شرکت آرین موتور که قبلاً واردات محصولات مختلف میتسوبیشی را در کارنامه داشت و با ممنوعیت واردات خودرو نتوانست فعالیت خود را در این زمینه ادامه دهد، در دور جدید واردات خودرو، دوباره سراغ این شرکت ژاپنی رفته و در نمایشگاه خودروی شیراز 1403 جدیدترین نسل میتسوبیشی اوتلندر را برای واردات رونمایی کرده است.

به‌تازگی نیز اولین مرحله فروش این خودرو در سامانه یکپارچه آغاز شده است. در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات میتسوبیشی اوتلندر خواهیم پرداخت.

میتسوبیشی اوتلندر

معرفی کلی میتسوبیشی اوتلندر

اوتلندر یک شاسی‌بلند کامپکت است که اولین بار در سال 2001 ابتدا با نام ایرترک معرفی شد. در دور قبلی واردات، نسل سوم اوتلندر به ایران آمد که در سال 2012 معرفی و در سال 2015 فیس‌لیفت شده بود. حال نیز آرین موتور جدیدترین نسل این شاسی‌بلند ژاپنی یعنی نسل چهارم را به ایران آورده است که اوایل سال 2021 معرفی شد. این نسل برخلاف نسل‌های قبلی، روی پلت‌فرم CMF-CD رنو-نیسان ساخته شده و اشتراکات زیادی با نیسان ایکس‌تریل دارد.

میتسوبیشی اوتلندر

طراحی بیرونی میتسوبیشی اوتلندر

اوتلندر مطابق با جدیدترین زبان طراحی میتسوبیشی شکل گرفته است که با نام سپر پویا شناخته می‌شود و ویژگی اصلی آن خطوط کرومی پهنی است که در طرفین جلوپنجره از زیر چراغ‌ها تا روی سپر کشیده شده است.

همین ویژگی را در نسل قبلی اوتلندر هم می‌دیدیم که ارتباط بین دو نسل را قوی‌تر کرده است. بااین‌حال، برخلاف قبل، در اوتلندر جدید از چراغ‌های جلوی دوقسمتی استفاده شده است که شامل دی‌لایت‌های باریکی در بالا به همراه چراغ‌های اصلی در داخل خطوط کرومی مذکور می‌شود.

در قسمت جانبی با حجم‌پردازی‌هایی روی گلگیرها و درها، از سادگی نسل قبل کاسته شده است اما در عقب، چراغ‌های باریک افقی همچنان نشان می‌دهند که با یک اوتلندر طرف هستیم. بااین‌حال، این چراغ‌ها بسیار باریک‌تر از قبل بوده و نمای بروزتری دارند. اوتلندر جدید با 4,710 میلی‌متر طول، 1,862 میلی‌متر عرض و 1,740 میلی‌متر ارتفاع، از لحاظ ابعاد بسیار نزدیک به نسل قبلی است.

میتسوبیشی اوتلندر

داخل میتسوبیشی اوتلندر

کابین اوتلندر به‌طور خاص موردتوجه طراحان بوده و برای اینکه این کراس‌اوور ژاپنی بالاتر از رقبای خود قرار گیرد، به کیفیت متریال و هماهنگی قطعات داخلی توجه دقیقی شده است. به گفته میتسوبیشی، کابین اوتلندر جدید فضایی ساکت و آرام را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد که کیفیت و راحتی آن بالاتر از این کلاس است.

طراحی داخلی این خودرو شاید زرق‌وبرق کراس‌اوورهای چینی را نداشته باشد اما شیک و بروز به نظر می‌رسد و طراحی نسبتاً ساده آن به‌دوراز شلوغ‌کاری‌هایی که در بسیاری از خودروهای جدید می‌بینیم باعث می‌شود دیرتر کهنه شده و اصطلاحاً از مد بیفتد.

در اینجا در بالای داشبورد یک نمایشگر 10.25 اینچی لمسی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی قرار گرفته که اندازه معقولی دارد درحالی‌که بسته به تیپ، صفحه آمپر خودرو در دو نوع آنالوگ و تمام دیجیتالی خواهد بود. اوتلندر همچنین در نسخه‌های دو و سه ردیفه با ظرفیت پنج یا هفت سرنشین تولید می‌شود که آرین موتور فعلاً نسخه پنج‌نفره را به ایران آورده است.

میتسوبیشی اوتلندر

امکانات و تجهیزات میتسوبیشی اوتلندر

در حال حاضر، اوتلندر توسط آرین موتور در سه تیپ مختلف با نام‌های L-Line، M-Line و H-Line عرضه می‌شود که تفاوت آن‌ها صرفاً در سطح تجهیزات است.

تیپ پایه یا L-Line از امکانات زیر بهره می‌برد:

  • 6 ایربگ
  • ترمز پارک برقی با اتوهلد
  • کنترل کشش و کنترل پایداری
  • ترمز کمکی
  • کنترل سرعت در سراشیبی
  • کنترل سرعت در سربالایی
  • تنظیم دستی صندلی‌های جلو
  • نمایشگر 10.25 اینچی
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی
  • سیستم ورود بدون کلید
  • سنسور نور
  • کروز کنترل
  • سیستم صوتی با 6 بلندگو
  • چهار حالت رانندگی مختلف

در تیپ میانی یا M-Line موارد زیر به امکانت قبلی اضافه می‌شود:

  • نوربالای خودکار
  • سانروف پانوراما
  • دوربین دنده عقب
  • سنسور دنده عقب

در بالاترین تیپ یعنی H-Line هم علاوه بر موارد قبلی، امکانات زیر وجود خواهد داشت:

  • هشدار خروج از خط
  • رادار نقطه کور
  • دوربین 360 درجه
  • آینه‌های جانبی تاشو خودکار با گرم‌کن
  • صفحه آمپر دیجیتالی
  • فرمان چرمی
  • سنسور پارک جلو
  • تنظیم برقی صندلی‌های جلو
  • صندلی‌های چرمی

هرچند تیپ پایهٔ اوتلندر از لحاظ امکانات کاملاً فقیر است اما تیپ H-Line سطح تجهیزات قابل‌قبولی دارد که قابل‌رقابت با کراس‌اوورهای چینی خواهد بود.

میتسوبیشی اوتلندر

پیشرانه میتسوبیشی اوتلندر

درحالی‌که اوتلندر در بازار آمریکا با پیشرانه 2.4 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی نیسان عرضه می‌شود، آرین موتور برای واردات موتور 1.5 لیتری را انتخاب کرده که مخصوص بازار چین است. این پیشرانه توربو، 160 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و برای انتقال نیروی خود به یک گیربکس CVT با هشت دنده مجازی متصل می‌شوند.

هر سه تیپ اوتلندر در ایران دیفرانسیل جلو هستند و فعلاً خبری از نسخه چهارچرخ محرک نیست. این خودرو ظرف 10 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 195 کیلومتر بر ساعت را دارد. مصرف سوخت اوتلندر هم به‌صورت ترکیبی 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.

میتسوبیشی اوتلندر

قیمت و جمع‌بندی

آرین موتور فعلاً قیمت علی‌الحساب اوتلندر در مبادی ورودی کشور را اعلام کرده است که یک میلیارد و 880 میلیون تومان برای تیپ L-Line، یک میلیارد و 890 میلیون تومان برای تیپ M-Line و یک میلیارد و 900 میلیون تومان برای تیپ H-Line است. با اضافه شدن هزینه‌های مختلف به این ارقام، احتمالاً بسته به تیپ، قیمت نهایی اوتلندر چیزی بین 2.3 تا 2.5 میلیارد تومان خواهد بود.

با این قیمت، شاسی‌بلند میتسوبیشی در بازار کشورمان در برابر چری تیگو 8 پرو مکس قرار می‌گیرد که پیشرانه بسیار قوی‌تری دارد و از آپشن‌های بیشتر و سامانه چهارچرخ محرک بهره می‌برد اما اوتلندر در عوض لوگوی معتبر میتسوبیشی را بر پیشانی دارد. البته در بازار قطعاً قیمت این خودرو بسیار فراتر از 2.5 میلیارد تومان خواهد رفت.

مشخصات فنی میتسوبیشی اوتلندر

میتسوبیشی اوتلندر

source

viraje

توسط viraje