Wp Header Logo 677.png


منتشر شده در 29 خرداد 1403 ساعت 16:00


تعرفه های سنگین خودرو

چند روز قبل با تصمیم کمیسیون اروپا تعرفه واردات خودروهای چینی افزایش یافت. میزان افزایش بسته به برند بین ۱۷.۴ تا ۳۸.۱ درصد متغیر است. نکته جالب اینکه نروژ مسیر متفاوتی را نسبت به اتحادیه اروپا در پیش گرفته و اعلام کرده با سیاست جدید کمیسیون اروپا همراه نخواهد شد.

به گزارش آخرین خودرو، شاید بدانید نروژ بهشت خودروهای برقی است و بخش زیادی از خودروهای جدید فروخته شده در این کشور به پیشرانه‌های الکتریکی مجهز هستند. آنطور که وزیر اقتصاد نروژ اعلام کرده، این کشور تعرفه‌های بالاتری را برای مدل‌های وارداتی از چین اعمال نمی‌کند. از دید آقای اسلاگسولد ودوم، تعرفه جدید برای خودروهای چینی نه ارتباطی به دولت این کشور دارد و نه مورد پذیرش آن است.

طبق آمارهای نروژ، در سال ۲۰۲۲ بیش از ۸۰ درصد از خودروهای جدید فروخته شده در این کشور برقی بوده است. طبق یک آمار دیگر ۲۴ درصد از خودروهای موجود در خیابان‌های این کشور حالا الکتریکی هستند.

داده‌های فدراسیون جاده نروژ حکایت از آن دارند بیش از ۱۲ درصد از خودروهای برقی وارد شده به این کشور از برندهای چینی هستند. این آمار البته برندی مثل پولستار را هم در بر می‌گیرد، اما شامل خودروهای ولوو نمی‌شود.

بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که نروژ عضو اتحادیه اروپا نیست. این کشور اولین بازار برای شرکت‌های نوپای چینی محسوب می‌شود. برای مثال برند نیو از می ۲۰۲۱ در کشور نروژ حضور دارد، یعنی یک سال قبل از اینکه وارد کشورهای اتحادیه اروپا شود. شیائوپنگ (Xpeng) به  عنوان دیگر خودروساز نوپای چینی از سال ۲۰۲۰ محصولات خود را در نروژ به فروش می‌رساند. وویا (Voyah) هم که از زیر مجموعه‌های دانگ فنگ به حساب می‌آید، از سال ۲۰۲۲ محصولات خود را در نروژ عرضه می‌کند.

آمارهای مربوط به می ۲۰۲۴ نشان می‌دهند شیائوپنگ در این ماه ۶۷ دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده؛ این رقم برای برند نیو ۶۶ دستگاه و برای برند تسلا ۸۳۰ دستگاه است. کمپانی فولکس واگن نیز توانسته ۱۳۷۲ دستگاه از محصولات سری ID را در ماه می به مشتریان نروژی تحویل دهد.

از بین خودروسازان چینی، گروه سایک و جیلی پرطرفدارتر از بقیه هستند. برند ام جی که از زیرمجموعه‌های سایک به شمار می‌رود، در ماه می ۴۹۷ خودروی برقی در نروژ به فروش رسانده؛ پولستار هم که زیر مجموعه جیلی به حساب می‌آید، ۳۲۸ خودروی برقی فروخته است. ناگفته نماند اتحادیه اروپا برای محصولات سایک تعرفه ۳۸.۱ درصدی وضع کرده، این رقم برای محصولات جیلی ۲۰ درصد و برای محصولات بی وای دی ۱۷.۴ درصد تعیین شده است. این تعرفه‌ها علاوه بر تعرفه ۱۰ درصدی قبلی است.

کمیسیون اروپا هفته قبل به دلیل بهره‌مندی خودروسازان چینی از آنچه که «سوبسیدهای ناعادلانه» یاد می‌شود، تصمیم به افزایش تعرفه واردات خودروهای برقی چینی گرفت.

source

viraje

توسط viraje