1 01 Desktop 46

از چند سال پیش اخباری مبنی بر عرضه یک کراس اوور جمع و جور با نام دانگ فنگ AX7 در بازار ایران به صورت مونتاژی به گوش می‌رسید. اما طی این سال‌ها خبر دقیقی از ورود این خودرو به سبد مونتاژکاران کشور شنیده نشد تا آنکه بالاخره آرشام موتور جدیدترین نسخه دانگ فنگ آئولوس AX7 را با نشان متفاوت و تحت عنوان مارس C300 پرو به نمایشگاه خودرو شیراز ۱۴۰۳ آورد. طبق گفته‌های آرشام موتور، این خودرو ابتدا به‌صورت وارداتی و سپس به‌صورت مونتاژ داخل در بازار ایران توزیع خواهد شد.

مشخصات فنی

کراس اوور کامپکت مارس C300 در اصل نسل دوم دانگ فنگ آئولوس AX7 است که نخستین بار در سال ۲۰۱۸ با نشان اصلی دانگ فنگ به بازار آمد. در سال ۲۰۲۱ این خودرو دستخوش فیس لیفت کامل قرار گرفت و نشان دانگ فنگ نیز از روی جلوپنجره آن برداشته شد تا از آن به بعد با لوگوی اختصاصی آئولوس به بازارهای مختلف عرضه شود. در سال ۲۰۲۲ نیز یک فیس لیفت جدید از این شاسی بلند شهری توسط دانگ فنگ به تولید رسید که در آن بخش‌هایی مثل سپرها و برخی جزییات چراغ‌ها نسبت به قبل تغییر کرده بود.

این نسخه با نام آئولوس AX7 پلاس روانه میدان شد و آرشام موتور نیز همان نسخه فیس لیفت ۲۰۲۲ را با نام مارس C300 پرو در ایران عرضه کرد.

مارس C300 از لحاظ مشخصات فنی با محصولاتی همچون شاین مکس ایران خودرو و لاماری ایما اشتراکات زیادی دارد. این خودرو نیروی مورد نیازش را به کمک یک موتور توربوشارژ تزریق مستقیم ۴ سیلندر به حجم ۱.۵ لیتر تامین می‌کند.

این پیشرانه می‌تواند قدرتی در حد ۱۹۰ اسب بخار در دور موتور ۵۲۰۰ به علاوه ماکسیمم گشتاور ۳۰۰ نیوتن.متر در بازه ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه تولید کند که وظیفه انتقال آن به سمت چرخ‌های جلو بر عهده یک گیربکس اتوماتیک دوکلاچه ۷ سرعته روغنی ساخت شرکت Getrag گذاشته شده است.

این پیشرانه استاندارد آلایندگی یورو ۶ را پاس کرده است و بنابراین می‌تواند جزو خودروهای دوستدار محیط زیست و کم‌آلاینده تلقی شود.

وزن مارس سی ۳۰۰ حدود ۱۶۰۰ کیلوگرم است و باک سوخت آن نیز ۶۰ لیتر گنجایش دارد. در مورد میزان دقیق شتاب و مصرف سوخت این خودرو اطلاعات دقیقی توسط آرشام موتور منتشر نشده است، اما با محاسبه سرانگشتی و نگاهی به شتابگیری یا مصرف سوخت خودروهای مشابه می‌توان حدس زد که احتمالا مارس C300 پرو قادر باشد در حدود ۹.۵ ثانیه از حالت توقف کامل به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. در مورد میزان مصرف سوخت این خودرو هم گمان می‌رود که به‌طور متوسط نزدیک ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی توسط مارس C300 بنزین مصرف شود.

سیستم تعلیق جلو مطابق معمول از نوع مستقل مک فرسون انتخاب شده است، اما خوشبختانه سیستم تعلیق عقب نسبت به بسیاری از رقبا، وضعیت بهتری دارد؛ چرا که از سامانه مستقل دوجناغی استفاده می‌کند. این سیستم تعلیق هم قادر به جذب ضربات شدیدتر است و هم هندلینگ و پایداری اطمینان‌بخش‌تری برای خودروهای شاسی بلند یا سایر وسایل نقلیه به دنبال می‌آورد.

در نتیجه انتظار داریم که این ماشین نسبتا خوش‌هیبت هنگام عبور از مسیرهای منحنی و مارپیچ تعادل و پایداری قابل قبول ارائه دهد، ضمن آنکه میزان تکان‌های عرضی اتاق آن نیز در محدوده استاندارد و نه‌چندان نگران‌کننده قرار بگیرد. همچنین میزان کوبش سیستم تعلیق نیز به حدی نخواهد بود که سرنشینان به‌ویژه در ردیف عقب از خشکی سواری مارس C۳۰۰ اظهار شکایت کنند.

رینگ‌های ۱۹ اینچی به علاوه ترمزهای چهار چرخ دیسکی از دیگر ویژگی‌ها و مشخصات فنی مارس C300 آرشام موتور به حساب می‌آیند‌.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۶۶۰ میلیمتر
عرض ۱۸۸۰ میلیمتر
ارتفاع ۱۶۹۰ میلیمتر
فاصله محورها ۲۷۱۵ میلیمتر
وزن خالص  ۱۶۰۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۵۶۵ لیتر
حجم مخزن سوخت ۶۰ لیتر
قطر رینگ ۱۹ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی مارس C300 پرو

شمایل بیرونی مارس C300 پرو از ترکیب برخی خطوط منحنی با المان‌های هندسی و زاویه‌دار به وجود آمده است؛ به‌نحوی که هم از یک‌سو نسبتا مجلل و تا حدی لوکس به نظر می‌رسد و هم در سوی دیگر از خطوط تند و تیز به ویژه در نمای چهره و قسمت پشت خود بهره گرفته است تا بدین واسطه روح مشتریان جوان‌تر را نیز تا حدودی قلقلک دهد و آنها را هم با طراحی ظاهری خود همراه کند.

در نمای روبرو یک جلوپنجره بزرگ به حالت هندسی و با رنگ مشکی، بخش اعظم مساحت این قسمت را به خود اختصاص داده است و چراغ‌های چهارگوش با حالتی اخم‌آلود به دو طرف این جلوپنجره پیوند خورده‌اند. فرم برجسته و سه‌بعدی کناره‌های سپر موسوم به قاب‌های مه‌شکن نیز به سبک خودروهای اسپرت طراحی شده تا از این طریق هم مشتریان جوان‌تر تمایل بیشتری به سمت این کراس اوور خانوادگی پیدا کنند.

در نمای جانبی از برخی خطوط و حجم‌پردازی‌ها برای عضلانی‌تر نشان دادن بدنه استفاده شده است تا استایل مارس آرشام موتور بیشتر با سلیقه مشتریان امروزی هم‌خوانی پیدا کند. طرح ستون C به‌علاوه به‌کارگیری نوار کرومی در امتداد ستون‌ها و سقف نیز بر جذابیت نمای بغل این شاسی بلند شهری چینی افزوده است.

در نمای عقب نیز از چراغ‌های به‌هم‌پیوسته با گرافیک متفاوت و جذاب استفاده شده است که البته نوع تزیینات قسمت زیرین آنها که با امتداد چراغ‌ها، فضایی شش‌ضلعی برای پلاک به وجود آورده است، خیلی زیبا و دلچسب احساس نمی‌شود.

در مجموع باید گفت که طراحی ظاهری مارس C300 پرو و استایل کلی بدنه این خودرو در نوع خود جذابیت نسبتا بالایی دارد و به‌گونه‌ای ترسیم شده است که طیف وسیعی از سلیقه‌ها را می‌تواند با خود همگام سازد.

طراحی داخلی

کابین مارس C300 پرو

با ورود به داخل کابین مارس سی ۳۰۰ اگرچه با یک پوسته داشبورد به طرح خودروهای مدرن و اصطلاحا یک کاکپیت نوین روبرو نمی‌شوید، اما در مجموع یک طراحی جالب، نسبتا متفاوت و تا حدودی مجلل درون کابین این خودرو انتظار شما را می‌کشد. البته در این بین شاید طرح کشیده و کمی اغراق‌آمیز دریچه‌های تهویه میانی تا حدودی توی ذوق بزند و با سلیقه همه جور از آب در نیاید. به استثنای این مورد می‌توان گفت که فضاسازی نسبتا متعادل و زیبا داخل کابین مارس C300 Pro انتظار کاربران را می‌کشد.

یک نوع نورپردازی نسبتا زیبا روی داشبورد سمت سرنشین انجام گرفته که می‌تواند به نوبه خود جالب توجه باشد. یک نمایشگر بزرگ مالتی مدیا در میانه داشبرد خودنمایی می‌کند که بسیاری از تنظیمات را می‌توان از داخل آن انجام داد.

خوشبختانه پنل تهویه با مالتی‌مدیا ادغام نشده و همچنان به‌صورت کلیدهای فیزیکی در قسمت زیرین نمایشگر جود دارد. بدین ترتیب در صورتی که هر اتفاقی برای نمایشگر بیفتد، کاربر می‌تواند همچنان از سیستم تهویه ماشین خود بهره ببرد. از جمله جذاب‌ترین المان‌های داخل کابین مارس ۳۰۰ پرو می‌توان به طرح فوق‌العاده مدرن و جذاب غربیلک فرمان دو شاخه به همراه استایل زیبای شیفتر دنده الکترونیکی اشاره کرد. ضمنا به‌کارگیری برخی سطوح نرم و تزیینات چرمی روی کنسول میانی و رودری‌ها نیز در ارتقای کیفیت کابین موثر به نظر می‌رسند.

با توجه به ۲۷۱۵ میلی‌متر فاصله بین محورهای جلو و عقب مارس آرشام موتور، باید گفت که فضای طولی بسیار مناسبی داخل کابین این خودرو وجود دارد و سرنشینان بلندقد هم می‌توانند در صندلی‌های ردیف دوم حضوری راحت و کم‌دردسر را تجربه کنند.

وقتی صحبت از کراس اوور یا هر خودرو خانوادگی دیگری می‌شود، یکی از مهم‌ترین مباحث، میزان حجم صندوق عقب است که می‌تواند تاثیر زیادی روی شاخصه کاربردپذیری خودرو و میزان رضایت کاربران داشته باشد. در این زمینه مارس C300 امتیاز مناسبی دریافت می‌کند؛ چرا که حجم صندوق عقب این خودرو حدود ۵۶۵ لیتر است و به‌طور کلی می‌تواند ۶ یا حتی ۷ چمدان بزرگ را در خود جا بدهد و از لوازم مسافرتی سرنشینان پذیرایی کند.

آپشن‌ها و امکانات

شرکت آرشام موتور اعلام کرده است که مارس سی ۳۰۰ از لحاظ تجهیزات رفاهی و ایمنی به دو صورت تیپ‌بندی می‌شود. متاسفانه در نسخه پایه موسوم به مارس C300، بسیاری از امکانات مدرن یا حتی تجهیزات کاربردی معمولی نظیر سنسور دنده عقب حذف شده است.

این تیپ علاوه بر سنسور دنده عقب، فاقد آپشن‌هایی مثل آینه‌های جانبی تاشو برقی، رادار تشخیص نقاط کور، رادار هشدار باز شدن درها DOW، هشدار خروج از پارک، سیستم تشخیص نزدیک شدن به مانع، شارژر بیسیم تلفن همراه و دوربین ۵۴۰ درجه پانورامیک است. این در حالی است که تیپ فول آپشن که با نام مارس C300 پرو عرضه می‌شود، کلیه موارد فوق را به کاربران خود ارائه می‌دهد.

ضمنا امکاناتی مثل نورپردازی داخلی، نمایشگر مالتی‌مدیا به قطر ۱۲.۳ اینچ، سنسور نور، کروز کنترل تطبیقی، سانروف، صندلی برقی ۶ حالته راننده، تهویه مطبوع اتوماتیک و… نیز در فهرست تجهیزات مشترک هر دو نسخه مارس C300 قرار می‌گیرند.

قیمت مارس C300 پرو در بازار

نمای عقب مارس C300 پرو

قیمت دانگ فنگ آئولوس AX7 در بازارهای بین‌المللی حدود ۲۲ هزار دلار است و هنوز معلوم نیست که این خودرو با چه قیمتی در ایران به فروش می‌رسد. اما احتمال می‌رود که نسخه‌های وارداتی در نهایت با قیمتی نزدیک به ۲ میلیارد تومان در ایران عرضه شوند که در این صورت احتمالاً مزیت رقابتی خود را به‌ویژه به دلیل عدم برخورداری از خدمات پس از فروش گسترده نسبت به رقبا، از دست خواهد داد و نمی‌تواند به جایگاه مطلوب در ایران دست پیدا کند.

اما اگر مارس C300 پرو با قیمت رقابتی، شرایط اقساطی و همراه با خدمات پس از فروش مناسب در بازار ایران توزیع شود، آن وقت قطعاً حرف‌های بیشتری برای گفتن خواهد داشت. محصولاتی مثل لاماری ایما، فیدلیتی پرایم، کی ام سی X5 و بسیاری دیگر از کراس‌اوورهای جدید چینی می‌توانند به‌صورت بالقوه یا بالفعل رقیب جدی برای مارس سی ۳۰۰ باشند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور

source

viraje

توسط viraje