دولت و حاکمیت به این موضوع به عنوان یک مسئله مهم نگاه می‌کنند. همان‌طور که قبل‌تر هم عنوان شد بر اساس آخرین آما منتشرشده مصرف روزانه بنزین در کشور چیزی در حدود 120 میلیون لیتر است و اما تولید آن حجمی در حدود80 تا 90 میلیون لیتر را پوشش می‌دهد و دولت مجبور است کسری این میزان را از محل واردات تأمین کند. با توجه به نرخ جهانی 1.5 دلاری به ازای هر لیتر بنزین، دولت علاوه بر یارانه‌ای که به تولید تزریق می‌کند باید هزینه هنگفتی را هم برای سوبسید واردات صرف کند تا بنزینی را که حداقل 60 الی 80 هزار تومان قیمت دارد را به قیمت 3 هزار تومان به دست مصرف‌کننده برساند. این هزینه سنگین باعث می‌شود تا دولت و حاکمیت بسیار به توسعه خودروهای برقی علاقه‌مند باشد. از سوی دیگر اثرات آلایندگی خودروهای سوخت فسیلی و آلودگی روز افزون کلان شهرها جنبه دیگری از مزایای این خودروها برای دولت است. نهایت آنکه انتخاب محصول مناسب و شرکت عرضه کننده و ارائه دهنده مطمئن و شناخته شده میتواند بخش عمده ای از نگرانی های مشتریان را بر طرف سازد. در پایان باور کنیم که این مسیر راه بازگشت ندارد و کشور ما نیز همانند دنیا این مسیر را خواهد پیمود.

source
کلاس یوس

viraje.ir

توسط viraje.ir