Wp Header Logo 19.png

تویوتا bZ3 یکی از محصولات تمام برقی و مدرنی است که به ایران می آید. یک سدان جذاب که طراحی متفاوتی در کابین و بدنه دارد.

طی چند سال گذشته همیشه حسرت این را می‌خوردیم که خودروهای روز دنیا وارد بازار ایران نمی‌شوند و ما مجبوریم از میان مدل‌های قدیمی ساخت داخل یا محصولات وارداتی قدیمی و نهایتاً محصولات مونتاژی چینی، خودرو انتخاب کنیم. اما حالا یکی از به‌روزترین و جدیدترین تولیدات کمپانی بزرگ تویوتا به ایران آمده است که تقریباً کمی بعد از عرضه به بازارهای جهانی در ایران نیز به فروش خواهد رسید. در این مطلب به معرفی تویوتا bZ3 محصول وارداتی برساوش می‌پردازیم.

درباره تویوتا bZ3

شرکت تویوتا ابتدا اعلام می‌کرد که علاقه زیادی برای عرضه محصولات برقی خود ندارد، اما به هر حال باید همرنگ جماعت می‌شد تا از قافله برقی شدن ماشین‌ها و عصر جدید صنعت خودرو عقب نماند. به همین منظور پلتفرم e-TNGA را توسعه داد تا اکثر محصولات برقی خود در زمان حاضر را روی آن طراحی کند. بر همین اساس ابتدا کراس اوور bz4x توسط کمپانی تویوتا رونمایی شد و سپس در اواخر سال ۲۰۲۲ نیز اولین سدان برقی تویوتا با نام bZ3 برای بازار چین به معرض نمایش عمومی درآمد. تولید تویوتا bZ3 با همکاری شرکت BYD در حوزه تامین باتری و موتور الکتریکی انجام می‌گیرد و فرایند مونتاژ نهایی آن در کارخانه گروه خودروسازی FAW تکمیل می‌شود.

تویوتا bZ3 برقی

طراحی بدنه TOYOTA bZ3

هرچه طراحی بدنه از شرکت تویوتا که پیش از این دیده‌اید کنار بگذارید و یک زبان طراحی متفاوت از این کمپانی معتبر ژاپنی را در قالب سدان bZ3 مشاهده کنید. البته برادر کراس‌ اوور این خودرو هم با همین زبان طراحی پیش از آن به بازار آمده و اصولاً یک سری اشکال هندسی با زوایای نوک‌تیز و خطوط صاف در کنار برخی انحناهای جذاب، حروف الفبای این زبان جدید طراحی محصولات برقی تویوتا به شمار می‌رود.

معرفی تویوتا bZ3

تویوتا bZ3 در نمای روبرو چراغ‌های کشیده خشن تندوتیز ارائه می‌دهد که آن را به سمت سلیقه جوان‌ترها می‌کشاند. نمای بغل فوق‌العاده کشیده دیده می‌شود و حجم‌پردازی‌های روی درها به‌علاوه قوس نرم سقف، تصویری جذاب از یک سدان خانوادگی و نسبتاً لوکس از نظر ظاهری را به نمایش می‌گذارد. طرح چراغ‌های پیوسته نمای عقب نیز مهر پایانی بر کار طراحان این خودرو محسوب می‌شود که با قوس و حجم سپر عقب تقریباً هم‌خوانی دارد و نمای اسپرت‌تری را برای این محصول برقی تویوتا پدید می‌آورد.

طراحی پشت تویوتا bZ3

البته این سبک طراحی صرفاً جنبه زیبایی ندارد و ضریب درگ آن نیز بسیار پایین بوده و مقاومت کمتری نسبت به جبهه هوای مقابل روی بدنه bZ3 ایجاد می‌شود که می‌تواند تاثیر قابل قبولی روی مصرف سوخت و هندلینگ خودرو داشته باشد.

مشخصات فنی تویوتا bZ3

تویوتا bZ3 وارداتی برساوش نیروی مورد نیاز خود را مدیون یک موتور الکتریکی به قدرت ۲۴۰ اسب‌بخار یا ۱۸۰ کیلووات و گشتاور ۳۰۳ نیوتن ‌متر است. این موتور الکتریکی انرژی خود را از یک باتری لیتیوم آهن فسفات دریافت می‌کند که معادل ۶۵.۳ کیلووات ساعت ظرفیت دارد و در صورت اتصال به برق شهری با شارژر معمولی تقریباً ۱۰ ساعت طول می‌کشد تا فول شارژ شود. اما برای موارد اضطراری و زمانی که نیاز به شارژ سریع باتری وجود دارد، می‌توان ظرف مدت زمان حدود ۲۷ دقیقه باتری این خودرو را از میزان ۳۰ تا ۸۰ درصد شارژ کرد.

مشخصات فنی تویوتا bZ3

البته گفته می‌شود که یک تیپ دیگر از این خودرو با موتور ۱۸۴ اسب بخار و باتری ۵۰ کیلووات ساعت نیز احتمالاً وارد بازار ایران خواهد شد که می‌تواند به دلیل قیمت پایین‌تر مورد استقبال طیف بزرگتری از مشتریان هم قرار بگیرد. تویوتا bZ3 در بحث رانندگی نسبتاً چابک به حساب می‌آید و با توجه به ارائه نهایت گشتاور در هر لحظه، می‌تواند شتاب اولیه یا ثانویه فوق‌العاده دلچسب و هیجان‌انگیزی ارائه دهد. طبق اطلاعات شرکت واردکننده این خودرو ظرف مدت زمان ۳.۶ ثانیه به سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایتاً می‌تواند تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت هم سرعت بگیرد. این ارقام برای یک خودروی خانوادگی کاملاً قابل قبول و متناسب با نیازهای اکثر کاربران خواهد بود.

برند تویوتا
مدل bZ3
کلاس بدنه سدان
سال تولید ۲۰۲۴
حجم موتور برقی
ظرفیت باتری ۶۵.۳
تعداد سیلندر
تعداد سوپاپ
فناوری موتور برقی
قدرت ۲۴۰ اسب بخار
گشتاور ۳۰۳ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۷.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
گیربکس تک سرعته اتوماتیک
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب مولتی لینک
طول ۴۷۲۵ میلی متر
عرض ۱۸۳۵ میلی متر
ارتفاع ۱۴۷۵ میلی متر
فاصله محوری ۲۸۸۰ میلی متر
وزن ۲۲۶۰ کیلوگرم
حجم باک
مصرف سوخت ۱۲ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر
پیمایش در حالت برقی ۶۱۶ کیلومتر
ابعاد رینگ و لاستیک ۲۲۵/۵۵R18
شرکت عرضه کننده برساوش
برند نشان مادر تویوتا
کشور سازنده ژاپن – چین
شارژ تویوتا bZ3

حضور سیستم تعلیق جلو مستقل مک‌فرسون و تعلیق عقب مستقل مولتی‌لینک، هندلینگ و پایداری بسیار دلچسب و دلگرم‌کننده‌ای را برای تویوتا بی زد ۳ پدید می‌آورد و قدرت بالای ترمزها نیز سطح اعتماد به نفس راننده را به شدت افزایش می‌دهد.

طراحی کابین و امکانات bZ3

با توجه به همه‌گیری قاعده‌ای که توسط شرکت تسلا برای طراحی داخلی خودروهای برقی باب شد، تویوتا bZ3 نیز مانند بسیاری دیگر از خودروهای الکتریکی امروزی، از پیروان همین قاعده به شمار می‌رود و یک کابین اصطلاحاً مینیمال با حداقل پیچیدگی و المان‌های آن‌چنانی را برای سرنشینان خود تدارک دیده است. در این میان طرح پنل تعویض دنده بسیار جالب و متفاوت احساس می‌شود، اما نمایشگر بزرگ در میانه داشبورد بر اساس همان اصول قدیمی شرکت تسلا در اینجا حاضر شده است. طراحی داشبورد نیز پیچیدگی خاصی ارائه نمی‌دهد و طرح ساده درب محفظه مقابل سرنشین نیز ما را به یاد خودروهای قدیمی می‌اندازد.

کابین تویوتا bZ3

اما طرح فضای مقابل راننده به سبک آنچه پیش از این در محصولات هیبریدی قدیمی تویوتا نظیر پریوس دیده بودیم، نمایی متفاوت به نمایش می‌گذارد و تا حدودی شبیه طرح‌های فانتزی سفینه‌های فضایی در فیلم‌های سینمایی احساس می‌شود. غربیلک فرمان‌ دو سرتخت نیز شاید خیلی محبوب نباشد، اما با فضای داخلی این خودرو کاملاً هم‌خوانی دارد. سمت راننده روی بازویی درب تنها یک دکمه وجود دارد که به کمک آن و نمایشگر پشت غربیلک فرمان می‌توان تنظیماتی مثل بالا و پایین دادن شیشه‌ها یا دیگر موارد را انجام داد.

امکانات تویوتا bZ3

در اینجا ۲۸۸۰ میلی‌متر فاصله محوری وجود دارد، بنابراین کابین کاملاً جادار است و فضای پای بسیار مناسبی به ویژه در ردیف عقب ارائه می‌دهد. از یک سدان خانوادگی انتظار یک صندوق عقب جادار می‌رود که تویوتا bZ3 از این جهت نمره متوسط دریافت می‌کند؛ زیرا حجم صندوق عقب TOYOTA bZ3 معادل ۴۳۹ لیتر است که در مقایسه با رقبا کمی کوچکتر است. کیفیت قابل قبول متریال کابین و مونتاژ بسیار دقیق ادوات داخلی از دیگر نکات مرتبط با فضای کابین این ماشین برقی وارداتی برساوش محسوب می‌شود.

خوشبختانه تویوتا BZ3 در ارائه آپشن‌های رفاهی و ایمنی مدرن اصلا خساست به خرج نداده و یک پکیج نسبتاً کامل در زمینه تجهیزات کمک رانندگی و انواع رادارهای نوین را به کاربران خود هدیه می‌دهد تا رانندگی ایمن و با حداکثر رفاه را تجربه کنند.

فرمان تویوتا bZ3

تجهیزاتی مانند سانروف برقی، نمایشگر لمسی ۱۲.۸ اینچی، تهویه اتوماتیک دو کاناله، تودوزی چرمی، چراغ‌های LED، کیسه هوای پرده‌ای – جانبی جلو، ایربگ زانوی راننده و سرنشین جلو، کیسه هوای مقابل سرنشینان جلو، نور بالای اتوماتیک با قابلیت تشخیص خودرو مقابل، سطح سوم فناوری خودران تویوتا شامل رانندگی خودکار بین خطوط، رادار خط‌خوان، کروز کنترل هوشمند، استارت دکمه‌ای، ترمز اضطراری اتوماتیک، رادار تابلوخوان، دوربین ۳۶۰ درجه، گرمکن فرمان، صندلی‌های برقی جلو، گرمکن صندلی‌های جلو، شارژ بی‌سیم تلفن همراه، پاکسازی هوای کابین، تشخیص چهره، سنسور باران و … جزو مهم‌ترین و شاخص‌ترین آپشن‌های تویوتا BZ3 محسوب می‌شود.

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات ایمنی هشت کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی – رادار خط خوان – رادار نقطه کور – ترمز اضطراری اتوماتیک
امکانات رفاهی سانروف برقی – رانندگی خودکار بین خطوط – کروز کنترل تطبیقی – فناوری LED چراغ ها – رادار تابلو خوان – نور بالای اتوماتیک – ترمز پارک برقی – اتوهلد – تهویه اتوماتیک دو کاناله – تریم داخلی چرم – صندلی های برقی جلو با گرمکن – سیستم تشخیص چهره راننده – شارژر بیسیم تلفن همراه – گرمکن فرمان – آینه الکتروکرومیک – دوربین ۳۶۰ درجه – نمایشگر لمسی

مزایا و معایب

مزایا کیفیت ساخت و مونتاژ بالا – توان حرکتی خوب – ظرفیت مناسب باتری ها – ایمنی مناسب – امکانات خوب
معایب زیرساخت نه چندان کافی دستگاه های شارژ DC در کشور

رقبای تویوتا bZ3

در بازارهای جهانی تویوتا BZ3 به طور مستقیم با تسلا مدل ۳ رقابت می‌کند، اما در بازار فعلی ایران که هنوز سدان‌های برقی متعدد و تراز اول حضور ندارند، می‌توان گفت که در شرایط فعلی خودروهایی همچون هونگچی E-QM5، فولکس‌واگن ID.4 به‌علاوه دیگر محصولات برقی که احتمالاً با محدوده قیمتی زیر ۳۰ هزار دلار و از برندهای معتبر جهانی به بازار کشورمان وارد خواهند شد، جزو اصلی‌ترین رقبای تویوتا BZ3 محسوب می‌شوند.

آلبوم تصاویر

سوالات متداول

تویوتا BZ3 چه مشخصاتی دارد؟

این سدان کامپکت قوای محرکه خود را از یک موتور الکتریکی به قدرت ۲۴۰ اسب‌بخار و ۳۰۳ نیوتن ‌متر گشتاور به همراه باتری لیتیوم آهن فسفات به ظرفیت ۶۵.۳ کیلووات ساعت تامین می‌کند. حداکثر برد این نسخه با یک مرتبه شارژ معادل ۶۱۶ کیلومتر در شرایط ایده‌آل است که احتمالاً در عمل به حوالی ۵۴۰ کیلومتر تقلیل خواهد یافت. همچنین یک نسخه ضعیف‌تر از این خودرو با موتور ۱۸۰ اسب‌بخار و ظرفیت باتری ۵۰ کیلووات ساعت نیز احتمالاً به بازار کشورمان راه پیدا
خواهد کرد. مدت زمان لازم برای شارژ باتری تویوتا بی زد ۳ حدود ۱۰ ساعت توسط برق خانگی بوده و البته تنها کمتر از ۲۷ دقیقه زمان نیاز است تا شارژ باتری توسط ایستگاه‌های شارژر سریع از ۳۰ به ۸۰ درصد برسد.

تویوتا bz3 چه امکاناتی دارد؟

تجهیزاتی مانند سانروف برقی، نمایشگر لمسی ۱۲.۸ اینچی ، تهویه اتوماتیک دو کاناله، تودوزی چرمی، چراغ‌های LED ، کیسه هوای پرده‌ای – جانبی جلو، ایربگ زانوی راننده و سرنشین جلو، ایربگ های روبروی سرنشینان جلو، نور بالای اتوماتیک با قابلیت تشخیص خودرو مقابل، سطح سوم فناوری خودران تویوتا شامل رانندگی خودکار بین خطوط، رادار خط‌خوان، کروز کنترل هوشمند، استارت دکمه‌ای، ترمز اضطراری اتوماتیک، رادار تابلوخوان، دوربین ۳۶۰ درجه، گرمکن فرمان، صندلی‌های برقی جلو، گرمکن صندلی‌های جلو، شارژ بیسیم تلفن همراه، پاکسازی هوای کابین، تشخیص چهره، سنسور باران و… مهم‌ترین آپشن‌های تویوتا BZ3 محسوب می‌شود

نوشته تویوتا bZ3 ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی اولین بار در آخرین خودرو. پدیدار شد.

source
کلاس یوس

viraje.ir

توسط viraje.ir