1 01 Desktop 23

جدال سنگین کراس‌اوورهای سایز کوچک نه‌فقط در بازار ایران، بلکه در تمامی بازارهای جهان به یک درگیری استاندارد و طبیعی در میان خودروسازان بدل شده است. با اوج گرفتن میزان محبوبیت کراس‌اوورها به‌جای خودروهای سدان، استیشن واگن و MPV، خودروسازان هزینه و زمان بیشتری را صرف ارائه یک کراس‌اوور جدید می‌کنند.

بازار کشور ما نیز به لطف خودروسازان چینی حالا دست کمی از بازارهای بین المللی ندارد و امروزه دیگر سرشار از انواع کراس‌اوورهای سایز کوچک و سایز متوسط چینی است. رقابت کلاس کراس‌اوور سایز کوچک میان دو شرکت آرین پارس موتور و مدیران خودرو نیز با دو گزینه لاماری ایما و فونیکس تیگو ۷ پرو محقق می‌شود. مقایسه لاماری با تیگو 7 پرو، دو خودرو محبوب و هم‌کلاس بازار از دو برند متمایز با ویژگی‌های کاملا متفاوت، نشان می‌دهد که کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد.

مشخصات فنی

چری تیگو ۷ اولین بار در سال ۲۰۱۷ و با ارائه اولین نسل این خودرو به طراحی جیمز هوپ آمریکایی روانه بازار ایران و جهان شد. یک کراس‌اوور سایز کوچک با طراحی بسیار متمایز و متفاوت که نشان‌دهنده اوج‌گیری برند چری به سوی بازارهای مطرح جهان و استفاده از زبان طراحی باثبات، اجراشده از سوی شخصیت‌های شناخته‌شده بین‌المللی بود.

نسل دوم تیگو ۷ اما با تغییرات طراحی بسیار فاحش در سال ۲۰۲۰ روانه بازار جهان شد که بار دیگر نشان‌دهنده تلاش چری برای دستیابی به جایگاه جهانی در زمینه طراحی ظاهری و فنی است. به لطف همکاری مستقیم مدیران خودرو با چری، این گزینه نیز بلافاصله روانه خط تولید ایران شد تا با نام جدید فونیکس در تیپ‌های مختلف تیگو ۷ پرو و تیگو ۷ پرو مکس و و تریم‌های اکسلنت و پریمیوم بازار ایران را تسخیر کند.

از آنجایی که شرکت مدیران خودرو نماینده و همکار انحصاری و مستقیم چری در بازار ایران شناخته می‌شود، این شرکت توانست همواره بیشترین تعداد تریم ممکن در خانواده محصولات چری را تقریبا به‌صورت همزمان با عرضه بین‌المللی روانه بازار کشور کند. به همین دلیل تنوع ترکیبی تریم‌های فنی و ظاهری در خانواده محصولات فونیکس در کشور قابل توجه است. تیگو ۷ پرو از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو (نسخه ارتقایافته به‌کاررفته در تیگو ۷ نسل اول) در اتصال با گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) در ساختار محور جلو (FWD) بهره می‌گیرد. اما نسخه پرو مکس تیگو ۷ به عنوان تریم گران قیمت‌تر، به پیشرانه ۱.۶ لیتری و گیربکس دو کلاچ تر به‌کاررفته در تیگو ۸ پرو مجهز است و طبیعتا گزینه‌ای توانمندتر به حساب می‌آید، اما مورد بررسی این مقاله نیست.

لاماری ایما اولین تلاش هلدینگ آرین سرمایه در عرضه یک خودرو چینی از زیرشاخه سواری و پس از اعمال تحریم‌های بسیار سنگین بود که به قطع واردات برندهای میتسوبیشی و DS انجامید. ایما در حقیقت فورتینگ T5 Evo از زیرشاخه‌های شرکت دانگ ‌فنگ (DFSK) است. بر خلاف تیگو ۷ پرو، سابقه لاماری ایما در بازار جهان به سال ۲۰۲۰ باز می‌گردد، اما حضور این خودرو در ایران از سال ۲۰۲۱ محقق شد. بر خلاف خانواده محصولات فونیکس، غوغای طراحی لاماری ایما با تاکید بر حس سواری اسپرت و استفاده از طراحی کاملا متمایز و چشم‌گیر ممکن شد. خودرویی که در زمان عرضه به بازار کشور بسیار عجیب و البته جذاب و جوان‌پسند ایفای نقش کرد.

ایما در بدو ورود بدون ایراد نبود، پس آرین پارس موتور خیلی زود نسخه‌های جدیدتر ایما را که از طراحی ظاهری بهبودیافته و اصلاح فنی بهره می‌گرفتند، روانه بازار کشور کرد. خودرو جدید با طراحی اصلاح‌شده ظاهری و فنی و تجهیز به ویژگی‌های ایمنی و رفاهی بیشتر، لاماری ایما X و لاماری ایما فیس لیفت نام گرفت.

لاماری با وجود بهره‌گیری از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو تزریق مستقیم، قادر به تولید توان و گشتاور خروجی بیشتر است. از آن گذشته، این خودرو از گیربکس دوکلاچ تر بهره می‌گیرد و با وجود داشتن ساختار انتقال نیرو شبیه به تیگو ۷ پرو (FWD)، به‌طور کلی دینامیک رانندگی قوی‌تری دارد.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ها

  لاماری ایما فونیکس تیگو ۷ پرو
طول ۴۵۶۵ میلی‌متر ۴۵۰۰ میلی‌متر
عرض ۱۸۶۰ میلی‌متر ۱۸۴۲ میلی‌متر
ارتفاع ۱۶۹۰ میلی‌متر ۱۷۴۶ میلی‌متر
فاصله محورها ۲۷۱۵ میلی‌متر ۲۶۷۰ میلی‌متر
وزن خالص ۱۵۵۰ کیلوگرم ۱۵۴۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر ۵ نفر
ظرفیت صندوق ۴۸۰ لیتر ۴۷۵ لیتر
حجم مخزن سوخت ۵۵ لیتر ۵۱ لیتر
قطر رینگ ۱۹ اینچ ۱۸ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی لاماری ایما

طراحی تیگو 7 پرو

در بحث مقایسه لاماری با تیگو 7 پرو از دیدگاه طراحی، این ماشین‌ها دو سوی یک پاره‌خط هستند و تقریبا هیچ المان مشترکی در میان آن‌ها وجود ندارد.

فونیکس تیگو ۷ پرو در نسل دوم سبک و سویی لوکس‌گرا در پیش گرفت و بر خلاف نسل اول خود، تلاش بیشتری کرد تا در گروه شاسی بلندهای نیمه لوکس بگنجد. بنابراین با سادگی بیشتر در سبک طراحی نمای جانبی و مخصوصا کاستن از المان‌های طراحی اگزاتیک، در نسل دوم از رویه‌ای سنگین‌تر و باوقارتر بهره‌مند شد.

در مقابل لاماری ایما از همان ابتدا از ترکیب المان‌ها و فاکتورهای اگزاتیک بسیار بیشتری استفاده کرد. چه در نسخه ابتدایی و چه در نسخه فیس لیفت، ایما در نمای جلو خشونت و جسارت بسیار بیشتری به نمایش می‌گذارد. استفاده از جلوپنجره فرورفته با تریم مشکی در اتصال به دو گوشه سپر عمودی و دربر دارنده سیستم روشنایی اصلی و همچنین انتقال سیستم روشنایی در روز (DRL) به بالای سپر، هر هر فاکتوری که مربوط به خانواده کراس‌اوورهای اسپرت بود، بهره گرفت.

چهره لاماری ایما به اندازه‌ای جسارت و خشونت داشت که نمای جلو آن بی شباهت به لامبورگینی اوروس نبود. چراغ‌های عقب پیوسته بسیار باریک تمام LED با چراغ خطر سوم سه بخشی، همان جسارت نمای جلو را تکرار کرده و البته ظاهر خودرو را در شب بسیار مشخص و متمایز می‌سازد. این مهم دقیقا همان فاکتوری است که بیشتر جوانان را به سمت ایما کشاند. متمایز، جسور و دارای شخصیت اسپرت.

تیگو ۷ پرو نیز در نمای عقب از چراغ‌های پیوسته و منحصر به فرد بهره می‌گیرد اما بر خلاف نسل اول خود، طراحی آن بسیار معاصر و در مقایسه با ایما معمولی است. در حقیقت اگر قرار به قیاس طراحی میان دو خودرو باشد، ایما از دیدگاه ترکیب اصول طراحی ظاهری، با نسل اول تیگو ۷ بسیار هماهنگ‌تر بود تا با نسل دوم آن.

طراحی داخلی

کابین لاماری ایما

کابین تیگو 7 پرو

مقایسه تیگو 7 پرو با لاماری ایما نشان می‌دهد که داخل هر دو خودرو نیز تا حدود بسیار زیادی خط مشی به کار رفته در نمای خارجی را فریاد می‌زند.

فونیکس تیگو ۷ نسل دوم در مقایسه با نسل اول، نه‌تنها چند سر و گردن بالاتر است، بلکه از دیدگاه طراحی کلی و متریال به‌کاررفته، نشان‌دهنده رشد خیره‌کننده چری در سبک طراحی داخلی محصولات چند سال اخیر است. نمای داخلی تیگو ۷ پرو همان طراحی اجرا شده در ام وی ام X55 پرو بود. اگر چه این طراحی منطبق بر دوران عرضه و از نظر بصری جذاب است، اما شباهت کامل آن در تیگو ۷ پرو به‌عنوان یک خودرو نیمه لوکس با X55 در جایگاه یک کراس‌اوور اقتصادی، به مذاق بسیاری از مخاطبان خوش نیامد. دقیقا به همین دلیل است که در نسخه پرو مکس تیگو ۷، این سبک طراحی نمای داخلی با سبک مشابه به تیگو ۸ پرو (یک کلاس بالاتر در خانواده فونیکس تیگو) جایگزین شد.

نمایشگر لمسی سیستم مولتی مدیا به ابعاد ۱۰.۲۵ اینچ، برآمده از میانه داشبرد در کنار نمایشگر ۷ اینچی کلاستر، نورپردازی انتزاعی ۷ رنگ کابین و تریم دو رنگ در دوخت بخیه تزئیناتی داخل اتاق، از مهم‌ترین المان‌های طراحی کابین تیگو ۷ پرو است.

لاماری ایما اما بسیار متمایز و متفاوت از تیگو ۷ پرو، سبک طراحی اسپرت خارجی را در نمای داخل نیز به همراه دارد. نمایشگر مولتی مدیا و کلاستر پیوسته هر یک به ابعاد ۱۰.۲۵ اینچ، ترند روز طراحی در میان خودروسازان چینی در سال‌های پس از ۲۰۲۰ بود که از قضا در تیگو ۸ پرو و تیگو ۸ پرو مکس (و در فیس لیفت بعدی خانواده تیگو ۷) نیز تکرار شد، اما برای لاماری در آن دوران حرکتی نوین و طراحی کاملا متمایز به حساب می‌آمد. دریچه‌های سیستم تهویه از نوع دایره‌ای با ابعاد قابل توجه و طراحی طبقاتی داشبرد، تزئین‌شده با متریال متفاوت و طراحی متمایز در هر بخش، شلوغ‌کاری بیشتری به همراه دارد که معمولا در چشم قشر جوان تحت عنوان پیچیدگی بصری جذابیت پیدا می‌کند.

هر دو خودرو دارای غربیلک فرمان D-Cut هستند اما غربیلک لاماری بازهم متمایز و کمی اگزاتیک‌تر از تیگو ۷ پرو جلوه می‌کند تا هم‌خوانی بیشتری با سبک طراحی کلی نمای داخلی داشته باشد.

آپشن ها و امکانات

مقایسه لاماری با تیگو 7 پرو از دیدگاه سطح امکانات رفاهی و ایمنی، محصولات خانواده فونیکس در ایران بسیار شناخته شده است. مخصوصا پس از ارائه تیگو ۸ پرو مکس به عنوان پر آپشن‌ترین خودرو چینی بازار کشور، کمتر کسی در بازار خودرو کشور به گرد پای محصولات مدیران خودرو رسیده است. لاماری ایما در اولین زمان عرضه از کمبود برخی آپشن‌های بسیار واضح و کاربردی نظیر وجود تیپ ترونیک (حالت دستی گیربکس اتوماتیک) رنج می‌برد، اما عرضه نسخه ایما X، تا حد چشم‌گیری از کمبودهای لاماری در زمینه امکانات رفاهی و ایمنی کاست تا این خودرو در مقابل رقبای هم‌کلاس قدیمی‌تر خود کم نیاورد.

لازم به ذکر است که پس از معرفی لاماری ایما HEV، نسخه ایما X با توقف تولید مواجه شد تا نمونه استاندارد ایما به عنوان نسخه پایه و نسخه هیبرید به عنوان نمونه فول آپشن در بازار کشور شناخته شود. در نتیجه برای دستیابی به امکانات رفاهی بیشتر در خانواده لاماری و رویارویی با امکانات بیشتر به‌کاررفته در خانواده فونیکس، باید در پی مدل ایما X یا ایما هیبرید باشید که بسیاری از امکانات به کار رفته در تیگو ۷ پرو را با خود به همراه دارد. در غیر این صورت، نسخه پایه ایما قابلت مقابله با تیگو ۷ پرو را نخواهد داشت.

خرید لاماری ایما یا تیگو ۷ پرو

نمای عقب لاماری ایما

نمای عقب تیگو 7 پرو

انتخاب میان تیگو ۷ پرو و لاماری ایما برای خرید خودرو نیازمند در نظر داشتن فاکتورهای بسیار زیادی از جمله قیمت خودرو، ارزش در بازار دست دوم، خدمات پس از فروش، سطح امکانات رفاهی، توان فنی و زیبایی بصری است. هر دو گزینه از نسخه‌های خوش فروش بازار با تیراز تولید قابل توجه به حساب می‌آیند و از دیدگاه ارائه خدمات، هر دو گزینه از سوی شرکت‌های خوش‌نام و باسابقه عرضه می‌شوند.

قابل انگار نیست که لاماری ایما از دیدگاه چشمان یک جوان، طراحی بصری بسیار گیراتر و مدرن‌تر به همراه دارد. طراحی که نه‌فقط در نمای خارجی، بلکه در نمای داخلی نیز مالک جوان را ارضا می‌کند. تیگو ۷ پرو اما خودرویی سنگین‌تر و افتاده‌تر است و پرستیژ یک خودرو نیمه لوکس را به خوبی به تصویر می‌کشد. در نتیجه انتخاب میان این دو گزینه موضوعی بسیار وابسته به سلیقه شخصی است.

اما از دیدگاه حجم امکانات رفاهی و ایمنی، تیگو ۷ پرو مخصوصا در تریم پریمیوم (یک پله بالاتر از تریم اکسلنت) از نسخه پایه لاماری ایما بسیار سرتر است. در نتیجه برای رقابت با تیگو ۷ پرو در زمینه امکانات و آپشن‌ها، نیازمند درنظر داشتن ایما X یا ایما هیبرید هستیم. اما در این صورت نیز باز هم نسخه پرو مکس تیگو ۷ نه‌فقط در بخش امکانات و آپشن‌ها بلکه در بخش فنی نیز می‌تواند یک سر و گردن قوی‌تر عمل کند.

نسخه‌های هیبریدی هر دو خودرو با نام‌های لاماری ایما HEV و فونیکس تیگو ۷ پرو e پلاس در بازار کشور موجود است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی

source

viraje

توسط viraje