Wp Header Logo 900.png

چارلز لکلرک، راننده فراری، با ثبت سریع‌ترین زمان در آخرین دور تمرین پیش از مرحله تعیین خط سرنوشت‌ساز روز شنبه، جایگاه خود را به عنوان مدعی اصلی کسب پول پوزیشن در گرندپری خانگی موناکو تثبیت کرد.

به گزارش مجله ماشین، این راننده اهل موناکو که علی‌رغم کسب دو پول پوزیشن، هنوز نتوانسته در مسابقه خانگی خود روی سکو برود، با زمان یک دقیقه و ۱۱.۳۶۹ ثانیه، ۰.۱۹۷ ثانیه سریع‌تر از مکس ورشتپن، صدرنشین فراری فرار در رده‌بندی قهرمانی، به دور خود زد.

لکلرک در تمرین روز جمعه نیز سریع‌ترین زمان را ثبت کرد، در حالی که ورشتپن با خودروی خود روی سطح ناهموار این پیست مشکل داشت.

مشکلاتی که به نظر می‌رسد تیمش آن‌ها را تا حدی طی شب برطرف کرده است، هرچند راننده ردبول گفت که تا حد مجاز فشار می‌آورد.

ورشتپن پس از مشکلات تمرینی روز جمعه گفته بود: «این چیزی است که انتظارش را نداشتم، اما قطعاً در بدترین سناریوی ممکن برای آخر هفته تا اینجا قرار دارد و شرایط بسیار دشوار است.»

راننده هلندی در تلاش است تا در مرحله تعیین خط در این پیست شهری پیچ در پیچ، رکورد کسب نهمین پول پوزیشن متوالی و هشتمین پول پوزیشن فصل را به دست آورد.

 لکلرک با پایان دادن به رکورد ورشتاپن پول پوزیشن موناکو را تصاحب کرد
لکلرک با پایان دادن به رکورد ورشتاپن پول پوزیشن موناکو را تصاحب کرد

کسب پول پوزیشن در موناکو که سبقت‌گیری در آن به طور مشهوری دشوار است، بسیار مهم است، زیرا پول پوزیشن در روز شنبه اغلب به پیروزی در روز یکشنبه منجر می‌شود.

لوئیس همیلتون، هفت بار قهرمان جهان و دارنده سه پیروزی در موناکو، پس از کسب مقام اول و دوم در دو دور تمرین روز جمعه، در رده سوم برای مرسدس قرار گرفت.

اسکار پیاستری از مک‌لارن در روز شنبه چهارم شد و سرجیو پرز، هم‌تیمی ورشتپن، پنجم شد، اما از اینکه خودرو «هیچ جا نیست» شکایت داشت.

جرج راسل از مرسدس با زمان ششم به پایان رسید، کارلوس ساینز از فراری هفتم شد و لاندو نوریس از مک‌لارن هشتم شد.

یوکی تسونودا از ردبول با کسب نهمین زمان خوب اخیر خود به روند خوب خود ادامه داد و فرناندو آلونسو از استون مارتین جمع ۱۰ نفر برتر را کامل کرد.

برخورد والتری بوتاس از سائوبر با دیوار لاستیکی در پیچ شIKAN پیچ (Swimmming Pool Chicane) و مسدود کردن مسیر در راسکاس (Rascasse) باعث شد تا پرچم‌های قرمز اولیه به اهتزاز درآیند.

 لکلرک با پایان دادن به رکورد ورشتاپن پول پوزیشن موناکو را تصاحب کرد
لکلرک با پایان دادن به رکورد ورشتاپن پول پوزیشن موناکو را تصاحب کرد

ورشتپن از مشکلات اساسی ردبول گلایه کرد

مکس ورشتپن، راننده ردبول، بعد از اینکه در مرحله تعیین خط گرندپری موناکو به مقام ششم رسید، اعلام کرد خودروی او با مشکل اساسی‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند.

این قهرمان سه دوره مسابقات فرمول یک که پنج تا از هفت مسابقه ابتدایی فصل را با پیروزی پشت سر گذاشته بود، نتوانست رکورد خود را با کسب هشتمین پول پوزیشن متوالی به دست آورد و این افتخار نصیب شارل لکلرک، راننده محلی فراری شد.

با این حال، این تنها مشکل ورشتپن نبود. او نقصی اساسی در خودروی ردبول که در ابتدای فصل عملکردی فوق‌العاده داشت، اما به نظر می‌رسد آسیب‌پذیرتر شده است، شناسایی کرد.

ورشتپن بعد از دور نهایی که در آن با دیواره لاستیکی برخورد کرد، به خبرنگاران گفت: «این ماشین مثل یه کارتینگ می‌مونه، انگار بدون سیستم تعلیق رانندگی می‌کنم. خیلی بالا و پایین می‌پره و هیچ ضربه‌ای رو جذب نمی‌کنه.»

او ادامه داد: «تو پیچ آخر، چند بار نزدیک بود بپرم تو دیوار! این مشکل رو از سال ۲۰۲۲ داریم، پس چیز جدیدی نیست. چند ساله که به خاطر برتری ماشینمون، این مشکل پنهان شده بود، اما با پیشرفت سایر تیم‌ها، اگه نقطه ضعف‌هاتو برطرف نکنی، دیگه نمی‌تونی پنهانشون کنی.»

ورشتپن افزود: «این یه مشکل اساسیه و طی چند هفته قابل حل نیست.»

زمان پول پوزیشن لکلرک ۱ دقیقه و ۱۰.۲۷۰ ثانیه بود که تقریبا سه دهم ثانیه از بهترین زمان ورشتپن سریع‌تر بود.

 لکلرک با پایان دادن به رکورد ورشتاپن پول پوزیشن موناکو را تصاحب کرد
لکلرک با پایان دادن به رکورد ورشتاپن پول پوزیشن موناکو را تصاحب کرد

این اولین باری از زمان مکزیک در اکتبر گذشته بود که ورشتپن، برنده موناکو در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۳، نتوانست حداقل رتبه‌ای در ردیف اول استارت رو به دست بیاورد.

همچنین این پایین‌ترین رتبه او در استارت از زمان گرندپری آمریکا در همان ماه بود، مسابقه‌ای که او در نهایت با اقتدار قهرمان شد.

موناکو پیستی است که سبقت‌گیری در آن بسیار دشوار است و از سال ۱۹۵۰ تنها ۱۰ بار پیش آمده که برنده از رتبه‌ای پایین‌تر از سوم استارت زده باشد.

کریستین هورنر، مدیر تیم ردبول گفت: «با احتساب احتمال ورود خودروهای ایمنی، تقریبا می‌شه گفت مسابقه تمومه. اما ما دوباره برمی‌گردیم و می‌جنگیم.»

ورشتپن عملکرد روز شنبه را «بدترین سناریو» توصیف کرد و گفت برخی از پیست‌های دیگر در این فصل هم می‌توانند به همین اندازه بد باشند.

او توضیح داد: «دارم با ح
تمام توان فشار می‌آورم. ماشین فوق‌العاده حقه‌باز [کنترل سخته] است. تو پیچ اول می‌رم، از روی دست‌اندازها رد می‌شم و ماشین ناگهان روی من چپ می‌کنه. کنترل این ماشین مثل راه رفتن روی لبه تیغه چاقو است.»

ورشتپن در پایان گفت: «هر جایی که دست‌انداز داشت خیلی بالا و پایین می‌پرید، بنابراین فقط سعی می‌کردم باهاش کنار بیام. تعجب کردم که چقدر توی تعیین خط بهشون نزدیک بودیم، ولی حدس می‌زنم بقیه به خوبی دور رو کامل نکردن.»

هم‌تیمی او، سرجیو پرز، دیگر برنده پیشین موناکو، تنها توانست در جایگاه هجدهم قرار بگیرد.

لکلرک با پایان دادن به رکورد ورشتاپن پول پوزیشن موناکو را تصاحب کرد
لکلرک با پایان دادن به رکورد ورشتاپن پول پوزیشن موناکو را تصاحب کرد

لکلرک با کسب پول پوزیشن در موناکو، به سلطه فرستپن پایان داد

چارلز لکلرک، راننده فراری، روز شنبه با کسب خوش‌مزه‌ی پول پوزیشن در گرندپری موناکو، به رکورد هم‌رده شدن فرستپن با بیشترین تعداد پول پوزیشن پیاپی پایان داد و خود را به عنوان مدعی اصلی تبدیل کرد تا اولین راننده‌ی اهل موناکو باشد که از سال ۱۹۳۱ در این مسابقه پیروز می‌شود.

لکلرک که در یک بعدازظهر آفتابی به این موفقیت دست یافت، برای سومین بار در موناکو و بیست و چهارمین بار در طول دوران حرفه‌ای خود، پول پوزیشن را کسب کرد، اما او هنوز نتوانسته در حضور تماشاگران خانگی روی سکو برود.

اسکار پیاستری از مک‌لارن با اختلاف زمانی ۰.۱۵۴ ثانیه در دور پیست خیابانی کنار بندر، در ردیف جلو کنار لکلرک ۲۶ ساله قرار خواهد گرفت.

لکلرک که می‌تواند اولین راننده‌ی اهل موناکو باشد که از زمان لویی شیرون با اتومبیل بوگاتی در سال‌های ابتدایی این رویداد که اکنون نماد تجمل و تاریخ است، به پیروزی برسد، گفت: «باید برای مسابقه‌ی روز یکشنبه همه‌چیز را کنار هم بچینیم.»

او افزود: «ما در گذشته در اینجا به این هدف نرسیدیم، اما در موقعیت بهتر و با تیم قوی‌تری هستیم. مطمئنم فردا می‌توانیم به دستاوردهای بزرگی برسیم و هدف، برد است.»

لکلرک در موناکو در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ پول پوزیشن را کسب کرده بود، اما به ترتیب به دلیل خرابی میل گاردان و کسب مقام چهارمی، مسابقه را به پایان نرساند.

مکس فرستپن، راننده ردبول و قهرمان سه دوره مسابقات فرمول یک، که به دنبال کسب یک رکورد بی‌سابقه‌ی نهمین پول پوزیشن پیاپی و هشتمین پول پوزیشن فصل بود، تنها در جایگاه ششم قرار گرفت.

این راننده پیشتاز رده‌بندی که تاکنون پنج پیروزی از هفت مسابقه‌ی امسال را کسب کرده و ۴۸ امتیاز با لکلرک اختلاف دارد، از طریق رادیو تیم فریاد زد: «به دیوار برخورد کردم!»

فرستپن پس از دور اول از ۱۰ دور تعیین خط نهایی، با سریع‌ترین زمان ۱ دقیقه و ۱۰.۴۱۸ ثانیه لکلرک و ۱ دقیقه و ۱۰.۴۴۴ ثانیه پیاستری، سومین زمان را ثبت کرده بود.

لکلرک با ثبت زمان نهایی ۱ دقیقه و ۱۰.۲۷۰ ثانیه، فشار را برای بهبود زمان خود کاهش داد، در حالی که پیاستری نیز ۰.۰۲۰ ثانیه از بهترین زمان قبلی خود کم کرد.

 لکلرک با پایان دادن به رکورد ورشتاپن پول پوزیشن موناکو را تصاحب کرد
لکلرک با پایان دادن به رکورد ورشتاپن پول پوزیشن موناکو را تصاحب کرد

ناامیدی ورشتاپن

ورشتاپن که از زمان تمرین‌های روز جمعه با خودروی خود درگیر بود، تمام تلاشش را به کار گرفت، اما اشتباه او در اولین پیچ، به طور مؤثری او را در پیست مسابقه‌ای که سبقت‌گیری در آن بسیار دشوار است و مسابقات اغلب به صورت ردیفی برگزار می‌شود، عقب انداخت.

او به اسکای اسپورت تلویزیون گفت: «از جایگاهم ناامید نیستم، از عملکردمان ناامیدم.»

فرستپن ادامه داد: «این برایم تعجب‌آور نبود، چون محدودیت‌هایمان را در این آخر هفته می‌دانستم. عملکرد بدی بود. نمی‌توانم از هیچ جدوله‌ای (کنار مسیر) رد شوم. در بخش میانی، دور جدول‌ها می‌رانم. احساس می‌کنم با یک کارتینگ بدون سیستم تعلیق و ضربه ‌گیر رانندگی می‌کنم.»

کارلوس ساینز از فراری در جایگاه سوم قرار گرفت، اما به دلیل احتمال ایجاد مزاحمت برای الکس آلون از ویلیامز در دور ابتدایی، تحت بررسی قرار گرفت.

این راننده‌ی اسپانیایی گفت اولویت برای مسابقه‌ی یکشنبه کمک به پیروزی لکلرک خواهد بود، در حالی که لاندو نوریس از مک‌لارن در جایگاه چهارم قرار گرفت.

جرج راسل از مرسدس ردیف سوم را با فرستپن تقسیم خواهد کرد.

لوئیس همیلتون، هفت بار قهرمان جهان، بعد از نمایش خوب در تمرین‌ها، به مقام هفتم رسید که برای راننده‌ی بریتانیایی ناامیدکننده بود. یوکی تسونودا از ردبول هشتم شد.

“تیم در کارخانه به شدت تلاش کرده بود تا برای دو مسابقه‌ی آخر و همچنین این آخر هفته آپگریدی ارائه دهد، اما ما فقط یک آپگرید داریم که جرج آن را دارد.”

“پیش‌بینی می‌کردم که به دلیل داشتن قطعه‌ی آپگرید شده، پیشی گرفتن از جرج دشوار خواهد بود، اما دیدن اینکه ما در حال آپگرید هستیم، عالی است.”

الکس آلون از ویلیامز در جایگاه نهم و پیر گسلی از آلپین که تحت مالکیت رنو است، در جایگاه دهم قرار گرفت که برای این راننده‌ی فرانسوی که به نوعی مسابقه‌ی خانگی محسوب می‌شود، روحیه‌بخش بود.

رانندگان هاس، کوین مگنوسن و نیکو هالکنبرگ به دلیل داشتن بال عقب غیرقانونی در اتومبیل‌هایشان، از نتایج دور تعیین خط محروم شدند.

آن‌ها به جای شروع از رده‌های ۱۲ و ۱۵، از انتهای خط مسابقه شروع خواهند کرد.

سرخیو پرز، هم‌تیمی فرستپن، در مرحله‌ی اول دور تعیین خط، ضربه بزرگی خورد و به دلیل گرفتار شدن در ترافیک، در جایگاه هجدهم قرار خواهد گرفت. البته با محرومیت رانندگان هاس، به جایگاه شانزدهم صعود کرد.

فرناندو آلونسو از استون مارتین، دیگر برنده‌ی سابق موناکو، روز بدی را پشت سر گذاشت و در جایگاه ۱۴ قرار خواهد گرفت.

source
کلاس یوس

viraje.ir

توسط viraje.ir