مقایسه کیا K5 با اشکودا سوپرب ؛ کرهای محبوب یا اروپایی اصیل؟
منتشر شده در 23 خرداد 1403 ساعت 14:01 عکاس علیرضا پاداش کیا K5 و اشکودا سوپرب دو سدان جدید بازار هستند که در دور جدید واردات به بازار می آیند. اما کدام یک از این دو خودرو انتخاب منطقی تری است؟ سدانهای سگمنت D با وجود رونق پرفروغ کراس اوورها همچنان جزو کلاسهای پرطرفدار در

منتشر شده در 23 خرداد 1403 ساعت 14:01
عکاس
علیرضا پاداش

کیا K5 و اشکودا سوپرب دو سدان جدید بازار هستند که در دور جدید واردات به بازار می آیند. اما کدام یک از این دو خودرو انتخاب منطقی تری است؟
سدانهای سگمنت D با وجود رونق پرفروغ کراس اوورها همچنان جزو کلاسهای پرطرفدار در ایران و سایر کشورهای جهان محسوب میشوند. از همین رو خودروسازان بزرگ نظیر کیا موتورز و فولکس واگن هنوز هم روی این سگمنت سرمایهگذاری زیادی انجام میدهند. در این مطلب به مقایسه کیا K5 با اشکودا سوپرب میپردازیم تا این دو سدان جذاب وارداتی را در مقایسه با یکدیگر بهتر بشناسید.
درباره کیا K5 و اشکودا سوپرب
کیا K5 که پیش از این با نام اپتیما در بازار ایران به شدت مشهور شده بود، حالا با نسل پنجم در ایران حضور پیدا کرده است. این سدان سایز متوسط از اوایل قرن ۲۱ میلادی در لیست محصولات کیا موتورز جا گرفت و نسلهای دوم، سوم و چهارم آن حضور پررنگی را در کشور ما تجربه کردند. کیا اپتیما که از ابتدا در کره جنوبی با نام کی فایو شناخته میشد، در نسل پنجم خود صرفاً با همین نام در همه نقاط جهان عرضه شد تا از این به بعد اپتیما و سایر اسامی این خودرو در بازارهای جهانی وجود خارجی نداشته باشد.

اشکودا سوپرب نیز یک سدان سایز متوسط از برند اشکودا واقع در جمهوری چک است که در اصل به عنوان زیر مجموعه فولکس واگن شناخته میشود و تمامی محصولات آن با مهندسی کمپانی آلمانی فولکس واگن طراحی و تولید میشود. نسل سوم این خودرو محصول سال ۲۰۱۵ است که تا سال ۲۰۲۴ روی خط تولید قرار داشت و آخرین فیس لیفت آن توسط شرکت پارس ساتر به بازار کشورمان راه پیدا کرده است. نسل چهارم این خودرو نیز از سال ۲۰۲۴ به بازارهای بین المللی عرضه شده که احتمال حضور آن در ایران وجود دارد.

مقایسه طراحی ظاهری کیا K5 و اشکودا سوپرب
نسل پنجم کیا کی فایو با یک طراحی ظاهری خیره کننده در سال ۲۰۱۹ به میدان آمد و در در آن زمان بسیاری از توجهات را به سمت خود جلب کرد. این خودرو با استایلی کشیده و فرم انتهایی فستبک در میدان حاضر شده و طرح چراغهای دیلایت رعد مانند آن مانند برق در دل هر بینندهای مینشیند. استایل کشیده و قوس جذاب سقف که با یک انحنای مناسب به صندوق عقب متصل میشود نیز یادآور خودروهای لوکس آلمانی با چاشنی اسپرت بوده که در اینجا توسط مهندسان و طراحان کرهای به کار گرفته شده است.


اشکودا سوپرب استایل باوقار و اروپایی خود را به رخ حریف آسیایی میکشد و و اگرچه ظاهر آن کمی سادهتر است اما همانطور که یک دست کت و شلوار معمولی هیچ وقت قدیمی نمیشود، قد و قامت این ماشین اروپایی هم حداقل برای بازار ایران حکم چهره جذاب آلن دلون در سینمای دهه های گذشته فرانسه را دارد؛ به ویژه که میدانیم استادکاران گروه طراحی فولکس واگن روی اسکچ های آن قطره قطره عرق ریخته و این سدان خانوادگی را به بازار فرستادهاند.


بنابراین نمیتوانیم بگوییم که تابلوی رقابت در میدان طراحی ظاهری به نفع طراحان کیا موتورز بالا رفته یا لژیونرهای آلمانیهای در تیم جمهوری چک به واسطه استایل نئوکلاسیک اشکودا سوپرب، برنده این میدان هستند. هر دو سدان جذابیت بالایی دارند و برخلاف بسیاری از خودروها که مثل فشن-استایلیست ها تنها روی صحنه جذاب به نظر میرسند، هم روی صحنه و هم در خیابان برای بسیاری از مشتریان به ویژه در بازار انحصاری ایران کاملاً چشم نواز تلقی میشوند.
مقایسه مشخصات فنی
کیا کی ۵ با دو موتور ۴ سیلندر به بازار ایران عرضه میشود؛ نسخه اولیه شامل موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر بود اما نسخه بعدی که کوشا موتور آن را به فهرست محصولات وارداتی خود اضافه کرد، با پیشرانه چهار سیلندر ۱.۵ لیتری توربو شارژ همراه شده که احتمالاً به تعداد بیشتری نسبت به نسخه تنفس طبیعی در ایران توزیع میشود.

این نسخه از کیا K5 با موتور توربوشارژ ۱۵۰۰ سی سی که به سیستم تزریق مستقیم سوخت یا همان نصب انژکتورها داخل محفظه احتراق همراه پمپ فشار بالای سوخت مجهز است، حدود ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۳ نیوتن متر گشتاور تولیدی خود را به جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه تحویل میدهد تا محور چرخهای جلو را به گردش درآورد. بنابراین کیا K5 از نظر موتور و گیربکس، حداقل روی کاغذ شباهت زیادی به اکثر محصولات چینی پیدا کرده اما میدانیم که کیفیت ساخت موتورهای جدید کرهای و گیربکسهای آنها به حد قابل توجهی نسبت به محصولات چینی بالاتر خواهد بود. به ویژه اگر در استفاده و نگهداری از آنها مطابق با دستورالعملهای سازنده عمل شود و بنزین و روغن آن باکیفیت باشد.

اشکودا سوپرب با موتور کم حجمتر ۱.۴ لیتری در این میدان حاضر شده و همراه با گیربکس هفت سرعت دو کلاچه خود قدرتی نزدیک به ۱۴۸ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور را به سوی چرخهای جلو میفرستد. با توجه به نزدیک بودن وزن کلی دو خودرو و بهرهبندی کیا K5 از قوای بیشتر،باید انتظار اختلاف شتاب صفر تا صد حدود تقریباً یک ثانیهای را بین محصول کرهای با سدان اروپایی داشته باشید.


بر این اساس تحت شرایط استاندارد شتاب صفر تا صد کیا K5 با موتور ۱۵۰۰ سی سی توربو چیزی نزدیک به ۸.۸ ثانیه برآورد میشود اما اشکودا سوپرب تقریباً ظرف مدت ۹.۸ ثانیه این تست را به پایان میرساند. میانگین مصرف سوخت هر دو خودرو تقریبا برابر و به طور ترکیبی نزدیک به ۵.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود که انتظار داریم تحت شرایط واقعی به بیش از ۶.۵ لیتر افزایش پیدا کند.
هندلینگ چسبندگی و پایداری هر دو خودرو به ویژه در ورود و خروج به پیچها کاملاً اطمینان بخش به نظر میرسد و حتی در سرعتهای بالا نیز سیستم تعلیق و فرمان این دو سدان مطرح اطمینان خاطر بالایی در کاربر ایجاد میکند و اجازه انحراف تا حد امکان را نمیدهد. علاوه بر این سیستمهای کنترل پایداری و کشش نیز در جلوگیری از بروز حادثه و انحراف خودرو از مسیر کاملاً موثر عمل میکند. وجود سیستم تعلیق مستقل مولتی لینک در عقب و مک فرسون در جلو یکی از علتهای پایداری و هندلینگ مناسب این دو خودروی خانوادگی و کیفیت سواری نه چندان خشک آنهاست. سایر جزئیات مرتبط با مقایسه فنی کیا کی ۵ با اشکودا سوپرب ر جدول زیر به اطلاع رسیده است
خودرو | کیا K5 ۱۵۰۰ سی سی توربو | اشکودا سوپرب |
موتور | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر | ۱.۴ لیتر |
توان خروجی | ۱۷۰ اسب بخار – ۲۵۳ نیوتن متر | ۱۴۸ اسب بخار – ۲۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ دنده دوکلاچه اتوماتیک | ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک |
انتقال قدرت | محور جلو | محور جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۸.۸ ثانیه | ۹.۸ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۵.۹ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۵.۹ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۲۰۵ کیلومتربرساعت | ۱۹۸ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۴۷۲ کیلوگرم | ۱۴۴۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۶۰ لیتر | ۶۸ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۴۴۵-۱۸۶۰-۴۹۰۵ میلیمتر | ۴۸۶۹-۱۸۶۵-۱۴۸۹ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۸۵۰ میلیمتر | ۲۸۵۹ میلیمتر |
حجم صندوق | ۴۵۳ لیتر | ۶۲۵ لیتر |
طراحی کابین و امکانات
در مورد طراحی کابین باید گفت که هر دو خودرو یک فضای داخلی نسبتا باکیفیت از لحاظ متریال و دقت مونتاژ ارائه میدهند. اما نوع طراحی داشبورد و سایر ادوات داخلی آنها کمی ساده و تا حدود قدیمی به نظر میرسد. البته از این نظر اشکودا سوپرب دست بالاتر را دارد و طراحی داشبورد آن به استثنای طرح مدرن نمایشگر مرکزی تا حد زیادی سادهتر از حریف احساس میشود. داشبورد کیا K5 حالتی راننده محور داشته و ادوات کنترلر یا نمایشگر به سمت راننده متمایل شدهاند تا ارگونومی بهتری در اختیار او بگذارند و تجربه کاربری راحتتری ارائه دهند.

از دیگر ویژگیهای مثبت اتاق این دو سدان خانوادگی فضای اتاق بسیار بزرگ و جادار آنها است که به ویژه فضای پای بسیار مناسبی در صندلیهای جلو و عقب برای سرنشینان فراهم میکند و اجازه حضور راحت به افراد بلندقد در ردیف پشت را هم میدهد. در مورد ظرفیت صندوق عقب برتری کامل با اشکودا سوپرب است؛ چرا که این خودرو ۶۲۵ لیتر در قسمت پشت خود برای لوازم سرنشینان گنجایش فراهم کرده اما کیا کی ۵ تنها ۴۵۳ لیتر ظرفیت صندوق عقب دارد.

کیا K5 در نسخه دو لیتری تنفس طبیعی امکانات پایه و حداقلی ارائه میداد اما نمونه توربوشارژ بسیاری از این ضعفها را برطرف کرده و حالا با سطح بالایی از امکانات پا به میدان گذاشته است. از این جهت تقریباً کی۵ ۱۵۰۰ سی سی و اشکودا سوپرب در یک ردیف قرار میگیرد و بسیاری از امکانات مدرن نظیر انواع رادارها و سیستمهای هشدار یا دستیار کمکی راننده را به شما ارائه میدهند. کروز کنترل تطبیقی رادار خط خوان، رادار هشدار تصادف از جلو، تهویه اتوماتیک دو کاناله و… از جمله امکانات مدرن حاضر در این دو سدان وارداتی محسوب میشوند.
خودرو | کیا K5 توربو ۱۵۰۰ | اشکودا سوپرب |
کروز کنترل | دارد (تطبیقی) | دارد (تطبیقی) |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
کنترل شروع حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
رادار خط خوان | دارد | دارد |
سیستم کمک رانندگی بین خطوط | ندارد | دارد |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
نوربالا اتوماتیک | دارد | ندارد |
سنسور باد تایرها | دارد | دارد |
ترمز پارک برقی و اتوهلد | دارد | دارد |
دیلایت | دارد | دارد |
اتولایت | دارد | دارد |
فرمان برقی | دارد | دارد |
دکمه های کنترل روی فرمان | دارد | دارد |
نمایشگر مالتی مدیا | دارد | دارد |
دوربین عقب | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | دارد | ندارد |
کیسه هوا | دارد (شش عدد) | دارد (شش عدد) |
تهویه اتوماتیک | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی راننده | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو | دارد | ندارد |
سردکن صندلی جلو | ندارد | ندارد |
گرمکن صندلی جلو | ندارد | دارد |
شارژر وایرلس | دارد | ندارد |
دنده پشت فرمان | دارد | ندارد |
اتوپارک | ندارد | دارد |
آینههای تاشو برقی | دارد | دارد |
تنظیم برقی آینههای جانبی | دارد | دارد |
سانروف | دارد | دارد |
سقف پانوراما | دارد | دارد (نیمه پانوراما) |
نتیجهگیری : کیا K5 ارزندهتر است یا اشکودا سوپرب
مقایسه K5 با اشکودا سوپرب را در حالی به پایان میبریم که باید اعتراف کنیم انتخاب یکی از این دو سدان مطرح برای ما نسبتا دشوار است. گذشته از بحث زیبایی طراحی که میتواند موضوعی کاملاً سلیقهای باشد، باید گفت کیا کی ۵ در مواردی مثل دینامیک چابکتر و شتاب بالاتر، ظاهر کمی به روزتر، طراحی داخلی دلپسندتر، برخورداری از پدل شیفتر پشت فرمان و ارائه حس رانندگی مهیج تر و خدمات پس از فروش گستردهتر به دلیل حضور طولانی مدت محصولات کیا در بازار ایران، نسبت به حریف اروپایی خود که برای بازار ایران کاملاً تازه وارد است، برتری نشان میدهد.


اما اشکودا سوپرب به واسطه مهندسی آلمانی از کیفیت ساخت بالاتری برخوردار است، صندوق عقب بزرگتر ارائه میدهد، از امکانات تمنوع و کابین جادار البته در حد و اندازههای حریف آسیایی خود سود میبرد و همه این موارد میتواند این ماشین معتبر اروپایی را به یک انتخاب ایدهآل برای مشتری ایرانی تبدیل کند. البته احتمالاً این ماشین اروپایی در بحث خدمات پس از فروش نسبت به حریفان آسیایی خود در بازار ایران محدودیت بیشتری را تجربه میکند و این موضوع میتواند روی تجربه مالکیت آن تاثیر کمی منفی بگذارد.
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0