Wp Header Logo 68.png


منتشر شده در 13 خرداد 1403 ساعت 16:30



عکاس
علیرضا پاداش

استقبال از خودروهای برقی

خودروهای برقی سرانجام پس از فرازونشیب‌های فراوان به سامانه فروش خودروهای برقی وارداتی رسیدند و آماده عرضه شدند. اما علت استقبال گسترده مردم از خودروهای برقی در سامانه یکپارچه چه بود؟

به گزارش آخرین خودرو، در این راستا، ثبت‌نام برای خرید این خودروها آغاز شد و متقاضیان باید مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان را بصورت وکالتی نزد یکی از بانک‌های واجد شرایط بلوکه و سپس نسبت به انتخاب خودروی برقی مورد نظر خود در سامانه اقدام می‌کردند.

استقبال گسترده از برقی های وارداتی

ثبت‎‌نام تا ساعت ۲۳:۵۹ روز شنبه، پنجم خرداد ادامه داشت و در پایان ۱۴۰ هزار نفر برای خرید تنها ۱۰ هزار خودروی برقی عرضه شده ثبت‌نام کردند. به عبارتی دیگر، ۱۴ هزار میلیارد پول در بانک‌ها جهت شرکت در ثبت‌نام خرید خودروهای برقی وارداتی توسط متقاضیان بلوکه شد.

ثبت‌نام ۱۴۰ هزار نفر برای خودروهای برقی وارداتی عددی نبود که مورد انتظار باشد. در ابتدا تصور می‌شد به دلیل مشکلات زیرساختی یا تازه‌ وارد بودن خودروهای برقی در کشور، این خودروها چندان مورد استقبال قرار نگیرند و روی دست واردکنندگان بمانند؛ اما استقبال مردم از این خودروها باعث شگفتی شد چراکه در دوره اول عرضه خودروهای وارداتی بنزینی و هیبریدی که در اسفندماه ۱۴۰۱ برگزار شد ۱۲۰ هزار نفر در سامانه ثبت‌نام کردند که تنها ۲۰ هزار از ثبت‌نامی‌ها مازاد ظرفیت اعلام شد.

چرا از خودروهای برقی استقبال شد؟

حال این پرسش مطرح می‌شود که علت این استقبال گسترده مردم از خودروهای برقی در سامانه یکپارچه چه بود؟

در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که در سامانه فروش خودروهای برقی وارداتی، خودروهایی از برندهای محبوب مانند آئودی -که در سامانه یکپارچه خودروهای بنزینی و هیبریدی عرضه نشدند- حضور داشتند. در نتیجه می‌توان این احتمال را در نظر گرفت که احتمال هجوم مردم به سمت خودروهای برقی همین برندها بود که مردم برای سرمایه‌گذاری به ثبت‌نام برای خرید این خودروها تشویق شدند.

سرمایه گذاری خودرو برقی

در ابتدا عنوان می‌شد که درباره خودروهای وارداتی که در اسفندماه سال ۱۴۰۱ عرضه شدند، همچنان افرادی هستند که خودروهای خود را تحویل نگرفته باشند، در نتیجه بعید نیست که در خصوص خودروهای برقی نیز همین اتفاق تکرار شود و مردم در صف‌های طویل منتظر خودروی خود بمانند. اما مهدی ضیغمی، رییس سازمان توسعه تجارت، پیش از این اعلام کرد:«مدل عرضه برای خودروهای برقی متفاوت است و دیگر صف تشکیل نمی‌شود. این یعنی اگر خودرو به مشتری تخصیص داده شود که فروش ۹۰ روزه انجام می‌شود اما در غیر اینصورت وضعیت عدم تخصیص یا ابطال برای سفارش فرد در نظر گرفته می‌شود.» این اظهارنظر ضیغمی به نوعی خیال متقاضیان خرید این خودروها را راحت کرد تا با اطمینان خاطر اقدام به خرید خودروهای برقی وارداتی کنند.

البته ثبت‌نام ۱۴۰ هزار نفر برای خرید برقی‌های وارداتی می‌تواند این پیام را مخابره کند که مردم برای رفت و آمد درون شهری خود از این خودروها استقبال می‌کنند و به نوعی خرید این خودروها را نیاز خود می‌بینند.

اما در کل می‌توان پی برد که بازار در وهله نخست به خودروهای برقی روی خوش نشان داده است؛ حال چه با هدف مصرفی یا چه با هدف سرمایه‌گذاری. گرچه باید منتظر ماند و مشاهده کرد که به محض ورود این خودروها به بازار آزاد، بازار چه واکنشی به این خودروها نشان خواهد داد.

source
کلاس یوس

viraje.ir

توسط viraje.ir