Wp Header Logo 708.png


منتشر شده در 30 خرداد 1403 ساعت 17:45



عکاس
علیرضا پاداش

اوپل کراس لند به عنوان یکی از مدل های جدید نشان اوپل قرار است در دور جدید واردات با پرشیا خودرو به بازار کشور بیاید.

از آنجا که این روزها واردات محصولات ب ام‌ و خیلی پررونق نیست، پرشیا خودرو به سراغ دیگر برندها رفته و محصولات نشان آلمانی اوپل را به صورت وارداتی به بازار ایران آورده است. کراس اوور کوچک اوپل کراس لند یکی از محصولات وارداتی پرشیا خودرو است که در سال ۱۴۰۳ به مشتریان داخلی تحویل داده می‌شود.

درباره اوپل کراس لند

اوپل کراسلند یک کراس اوور کوچک با طراحی شبیه به خودروهای مینی ون است که نخستین بار در سال ۲۰۱۷ به مشتریان اروپایی و سایر کشورها سلام کرد. نسخه‌ای که پرشیا خودرو برای بازار ایران انتخاب کرده، از سال ۲۰۲۱ در بازار بوده و دستخوش فیس‌لیفت شده است. این خودرو در اسپانیا تولید می‌شود و روی پلتفرم آپدیت شده PF1 شرکت پژو توسعه پیدا کرده است. باید بدانید این پلتفرم با بن‌سازه محصولاتی همچون تارا و پژو ۲۰۰۸ مشترک است.

اوپل کراس لند ؛ مشخصات فنی + معرفی

طراحی بدنه

در دوره‌ای که چینی‌ها سرمایه‌گذاری زیادی روی خلق طرح‌های جدید برای بدنه محصولاتشان انجام داده‌اند و سایر برندها نیز روی طرح‌های آینده‌نگرانه و کاملاً مدرن تمرکز کرده‌اند، محصولاتی همچون اوپل کراسلند نمی‌توانند جاذبه زیادی در ذهن مشتری ایجاد کنند، مگر آنکه با قیمت منطقی و نه‌چندان بالا به عنوان خودرو اقتصادی به مشتریان تحویل داده شوند و آن وقت است که کسی از ظاهر ساده و تا حدود قدیمی آنها شکایت نمی‌کند.

اوپل کراس لند ؛ مشخصات فنی + معرفی

استایل کلی بدنه اپل کراس لند تا حدودی شبیه به یک مینی‌ون کوچک و یا حتی هاچبک بزرگ دیده می‌شود ولی به هر حال به عنوان یک کراس اوور در بازار حضور دارد. طرح چهره نسبتا ساده و عاری از هیجان به چشم می‌آید، به نحوی که تنها نکته مثبت آن گرافیک قابل قبول اجزای داخل چراغ‌های جلو است. طراحی نمای عقب نیز نکته قابل ذکری ندارد و یک فرم معمولی و استایل خانوادگی نسبتا قدیمی را به نمایش می‌گذارد. در مجموع باید گفت که اگر اوپل کراس لند را به خاطر ظاهرش می‌خرید، بهتر است روی تصمیمتان بیشتر فکر کنید؛ چراکه نمی‌توان جذابیت زیادی در ظاهر این ماشین اروپایی پیدا کرد.

اوپل کراس لند ؛ مشخصات فنی + معرفی

مشخصات فنی اوپل کراس لند

نیروبخش اوپل کراسلند یک موتور سه سیلندر ۱۲ سوپاپ مجهز به سیستم مکش هوای فشرده یا توربوشارژ است. این پیشرانه که با محصولات پژو سیتروئن اشتراک کامل دارد و پیش از این روی خودرویی مثل DS3 نمونه آن را دیده بودیم، می‌تواند ۱۳۰ اسب بخار قدرت به همراه ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند و آن را از طریق یک گیربکس اتوماتیک معمولی AT به چرخ‌های جلو انتقال دهد.

اوپل کراس لند ؛ مشخصات فنی + معرفی

بنابراین می‌شود گفت که قوای محرکه این کراس اوور اروپایی نسبتا سرحال و پرقدرت به نظر می‌رسد. به ویژه گشتاور بالا و به‌کارگیری گیربکس اتوماتیکAT می‌تواند نقطه قوت مشخصات فنی اوپل کراس لند تلقی شود. گیربکس‌های اتوماتیک معمولی عمدتا استهلاک پایین‌تری دارند و هماهنگی آنها با پیشران در سطح مناسب‌تری قرار دارد.

برند اوپل
مدل کراس لند
کلاس بدنه کراس اوور
سال تولید ۲۰۲۴
حجم موتور ۱۱۹۹
تعداد سیلندر ۳
تعداد سوپاپ ۱۲
فناوری موتور توربو شارژر TGDi
قدرت ۱۳۰ اسب بخار
گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۰.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۸ کیلومتر بر ساعت
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب توییست بیم
طول ۴۲۱۲ میلی متر
عرض ۱۸۲۵ میلی متر
ارتفاع ۱۵۹۷ میلی متر
فاصله محوری ۲۶۰۴ میلی متر
وزن ۱۲۹۱ کیلوگرم
حجم باک ۴۵ لیتر
مصرف سوخت ۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر
ابعاد رینگ و لاستیک ۱۹۵/۶۰R16
شرکت عرضه کننده پرشیا خودرو
برند نشان مادر اوپل
کشور سازنده آلمان

نوع موتور و گیربکس به کار رفته در اوپل کراسلند موجب شده تا در کارنامه فنی این خودرو نمره قابل قبولی برای شتاب صفر تا ۱۰۰ به ثبت برسد. این ماشین خانوادگی تحت شرایط استاندارد قادر است ظرف مدت زمان ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که قطعاً برای ماشینی در این کلاس و با این نوع کاربرد کاملاً قابل قبول خواهد بود. حداکثر سرعت اوپل کراسلند نزدیک به ۱۹۸ کیلومتر بر ساعت عنوان شده و میانگین مصرف سوخت آن نیز به احتمال قوی چیزی نزدیک به ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

طراحی کابین و امکانات اوپل کراسلند

قرار نیست هر ماشین اروپایی به بازار ایران وارد شد، به طور کل از آن تعریف و تمجید کنیم. به ویژه وقتی با کابین قدیمی و طراحی تقریباً از دوران افتاده مواجه می‌شویم دیگر نمی‌توانیم جلوی انتقادات خود را بگیریم. متاسفانه طراحی داشبورد و به طور کلی نمای داخل اوپل کراسلند به ویژه طرح صفحه آمپر آنالوگ، بخش میانی داشبورد، دریچه‌های تهویه میانی و پنل‌های تنظیمات تهویه به همراه کنسول جعبه دنده، برای زمانی نزدیک به ۱۰ سال پیش زیبا متعادل و قابل قبول به نظر می‌رسید اما در روزگاری که خودروهای جدید به ویژه محصولات پژو سیتروئن، مالک برند آلمانی اوپل، از طرح‌های بسیار مهیج و جذاب‌تر برای نمای داخلی سود می‌برند دیگر قطعاً نمی‌توان فرم قدیمی کابین اوپل کراسلند را جذاب و متناسب با انتظارات مشتریان دانست.

اوپل کراس لند ؛ مشخصات فنی + معرفی

البته اگر این خودرو با قیمت منطقی و در حد کراس اوورهای کوچک چینی به دست مشتریان ایرانی برسد دگر کسی از قدیمی بودن داشبورد طرح انتقاد نمی‌کند. اما زمانی که این محصولات با قیمت‌های گزاف به مصرف‌کننده فروخته می‌شوند، آن وقت طراحی‌ قدیمی کابین بسیار توی ذوق می‌زند.

اما همه چیز هم در اینجا منفی نیست؛ استفاده از پلاستیک‌های باکیفیت و دقت مونتاژ بالا می‌تواند نکته مثبت نمای داخلی و کابین تلقی شود. میزان فضای داخل کابین هم اگرچه به اندازه خودروهای بزرگتر وسیع و جادار نیست، اما ۴ تا ۵ نفر با قد متعارف می‌توانند از کابین این ماشین اروپایی با حداقل محدودیت استفاده کند. ضمناً پشت صندلی‌های ردیف دوم هم حدود ۴۱۰ لیتر فضا برای جا دادن چمدان‌ها و لوازم کاربران وجود دارد که برای این کلاس بدنه نسبتاً مناسب و کافی خواهد بود.

اوپل کراس لند ؛ مشخصات فنی + معرفی

ازجمله آپشن هایی که در این شاسی بلند سابکامپکت اروپایی دیده می‌شود می‌توان به: شش کیسه هوا، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، فناوری LED چراغ‌ها، چندین حالت مختلف رانندگی، گرمکن آینه‌های بغل، گرمکن صندلی‌های جلو، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه کنترل حرکت در سرپایینی، پایش فشار باد تایرها TPMS، درگاه USB، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، دوربین عقب، حسگر پارک عقب، استارت دکمه‌ای و… اشاره کرد.

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات ایمنی شش کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی – رادار خط خوان
امکانات رفاهی تریم داخلی پارچه ای – فناوری LED چراغ ها – کروز کنترل – محدودکننده سرعت – فرمان کمکی برقی – سنسور پارک عقب – دوربین دنده عقب – سنسور پارک جلو (آپشن) – گرمکن فرمان – نور بالای اتوماتیک – نمایشگر لمسی – تهویه اتوماتیک – گرمکن صندلی های جلو – سنسور نور – سامانه استارت استاپ

مزایا و معایب

مزایا کیفیت مونتاژ مناسب – توان حرکتی قابل قبول – ایمنی مناسب – استهلاک قابل قبول
معایب کمبود امکانات ایمنی و رفاهی – عدم عرضه در نسخه فول آپشن و با پیشرانه قوی

رقبای اوپل کراس لند

اوپل کراسلند پرشیا خودرو در بازار ایران می‌تواند با محصولاتی همچون هیوندای کرتا، کیا سونت، هیوندای کنا، ریرا ایران خودرو، چانگان CS35 پلاس و بسیاری دیگر از کراس اوورهای مدرن و جمع‌وجور وارداتی یا مونتاژی به رقابت بپردازد.

آلبوم تصاویر

سوالات متداول

اوپل کراس لند چه مشخصاتی دارد؟

اوپل کراسلند به موتور سه سیلندر ۱.۲ لیتری توربوشارژ ساخت پژو سیتروئن مجهز است که قدرتی نزدیک به ۱۳۰ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور با یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک همراه شده است.

اوپل کراسلند چه امکاناتی دارد؟

مهم‌ترین امکاناتی که در اوپل کراسلند دیده می‌شود عبارتند از: شش کیسه هوا، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، فناوری LED چراغ‌ها، چند حالت رانندگی، گرمکن آینه‌های بغل، گرمکن صندلی‌های جلو، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه کنترل حرکت در سرپایینی، پایش فشار باد تایرها TPMS، درگاه USB، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، دوربین عقب، حسگر پارک عقب، استارت دکمه‌ای و… .

source

viraje

توسط viraje