Wp Header Logo 673.png

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

اقتصاد مهم‌ترین دغدغه مردم در شرایط کنونی است و بخشی از سبد هزینه‌های خانوار را هزینه‌های مرتبط با حمل‌ونقل و خودرو تشکیل می‌دهد. وضعیت خودرو در ایران نابسامان است؛ هم از منظر کیفیت و هم کمیت. بازار از حضور برندهای نامدار خارجی تهی است و مردم انتخاب‌های محدودی برای تهیه خودرو و تامین نیازهای خود دارند.

ازسوی‌دیگر قیمت‌ها در مقایسه با بازار جهانی غیرقابل مقایسه است و با پول مدرن‌ترین خودروهای روز دنیا در ایران باید خودرو چینی سوار شد. فارغ از این پس از مسکن، هزینه‌های مرتبط با خورد و خوراک و بهداشت و درمان، خودرو یکی از پرمخاطب‌ترین حوزه‌های موردبحث در جمع‌های ایرانیان است.خودروهایی که سال‌ها قبل وارد کشور می‌شدند و شرکت‌های واردکننده برای فروش خود طرح‌های متنوع فروش اقساطی برپا می‌کردند حالا برای مردم به یک آرزو تبدیل شده است.

فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار هنوز پابرجاست و خبری از مشارکت بزرگان دنیا با خودروسازان داخلی برای تولید محصولات روز دنیا نیست. اما از همه مهم‌تر کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری هم برنامه و خط‌مشی مشخصی برای این صنعت ارائه نداده‌اند. حتی خبری هم از وعده نیست تا امیدوار شویم در دولت آینده چشم‌انداز روشنی مقابل این صنعت وجود خواهد داشت.

ازسوی‌دیگر در فضای مجازی و رسانه‌های تخصصی حوزه خودرو نیز خبری از حضور کارشناسان و صاحب نظران در تیم‌های تخصصی هر یک از کاندیداها نیست تا مشخص شود چه برنامه‌ای برای خودروسازی و آینده این صنعت در نظر گرفته‌اند.

آیا در چهار سال آینده همچنان باید چشم‌انتظار ورود قطره‌چکانی خودروهای کم‌آپشن وارداتی باشیم یا قرار است صفر تا صد این صنعت به دست چینی‌ها سپرده شود؟ آیا در بخش تولید غیر از چین، شریک تجاری دیگری در راه است یا باید همین خودروهای با تکنولوژی قدیم در خودروسازی کشور تولید شوند؟

دربحث قطعه‌سازی نیز موضع روشنی وجود ندارد و رسانه‌های تخصصی هم مطالبه‌ای از کاندیداهای ریاست‌جمهوری و تیم‌های اقتصادی و صنعتی آنها نداشته‌اند. جا دارد همین‌جا فعالان صنعت و بازار خودرو دعوت شوند و چالش‌ها و دیدگاه‌های خود را بیان کرده تا کاندیداها و تیم کارشناسی آنها طرح‌های خودرا برای آینده این صنعت اعلام کنند.

به‌عنوان‌مثال آیا رویه دولت فعلی در ورود خودروهای برقی ادامه‌دار خواهد بود یا با جایگزینی وزیر صمت و مدیرانش در دولت بعد شاهد رویکردهای جدیدی خواهیم بود؟ پاسخ به این سوالات می‌تواند آینده روشن‌تری برای صنعت خودرو، قطعه‌سازی و دیگر صنایع مرتبط با خودرو پیش روی مردم ترسیم کند.

source

viraje

توسط viraje