Wp Header Logo 875.png

تنش های تجاری بین اروپا و چین بالا گرفته است. اتحادیه اروپا قصد دارد تعرفه های اضافی تا ۳۸.۱ درصد بر روی خودروهای برقی ساخت چین اعمال کند. چین هم در واکنش به این اقدام، احتمالا تعرفه های جبران کننده ای بر روی خودروهای وارداتی از اروپا وضع خواهد کرد. این موضوع می تواند برای خودروسازان اروپایی، به خصوص شرکت های آلمانی، دردسرساز شود.

به گزارش مجله ماشین، مدیران شرکت های خودروسازی نگران این هستند که تعرفه های جدید بر روی توان رقابت محصولاتشان در بازار چین تأثیر بگذارد.

چرا که آن ها هم اکنون در حال رقابت با تعداد رو به فزونی از برندهای داخلی چین در بازار خودروی برقی این کشور هستند.

خودروسازان آلمانی بیشترین آسیب را از این جنگ تجاری خواهند دید. زیرا بر اساس آمار تجاری، نزدیک به یک سوم از فروش این شرکت ها در سال ۲۰۲۳ در چین بوده است.

اگرچه اکثر خودروهای فروخته شده در چین توسط برندهای آلمانی، به صورت محلی تولید می شوند، اما بسیاری از مدل های لوکس همچنان از آلمان وارد می شوند.

شرکت پورشه که اکثریت سهام آن متعلق به فولکس واگن است، بیشترین آسیب را خواهد دید.

پورشه هیچ کارخانه تولیدی در چین ندارد و تمام خودروهای فروخته شده در این کشور را از آلمان وارد می کند. این واردات معادل ۲۵ درصد از فروش جهانی پورشه است.

بر اساس آمار انجمن خودروسازی آلمان (VDA)، کمتر از ۵ درصد از ۴.۸ میلیون خودروی تحویل داده شده توسط فولکس واگن، پورشه، بی‌ام‌و و مرسدس بنز به مشتریان در چین در سال ۲۰۲۳، خودروهای وارداتی بوده اند.

گزارش ها حاکی از آن است که تعرفه های جبران کننده چین شامل خودروهایی با موتورهای ۲.۵ لیتری و بالاتر خواهد شد. سهم خودروهای وارداتی به این اندازه از کل فروش شرکت های فولکس واگن، بی ام و، مرسدس بنز و پورشه به ترتیب ۱ درصد، ۲ درصد، ۴ درصد و ۱۷ درصد است (بر اساس تحقیقات موسسه Stifel).

قرار است تعرفه های جدید تا ۳۸.۱ درصد از تاریخ ۴ جولای اعمال شود. این در حالی است که اتحادیه اروپا در حال بررسی یارانه های کلانی است که چین به تولیدکنندگان خودروی برقی خود می دهد.

موسسه Stifel با در نظر گرفتن این نکته که خودروهای صادراتی معمولا مدل های لوکس با ح margen سود (margin of profit) بالایی هستند، تخمین می زند که تأثیر منفی این تعرفه ها بر روی سود عملیاتی (EBIT) خودروسازان آلمانی قابل توجه و بین ۴ تا ۱۰ درصد خواهد بود.

با وجود اینکه ۲۵ درصد از فروش پورشه در چین است، اما برند لوکس این شرکت به آن اجازه می دهد تا قیمت خودروهای خود را در صورت اعمال تعرفه های جبران کننده، بیشتر از خودروسازان بازار انبوه افزایش دهد (تحلیلگران HSBC).

تحویل خودروهای پورشه در چین در سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافته و به ۷۹۲۸۳ دستگاه رسیده است. این رقم در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ نیز با کاهش ۲۴ درصدی روبرو بوده است. بخشی از این کاهش به وضعیت دشوار اقتصادی چین نسبت داده می شود.

با این حال، پورشه در حال ساخت یک مرکز تحقیق و توسعه در شانگهای است و نسخه ای ویژه از مدل تایکان را برای بازار چین در نمایشگاه خودرو پکن رونمایی کرده است.

فولکس واگن کمترین آسیب را از تعرفه های جبران کننده خواهد دید. بر اساس گزارش سالانه این شرکت، تنها ۲.۵ درصد از خودروهای فروخته شده در چین، در آلمان تولید می شوند. با این حال، با توجه به جاه طلبی های فولکس واگن برای حفظ و حتی افزایش سهم ۱۴.۵ درصدی خود از بازار چین (با وجود رقابت شدید از سوی خودروسازان داخلی)، این شرکت در صورت اعمال تحریم ها یا سایر اقدامات تلافی جویانه علیه شرکت های آلمانی در چین، متحمل خسارات زیادی خواهد شد.

گروه فولکس واگن چین، که شامل پورشه نیز می شود، به همراه شرکت های سهامی (joint ventures) چینی خود، در سال ۲۰۲۳ بیش از ۳.۲ میلیون خودرو فروخته اند که از این تعداد، حدود ۳.۰۶ میلیون دستگاه به صورت محلی تولید شده اند.

برند لوکس فولکس واگن یعنی آئودی، سهم کمی بالاتر از واردات در فروش محلی خود دارد که کمی بیش از ۸ درصد است.

مرسدس بنز:

چین بزرگترین بازار فروش خودروهای جدید مرسدس بنز است و حدود ۳۰ درصد از کل فروش این شرکت را در سال ۲۰۲۳ (معادل بیش از ۷۳۷ هزار دستگاه) به خود اختصاص داده است.

در سال ۲۰۲۳، کمی بیش از ۸۰ درصد از خودروهای فروخته شده مرسدس بنز در چین به صورت محلی تولید شده و بقیه از اروپا و آمریکا وارد شده اند.

مدل های GLE SUV و S Class این شرکت از جمله سه خودروی وارداتی محبوب در چین در کنار پورشه کاین هستند (بر اساس داده های ردیابی شده توسط China Merchants Bank International).

مرسدس بنز مدل های لوکس مانند S-Class، GLC، G-Class و Maybach را از اروپا و ایالات متحده به چین وارد می کند، در حالی که ترجیح می دهد خودروهای کوچکتر مانند A-Class، E-Class و C-Class را در چین تولید کند.

ب‌ام‌و:

ب‌ام‌و نزدیک به یک سوم از فروش خود را در چین به دست می آورد که در مجموع کمی بیش از ۸۲۶ هزار دستگاه است و حدود ۱۳ درصد از این تعداد خودروهای وارداتی هستند (بر اساس گزارش سالانه این شرکت).

مدل های وارداتی از آلمان شامل i4، سری ۷ و سری ۵ هستند. “Neue Klasse”، سری جدید و مورد انتظار این شرکت، از سال ۲۰۲۶ به صورت محلی تولید خواهد شد.

خودروهای ساخت چین بی‌ام‌و توسط شرکت های سهامی (joint ventures) از جمله Brilliance Automotive چینی (۱۱۱۴.HK) که ۷۵ درصد سهام آن متعلق به ب‌ام‌و است و همچنین یک شرکت سهامی دیگر با Great Wall Motor Co (601633.SS) تولید می شوند.

هر دو شرکت سهامی (joint ventures) همچنین خودروهایی را برای صادرات به اروپا تولید می کنند، مانند iX3 و یک مینی برقی که مشمول تعرفه های اتحادیه اروپا خواهند شد.

ولوو کار :

این شرکت که اکثریت سهام آن متعلق به Geely چینی (۰۱۷۵.HK) است، ۲۵ درصد از فروش خود را در چین دارد، اما فقط حدود ۱۰ درصد از سود آن از این بازار به دست می آید (تحلیلگران HSBC). سهم خودروهای وارداتی در فروش ولوو در چین حدود ۴ درصد است و بقیه به صورت محلی تولید می شوند.

استلانتیس :

این شرکت به جز سرمایه گذاری اخیر خود در Leapmotor (9863.HK) که یک خودروساز برقی چینی است و قصد دارد تا پایان سال دو مدل برقی را از چین صادر کند، کمترین سهم منطقه ای را در چین دارد.

فراری :

تمام فروش فراری در چین وارداتی است، اما این سهم فقط ۹ درصد از کل فروش جهانی این شرکت را تشکیل می دهد و رشد آن عمدتاً در ایالات متحده متمرکز شده است. فراری که متعلق به استلانتیس است، می تواند از قدرت قیمت گذاری خود برای جبران تعرفه ها به مشتریان استفاده کند.

رنو :

رنو در معرض خطر کمی در چین قرار دارد. این شرکت از طریق شرکت های سهامی (joint ventures) با Jiangling Motors (000550.SZ) و Brilliance Auto و همچنین نیسان (۷۲۰۱.T) که سهم بازار حدود ۳ درصدی دارد، در چین فعالیت می کند. رنو اسپرینگ EV این شرکت توسط شریک محلی Dongfeng (0489.HK) در چین تولید می شود. رنو و Geely چینی در ماه مه برای توسعه موتورهای احتراق داخلی و هیبریدی، یک شرکت سهامی (joint venture) تشکیل دادند.

 

جنگ تجاری بین اروپا و چین بر سر خودروهای برقی می تواند تأثیر قابل توجهی بر خودروسازان اروپایی، به خصوص شرکت های آلمانی، داشته باشد.

این شرکت ها وابستگی زیادی به بازار چین دارند و بسیاری از مدل های لوکس آنها در این کشور به فروش می رسد. تعرفه های جبران کننده چین می تواند قیمت این خودروها را افزایش دهد و تقاضا برای آنها را کاهش دهد.

خودروسازان اروپایی باید برای کاهش تأثیر این تعرفه ها، به دنبال راه حل هایی مانند افزایش تولید محلی، کاهش هزینه ها یا افزایش قیمت ها باشند.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir