1 01 Desktop 54

پس از گذر دو دهه از زمان عرضه بوگاتی ویرون در سال ۲۰۰۴، شرکت خودروساز تولید محدود چک-فرانسوی بوگاتی (از سال ۲۰۲۱ در اختیار شرکت ریمَک جمهوری چک) از سومین نسل از ابرخودروهای سوپرلوکس خود پرده‌برداری کرده است که جانشین رسمی مدل شیرون (Chiron) به حساب می‌آید.

این مدل جدید با نام بوگاتی توربیون (Tourbillon/بدون تلفظ حرف L)، با تغییرات ظاهری و فنی بسیار زیاد همراه شده است تا لیاقت جانشینی نسخه محبوب و زیبای شیرون را داشته باشد.

مزایا و معایب

+ طراحی زیباتر از شیرون

+ قوای محرکه جدید و قدرتمندتر

+ توان فنی خیره‌کننده

– قیمت نهایی بسیار بالا

– تیراژ تولید محدود به ۲۵۰ دستگاه

– هزینه‌های نگهداری سرسام‌آور

مشخصات فنی

کلمه Tourbillon با تلفظ فرانسوی توقبیون (در انگلیسی: توربیون) به معنای گردباد، در فارسی به اشتباه توربیلون خوانده می‌شود. این واژه به یک قطعه مکانیکی فنری در ساعت‌های مکانیکی اشاره دارد که اختراع آن در سال ۱۸۰۱ میلادی به ثبت رسید. کار این قطعه ایجاد پالس‌های بسیار دقیق و خنثی کردن تاثیر جاذبه بر افت دقت ساعت‌های مکانیکی است.

زمانی که در سال ۲۰۰۴ بوگاتی ویرون (Veyron/وِی-ران) با ۱۰۰۰ اسب بخار به بازار معرفی شد، دستیابی به این توان خیره‌کننده کار ساده و رایجی نبود. اما ویرون به خوبی توانست یاد و خاطره مدل اسطوره‌ای EB110 دهه ۱۹۹۰ را زنده کند. بوگاتی شیرون با ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ اسب بخار جانشین ویرون شد و حالا نوبت به توربیون رسیده است تا با معرفی یک ستاپ فنی کاملا جدید از نوع هیبرید پلاگین (PHEV) به همراه ۳ موتور الکتریکی، اعداد و ارقام جدیدی به ثبت برساند و جایگاه سریع‌ترین خودرو جهان را بار دیگر به خود اختصاص دهد.

پیشرانه W16 کوآد توربو (Quad Tourbo/۴ توربو) بوگاتی که نیروبخش مدل‌های ویرون و شیرون بود، در مدل توربیون با یک پیشرانه ۸.۳ لیتری V16 تنفس طبیعی با دورموتور نهایی ۹۰۰۰ دور در دقیقه به وزن تنها ۲۵۲ کیلوگرم جایگزین شده است که از سوی شرکت مهندسی کازورث (Cosworth) انگلستان توسعه یافت.

این پیشرانه جدید به‌تنهایی تنها برابر ۹۸۶ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتون.متر گشتاور دارد که از پیشرانه به‌کاررفته در ویرون نیز ضعیف‌تر است. اما در عوض سه موتور الکتریکی به مجموع قدرت ۷۸۹ اسب بخار، ۲ عدد بر محور جلو و یک عدد در ترکیب با گیربکس دو کلاچ اتوماتیک (8 DCT) جدید به آن افزوده شده است تا به‌صورت ترکیبی توانی برابر با ۱۷۷۵ اسب بخار (1800 PS در واحد Din) توان تولید کند. بوگاتی هنوز مجموع گشتاور نهایی این ستاپ هیبرید را اعلام نکرده است، اما موتورهای الکتریکی روی محور جلو ضمن ایجاد قابلیت انتقال نیرو دو دیفرانسیل از نوع AWD، می‌تواند به کمک روش انتقال کنترل‌شده گشتاور (Torque Vectoring) فرمان‌پذیری و پایداری را به شکل خیره‌کننده‌ای بهبود دهد.

پک باتری مجموعه الکتریکی بوگاتی توربیون برابر با ۲۵ کیلووات ساعت است که برد مفید تمام‌الکتریکی تنها برابر با ۶۰ کیلومتر به ارمغان می‌آورد. بر اساس ادعای بوگاتی، توربیون با این ستاپ فنی می‌تواند در ۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و تنها در گذر ۲۵ ثانیه به ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. سرعت نهایی این خودرو با تجهیز به کلید سرعت مخصوص برابر با ۴۴۵ کیلومتر بر ساعت و بدون فعال بودن کلید مخصوص، برابر با ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است.

سیستم تعلیق بوگاتی توربیون از نوع مولتی لینگ در هر دو محور است که از سوی شرکت زینگر (Czinger) و به کمک هوش مصنوعی، از جنس آلومینیوم فورج‌شده ساخته شده است و بر اساس ادعای بوگاتی ۴۵ درصد سبک‌تر از سیستم تعلیق به‌کاررفته در مدل شیرون است.

شاسی مونوکوک توربیون از جنس ترکیبات کربنی T800 ساخته شده و محفظه پک باتری خودرو به منظور کاهش وزن درون ساختار شاسی تعبیه شده است. همچنین دفیوزر بسیار بزرگ عقب خودرو نیز از جنس کربن به‌صورت درهم تنیده با شاسی طراحی شده و ضمن کاهش وزن، به عنوان بخشی از ساختار جاذب ضربه به هنگام تصادف عمل می‌کند.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۶۷۱ میلی‌متر
عرض ۲۰۵۱ میلی‌متر
ارتفاع ۱۱۸۹ میلی‌متر
فاصله محورها ۲۷۴۰ میلی‌متر
وزن خالص ۲۰۴۱ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۲ نفر
ظرفیت صندوق جلو
حجم مخزن سوخت
قطر رینگ

طراحی ظاهری

طراحی بوگاتی توربیون

بر اساس گفته‌های بوگاتی، طراحی توربیون با الهام‌گیری مستقیم از سه مدل مشهور تیپ ۳۵، تیپ ۴۱ رویال و مدل افسانه‌ای تیپ 57SC آتلانتیک طراحی شده است.

اگرچه هنوز می‌توان المان‌های مشهودی از طراحی شیرون را در ظاهر این خودرو جدید دید، اما جلوپنجره نعل اسبی بوگاتی حالا کوتاه‌تر اما پهن‌تر شده و دو گوشه سپر با دریچه‌های بسیار بزرگ هوا تمایز یافته‌ است. سبک طراحی چراغ‌ها نیز شبیه به شیرون اما حالا دارای گرافیک باریک‌تر و اندکی متفاوت است. نمای جانبی همان خط نیم حلقه C شکل را به همراه دارد، اما این نیم حلقه دیگر نرم و یکدست نیست و از اندکی شکست و زاویه تند‌تر بهره می‌گیرد که پویایی بیشتری به ظاهر بوگاتی توربیون داده است.

بخش زیرین درها دارای شکاف‌های متعدد آبشش مانند است و ستون طولی روی پیشرانه ضمن دربر گرفتن چراغ خطر سوم، در هر دو طرف فضای آزاد برای دیده شدن پیشرانه جدید را فراهم کرده است. از همه مهم‌تر آن که در این بوگاتی جدید درهای خودرو بر خلاف مدل‌های گذشته حالا به‌صورت پروانه‌ای و رو به بالا باز می‌شوند تا ساختار باز و بسته شدن درها نیز بالاخره با خاص‌گرایی بی‌مانند طراحی کلی خودرو هماهنگ شود.

زیبایی موضوعی کاملا سلیقه‌ای است، اما بخش انتهایی خودرو از چراغ‌های تمام LED پیوسته با گرافیک جدید مزین به نشان روشن‌شونده BUGATTI به همراه خم قرینه رو به بالا تشکیل شده است که سبک طراحی جدی و خشن شیرون را به همراه ندارد، اما همچنان در نوع خود جذاب و گیرا جلوه می‌کند. خوشبختانه بوگاتی در مدل توربیون نیز همچنان سبک رنگ‌آمیزی دورنگ متضاد بدنه را حفظ کرده است که جلوه بصری آن بسیار گیرا و غیرقابل فراموشی است.

بزرگ‌ترین بخش زیبایی در نمای عقب خودرو، تمام شدن بدنه در محل رسیدن به نیمه‌های تایر عقب است که باعث می‌شود عرض خیره‌کننده تایرهای بسیار بزرگ خودرو به زیبایی در چشم مخاطب بنشیند. این سبک طراحی بدنه که پیش از رسیدن به زمین پایان می‌یابد، بیشتر در خودروهای مسابقه‌ای لومان و خودروهای کلاسیک دهه ۱۹۶۰ میلادی دیده می‌شود.

طراحی داخلی

کابین بوگاتی توربیون

اسلوب اصلی طراحی همان سبکی است که در شیرون به کار رفته، اما کنسول میانی حالا دارای طراحی کاملا متفاوتی است. آنچه در بوگاتی توربیون به واقع متمایز شده، مجموعه کلاستر خودرو متشکل از شیشه ضد خش سَفایِر (Sapphire) پرداخت‌شده در ترکیب با قاب ساخته‌شده از فلز بسیار مقاوم و سبک تیتانیوم است که به همراه نشان EB در وسط فرمان به صورت ثابت و فیکس به اجرا درآمده است.

در نتیجه فرمان دوشاخه D-Cut اسپرت توربیون به‌صورت کاملا شناور و همانند سبک طراحی سیتروئن و مازراتی‌های عهد وینتج و کلاسیک ساخته شده است.

مجموعه کلاستر بسیار زیبای تمام آنالوگ عقربه‌ای توربیون متشکل از بیش از ۶۰۰ قطعه مجزا، کاملا از سوی شرکت ساعت سازی سوئیسی طراحی و ساخته شده است که تنها ۷۱۰ گرم وزن دارد.

فضای داخل کابین همانند بیرون خودرو به‌صورت دو بخشی (تقسیم‌شده در وسط) طراحی شده و تریم رنگی کابین نیز همانند سبک رنگ‌آمیزی بیرونی خودرو، به‌صورت دو رنگ متضاد انجام شده است. جالب آن که این فضای استثنایی و بسیار زیبا، همانند مدل‌های گذشته به منظور افزایش تمرکز سرنشینان بر کیفیت مونتاژ و متریال به‌کاررفته، فاقد هیچ‌گونه سیستم مولتی مدیا یا تجهیات مدرن دیجیتال است، اما بوگاتی یک نمایشگر دیجیتال لمسی تاشو مخفی را تنها در صورت سفارش مشتری و پرداخت هزینه اضافه، در خودرو نصب خواهد کرد.

آپشن ها و امکانات

توربیون همانند سایر محصولات بوگاتی خودرویی بسیار لوکس است، اما الزاما دارای آپشن‌های غیر ضروری و دهان‌پرکن نیست. هنوز اطالاعات دقیقی از ویژگی‌های رفاهی به‌کاررفته در بوگاتی توربیون اعلام نشده است، اما انتظار می‌رود که این ویژگی‌ها از نمونه‌های کاربردی و ضروری نظیر سیستم کنترل پایداری، ترمز اضطراری، سیستم ارودینامیک فعال، ورود و استارت بدون کلید، سیستم صوتی درجه یک، روکش داخلی از چرم طبیعی باکیفت و مواردی از این دست به همراه طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های شخصی‌سازی و سفارشی ویژه مشتریان باشد.

قیمت بوگاتی توربیون در بازار

نمای عقب بوگاتی توربیون

تنها تعداد بسیار محدود ۲۵۰ دستگاه از بوگاتی توربیون آن هم از سال ۲۰۲۶ به بعد روانه بازار خواهد شد که هر یک در حدود ۴.۱ میلیون دلار قیمت خالص خواهد داشت که پس از هزینه‌های بیمه و مالیات، این رقم به ۵ میلیون دلار نزدیک خواهد بود. با توجه به سبک فروش محصولات بوگاتی، این تعداد تنها طی فرایندی بسیار سخت‌گیرانه و فقط به مشتریان سابق و وفادار برند مثل کریستیانو رونالدو فروخته خواهد شد.

توربیون سومین نسل از ابرخودروهای هزاره سوم میلادی از برند بوگاتی است. انتظار می‌رود همانند گذشته، نسخه‌های قدرتمندتر و متمایزتر آن در سال‌های پس از عرضه نسخه اولیه به بازار روانه شوند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی

source

viraje

توسط viraje