Wp Header Logo 505.png
هایلوکس هیدروژنی

تویوتا جزو معدود خودروسازانی است که روی پیشرانه های هیدروژنی سرمایه گذاری کرده است. در حال حاضر این شرکت مدل میرای را با پیشرانه هیدروژنی در سبد محصولات خود دارد. برای ارزیابی عملکرد این نوع پیشرانه در مدل های پیکاپ، تویوتا ۱۰ دستگاه از نسخه هیدروژنی پیکاپ محبوب هایلوکس را توسعه داده است. این پیکاپ ها که در واقع نمونه های آزمایشی هستند، اکنون تست های جاده ای را در انگلستان سپری می کنند.

پروژه هایلوکس هیدروژنی در دسامبر ۲۰۲۲ کلید خورد. تولید اولین نسخه از این خودرو تا سپتامبر ۲۰۲۳ زمان برد. از ۱۰ دستگاهی که از این خودرو در انگلستان تولید شده، ۵ دستگاه مخصوص تست های جاده ای است و ۵ دستگاه دیگر برای مشتریان و شرکت در همایش ها و رویدادهای رسانه ای، مثل المپیک ۲۰۲۴ و پارا المپیک پاریس ۲۰۲۴، اختصاص دارند.

از لحاظ طراحی تویوتا هایلوکس هیدروژنی تفاوتی با مدل های درون سوز ندارد، اما در زیر پوسته همه چیز متفاوت است و هیچ وجه اشتراکی بین آن دو دیده نمی شود. پیشرانه به کار رفته در این نسخه از مدل میرای به امانت گرفته شده؛ با اتکا به این پیشرانه می توان تا ۶۰۰ کیلومتر مسافت را بدون نیاز به سوختگیری مجدد طی کرد. برای تأمین هیدروژن مورد نیاز این نسخه، سه مخزن پرفشار در نظر گرفته شده؛ این مخزن ها در زیر شاسی نردبانی نصب شده و می توانند در مجموع ۷.۸ کیلوگرم هیدروژن را در خود جای دهند. در زیر کاپوت هم اجزای مربوط به سامانه پیل سوختی قرار دارند. برق تولیدی توسط این سامانه در باتری نصب شده در زیر کفی بار، ذخیره سازی می شود.

نمای جانبی هایلوکس هیدروژنی

مشخصات تویوتا هایلوکس هیدروژنی

به گفته تویوتا، پیشرانه هایلوکس هیدورژنی قدرتی برابر با ۱۸۰ اسب بخار دارد و گشتاور آن به ۳۰۰ نیوتن متر می رسد. در این پیکاپ سبز، نیرو به چرخ های محور عقب منتقل می شود. تویوتا تأکید دارد به دلیل وزن پایین تر پیشرانه هیدروژنی در مقایسه با پیشرانه های مشابه برقی، ظرفیت حمل بار هایلوکس هیدروژنی بیشتر از رقبای برقی است. این شرکت روی برد حرکتی بیشتر پیکاپ پاک خود به طور ویژه مانور می دهد.

خودروساز بزرگ ژاپنی اکنون در حال کار روی نسل سوم از تکنولوژی پیل سوختی خود است. اگر همه چیز طبق برنامه ریزی ها پیش برود، این نسل در سال ۲۰۲۶ یا نهایتاً ۲۰۲۷ در مدل های تولیدی کمپانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. گفته می شود این نسل در مقایسه با نسل فعلی از لحاظ برد حرکتی تا ۲۰ درصد بهینه تر است و هزینه تولید آن بیش از ۳۰ درصد پایین تر خواهد بود. 

کابین تویوتا هایلوکس هیدروژنی

شایان ذکر است تویوتا اعتقاد دارد تا سال ۲۰۳۰ اروپا یکی از بزرگ ترین بازارها برای خودروهای هیدروژنی خواهد بود.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir