Wp Header Logo 706.png

دو شرکت ایران خودرو و سایپا با انتشار صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده تلفیقی سال مالی منتهی‌به 29اسفند سال 1402، بعد از 5سال در گزارشات خود سود ناخالص به ترتیب 28هزار میلیارد تومانی و 4هزار و 500 میلیارد تومانی گزارش کردند.

همچنین حاشیه سود ناخالص سایپا حدود 2.8درصد و ایران‌خودرو حدود 6.1 درصد برآورد شد. طی سال‌های گذشته بهای درآمد عملیاتی دو شرکت بزرگ خودروساز کشور، همواره بیشتر از درآمد عملیاتی بوده که نتیجه آن چیزی جز زیان‌ساز بودن این شرکت ها و تولید زیان انباشته نبوده، اما در گزارش تفسیری اخیر دو شرکت آن‌ها بعد از چندسال پیش‌بینی سود ناخالص داشته‌اند.

در دادوستدهای روز ‌سه‌شنبه بازار سهام، نمادهای خودرویی باز هم نزول کردند. این درحالی است که شاخص‌کل بورس نیز ریزشی بود. ازسوی‌دیگر نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، ایران‌خودرودیزل، کرمان‌خودرو، گروه بهمن، زامیاد و سایپادیزل نیز قرمز پوش شدند. همچنین روز سه‌شنبه در گروه خودرویی طی 16هزار نوبت معاملاتی 541میلیون سهم به ارزش 156میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که نسبت‌به روز ‌یکشنبه با رشد مواجه و ارزش بازار گروه خودرویی نیز تا پایان معاملات روز یکشنبه بالغ‌بر 228 هزار میلیارد تومان شد.

بورس بازهم نزول کرد

روز سه‌شنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص‌کل بورس با نزول 9.287 واحدی در محدوده دو میلیون و 36 هزار واحدی قرار گرفت. شاخص‌کل‌ هم‌وزن با کاهش 1.044هزار واحدی در محدوده 665 هزار واحد ایستاد. در این بازار نیز 6.2 میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از 5.5 هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با افت 64واحدی در محدوده 21هزار واحدی قرار گرفت. در فرابورس نیز 3.8 میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از 9هزار میلیارد تومان دادوستد شد.

جزییات اعطای فرصت دوباره به «ایران‌خودرو» و «سایپا» برای ماندن در بورس تهران
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار آخرین اقدامات انجام‌شده ازسوی سازمان بورس و اوراق بهادار در زمینه افزایش سرمایه شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا اشاره کرد و گفت: پس از ارائه صورت‌های مالی سال۱۴۰۱، شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا در ۴سال متناوب از ۵ سال گذشته مشمول ماده۱۴۱ لایحه اصلاحی قانون تجارت بودند. ولی‌اله جعفری اظهار کرد: مطابق دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق تهران، هیات پذیرش بورس تهران، به دو شرکت فوق تا پایان تیرماه ۱۴۰۳ فرصت داد از شمولیت ماده قانونی مذکور خارج شوند. وی تاکید کرد: این ۲ شرکت بزرگ خودروسازی جهت خروج از شمولیت ماده قانونی ذکرشده از سران قوا درخواست کردند که اجازه انجام تجدید ارزیابی و افزایش سرمایه زودتر از پایان مهلت ۵ ساله به آن‌ها داده شود تا بتوانند از مزایای مالیاتی آن استفاده کنند. جعفری تصریح کرد: با توجه به در جریان بودن پیگیری‌های ۲ شرکت، هیات پذیرش بورس تهران از سازمان خواست یک سال دیگر به شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا جهت خروج از شمولیت ماده۱۴۱ لایحه اصلاحی قانون تجارت فرصت داده شود که این موضوع در جلسه روز گذشته هیات‌مدیره سازمان به تصویب رسید. مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان گفت: با توجه به این موضوع شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا تا تیرماه سال ۱۴۰۴ فرصت دارند از شمولیت ماده ۱۴۱ لایحه اصلاحی قانون تجارت خارج شوند تا دیگر مشمول لغو پذیرش نشوند.

source

viraje

توسط viraje