بر اساس گفتههای کوی دونگشو، دبیر کل انجمن خودروسازان سواری چین (CPCA)، چین در ماه می ۲۰۲۴ موفق به صادرات ۵۶۸ هزار دستگاه خودرو شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹ درصد و نسبت به ماه قبل نیز ۲ درصد افزایش یافته است. همچنین کل صادرات خودرو چین از ژانویه تا می ۲۰۲۴ به ۲.۴۵ میلیون دستگاه رسیده است که این رقم نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد افزایش را نشان میدهد.
به گزارش مجله ماشین، ارزش صادرات خودرو چین در پنج ماه اول سال ۲۰۲۴ به ۴۶.۴ میلیارد دلار آمریکا رسیده است که نرخ رشد آن ۲۰.۱ درصد است.
میانگین قیمت صادراتی خودروهای چینی نیز نسبت به سال ۲۰۲۳ بدون تغییر و همچنان حدود ۱۹ هزار دلار آمریکا باقی مانده است.
پنج کشور برتر که چین در ماه می ۲۰۲۴ بیشترین خودرو را به آنها صادر کرده است به شرح زیر میباشد (بر اساس تعداد خودرو):
- روسیه: ۱۰۳،۷۶۳ دستگاه
- برزیل: ۵۳،۱۶۴ دستگاه
- مکزیک: ۴۲،۱۹۲ دستگاه
- بلژیک: ۲۸،۸۵۱ دستگاه
- امارات متحده عربی: ۲۸،۶۶۱ دستگاه
به طور خاص، پنج کشور برتر در زمینه واردات خودروهای انرژی نوین چین در ماه می ۲۰۲۴ عبارتند از:
- برزیل: ۴۵،۵۰۱ دستگاه
- بلژیک: ۲۶،۵۰۲ دستگاه
- انگلستان: ۱۶،۸۵۹ دستگاه
- مکزیک: ۸،۶۸۰ دستگاه
- تایلند: ۸،۱۷۴ دستگاه
در ماه می ۲۰۲۴، چین موفق به صادرات ۲۰۷ هزار دستگاه خودروی انرژی نوین شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳ درصد افزایش یافته است.
همچنین کل صادرات این نوع خودرو از ژانویه تا می ۲۰۲۴ به ۸۷۰ هزار دستگاه رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹ درصد رشد داشته است.
علاوه بر این، پنج کشور برتر که چین در پنج ماه اول سال ۲۰۲۴ بیشترین خودرو را به آنها صادر کرده است به شرح زیر میباشد (بر اساس تعداد کل خودرو):
- روسیه: ۳۷۲،۵۴۲ دستگاه
- مکزیک: ۱۹۰،۸۹۷ دستگاه
- برزیل: ۱۵۹،۶۱۲ دستگاه
- بلژیک: ۱۲۴،۰۸۱ دستگاه
- امارات متحده عربی: ۱۱۴،۵۳۰ دستگاه
به طور خاص، پنج کشور برتر در زمینه واردات کل خودروهای انرژی نوین چین در پنج ماه اول سال جاری عبارتند از:
- برزیل: ۱۳۰،۹۶۷ دستگاه
- بلژیک: ۱۱۵،۳۱۸ دستگاه
- انگلستان: ۶۷،۹۵۶ دستگاه
- تایلند: ۵۴،۷۴۴ دستگاه
- فیلیپین: ۴۵،۱۱۵ دستگاه
در همین حال، در پنج ماه اول سال جاری میلادی، بازارهایی مانند استرالیا، اسپانیا، تایلند و اکوادور با کاهش قابل توجهی در واردات خودروهای چینی روبرو بودهاند.
از طرف دیگر، بازارهای آسیای مرکزی و روسیه عملکرد نسبتاً قویتری داشتهاند و به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، بازار روسیه به یک بازار کلیدی برای رشد صادرات چین تبدیل شده است.
علاوه بر این، رشد خودروهای هیبریدی قابل شارژ (plug-in hybrid) عمدتاَ ناشی از بازارهایی مانند برزیل و مکزیک است.
بازارهایی که با کاهش واردات خودروهای هیبریدی قابل شارژ چین روبرو بودهاند عبارتند از بلژیک، فرانسه، آلمان و امارات متحده عربی.
کل صادرات خودرو چین در سال ۲۰۲۳ برابر با ۵.۲۲۱ میلیون دستگاه بوده است که نسبت به سال قبل از آن ۵۷.۴ درصد افزایش یافته است.
با در نظر گرفتن حجم صادرات انباشتهی ۲.۴۵ میلیون دستگاهی در پنج ماه اول سال ۲۰۲۴، این رقم تقریباً معادل ۴۷ درصد از کل صادرات سال ۲۰۲۳ است.
source