Wp Header Logo 558.png

به گزارش پرشین خودرو، علیرضا شاه‌میرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، با بیان این مطلب و با اشاره به خدمات پس از فروش برای واردات اتوبوس، اظهار کرد: در سالهای قبل موانعی در حوزه خدمات پس از فروش به دلیل تحریم بود اما با اتخاذ راهکارهایی، این مشکلات حل شده و در حال حاضر ۲۳۰ واردکننده اتوبوس دارای تأییدیه خدمات پس از فروش هستند. بنابراین مشکل واردات اتوبوس به هیچ وجه عدم تأیید خدمات پس از فروش نیست.

وی تاکید کرد: توانایی ارائه خدمات پس از فروش بر اساس شاخص‌هایی از جمله تعداد تعمیرگاه‌ها، دانش فنی تعمیر کاران، دسترسی به لوازم یدکی، ابزارها و … تعیین می‌شود و شرکت‌های بازرسی تخصصی بر شرایط رعایت استاندارد نظارت می‌کنند.

شاه میرزایی در ادامه در خصوص وضعیت خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی، اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون ۳۱ واردکننده خودرو تاییدیه خدمات پس از فروش واردات خودرو (در برندهای مختلف) را دریافت کرده‌اند و حتی در حوزه خودرو برقی نیز ۸ مجموعه توانسته‌اند برای واردات تائیدیه بگیرند.

دریافت وجه توسط خودروساز قبل از ارائه قرارداد به خریدار تخلف است

وی در خصوص فروش خودرو، تصریح کرد: فروش خودرو یک اقدام صنفی است و باید ضوابط صنفی را خودروسازان در فروش خودرو حتماً رعایت کنند. طبق قانون، فروشنده خودرو چه واحد صنفی باشد چه خودروساز باشد، همه باید دارای مجوز صنفی باشند و ضوابط صنفی را رعایت کنند.

شاه‌میرزایی افزود: بنابراین با توجه به اینکه اختیاراتی از سوی شورای رقابت به وزارت صمت در خصوص خودرو داده شده است، لذا فرایند فروش خودرو به خود خودروسازها واگذار شده است و وزارت صمت نقش نظارتی خود را تشدید می‌کند. بر اساس هماهنگی با سازمان حمایت و معاونت صنایع خودرویی مقرر شده تا فروشندگان خودرو یعنی خودروسازان و نمایندگی‌های آنها ضوابط صنفی را رعایت کنند و ما نظارت را افزایش می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه خودروساز در فروش اینترنتی باید قبل از دریافت وجه، قرارداد را به مشتری ارائه کند و مشتری به‌طور کامل در جریان مفاد قرارداد، قرار گیرد، خاطرنشان کرد: اگر قبل از ارائه وجه دریافت کند، تخلف است و در صورت تکرار این تخلفات شرکت‌های متخلف به نهادهای نظارتی معرفی می‌شوند.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در پایان یادآور شد: باید قرارداد فروش خودرو به‌ طور شفاف در اختیار خریدار قرار گیرد و از انعقاد قراردادهایی که الزامات قانونی در آنها رعایت نشده اجتناب شود. بنابراین نظارت‌ها بر نحوه رعایت ضوابط صنفی فروش خودرو افزایش می‌یابد.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir