با آغاز دوباره واردات ، پای سدان های اقتصادی و غیر چینی به بازار باز شده است. دو خودروی متمایز در این رده هوندا سیتی و تویوتا کرولا هستند.
خودروهای وارداتی به تدریج در حال ورود به کشور هستند و محصولاتی همچون هوندا سیتی یا تویوتا کرولا در بخش سدانهای کامپکت و جمعوجور، فعلاً جزو بهترین و معروفترین گزینهها به شمار میروند. در این مطلب به سراغ هوندا سیتی وارداتی و تویوتا کرولای ۲۰۲۳ رفتهایم تا در مورد نقاط ضعف و قوت این دو خودرو ژاپنی نسبت به یکدیگر صحبت کنیم تا کسانی که قصد خرید یک سدان تقریباً جمعوجور وارداتی ژاپنی را دارند، بتوانند انتخاب بهتری میان این دو داشته باشند.
درباره هوندا سیتی و تویوتا کرولا
هوندا سیتی و تویوتا کرولا جزو محبوبترین و پرفروشترین سدانهای ژاپنی در کشورهای مختلف دنیا به شمار میروند. به ویژه تویوتا کرولا که از سال ۱۹۶۶ در قالب ۱۲ نسل مختلف در سراسر جهان فروش مطلوبی را تجربه کرده و حتی لقب پرفروشترین مدل خودرو تاکنون در طول تاریخ را یدک میکشد. نسل جدید تویوتا کرولا ۲۰۲۳ وارداتی به کشور ما در اصل متولد سال ۲۰۱۸ است و با کد اتاق E210 شناسایی میشود.
هوندا سیتی نیز تاکنون با ۷ نسل مختلف در میادین حاضر شده و آخرین نسل آن مربوط به سال ۲۰۱۹ است که حالا با نسخه فیس لیفت ۲۰۲۳ در بازار ایران به فروش میرسد. این محصول توسط شرکت آذریوردسال به ایران میآید و رقیب آن یعنی تویوتا کرولا ۲۰۲۳ نیز محصول وارداتی شرکت معین خودرو ایرانیان محسوب میشود.
مقایسه طراحی ظاهری
ظاهر هوندا سیتی در برابر تویوتا کرولا کمی خانوادگی و محافظهکارانهتر به نظر میرسد. تویوتا کرولا جدید به واسطه طرح داسی شکل چراغها و برخورداری از یک جلوپنجره بزرگ به سبک تهاجمی، چهره تقریباً اسپرت و قاطعی را به نمایش میگذارد که با خصیصههای یک سامورایی اصیل تناسب بیشتری دارد. اما هوندا سیتی با آنکه جدیداً فیس لیفت شده ولی خیلی تمایلی به خشن نشان دادن خود ندارد و سعی میکند که بیشتر عموم جامعه را به سمت خود بکشاند تا اینکه مشتریان جوانتر را با ارائه یک چهره و استایل خشن به وجد آورد.
هوندا سیتی از لحاظ استایل کلی بدنه در نمای جانبی تا حدودی به شاهین سایپا نیز شباهت دارد اما تویوتا کرولا از زبان طراحی ویژه سدانهای نسبتاً جدیدتر تویوتا استفاده میکند و میشود گفت که استایل آن مخصوص خانواده تویوتا است.
در مجموع باید گفت که ظاهر هر دو خودرو به عنوان سدانهای خانوادگی، زیبایی و گیرایی کافی را به مالک ارائه میدهد اما تویوتا کرولا به واسطه برخورداری از عناصر جوانپسندتر به ویژه در نمای روبرو، میتواند هیجان بیشتری در بیننده به وجود آورد.
مقایسه فنی هوندا سیتی و تویوتا کرولا
قوای فنی و میزان توان موتور این دو ماشین ژاپنی جدید اختلاف سطح زیادی با یکدیگر ندارد اما نوع موتورهای آنها کاملاً متفاوت است و همین مورد میتواند روی انتخاب یکی از آن دو به ویژه برای خانوادهها تاثیرگذار باشد. چرا که بیشتر تویوتا کرولاهای بنزینی وارداتی معین خودرو دارای موتور ۱.۲ لیتری توربوشارژ هستند، ولی هوندا سیتی با پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی در ایران حاضر شده است. بنابراین افرادی که به دنبال استهلاک و دردسر فنی کمتر هستند احتمالاً هوندا سیتی بهتر میتواند توقعات آنها را برآورده سازد.
البته تویوتا کرولا با موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی هم در لیست محصولات معین خودرو حضور دارد. اما ظاهراً این واردکننده بیشتر روی مدلهای توربوشارژ تاکید دارد و تعداد بیشتری از آنها را وارد کشور کرده است. موتور تنفس طبیعی هوندا سیتی با حجم ۱.۵ لیتر توان نسبتا بالایی تولید میکند، به نحوی که قدرت آن نسبت به موتور توربوشارژ تویوتا کرولا کمی بالاتر است. این پیشرانه میتواند ۱۲۱ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتن متر گشتاور را به یک گیربکس اتوماتیک CVT تحویل دهد و شتاب صفر تا صد هوندا سیتی را به حدود ۱۰.۵ ثانیه برساند.
در سمت دیگر تویوتا کرولا با موتور ۱.۲ لیتری توربوشارژ خود ۱۱۶ اسب بخار قدرت تولید میکند و به گیربکس اتوماتیک CVT تحویل میدهد. این میزان قدرت اگرچه کمتر از حریف است. اما در عوض با گشتاور ۱۸۵ نیوتن متری خود قادر است رانندگی نسبتا پرشتابتر به ویژه در ابتدای حرکت یا هنگام معکوس کشیدن ارائه دهد. درنتیجه شتاب صفر تا صد آن نسبت به رقیب کمی سریعتر است و تقریباً به حوالی ۱۰.۱ ثانیه میرسد. این در حالی است که اختلاف وزن میان این دو ماشین ژاپنی نیز چندان کم نیست و تویوتا کرولا تقریباً نزدیک به ۴۰ کیلوگرم نسبت به هموطن خود سنگینتر است.
ضمناً تویوتا کرولا به سیستم تعلیق مالتی لینک در بخش عقب خودرو مجهز شده و در نتیجه هندلینگ و کیفیت سواری آن به ویژه در سرعتهای بالا یا هنگام دور زدن، نسبت به هوندا سیتی مجهز به تعلیق عقب یکپارچه تویست بیم، مطلوبتر احساس خواهد شد. سایر جزئیات مرتبط با مشخصات فنی این ۲ سدان ژاپنی وارداتی در جدول زیر به اطلاع رسیده است.
خودرو | هوندا سیتی | تویوتا کرولا ۲۰۲۳ |
موتور | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر | ۱.۲ لیتر |
توان خروجی | ۱۲۱ اسب بخار – ۱۴۵ نیوتن متر | ۱۱۶ اسب بخار – ۱۸۵ نیوتن متر |
گیربکس | CVT اتوماتیک | CVT اتوماتیک |
انتقال قدرت | محور جلو | محور جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۱۰.۵ثانیه | ۱۰.۱ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۲ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۵.۹ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۱۹۸ کیلومتربرساعت | ۱۸۰ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۱۸۹ کیلوگرم | ۱۴۳۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۴۰ لیتر | ۵۰ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۴۳۲-۱۷۴۸-۴۵۶۸ میلیمتر | ۱۴۵۵-۱۷۸۰-۴۶۳۵ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۵۹۰ میلیمتر | ۲۷۰۰ میلیمتر |
حجم صندوق | ۵۱۹ لیتر | ۳۷۱ لیتر |
مقایسه طراحی داخلی و فضای کابینها
نوع طراحی داشبورد هوندا سیتی و تویوتا کرولا خیلی جدید و مدرن نیست اما در همان نگاه اول مشخص میشود که طراحان داخلی کرولا خلاقیت بیشتری به خرج داده و نمای نسبتا مدرنتر در مقایسه با سیتی پدید آوردهاند. این سبک طراحی داخلی مشابهتی زیادی با دیگر محصولات تویوتا دارد و به نوعی زبان طراحی خودروهای اقتصادی تویوتا در حال حاضر نیز به شمار میرود.
اما فرم داشبورد و به طور کلی فضای داخل کابین هوندا سیتی از المانهای هندسی سادهتری تشکیل شده که نمیتواند هیجان زیادی در کاربر ایجاد کند و حس حضور در یک خودرو مدرنتر را به او منتقل نماید. با این حساب از لحاظ طراحی داخل کابین میتوان گفت که تویوتا کرولا وضعیت بهمراتب بهتری نسبت به هوندا سیتی دارد و میتواند درجه رضایت بیشتری در کاربر ایجاد کند.
همچنین فضای داخل کابین تویوتا کرولا ۲۰۲۳ به دلیل بهرهمندی از فاصله محوری بزرگتر، نسبتا جادارتر به نظر میرسد و به ویژه از لحاظ فضای پا در بخش عقب محدودیت کمتری را برای سرنشینان به وجود میآورد. البته فضای صندوق عقب هوندا سیتی نسبت به کرولا بزرگتر است و از این جهت کاربردپذیری بیشتری نسبت به حریف ارائه میدهد. سطح کیفی متریال مورد استفاده در هر دو خودرو نیز به نسبت قیمت آنها در بازارهای جهانی تقریباً مناسب است و کیفیت مونتاژ قابل قبولی را در کابین هر دو خودرو احساس خواهید کرد.
مقایسه امکانات هوندا سیتی با تویوتا کرولا
اگرچه در فهرست امکانات هوندا سیتی تجهیزات نسبتا مناسب و در حد انتظار دیده میشود، اما تویوتا کرولا معین خودرو از این جهت نسبت به حریف هموطن خود برتری دارد و امکانات متنوع و مدرنتر ارائه میدهد.
شش کیسه هوای ۱۰ نقطهای، کنترل پایداری، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، سیستم پایش فشار باد تایرها، کروز کنترل، فرمان برقی، پدل شیفتر، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمهای، دوربین دنده عقب، سیستم تهویه اتوماتیک، نمایشگر ۸ اینچی مالتی مدیا، اندروید اتو و اپل کارپلی، حسگر نور، چراغهای LED و… مهمترین تجهیزات هوندا سیتی هستند.
اما تویوتا کرولا از امکاناتی مانند: کروز کنترل هوشمند تطبیقی، دوربین و سنسور پارک عقب، نمایشگر مالتی مدیا ۹ اینچی، سانروف، سیستم استارت استاپ، ۷ کیسه هوا ۱۱ نقطهای (راننده، سرنشین، جانبی، پردهای و زانو)، سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش، دستیار رانندگی بین خطوط، ترمز پارک برقی، سنسور پایش میزان فشار باد تایرها و… سود میبرد که به طور واضح به ویژه در بحث تجهیزات هوشمند رانندگی، نسبت به سیتی برتری چشمگیری نشان میدهد.
خودرو | هوندا سیتی | تویوتا کرولا ۱۲۰۰توربو |
کروز کنترل | دارد | دارد (تطبیقی) |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
کنترل شروع حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
رادار خط خوان | ندارد | دارد |
سیستم کمک رانندگی بین خطوط | ندارد | دارد |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
سنسور باران | ندارد | ندارد |
سنسور باد تایرها | دارد | دارد |
ترمز ABS | دارد | دارد |
ترمز EBD | دارد | دارد |
ترمز پارک برقی و اتوهلد | دارد | دارد |
ترمز اضطراری اتوماتیک | ندارد | دارد |
دیلایت | دارد | دارد |
اتولایت | دارد | دارد |
فرمان برقی | دارد | دارد |
دکمه های کنترل روی فرمان | دارد | دارد |
نمایشگر مالتی مدیا | دارد | دارد |
دوربین عقب | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | ندارد | ندارد |
کیسه هوا | دارد (۶ عدد) | دارد (۷ عدد) |
تهویه اتوماتیک | دارد | ندارد |
تنظیم برقی آینههای جانبی | دارد | دارد |
سانروف | ندارد | دارد |
نتیجهگیری: هوندا سیتی ارزندهتر است یا تویوتا کرولا ۲۰۲۳؟
با توجه به صحبتهایی که در مباحث بالا مطرح شد، میتوان گفت در مبحث مقایسه هوندا سیتی با تویوتا کرولا ۲۰۲۳، باید به این نکته توجه کرد که آیا مشتری به دنبال خرید یک سدان با موتور کم استهلاک و کم دردسرتر است یا اینکه مشکلی با حساسیتهای نگهداری از پیشرانههای توربوشارژ ندارد.
بنابراین اگر یک ماشین کم استهلاک از لحاظ موتوری و همچنین حساسیت کمتر نسبت به کیفیت بنزین نیاز دارید، احتمالاً هوندا سیتی به دلیل برخورداری از موتور تنفس طبیعی گزینه بهتری برای شما خواهد بود. ضمن آنکه این خودرو صندوق عقب بزرگتری ارائه میدهد و از امکانات و کیفیت ساخت مناسبی هم نسبت به دیگر رقیبان به ویژه سدانهای اقتصادی چینی برخوردار است.
اما تویوتا کرولا ۲۰۲۳ مجهز به موتور ۱.۲ لیتری توربوشارژ، اگرچه احتمالاً استهلاک فنی بالاتر و حساسیتهای نگهداری بیشتری در بخش موتور به مالک خود تحمیل میکند، اما اگر از بنزین مناسب و روغن باکیفیت در موتور آن استفاده شود، احتمالاً به این زودیها به مشکل بر نخواهد خورد. همچنین تویوتا کرولا به دلیل بهرهمندی از امکانات متنوعتر، فضای کابین کمی بزرگتر، طراحی ظاهری اسپرت و جوانپسندتر، نمای داخلی زیباتر، تعلیق عقب مالتی لینک، شتابگیری سریعتر و رونق بیشتر بازار خرید و فروش، این امکان را دارد که به یک سدان خانوادگی نسبتاً جذاب و محبوب در بازار ایران تبدیل شود. پس اگر با دشواریهای نگهداری از موتور توربوشارژ این نسخه تویوتا کرولا ۲۰۲۳ مشکلی ندارید، به نظر میرسد که این خودرو مزایای بیشتری نسبت به رقیب هموطن خود یعنی هوندا سیتی ارائه میدهد.
source
کلاس یوس