به گزارش صنعت ماشین،

 این کارخانه با خودرویی به نام ال (Owl) یا جغد به زبان انگلیسی به این رکورد دست یافت. ال تنها محصول اسپارک است و با همکاری یک خودروساز ایتالیایی به نام «مانیفاتورا اتومبیلی تورینو» یا به اختصار MAT تولید شده است.

اسپارک را ماسانوری یوشیدا در سال 2005 تاسیس کرد. این شرکت کارش را با ارائه خدمات مهندسی آغاز کرد و در سال 2020 با تولید سوپرکار ال خبرساز شد که شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعتش 1.72ثانیه بود. MAT هم یک شرکت مهندسی و خودروسازی در شهر تورین ایتالیاست که به جز اسپارک با چند پروژه ساخت سوپرکار همکاری کرده است. رکورد اسپارک در پیست پاپن‌بورگ آلمان و توسط مارک باسنگ، راننده حرفه‌ای مسابقات اتومبیلرانی، ثبت شد. رکورد سریع‌ترین خودروی الکتریکی پیش از این در اختیار شرکت ریماک بود که در سال 2022 با مدل نوارا (Nevara) سرعت 412کیلومتر در ساعت را ثبت کرد.

اسپارک پس از ماه‌ها آزمایش در تونل باد، ایجاد تغییرات زیاد در آیرودینامیک و نصب باتری‌های تازه مدلی از ال را برای ثبت رکورد سرعت آماده کرد. قدرت ماشین اعلام نشده اما بدون شک بیشتر از 1950 اسب بخار مدل معمولی ال است. تنها 50 دستگاه از اسپارک ال ساخته می‌شود و قیمتش دو‌میلیون و 900هزار یورو (سه‌میلیون و 100هزار دلار) است. خودرویی که اسپارک با آن رکوردشکنی کرده فروشی نیست و یک خودروی آزمایشی به شمار می‌آید. در نتیجه ریماک با حداکثر سرعت 412کیلومتر در ساعت همچنان رکورددار سرعت خودروهای الکتریکی است که برای فروش تولید می‌شوند. اسپارک در وب‌سایت خود حداکثر سرعت مدل معمولی ال را 413کیلومتر در ساعت اعلام کرده، اما این رکورد هنوز به طور رسمی ثبت نشده است.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir