Wp Header Logo 1029.png

مکس ورشتاپن از تیم ردبول ریسینگ با اختلاف 0.4 ثانیه نسبت به لاندو نوریس از تیم مک‌لارن به هشتمین پول پوزیشن قاطعانه این فصل دست یافت.

تعیین خط فرمول یک اتریش ۲۰۲۴

مکس ورشتاپن از تیم ردبول ریسینگ با اختلاف ۰.۴ ثانیه نسبت به لاندو نوریس از تیم مک‌لارن به هشتمین پول پوزیشن قاطعانه این فصل دست یافت. جورج راسل برای مرسدس سوم شد پس از اینکه دور نهایی اسکار پیستری در مک‌لارن دوم به دلیل تخلف از محدودیت‌های پیست در Q3 حذف شد.

جدول تعیین خط فرمول یک اتریش ۲۰۲۴

رده راننده تیم زمان اختلاف (ثانیه)
۱ مکس ورشتاپن ردبول/هوندا RBPT ۱’۰۴.۳۱۴
۲ لاندو نوریس مک‌لارن/مرسدس ۱’۰۴.۷۱۸ ۰.۴۰۴
۳ جورج راسل مرسدس ۱’۰۴.۸۴۰ ۰.۵۲۶
۴ کارلوس ساینز فراری ۱’۰۴.۸۵۱ ۰.۵۳۷
۵ لوئیس همیلتون مرسدس ۱’۰۴.۹۰۳ ۰.۵۸۹
۶ چارلز لکلرک فراری ۱’۰۵.۰۴۴ ۰.۷۳۰
۷ اسکار پیستری مک‌لارن/مرسدس ۱’۰۵.۰۴۸ ۰.۷۳۴
۸ سرجیو پرز ردبول/هوندا RBPT ۱’۰۵.۲۰۲ ۰.۸۸۸
۹ نیکو هالکنبرگ هاس/فراری ۱’۰۵.۳۸۵ ۱.۰۷۱
۱۰ استبان اوکون آلپین/رنو ۱’۰۵.۸۸۳ ۱.۵۶۹
۱۱ دنیل ریکاردو ردبول/هوندا RBPT ۱’۰۵.۲۸۹ ۰.۹۷۵
۱۲ کوین مگنوسن هاس/فراری ۱’۰۵.۳۴۷ ۱.۰۳۳
۱۳ پیر گسلی آلپین/رنو ۱’۰۵.۳۵۹ ۱.۰۴۵
۱۴ یوکی سونودا ردبول/هوندا RBPT ۱’۰۵.۴۱۲ ۱.۰۹۸
۱۵ فرناندو آلونسو استون مارتین/مرسدس ۱’۰۵.۶۳۹ ۱.۳۲۵
۱۶ الکساندر آلبون ویلیامز/مرسدس ۱’۰۵.۷۳۶ ۱.۴۲۲
۱۷ لنس استرول استون مارتین/مرسدس ۱’۰۵.۸۱۹ ۱.۵۰۵
۱۸ والتری بوتاس سائوبر/فراری ۱’۰۵.۸۴۷ ۱.۵۳۳
۱۹ لوگان سرجنت ویلیامز/مرسدس ۱’۰۵.۸۵۶ ۱.۵۴۲
۲۰ ژو گوانیو سائوبر/فراری ۱’۰۶.۰۶۱ ۱.۷۴۷

ورشتاپن اولین نفری بود که در آغاز Q1 وارد پیست شد و با لاستیک‌های سافت استفاده‌شده زمان ۱:۰۶.۰۵۴ را ثبت کرد، در حالی که هم‌تیمی‌اش سرجیو پرز در مکان دوم قرار گرفت. با این حال، با ثبت زمان‌های بهتر، ورشتاپن به مکان ششم سقوط کرد.

با این حال، دور دوم با لاستیک‌های استفاده‌شده دوباره ورشتاپن را به صدر جدول با زمان ۱:۰۵.۳۳۶ رساند. اما باز هم با ثبت زمان‌های بهتر، این بار راننده ردبول به مکان سوم پشت سر کارلوس ساینز و پیستری در مکان دوم سقوط کرد.

با تلاش‌های رضایت‌بخش خود، سه نفر اول تصمیم گرفتند برای دورهای نهایی در گاراژ بمانند و علی‌رغم بهبودهای متعدد، ترتیب در صدر جدول تغییری نکرد. اما در انتهای جدول، هیچ مکانی در Q2 برای الکس آلبون از تیم ویلیامز که در مکان شانزدهم قرار گرفت، وجود نداشت. در مقابل او، لنس استرول از تیم استون مارتین، والتری بوتاس و ژو گوانیو از تیم سائوبر که توسط دومین راننده ویلیامز، لوگان سرجنت، جدا شده بودند، قرار گرفتند.

در دورهای ابتدایی Q2، ورشتاپن، اکنون با لاستیک‌های جدید، اولین نشانه از سرعت RB20 را نشان داد و با زمان ۱:۰۴.۵۷۷ تقریبا یک ثانیه جلوتر از لکلرک که با لاستیک‌های استفاده‌شده زمان خود را ثبت کرده بود، قرار گرفت. راسل از راننده فراری پیشی گرفت اما فاصله تنها به ۰.۴۹۱ کاهش یافت. ساینز سپس با لاستیک‌های جدید به مکان دوم رسید، شش صدم ثانیه سریع‌تر از راسل، اما هنوز فاصله زیادی با ورشتاپن داشت.

و این فاصله در دورهای نهایی Q2 بیشتر شد. ورشتاپن باز هم بهبود یافت و دور میانی را با زمان ۱:۰۴.۴۶۹ به پایان رساند. ساینز، که تنها دو ست لاستیک سافت تازه در اختیار داشت، تصمیم گرفت دورهای نهایی را نرود، اما هنگامی که هیچ‌یک از رقبای اسپانیایی او نتوانستند زمان دور اول او را شکست دهند، راننده فراری با زمان P2 به دور بعدی راه یافت، جلوتر از راسل، همیلتون و پیستری.

در دورهای ابتدایی Q3، ورشتاپن چهار صدم ثانیه از بهترین زمان Q2 خود را کاهش داد تا پول پوزیشن موقت را با ۰.۳۵۱ ثانیه جلوتر از نوریس که در مکان دوم قرار گرفت، ثبت کند. راسل و لکلرک که از لاستیک‌های استفاده‌شده استفاده می‌کرد، در مکان‌های سوم و چهارم قرار گرفتند. در دورهای نهایی ورشتاپن غیرقابل دسترس بود و باز هم بهبود یافت، این بار با بیش از یک دهم ثانیه تا چهل‌اُمین پول پوزیشن دوران حرفه‌ای خود را با زمان ۱:۰۴.۳۱۴ ثبت کند، ۰.۴۰۴ ثانیه جلوتر از نوریس، با راسل در مکان سوم. راسل ممکن بود توسط پیستری شکست بخورد اما دور نهایی استرالیایی به دلیل تخلف از محدودیت‌های پیست در پیچ ۶ حذف شد و او به مکان‌های پایین‌تر پشت سر ساینز، همیلتون و لکلرک که در پیچ نهایی از پیست خارج شد، سقوط کرد و در مکان هفتم قرار گرفت، جلوتر از پرز، هالکنبرگ و اوکون.

تعیین خط اسپرینت فرمول یک اتریش ۲۰۲۴

در ابتدای مرحله‌ی اول تعیین خط اسپرینت (SQ1)، بعد از اینکه دور اول لوئیس همیلتون به خاطر عبور از خطوط پیست در پیچ ۶ حذف شد، جروج راسل با ثبت زمان ۱:۰۶.۷۶۵ پیشتاز شد.

با این حال، ورشتپن خیلی زود رکورد را شکست و با زمان ۱:۰۵.۶۹۰، ۰.۰۷۴ ثانیه جلوتر از راننده‌ی مرسدس، صدرنشین شد. کارلوس ساینز از فراری در جایگاه سوم قرار گرفت و پس از او به ترتیب نوریس، لنس استرول از استون مارتین و چارلز لکلرک از فراری دوم دیده می‌شدند.

فرمول یک اتریش 2024
فرمول یک اتریش ۲۰۲۴

ترتیب رانندگان برتر در دورهای نهایی تغییری نکرد، اما در انتهای جدول رده‌بندی جایی برای دنیل ریکاردو از ردبول وجود نداشت که با ثبت زمان ضعیف در دور آخر، توسط پیر گسلی از آلپاین به رده‌ی پایین‌تر رانده شد. گسلی با زمان خوبی که ثبت کرد به جایگاه یازدهم رسید، دو AGUA (احتمالا منظور سکو) جلوتر از لوئیس همیلتون خوش‌شانس که توانست با ثبت زمان ۱:۰۶.۵۰۴ به رده‌ی سیزدهم برسد.

ریکاردو تنها با اختلاف زمانی ۰.۰۰۲ ثانیه از هم‌تیمی خود، یوکی تسونودا، عقب ماند. تسونودا در دور آخر خود با یک خروج خطرناک مواجه شد و یک چرخ او در خروج از پیچ ۹ روی شن‌های جدید گیر کرد و در پیچ آخر از مسیر خارج شد. با این حال، راننده‌ی ژاپنی توانست به مسیر برگردد و به رده‌ی پانزدهم صعود کند.

همراه با ریکاردو، نیکو هولکنبرگ از هاس که در رده‌ی هفدهم قرار گرفت، والتری بوتاس از سائوبر، الکس آلون از ویلیامز در رده‌ی نوزدهم و ژو گوان‌یو از سائوبر دوم که در جایگاه آخر قرار گرفت، حذف شدند.

ورشتپن و هم‌تیمی‌اش در ردبول، سرجیو پرز، در ابتدای مرحله‌ی دوم تعیین خط اسپرینت (SQ2) زودتر از سایرین به پیست رفتند و ورشتپن با زمان ۱:۰۵.۱۸۶ پیشتاز شد و پرز با اختلاف زمانی بیش از نیم ثانیه از خط پایان گذشت.

این موضوع فرصتی را برای راسل ایجاد کرد تا با ثبت زمان ۱:۰۵.۳۲۵ به جایگاه دوم برسد و اسکار پیاستری از مک‌لارن با قرار گرفتن در جایگاه سوم، بعد از او رده‌بندی شد. پس از آن‌ها به ترتیب ساینز، لکلرک، همیلتون و نوریس قرار گرفتند که پرز را به جایگاه هشتم پایین کشیدند. با تکمیل دورهای اول، مکزیکی تنها کسی بود که زمان ثبت نکرده بود و سایر رانندگان قصد داشتند تنها یک دور در این مرحله بزنند.

چهار راننده‌ی برتر تصمیم گرفتند برای دورهای نهایی در پیت‌لاین باقی بمانند و با این که لکلرک، همیلتون، نوریس و پرز نتوانستند زمان بهتری را ثبت کنند یا از دورهای نهایی خود انصراف دادند، این به یک رقابت برای تصاحب دو جایگاه آخر مرحله‌ی سوم تعیین خط اسپرینت (SQ3) تبدیل شد.

و این آلپاین بود که بهترین عملکرد را در دورهای نهایی داشت. استبان اکان با ثبت زمان ۱:۰۵.۶۸۶ به رده‌ی هشتم صعود کرد، تنها با اختلاف زمانی ۰.۰۰۳ ثانیه عقب‌تر از پرز. گسلی نیز با اختلاف زمانی ۰.۰۷۱ ثانیه عقب‌تر از هم‌تیمی خود اکان، جایگاه آخر مرحله‌ی سوم را به دست آورد.

پشت سر آن‌ها، کوین مگنوسن از هاس که در رده‌ی یازدهم قرار گرفت، به همراه استرول و آلونسو از استون مارتین به ترتیب در جایگاه‌های دوازدهم و سیزدهم حذف شدند.

رتبه راننده تیم زمان اختلاف اختلاف ترکیبی
۱ مکس ورستاپن ردبول/هوندا RBPT ۱:۰۴.۶۸۶
۲ لاندو نوریس مک‌لارن/مرسدس ۱:۰۴.۷۷۹ ۰.۰۹۳ ۰.۱۴۴
۳ اسکار پیستری مک‌لارن/مرسدس ۱:۰۴.۹۸۷ ۰.۳۰۱ ۰.۴۶۵
۴ جورج راسل مرسدس ۱:۰۵.۰۵۴ ۰.۳۶۸ ۰.۵۶۹
۵ کارلوس ساینز فراری ۱:۰۵.۱۲۶ ۰.۴۴۰ ۰.۶۸۰
۶ لوئیس همیلتون مرسدس ۱:۰۵.۲۷۰ ۰.۵۸۴ ۰.۹۰۳
۷ سرجیو پرز ردبول/هوندا RBPT ۱:۰۶.۰۰۸ ۱.۳۲۲ ۲.۰۴۴
۸ استبان اوکون آلپاین/رنو ۱:۰۶.۱۰۱ ۱.۴۱۵ ۲.۱۸۷
۹ پیر گاسلی آلپاین/رنو ۱:۰۶.۶۲۴ ۱.۹۳۸ ۲.۹۹۶
۱۰ چارلز لکلرک فراری
۱۱ کوین مگنوسن هاس/فراری ۱:۰۵.۸۰۶ ۱.۱۲۰ ۱.۷۳۱
۱۲ لنس استرول آستون مارتین/مرسدس ۱:۰۵.۸۴۷ ۱.۱۶۱ ۱.۷۹۵
۱۳ فرناندو آلونسو آستون مارتین/مرسدس ۱:۰۵.۸۷۸ ۱.۱۹۲ ۱.۸۴۳
۱۴ یوکی تسونودا ردبول/هوندا RBPT ۱:۰۵.۹۶۰ ۱.۲۷۴ ۱.۹۷۰
۱۵ لوگان سرجنت ویلیامز/مرسدس
۱۶ دنیل ریکاردو ردبول/هوندا RBPT ۱:۰۶.۵۸۱ ۱.۸۹۵ ۲.۹۳۰
۱۷ نیکو هالکنبرگ هاس/فراری ۱:۰۶.۵۸۳ ۱.۸۹۷ ۲.۹۳۳
۱۸ والتری بوتاس سائوبر/فراری ۱:۰۶.۷۲۵ ۲.۰۳۹ ۳.۱۵۲
۱۹ الکساندر آلبون ویلیامز/مرسدس ۱:۰۶.۷۵۴ ۲.۰۶۸ ۳.۱۹۷
۲۰ ژو گوانیو سائوبر/فراری ۱:۰۷.۱۹۷ ۲.۵۱۱ ۳.۸۸۲

تمرین آزاد اول فرمول یک اتریش ۲۰۲۴ 

مکس ورشتپن علی‌رغم بروز مشکل موتور در اواسط تمرین که منجر به برافراشته شدن پرچم قرمز شد، توانست در تنها دور تمرین برای جایزه بزرگ اتریش ۲۰۲۴ فیِا فرمول یک، زمان برتر را ثبت کند.

اسکار پیاستری از مک‌لارن و شارل لکلرک از فراری به ترتیب دوم و سوم شدند.

ورشتپن در ابتدای تنها یک ساعت تمرین در سومین آخر هفته‌ی اسپرینت فرمول یک در سال ۲۰۲۴، با لاستیک‌های مدیوم زودتر از سایرین به پیست رفت.

با این حال، این جروج راسل با لاستیک‌های هارد بود که در اوایل پیشتاز بود و با زمان ۱:۰۷.۹۳۲ در جایگاه اول قرار گرفت. ورشتپن برای مدت کوتاهی سریع‌تر شد، اما راسل به سرعت با ثبت زمان ۱:۰۷.۰۱۳ به صدر بازگشت.

لوئیس همیلتون پس از اینکه در دقایق ابتدایی نقش مکمل را برای هم‌تیمی خود در مرسدس بازی کرد، اندکی قبل از دقیقه ۱۰ با زمان ۱:۰۶.۹۲۵ (با لاستیک‌های هارد) خودروی مرسدس خود را در صدر قرار داد.

سپس الکس آلون و لوگان سارجنت از ویلیامز اولین نفراتی بودند که به لاستیک‌های نرم روی آوردند و اگرچه هر دو از چسبندگی بهتر لاستیک‌های نرم بهره بردند، اما آلون در ابتدا تنها به جایگاه نهم رسید، در حالی که سارجنت در جایگاه هفدهم باقی ماند.

سپس آمریکایی به رتبه یازدهم صعود کرد و آلون به رتبه دوازدهم سقوط کرد.

در رده‌های بالاتر، همیلتون دوباره سریع‌تر شد و زمان را روی ۱:۰۶.۲۵۴ متوقف کرد، یک دهم ثانیه جلوتر از راسل با لاستیک‌های هارد، در حالی که ورشتپن با لاستیک‌های مدیوم در جایگاه سوم و ۰.۴ ثانیه عقب‌تر قرار داشت.

کمی پس از نیمه راه، ورشتپن در پیچ‌های نهایی یک دور قدرت خود را از دست داد و سپس در خط مستقیم استارت به توقف کامل رسید و به تیمش اعلام کرد که دچار “مشکل موتور” شده است.

سپس او قبل از اینکه مارشال‌ها به کمک او بیایند و خودروی RRB20 او را به پیت‌لاین برگردانند، به پایین تپه سر خورد.

باورنکردنی است که پس از مدت کوتاهی که پرچم قرمز برافراشته شد، ورشتپن به محض اینکه مسیر دوباره سبز شد، به سرعت به مسابقه بازگشت.

خودروی این راننده هلندی دچار مشکل حسگر جزئی شده بود و پس از راه‌اندازی مجدد، او دوباره به راه افتاد.

در ۱۰ دقیقه پایانی دور تمرین، شبیه‌سازی‌های بیشتری برای تعیین خط شروع انجام شد و شارل لکلرک با زمان ۱:۰۶.۰۵۵ با لاستیک‌های نرم رده‌دار قرمز به صدر جدول صعود کرد.

با این حال، مونگاسکی به زودی با ثبت زمان ۱:۰۵.۶۸۵ توسط فرstappen از جایگاه اول کنار زده شد.

این زمان به عنوان بهترین زمان دور ثبت شد، زیرا راسل زمانی که در پیچ ۴ توسط یک سائوبر سرعتش کم شد، دور لاستیک نرم خود را رها کرد، در حالی که لاندو نوریس که ممکن بود از ورشتپن پیشی بگیرد، در همان پیچ قفل کرد و به بیرون از مسیر سر خورد.

این اتفاق، درِ سکو را به روی پیاستری باز کرد که در خودروی دوم مک‌لارن، ۰.۲۷۶ ثانیه عقب‌تر از فرstappen و تقریباً یک دهم ثانیه جلوتر از لکلرک، جایگاه دوم را به دست آورد. همیلتون در همین حال، در مراحل پایانی تمرین تلاشی برای ثبت زمان با لاستیک‌های نرم نکرد و روی لاستیک‌های هارد تمرکز کرد.

پشت سر لکلرک، کارلوس ساینز با فراری دوم، پیش از همیلتون، استابان اکان از آلپاین، لنس استرول از استون مارتین، راسل، یوتو تسونودا از ردبول و فرناندو آلونسو از استون قرار گرفتند.

رتبه راننده تیم زمان اختلاف دور میانگین سرعت (کیلومتر بر ساعت)
۱ مکس ورستاپن ردبول/هوندا RBPT ۱:۰۵.۶۸۵ ۲۸ ۲۳۶.۶۵۶
۲ اسکار پیستری مک‌لارن/مرسدس ۱:۰۵.۹۶۱ ۰.۲۷۶ ۳۲ ۲۳۵.۶۶۶
۳ چارلز لکلرک فراری ۱:۰۶.۰۵۵ ۰.۳۷۰ ۳۱ ۲۳۵.۳۳۱
۴ کارلوس ساینز فراری ۱:۰۶.۹۸۷ ۱.۳۰۲ ۳۱ ۲۳۲.۰۵۶
۵ لوئیس همیلتون مرسدس ۱:۰۶.۲۵۴ ۰.۵۶۹ ۳۹ ۲۳۴.۶۲۴
۶ استبان اوکون آلپاین/رنو ۱:۰۷.۳۴۱ ۱.۶۵۶ ۳۰ ۲۳۰.۸۳۷
۷ لنس استرول آستون مارتین/مرسدس ۱:۰۶.۳۸۴ ۰.۶۹۹ ۲۷ ۲۳۴.۱۶۴
۸ جورج راسل مرسدس ۱:۰۶.۳۸۶ ۰.۷۰۱ ۳۲ ۲۳۴.۱۵۷
۹ یوکی تسونودا ردبول/هوندا RBPT ۱:۰۷.۵۱۰ ۱.۸۲۵ ۳۰ ۲۳۰.۲۵۹
۱۰ فرناندو آلونسو آستون مارتین/مرسدس ۱:۰۷.۹۰۵ ۲.۲۲۰ ۳۰ ۲۲۸.۹۱۹
۱۱ پیر گاسلی آلپاین/رنو ۱:۰۷.۴۶۸ ۱.۷۸۳ ۲۸ ۲۳۰.۴۰۲
۱۲ سرجیو پرز ردبول/هوندا RBPT ۱:۰۶.۷۸۳ ۱.۰۹۸ ۲۴ ۲۳۲.۷۶۵
۱۳ لاندو نوریس مک‌لارن/مرسدس ۱:۰۷.۰۵۰ ۱.۳۶۵ ۳۰ ۲۳۱.۸۳۸
۱۴ ژو گوانیو سائوبر/فراری ۱:۰۷.۹۶۴ ۲.۲۷۹ ۲۸ ۲۲۸.۷۲۱
۱۵ والتری بوتاس سائوبر/فراری ۱:۰۷.۶۱۳ ۱.۹۲۸ ۲۹ ۲۲۹.۹۰۸
۱۶ دنیل ریکاردو ردبول/هوندا RBPT ۱:۰۶.۹۶۲ ۱.۲۷۷ ۳۱ ۲۳۲.۱۴۳
۱۷ نیکو هالکنبرگ هاس/فراری ۱:۰۶.۹۶۶ ۱.۲۸۱ ۳۰ ۲۳۲.۱۲۹
۱۸ الکساندر آلبون ویلیامز/مرسدس ۱:۰۶.۹۹۵ ۱.۳۱۰ ۲۸ ۲۳۲.۰۲۹
۱۹ کوین مگنوسن هاس/فراری ۱:۰۷.۱۴۵ ۱.۴۶۰ ۳۱ ۲۳۱.۵۱۰
۲۰ لوگان سرجنت ویلیامز/مرسدس ۱:۰۷.۲۵۹ ۱.۵۷۴ ۲۹

source

viraje

توسط viraje