مارس C300 ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی
مارس C300 کراس اوور متوسط و جدید بازار است که با شرکت آرشام موتور با دو نسخه معمولی و پرو به عرضه می رسد. محصولات دانگ فنگ طی سالهای اخیر با نشانهای مختلف و توسط شرکتهای متعدد داخلی روانه بازار کشورمان شدهاند. شرکت آرشام موتور نیز به منظور عقب نماندن از قافله به سراغ یکی

مارس C300 کراس اوور متوسط و جدید بازار است که با شرکت آرشام موتور با دو نسخه معمولی و پرو به عرضه می رسد.
محصولات دانگ فنگ طی سالهای اخیر با نشانهای مختلف و توسط شرکتهای متعدد داخلی روانه بازار کشورمان شدهاند. شرکت آرشام موتور نیز به منظور عقب نماندن از قافله به سراغ یکی از کراس اوورهای جمع و جور دانگ فنگ رفته و مدل آئولوس AX7 را تحت عنوان مارس C300 و مارس C300 پرو جهت عرضه به بازار ایران انتخاب کرده است. در این مطلب به بررسی مارس C300 میپردازیم و مشخصات دقیق این کراس اوور کامپکت چینی را که به زودی مهمان جادههای ایران میشود، به اطلاع شما میرسانیم.
درباره مارس C300
ماشین مارس C300 در واقع نسل دوم دانگ فنگ آئولوس AX7 محسوب میشود. نسل اول این خودرو در سال ۲۰۱۴ معرفی شد و نسل دوم آن نیز متولد سال ۲۰۱۸ است. تا سال ۲۰۲۱ این خودرو مستقیماً با نشان دانگ فنگ به بازارهای چین و سایر کشورها تحویل داده میشد اما از سال ۲۰۲۱ لوگوی آئولوس روی نسخه فیسلیفت این خودرو قرار گرفت و نام آن به آئولوس AX7 پرو تغییر پیدا کرد.

ظاهرا کاسه صبر مهندسان دانگ فنگ خیلی وسیع نیست؛ چرا که ظرف کمتر از یک سال بعد یعنی اواخر سال ۲۰۲۲، نمونه فیسلیفت دیگری از این خودرو با نام آئولوس AX7 پلاس به بازارهای جهانی معرفی شد که بخشهایی مثل طراحی سپر و برخی جزئیات دیگر، در آن مورد بازنگری قرار گرفته بود. مارس C300 در واقع همین آئولوس AX7 پلاس است و توسط شرکت آرشام موتور ابتدا به صورت وارداتی و سپس در قالب مدلهای مونتاژی به بازار ایران راه پیدا میکند.
طراحی بدنه
چهارچوب بدنه و شمایل کلی کراس اوور مارس آرشام مربوط به سال ۲۰۱۸ است و از این جهت شاید استایل آن به ویژه در نمای جانبی، کمی از المانهای مدرن خالی باشد. اما به واسطه فیسلیفتهایی که روی این اتاق به ویژه نمای جلوی آن صورت گرفته است، میتوان گفت که ظاهر نسبتا امروزی، تا حدودی اسپرت و متناسب با نیازهای بصری مشتریان سال ۲۰۲۴، البته در بازه خودروهای اقتصادی را میتوان در قالب طراحی بدنه مارس C300 دریافت کرد.

اکثر عناصر اصلی تشکیلدهنده نمای روبرو حالتی هندسی دارند و تا حدودی میتوان خشونت را در پس چهره این محصول جدید آرشام موتور مشاهده کرد. جلوپنجره بزرگ، طرح هندسی سپر به ویژه در قسمت قابهای مهشکن و فرم چهارگوش چراغها، همگی باعث میشود تا ظاهر این خودرو بیشتر حالتی اسپرت پیدا کند و در مجموع چهره زیبا و دلپسند را به نمایش بگذارد.

حالت شبه یکپارچه ستون C با درب صندوق به رنگ مشکی همراه با تزیینات کرومی، فرمی جذابتر به استایل این ماشین بخشیده و المانهای دیگری نظیر چراغهای به هم پیوسته عقب با گرافیک جذاب بهعلاوه دیفیوزر سپر به سبک خودروهای اسپرت، باعث شده تا نمای پشت خودرو نیز بیشتر به سمت محصولات جوانپسند و مدرن گرایش پیدا کند و در مجموع، طراحی قابلقبول، نسبتا زیبا و تا حدودی جوانپسند را برای شمایل بیرونی مارس C300 به وجود آورد.
مشخصات فنی مارس C300
مارس سی۳۰۰ دستپخت کمپانی دانگ فنگ است بنابراین جای تعجب ندارد قوای محرکه آن با برخی دیگر از تولیدات این کمپانی نظیر دانگ فنگ شاین مکس ایران خودرو و البته لاماری ایما مشابهت داشته باشد. بر این اساس موتور ۱.۵ لیتری توربو شارژ تزریق مستقیم مارس C300 میتواند ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس اتوماتیک هفت سرعت دوکلاچه به چرخهای جلو تحویل دهد. متاسفانه این خودرو سیستم تیپترونیک ندارد و همین نکته میتواند روی تجربه رانندگی آن تاثیر منفی بگذارد.
برند | مارس |
مدل | C300 |
کلاس بدنه | کراس اوور |
سال تولید | ۲۰۲۴ |
حجم موتور | ۱۴۷۶ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | توربو شارژر TGDi |
قدرت | ۱۹۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۰۰ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | — |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه تَر |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
طول | ۴۶۶۰ میلی متر |
عرض | ۱۸۸۰ میلی متر |
ارتفاع | ۱۶۹۰ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۷۱۵ میلی متر |
وزن | ۱۶۰۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۶۰ لیتر |
مصرف سوخت | ۶.۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۲۵/۶۰R18 |
شرکت عرضه کننده | آرشام موتور |
برند نشان مادر | دانگ فنگ آئولوس |
کشور سازنده | چین |

خوشبختانه ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور این خودرو از دور موتور ۲۰۰۰ زیر پای راننده قرار میگیرد و قطعا در بحث شتابگیریهای اولیه یا ثانویه و همچنین هنگام سبقتگیری و عبور سربالایی، میتوان تاثیر مثبت آن را احساس کرد. این کراس اوور کامپکت معادل ۱۶۰۰ کیلوگرم وزن دارد، باک سوخت آن ۶۰ لیتر بنزین در خود جا میدهد و خوشبختانه سیستم تعلیق مستقل در جلو و دوجناغی در بخش عقب مارس C300 به خدمت گرفته شده است. به ویژه استفاده از سیستم مستقل دوجناغی برای تعلیق عقب اقدام مثبتی به شمار میرود و میتواند روی ارتقا هندلینگ و پایداری خودرو خصوصا در سرعتهای بالا و هنگام پیچیدن، تاثیر بسزایی داشته باشد. در مورد شتاب صفر تا صد مارس C300 اطلاعات رسمی توسط شرکت آرشام موتور منتشر نشده است اما میتوان حدس زد که با توجه به نسبت توان موتور به وزن کل خودرو و ابعاد بدنه، احتمالاً شتاب صفر تا صد این کراس اوور خانوادگی چیزی بین ۹.۵ تا ۱۰ ثانیه به طول خواهد انجامید.
طراحی کابین و امکانات
طراحی داخلی به ویژه طرح داشبورد مارس C300 به طور کلی قابلقبول احساس میشود اما شاید در این میان طرح کشیده دریچههای تهویه تاثیر منفی روی زیبایی نمای کلی داشبورد گذاشته و حس و حال کابین را کمی به عقب یعنی به سمت خودروهای قدیمیتر برگردانده باشد.

با این حال استفاده از نورپردازی در سمت سرنشین روی داشبورد و بهکارگیری یک فرمان دو شاخه با طراحی مدرن، توانسته بر جذابیتهای بصری کابین این خودرو اضافه کند. طرح کنسول میانی به نوبه خود جذاب به نظر میرسد و المانهایی مثل شیفتر دنده الکتریکی بهعلاوه کلیدهای استارت، ترمز پارک برقی و اتوهلد روی آن تعبیه شدهاند که چه از لحاظ ارگونومی و چه از لحاظ زیبایی، جذاب و کارآمد به نظر میرسند.

بهکارگیری روکشهای چرمی در بخشهایی از رودریها و کنسول میانی باعث ارتقا کیفیت کابین این خودرو شده است و به طور کلی متریال آن در سطح قابلقبول برآورد میشود. خوشبختانه فضای داخل کابین این ماشین به دلیل فاصله محوری ۲۷۱۵ میلیمتری، نسبتا وسیع احساس میشود و به ویژه سرنشینان در ردیف عقب از نظر فضای پا یا سر با محدودیت جدی روبرو نیستند.
ضمناً حدود ۵۶۵ لیتر فضا پشت صندلیهای ردیف دوم به عنوان صندوق عقب در مارس C300 وجود دارد که میتواند ۵ تا ۶ چمدان نسبتا بزرگ مسافرتی را در خود جا بدهد؛ بنابراین هنگام مسافرت با مارس ۳۰۰ میتوان بخش زیادی از لوازم را در صندوق عقب خودرو جا داد و نباید خیلی نگران این مورد بود.

اما در بحث امکانات تا به اینجای کار اعلام شده که مارس سی ۳۰۰ قرار است با دو نسخه پایه و پرو در اختیار مشتریان ایرانی قرار بگیرد که البته نسخه پایه از برخی آپشنهای معمولی و مدرن محروم است. متاسفانه تیپ پایه حتی سنسور پارک عقب و آینههای جانبی تاشونده برقی نیز ندارد. سیستم تشخیص نقاط کور، هشدار باز شدن درها، هشدار خروج از پارک، سیستم تشخیص نزدیک شدن به مانع، شارژر وایرلس و دوربین ۵۴۰ درجه پانورامیک از دیگر امکاناتی هستند که دارندگان نسخه پایه مارس C300 از داشتن آنها بیبهره خواهند ماند و تنها در مارس C300 پرو دیده می شود.
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | چهار کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی – کیسه هوای پرده ای (در تیپ C300 پرو) – رادار نقطه کور (در تیپ C300 پرو) |
امکانات رفاهی | سقف پانورامای برقی – فناوری LED چراغ ها – فرمان کمکی برقی – نمایشگر لمسی – سنسور پارک و دوربین عقب – استارت دکمه ای – ترمز پارک برقی – اتوهلد – کنترل حرکت در سراشیبی – تهویه اتوماتیک – پاکسازی هوای کابین – کروز کنترل – استارت دکمه ای – سنسور نور – جلو آمپر دیجیتال – تنظیم حالت رانندگی – نور پردازی کابین – شارژر بیسیم تلفن همراه (در تیپ C300 پرو) – دوربین ۳۶۰ درجه (در تیپ C300 پرو) – گرمکن صندلی های جلو (در تیپ C300 پرو) – دوخت چرمی فرمان (در تیپ C300 پرو) |
مزایا و معایب
مزایا | ابعاد بزرگ کابین – توان حرکتی قابل قبول – طراحی مناسب – کیفیت قابل قبول |
معایب | نبود برخی ویژگی ها مانند تیپ ترونیک، رادار خط خوان و… در خودرو – شبکه خدمات پس از فروش نه چندان گسترده |
رقبای مارس C300
مارس سی ۳۰۰ آرشام موتور به یک کلاس شلوغ و پرطرفدار خودرویی وارد شده و قاعدتاً رقبای زیادی برای آن در بازار ایران وجود دارد. از فیدلیتی پرایم گرفته تا تیگو ۷ پرو، لاماری ایما، کیامسی ایکس ۵، کیامسی A5، چانگان سی اس ۵۵ پلاس و… بسیاری دیگر از کراس اوورهای چینی مونتاژی یا وارداتی در بازار ایران میتوانند به عنوان رقبای اصلی مارس c۳۰۰ تلقی شود.
آلبوم تصاویر












سوالات متداول
مارس C300 به کمک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم TGDI میتواند ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس اتوماتیک هفت سرعت دو کلاچه به چرخهای جلو تحویل دهد.
مارس سی ۳۰۰ قرار است با دو نسخه پایه و پرو (فول) به ایران بیاید که البته نسخه پایه از برخی آپشنهای مهم محروم است. متاسفانه تیپ پایه حتی سنسور پارک عقب و آینههای جانبی تاشو برقی نیز ندارد. سیستم تشخیص نقاط کور، هشدار باز شدن درها، هشدار خروج از پارک، سیستم تشخیص نزدیک شدن به مانع، شارژر وایرلس و دوربین ۵۴۰ درجه پانورامیک از دیگر امکاناتی هستند که دارندگان نسخه پایه مارس سی ۳۰۰ از آنها بیبهره خواهند ماند. نورپردازی داخلی، مالتی مدیا ۱۲.۳ اینچی، اتولایت، کروز کنترل هوشمند، سانروف، صندلی برقی راننده، تهویه اتومات و… از جمله امکانات مشترک هر دو نسخه از مارس C300 هستند.
نوشته مارس C300 ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی اولین بار در آخرین خودرو. پدیدار شد.
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0