Wp Header Logo 808.png

چین با ورود وزیر اقتصاد آلمان، رابرت هابک به پکن، هشدار داد که افزایش تنش‌ها با اتحادیه اروپا بر سر واردات خودروهای برقی می‌تواند منجر به جنگ تجاری شود.

به گزارش مجله ماشین، سفر سه روزه هابک به چین، اولین سفر یک مقام ارشد اروپایی از زمان پیشنهاد اتحادیه اروپا برای وضع تعرفه‌های سنگین بر خودروهای برقی ساخت چین برای مقابله با یارانه‌های هنگفت است.

این اقدام اتحادیه اروپا با واکنش‌های تلافی‌جویانه چین و انتقاد شدید رهبران این کشور مواجه شده است.

هابک که از حزب سبزهای طرفدار محیط زیست است، به طور غیرمنتظره‌ای سند راهبردی ۱۱ ماهه آلمان در قبال چین را مورد انتقاد قرار داد. او معتقد است این سند کوتاه‌مدت بوده و با راهبردهای دیگر کشورهای اتحادیه اروپا در قبال چین همخوانی ندارد.

تنها در همین هفته، خودروسازان چینی از پکن خواستند تعرفه‌های واردات خودروهای بنزینی اروپایی را افزایش دهد. همچنین دولت چین در اقدامی تلافی‌جویانه، تحقیقاتی را برای دامپینگ گوشت خوک وارداتی از اتحادیه اروپا آغاز کرد.

سخنگوی وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌ای گفت: طرف اروپایی همچنان به تشدید تنش‌های تجاری ادامه می‌دهد و ممکن است یک «جنگ تجاری» را آغاز کند. این بیانیه مسئولیت این تنش‌ها را به طور کامل بر دوش طرف اروپایی می‌گذارد.

وزارت بازرگانی چین همچنین با اشاره به تحقیقات دامپینگ، گفت: طرف اروپایی شرکت‌های چینی را تحت فشار قرار داده و تهدید کرده است. آن‌ها نرخ تعرفه‌های تنبیهی بالایی را اعمال می‌کنند و خواستار اطلاعات گسترده‌ای شده‌اند.

بازدید هابک فرصتی است برای آلمان، به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا، تا اعلامیه اخیر تعرفه‌ها را برای مقامات چینی توضیح داده و در عین حال، خطر اقدامات تلافی‌جویانه چین و آسیب به مشاغل آلمانی را کاهش دهد.

صنعت خودروسازی آلمان به دلیل اینکه تقریباً یک سوم از فروش آن‌ها در سال گذشته از اقتصاد ۱۸.۶ تریلیون دلاری چین حاصل شده، بیشترین آسیب را از اقدامات مقابله‌ای چین خواهد دید.

اقدام اتحادیه اروپا در مورد تعرفه‌های خودروهای برقی، روابط تجاری با دومین اقتصاد بزرگ جهان را به پایین‌ترین سطح خود رسانده است.

با این حال، رسانه‌های دولتی چین سفر هابک را فرصتی برای کاهش تنش‌ها توصیف کردند. برخی از کارشناسان به نقل از روزنامه گلوبال تایمز تحت کنترل دولت چین، اظهار داشتند که آلمان باید به دنبال اجماع در اتحادیه اروپا باشد.

در بدو ورود به پکن در روز جمعه، هابک با سفیران چندین کشور اتحادیه اروپا دیدار کرد. سفر او شامل گفتگو با مقامات چینی و بازدید از شانگهای و هانگژو خواهد بود.

انتظار می‌رفت هابک با لی چیانگ، نخست‌وزیر چین دیدار کند، اما منابع هیئت آلمانی اعلام کردند که امکان برنامه‌ریزی این دیدار قبل از عزیمت هابک از پکن وجود نداشته است.

هابک در مراسمی در سفارت آلمان در پکن، از راهبرد فعلی آلمان در قبال چین که در سندی منتشر شده در جولای گذشته پس از ماه‌ها کشمکش ائتلافی آمده بود، ابراز نارضایتی کرد.

این سند ۶۴ صفحه‌ای چین را به افزایش قاطعیت و «رویه‌های غیرمنصفانه» متهم می‌کند، اما در مورد اقدامات سیاسی برای کاهش وابستگی‌های حیاتی، مبهم است.

او گفت: داشتن یک راهبرد به معنای نگاه به آینده و توصیف حداقل یک مسیر برای آینده است، حتی اگر هرگز به همان شکلی که توصیف می‌شود، رخ ندهد.

هابک با اشاره به نیاز به به‌روزرسانی راهبرد گفت: «این راهبرد (سند) متعلق به دولت آلمان در قبال چین است، بنابراین چیزی که در آن کمبود دارد، رویکرد اروپایی است.» او به طور دقیق توضیح نداد که چگونه چشم‌انداز راهبرد آلمان را می‌بیند.

دولت آلمان بلافاصله به درخواست برای اظهارنظر در مورد اظهارات هابک پاسخ نداد. این اظهارات بر این تصور می‌افزاید که آلمان هنوز در دوران افزایش حمایت‌گرایی، مسیر روشنی را برای مدل اقتصادی صادرات‌محور آلمان تعیین نکرده است.

هابک پیشتر در روز جمعه انتظارات را برای حل و فصل شدن تنش‌های تجاری در طول سفرش تعدیل کرده و گفته بود که انتظار ندارد در این سفر به راه‌حلی برای تنش‌های تجاری دست پیدا کند.

آلمان همچنین به دنبال گسترش دسترسی شرکت‌های خود به بازار بزرگ چین است، در حالی که در عین حال سعی می‌کند وابستگی اقتصادی خود به یک کشور خاص را «کاهش ریسک» کند.

کارشناسان تجارت می‌گویند که عوامل اقتصادی و سیاسی به طور فزاینده‌ای روابط ایالات متحده و آلمان را تقویت می‌کنند.

حجم تجارت ۶۰ میلیارد یورویی (۶۴ میلیارد دلاری) آلمان با چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ کمتر از ۶۳ میلیارد یوروی کل حجم تجارت بین ایالات متحده و آلمان بود. این موضوع به روند ۸ ساله چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری آلمان پایان داد.

ارقام رسمی منتشر شده در روز جمعه این تغییر را تأیید می‌کند: صادرات آلمان به چین در ماه مه نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد کاهش یافت، در حالی که صادرات به ایالات متحده ۴.۱ درصد افزایش یافت.

بیشتر بخوانید

source

viraje.ir

توسط viraje.ir