برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رشد ۱۵ درصدی تولید خودرو در سال جاری، با اما و اگرهای بسیاری روبروست.
به گزارش مجله ماشین، تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز، به دلیل مشکلات مربوط به تامین ارز و تداوم فریز قیمت خودرو، به چالشی جدی تبدیل شده است.
قیمتگذاری دستوری و فریز قیمت کارخانهای خودروها، ریشه اصلی مشکل نقدینگی در این صنعت به شمار میرود.
این موضوع، خودروسازان را از منابع مالی لازم برای تامین مواد اولیه و قطعات محروم کرده است.
در کنار کمبود نقدینگی، چالش تخصیص ارز نیز گریبانگیر قطعهسازان و خودروسازان شده است.
کاهش اعتبار زمانی تخصیص ارز و عدم تخصیص کافی ارز به این بخش، روند تولید را به شدت کند کرده است.
رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، با انتقاد شدید از سیاستهای بانک مرکزی در تخصیص ارز، معتقد است که این سیاستها عملاً به مثابه تعطیلی صنعت خودرو توسط دولت است.
وی تاکید میکند که در شرایط فعلی، نه تنها به جهش تولید نخواهیم رسید، بلکه با خطر توقف کامل خطوط تولید نیز روبرو خواهیم شد.
به گفته وی، راهکار حل این معضل، کنار رفتن دولت از قیمتگذاری، دست کشیدن از مدیریت این صنعت و همچنین یکسانسازی ارز است.
علاوه بر کمبود نقدینگی و ارز، چالش جدیدی نیز به نام شرط جدید ثبت سفارش گریبانگیر خودروسازان و قطعهسازان شده است.
بر اساس این شرط، امکان ثبت سفارش جدید فقط برای واحدهای تولیدی وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد که برنامه تولید سال ۱۴۰۳ خود را به تایید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و دفتر تخصصی مربوطه رسانده باشند.
این چالش جدید، اگرچه به اندازه فریز قیمت و کاهش اعتبار زمانی تخصیص ارز دردسرساز نیست، اما میتواند مسیر تامین قطعات را کند کند.
با توجه به این موانع متعدد، به نظر میرسد که تحقق برنامه تولید مدنظر وزارت صمت بسیار بعید به نظر میرسد و حتی امکان افت تولید نسبت به سال گذشته نیز وجود دارد.
source
کلاس یوس