Wp Header Logo 107.png


منتشر شده در 13 خرداد 1403 ساعت 17:30



عکاس
علیرضا پاداش

نقد طراحی هایما 7X ؛ تجسمی از استایل فانتزی به قلم پینین فارینا

مدل ۷X اولین MPV مونتاژی ایران خودرو است که چهره عجیبی دارد و ما در این مطلب به بررسی طراحی هایما ۷X می پردازیم.

علاقه این روزهای مردم در سراسر جهان به محصولات کراس اوور «CUV» و یا شاسی بلند ها «SUV» به واسطه بهره مندی از طراحی اسپرت و ویژگی های کاربردی بر هیچ کس پوشیده نیست، بطوری که آن ها را به یکی از پرفروش ترین سگمنت های خودرویی در سراسر جهان تبدیل کرده است و تا حدی فروش سگمنت هایی مانند سدان، هاچ‌بک های خانوادگی، استیشن، MPV و … را به حاشیه رانده شده است.

نقد طراحی هایما 7X ؛ تجسمی از استایل فانتزی به قلم پینین فارینا

گرایش مشتریان به نمونه های کراس اوور و شاسی بلند نیز در بازار ایران به خوبی قابل لمس می باشد و همین امر خودروسازان دولتی و خصوصی را بر آن داشته تا مونتاژ، واردات و عرضه این مدل ها را در الویت خود قرار دهند. اما در این بین شاهد طراحی، تولید و عرضه محصولات خاص تری هم هستیم که سگمنت MPV از جمله آن ها می باشد و با توجه به بازار «چینی شده» خودروی ایران، شاهد حضور جدیدترین چینی های این سگمنت نیز در خیابان ها هستیم.

ویدیو تست و بررسی هایما ۷X

پس از معرفی MPV یا ون چندمنظوره سوبا M4 توسط فردا موتورز، ایران خودرو نیز به سراغ محصولی از همین کلاس رفته تا هایما ۷X جدیدترین ون چند منظوره بازار لقب بگیرد. هایما ۷X محصولی نیمه لوکس و کاربردی از جوینت ونچر FAW-HAIMA است که برای نخستین بار در سال ۲۰۲۰ معرفی شد و در بازار های صادراتی مانند هند و ایران نیز شاهد عرضه آن هستیم که در ادامه به نقد و بررسی طراحی ظاهری و داخلی آن می پردازیم.

نقد طراحی هایما 7X ؛ تجسمی از استایل فانتزی به قلم پینین فارینا

طراحی هایما ۷X در بدنه ؛ تجلی ظرافت و پویایی با عناصری فانتزی

هایما ۷X توسط طراح مشهور ایتالیایی« Pier Luigi Ferrari» که دوره ای ریاست بخش شانگهای استودیوی طراحی «Pininfarina» را بر عهده داشت به همراه یک تیم بین المللی به رهبری یک طراحی ارشد از چین، یک طراح داخلی از ژاپن و یک تیم طراحی از پرتغال، روسیه و کره، انجام شده است. به گفته رهبر پروژه طراحی، در هایما ۷X، کاربردی بودن یک MPV با طراحی قایق های لوکس تفریحی ترکیب شده است. بر همین اساس سعی شده است تا کشیدگی و تناسبات درجه یک قایق تفریحی لوکس و نیز سبک جذابی که هایما۷X در عناصر طراحی ظاهری و داخلی خود ارائه می دهد، به عنوان شباهت های میان این دو مدل در نظر گرفته شود.

نقد طراحی هایما 7X ؛ تجسمی از استایل فانتزی به قلم پینین فارینا

از سوی دیگر مفهوم «Dynamic Power» یا «قدرت پویایی» که از ویژگی های طراحی هایما۷X است، از قدرتی نشات می گیرد که یک قایق بادبانی یا تفریحی هنگام عبور از امواج اقیانوس تراوش می کند. بنابراین از نظر سبک طراحی، به نظر می رسد که هایما ۷X از تمام ویژگی های مهم یک استایل متمایز و شیک که به آن نیاز دارد، برخوردار می باشد. پیکره کلی هایما ۷Xدارای ظاهری پویا با جریانی از جلو به سمت عقب می باشد. در نمای جلو سعی شده تا عناصر در عین مدرن بودن و پویایی که کمتر در یک MPV شاهدش بودیم، ظریف، اسپرت و البته تا حدی فانتزی به نظر بیاید. هر چند که سبک طراحی این عناصر غریب و تا حدی آماتور گونه بوده، اما طراحان به هدف اصلی که ارائه چهره ای اسپرت و در عین حال مدرن بوده رسیده اند.

نقد طراحی هایما 7X ؛ تجسمی از استایل فانتزی به قلم پینین فارینا

اولین ویژگی که در این نما جلب توجه می کند، استفاده از جلو پنجره بزرگ ذوزنقه ای شکل به همراه نوارهای عمودی است که حس بصری از امواج تشکیل شده در هنگام برخورد قطرات کوچک آب را منتقل می کنند. هرچند که امتداد جلو پنجره در کناره ها به چراغ های اصلی جلو ختم می شود، اما قطعا به زمان نیاز است تا بتوان به فرم عجیب چراغ ها عادت کرد. با این حال، گرافیک چراغ ها جذاب بوده و تفکیک قسمت LED بالایی از قسمت هالوژن پایینی که از یک تم تیره نیز برخوردار شده است، سبب شده تا این فرم غریب چراغ ها کمتر به چشم بیاید. بخصوص زمانی که چراغ ها خاموش می باشند!

نقد طراحی هایما 7X ؛ تجسمی از استایل فانتزی به قلم پینین فارینا

نکته دیگری که در این قسمت وجود دارد، استفاده از یک نوار افقی کرومی در بالای جلو پنجره است که همانند یک نوار نورانی عمل کرده و مطابق با آنچه که امروزه در ترند طراحی خودروها می بینیم، چراغ های جلو را به یک دیگر متصل کرده است. طراحی سپرها با استفاده از خطوط شارپ روی آن و نیز قرارگیری چراغ های روشنایی در روز«Day Light» در کناره ها بر پویایی و اسپرت تر شدن نمای جلو کمک کرده است، هر چند که همچنان ما با نمایی نسبتا شلوغ، غریب و البته فانتزی رو به رو هستیم که تا مدت ها چشم ها را به واسطه همین فرم پردازی عناصر به خود درگیر می کند.

نقد طراحی هایما 7X ؛ تجسمی از استایل فانتزی به قلم پینین فارینا

اما نمای جانبی ۷X را می توان اوج کار طراحی ظاهری آن قلمداد کرد. اولین نکته ابعاد نسبتا مناسب خودرو به عنوان یک MPV کاربردی است که در کنار ارتفاع ۱۷۲۰ میلی متری و البته ارتفاع ۱۷۰ میلی متری کف خودرو از سطح زمین، استایل نزدیک به کراس اوور ها را برای هایما ۷X به ارمغان آورده است و چهره ای به مراتب اسپرت تر را در این نما ایجاد کرده است، چرا که اگر به رقیب مستقیم آن در بازار ایران یعنی سوبا M4 دقت کنید، به واسطه طول و فاصله محوری بیشتر و نیز ارتفاع کمتر، از تناسباتی با پویایی کمتر در مقایسه با ۷X برخوردار است. ضمن اینکه استفاده از رینگ های با سایز ۱۹ اینچ نیز در بهبود تناسبات آن کمک کرده است.

نقد طراحی هایما 7X ؛ تجسمی از استایل فانتزی به قلم پینین فارینا

از دیگر ویژگی های کلیدی طراحی نمای جانبی هایما ۷X خط شانه ای تحت عنوان «موج سرعت» یا «Speed Wave» است که از چراغ های جلو تا چراغ های عقب کشیده شده است. این خط بدنه از خط موج تولید شده توسط یک قایق تفریحی که در حال حرکت است الهام گرفته شده و نمایانگر ظرافت هایما ۷X در این نما می باشد که با پویایی همراه شده است. همچنین خطوط شارپ اجرا شده بر روی رکاب درهای جانبی، بسیار تمیز و خوش تراش بوده و یک بازی جذاب از نور و سایه را در این قسمت ایجاد کرده است. ضمن اینکه امتداد بصری این خط با خطوط برش چراغ ها و نیز خطوط روی ستون D از جزئیات قابل توجه در این نما می باشد.علاوه بر این خط سقف شناور هایما در این نما از دیگر ویژگی های برجسته است که بر جذابیت کلی این MPV افزوده است.

نقد طراحی هایما 7X ؛ تجسمی از استایل فانتزی به قلم پینین فارینا

فرم پردازی فریم دور شیشه ها «DLO» و نیز فرم خاص آن در ستون D از دیگر موارد ظریف و البته فانتزی این نما می باشد. با این حال در نمای جانبی هایما ۷X نکات منفی نیز وجود دارد که از دید پنهان نمی ماند. یکی از این موارد هم راستا نبودن دستگیره های در به اصطلاح «easy open» با خط کمر یا خط زیر شیشه های جانبی است که جلب توجه می کند. موردی که در گذشته نسبت به طراحی محصولات مرسدس بنز نیز مورد انتقاد قرار می گرفت.

نقد طراحی هایما 7X ؛ تجسمی از استایل فانتزی به قلم پینین فارینا

با رسیدن به نمای عقب، با ظاهری روبه رو می شویم که سعی بر نمایش نسخه ای قرینه از نمای جلو دارد که البته موفق هم ظاهر شده است. فرم خاص چراغ ها که با الگوی عکس چراغ های جلو طراحی شده است در کنار خطوط شارپ و عناصر فانتزی مانند درب صندوق دو رنگ و یا فرم خاص دیفیوزر عقب همگی انعکاسی از نمای جلو را به نمایش می گذارند. اما نکته ای که در این نما وجود دارد این است که به واسطه استفاده از یک قطعه مشکی که حجم زیادی از درب محفظه بار را هم احاطه کرده است، خودرو به لحاظ بصری کم عرض تر و بلند تر از آنچه که هست دیده می شود و به نظر می رسد که اگر چراغ ها به صورت یکپارچه اجرا می شد تا حدودی از این ایراد بصری و تناسباتی کاسته می شد.

نقد طراحی هایما 7X ؛ تجسمی از استایل فانتزی به قلم پینین فارینا

به علاوه اینکه طراحی چراغ های ترمز سوم بر روی اسپویلر جذاب عقب و نیز گرافیک چراغ ها بسیار مبتدی و خام طراحی شده است که با هیچ یک از عناصر بدنه هماهنگ نبوده و از هارمونی مناسبی برخوردار نمی باشد. اما استفاده از یک قطعه کرومی در پایین دیفیوزر عقب که در واقع در امتداد قطعه کرومی روی رکاب جانبی صورت گرفته از نکات مثبت این قسمت نمای عقب می باشد که علاوه ایجاد هارمونی میان عناصر نماهای مختلف, از هماهنگی نسبی با فرم های بصری نمای عقب برخوردار می باشد.

طراحی هایما ۷X در کابین ؛ تلفیقی از ویژگی های لوکس و کاربردی

با ورود به کابین هایما ۷X اولین نکته ای که به چشم می اید، عدم هارمونی جزئیات نمای داخلی با ظاهر بیرونی است. چرا که بر خلاف نمای بیرونی، در داخل کابین ۷X ما با خطوط و الگوهای صاف و مستطیل شکل روبه رو هستیم که سعی بر نمایش جنبه های لوکس کابین داشته اند تا پویایی آن. هر چند که ظرافت نمای بیرونی تا حدی در داخل کابین نیز رعایت شده است.

نقد طراحی هایما 7X ؛ تجسمی از استایل فانتزی به قلم پینین فارینا

استفاده از دو نمایشگر بزرگ که در یک قاب احاطه شده اند، سبک طراحی دهه پیش محصولات لوکس مرسدس بنز را تداعی می کند.با این و با وجود استفاده از دو نمایشگر بزرگ، اما همچنان استفاده از کلید های فیزیکی بر روی کنسول در دستور کار قرار داشته تا داشبورد و کنسول در کنار ارائه ویژگی های بصری لوکس، همچنان برای سرنشینان و راننده کاربردی نیز باشند. به علاوه اینکه استفاده از تریم دو رنگ قهوه ای و مشکی بر لوکس تر شدن محیط کابین کمک کرده است، هر چند که متریال مورد استفاده چندان چنگی به دل نمی زند و با یک MPV لوکس فاصله زیادی دارد.

نقد طراحی هایما 7X ؛ تجسمی از استایل فانتزی به قلم پینین فارینا

فضای داخلی هم با توجه به فاصله محوری ۲۸۶۰ میلی متری در مقایسه با سایر کراس اوور ها جادارتر و کاربردی تر می باشد، بخصوص که نحوه چیدمان صندلی ها نیز راحتی خیلی خوبی را برای ۴ سرنشین بزرگسال به ارمغان می آورد و در رابطه با ردیف سوم نیز می توان آن را تا حدی کاربردی قلمداد کرد.

کلام آخر در رابطه با طراحی MPV ایران خودرو

بطورکلی هایما ۷X از نظر استایل و سبک طراحی، سعی در ارائه یک مینی ون یا MPV چند منظوره و کاربردی به همراه برخی ویژگی ها و جزئیات که سبب لوکس تر شدن آن در مقایسه با کراس اوور ها شده است, می باشد. با این تفاوت که نه به اندازه برخی از مدل های MPV ژاپنی و یا حتی چینی لوکس است و نه به اندازه کراس اوور ها به واسطه استفاده از جزئیات و تناسبات طراحی ظریف، فانتزی و تا حدی غریب مورد پسند است.

نقد طراحی هایما 7X ؛ تجسمی از استایل فانتزی به قلم پینین فارینا

با این حال استایل ظاهری آن را همچنان می توان جذاب و پویا دانست که به عنوان یک خودرو در سگمنت MPV قابل توجه است و می تواند مناسب و مورد پسند خانواده های جوان باشد. با این حال نکته منفی بزرگ آن را باید طراحی کنسول و کابین آن دانست که اگر همانند طراحی بیرونی، از سبکی پویا تر در کنار جزئیاتی اسپرت تر استفاده می شد، می توانست به یک MPV چند منظوره ایده آل ازنظر طراحی تبدیل شود.

source
کلاس یوس

viraje.ir

توسط viraje.ir