جورج راسل برنده غیرمنتظره فرمول یک اتریش در پی برخورد ورشتپن و نوریس
جورج راسل در گرندپری اتریش به یک پیروزی غیرمنتظره دست یافت. این اتفاق بعد از برخورد دراماتیک اواخر مسابقه بین صدرنشین دیرینه مکس ورشتپن و رقیب اصلی او لاندو نوریس رخ داد که منجر به حذف راننده مکلارن از دور رقابت و سقوط صدرنشین قهرمانی یعنی ورشتپن به رتبه پنجم در خط پایان شد.
ورشتپن که از جایگاه پول پوزیشن پیشتاز شده بود، در بیشتر طول مسابقه راحت به نظر میرسید و فاصلهای هشت ثانیهای با نوریس و راسل در رتبه سوم ایجاد کرده بود. با این حال، این فاصله در مراحل پایانی با مشکل فرسودگی لاستیکهای ورشتپن کاهش یافت و زمانی که قهرمان مسابقات با یک توقف باکس کند در دور ۵۲ مواجه شد، نوریس به او نزدیکتر شد.
ورشتپن چندین حمله را در پیچ ۳ از داخل دفع کرد، اما در دور ۶۴ نوریس ریسک کرد تا از بیرون سبقت بگیرد و زمانی که ورشتپن واکنش نشان داد، برخوردی بین آنها رخ داد. هر دو خودرو دچار پنچری شدند و در حالی که راننده ردبول توانست توقف باکس کند و لاستیکهای نرم را بپوشد و با قبول جریمه ۱۰ ثانیهای به خاطر ایجاد برخورد، در نهایت به رتبه پنجم برسد، آسیب وارده به خودروی نوریس بیش از حد جدی بود و او مجبور به کنارهگیری از مسابقه شد.
این حادثه، صدرنشینی را به راسل هدیه داد و راننده مرسدس با دو دست به این فرصت چنگ زد تا دومین برد دوران حرفهای خود را کسب کند. در دورهای پایانی، پیستری موفق شد از ساینز سبقت بگیرد و به مقام دوم برسد و راننده اسپانیایی نیز سکوی سوم را از آن خود کرد.
در شروع مسابقه، ورشتپن با اقتدار پیشتاز شد و نوریس مجبور شد در برابر چالش راسل و ساینز از خود دفاع کند.
سپس ساینز درگیر جدالی با لوئیس همیلتون شد و در مسیر رسیدن به پیچ ۳، راننده مرسدس موفق شد با سبقت از او، رتبه چهارم را به دست آورد. در عقبتر، در پیچ ۱ بین پیستری و شارل لکلرک از فراری برخوردی رخ داد و با خروج هر دو از مسیر مسابقه، سرجیو پرز از ردبول توانست از کنار هر دوی آنها عبور کند و به رتبه ششم برسد.
در جلو، ورشتپن شروع به ایجاد فاصله با نوریس کرد. با این حال، راسل و همیلتون در حال مبارزه بودند و در دور سوم، همیلتون توانست از او سبقت بگیرد، اما تنها برای اینکه دوباره در پیچ ۴ توسط راسل جا گذاشته شود. با این حال، همیلتون به خاطر ترک پیست و کسب مزیت در هنگام سبقت از ساینز تحت بررسی قرار گرفت و قهرمان هفت دوره جهان مجبور شد جایگاهی را که در ابتدا به دست آورده بود، پس بدهد. پرز و پیستری نیز در حال مبارزه بودند و در دور ۷، راننده استرالیایی در پیچ ۶ با قدرت از بیرون سبقت گرفت تا چکو را به رتبه هفتم پایین بکشد.
در همین حال، ورشتپن در حال دور شدن بود و در دور ۱۴، فاصلهای پنج ثانیهای با نوریس ایجاد کرده بود که او نیز کمی کمتر از چهار ثانیه از راسل فاصله داشت.
در دور ۲۲، همیلتون و پرز اولین پیشتازانی بودند که برای توقف باکس اقدام کردند و هر دو با لاستیکهای هارد به مسیر بازگشتند. راسل و ساینز در پایان دور بعد توقف خود را انجام دادند و سپس در دور ۲۴ ورشتپن نیز اولین توقف خود را برای لاستیکهای هارد انجام داد. نوریس در همان دور توقف خود را انجام داد و زمانی که بالاخره پیستری در دور ۲۶ اولین تعویض لاستیک خود را انجام داد، ورشتپن با اختلاف ۶.۷ ثانیه نسبت به نوریس و راسل که دو ثانیه عقبتر در رتبه سوم قرار داشت، به صدرنشینی بازگشت. ساینز پیش از همیلتون در رتبه چهارم قرار داشت، اما راننده مرسدس به سرعت به دلیل عبور از خط سفید در ورودی پیتلاین، پنج ثانیه جریمه زمانی دریافت کرد. پیا در اواسط دور دوم خود، ورشتپن با وجود فاصله هشت ثانیهای از نوریس، راحت به نظر میرسید. با این حال، در دور ۴۰ راننده هلندی گزارش داد که ناگهان احساس “بسیار بدی” در لاستیکهای هارد خود دارد. در دورهای بعد، نوریس شروع به کم کردن فاصله کرد و تا دور ۴۶، برتری راننده ردبول به کمی بیش از ۶.۵ ثانیه کاهش یافت.
سپس راسل در دور ۴۷ جرقه دور دوم توقفها را روشن کرد، اما زمانی که ورشتپن برای توقف خود اقدام کرد، مشکلی در لاستیک عقب راست او را بیش از شش ثانیه در پیتلاین متوقف کرد و زمانی که او و نوریس به مسیر بازگشتند، راننده مکلارن فقط ۱.۷ ثانیه عقب بود.
نوریس توانست به محدوده DRS راننده ردبول نزدیک شود و در دور ۵۵ راننده مکلارن به پیچ ۳ حمله کرد. ورشتپن برای حفظ صدرنشینی به خوبی دفاع کرد، اما با وجود سه منطقه DRS در دسترس نوریس، حملات همچنان ادامه داشت. و در دور ۶۴، راننده مکلارن حرکت سرنوشتساز خود را انجام داد.
این برخورد باعث شد ورشتپن لاستیک عقب چپ خود را پنچر کند و اگرچه نوریس از RB20 آسیبدیده ورشتپن عبور کرد، اما لاستیک عقب راست خود او نیز دچار مشکل شد و این دو به سختی به پیتلاین بازگشتند. ورشتپن لاستیکهای نرم را نصب کرد و دوباره به مسابقه بازگشت و در رتبه پنجم قرار گرفت، اما آسیب وارده به خودروی نوریس بیش از حد جدی بود و راننده بریتانیایی مجبور به کنارهگیری از مسابقه شد.
این حادثه دراماتیک، صدرنشینی را به راسل هدیه داد، در حالی که پیستری موفق شده بود از ساینز عبور کند و به رتبه دوم برسد. همیلتون در رده چهارم قرار داشت و لحظاتی بعد از دورهای پایانی پرالتهاب، راننده مرسدس دومین پیروزی گرندپری خود در دوران حرفهای خود را کسب کرد.
در ادامه، ورشتپن با وجود دریافت جریمه ۱۰ ثانیهای به خاطر ایجاد برخورد با نوریس، در رده پنجم پشت سر همیلتون قرار گرفت. نیکو هولکنبرگ پس از عبور از پرز در دور آخر، بهترین نتیجه هاس را در این فصل تاکنون کسب کرد و راننده مکزیکی در رده هفتم قرار گرفت و در پیش او دومین راننده هاس، کوین مگنوسن، دنیل ریکاردو از ردبول و پیر گسلی از آلپاین قرار گرفتند.
شارل لکلرک از فراری، استبان اوکن از آلپاین، لنس استرول از استون مارتین، یوکیتسونودا از ردبول، الکساندر البون از ویلیامز، والتری بوتاس از ساوبر، ژو گوآنیو از ساوبر، فرناندو آلونسو از استون مارتین و لوگان سارجنت از ویلیامز به ترتیب در ردههای یازدهم تا بیستم قرار گرفتند.
تعیین خط فرمول یک اتریش ۲۰۲۴
مکس ورشتاپن از تیم ردبول ریسینگ با اختلاف ۰.۴ ثانیه نسبت به لاندو نوریس از تیم مکلارن به هشتمین پول پوزیشن قاطعانه این فصل دست یافت. جورج راسل برای مرسدس سوم شد پس از اینکه دور نهایی اسکار پیستری در مکلارن دوم به دلیل تخلف از محدودیتهای پیست در Q3 حذف شد.
با این حال، دور دوم با لاستیکهای استفادهشده دوباره ورشتاپن را به صدر جدول با زمان ۱:۰۵.۳۳۶ رساند. اما باز هم با ثبت زمانهای بهتر، این بار راننده ردبول به مکان سوم پشت سر کارلوس ساینز و پیستری در مکان دوم سقوط کرد.
با تلاشهای رضایتبخش خود، سه نفر اول تصمیم گرفتند برای دورهای نهایی در گاراژ بمانند و علیرغم بهبودهای متعدد، ترتیب در صدر جدول تغییری نکرد. اما در انتهای جدول، هیچ مکانی در Q2 برای الکس آلبون از تیم ویلیامز که در مکان شانزدهم قرار گرفت، وجود نداشت. در مقابل او، لنس استرول از تیم استون مارتین، والتری بوتاس و ژو گوانیو از تیم سائوبر که توسط دومین راننده ویلیامز، لوگان سرجنت، جدا شده بودند، قرار گرفتند.
در دورهای ابتدایی Q2، ورشتاپن، اکنون با لاستیکهای جدید، اولین نشانه از سرعت RB20 را نشان داد و با زمان ۱:۰۴.۵۷۷ تقریبا یک ثانیه جلوتر از لکلرک که با لاستیکهای استفادهشده زمان خود را ثبت کرده بود، قرار گرفت. راسل از راننده فراری پیشی گرفت اما فاصله تنها به ۰.۴۹۱ کاهش یافت. ساینز سپس با لاستیکهای جدید به مکان دوم رسید، شش صدم ثانیه سریعتر از راسل، اما هنوز فاصله زیادی با ورشتاپن داشت.
و این فاصله در دورهای نهایی Q2 بیشتر شد. ورشتاپن باز هم بهبود یافت و دور میانی را با زمان ۱:۰۴.۴۶۹ به پایان رساند. ساینز، که تنها دو ست لاستیک سافت تازه در اختیار داشت، تصمیم گرفت دورهای نهایی را نرود، اما هنگامی که هیچیک از رقبای اسپانیایی او نتوانستند زمان دور اول او را شکست دهند، راننده فراری با زمان P2 به دور بعدی راه یافت، جلوتر از راسل، همیلتون و پیستری.
در دورهای ابتدایی Q3، ورشتاپن چهار صدم ثانیه از بهترین زمان Q2 خود را کاهش داد تا پول پوزیشن موقت را با ۰.۳۵۱ ثانیه جلوتر از نوریس که در مکان دوم قرار گرفت، ثبت کند. راسل و لکلرک که از لاستیکهای استفادهشده استفاده میکرد، در مکانهای سوم و چهارم قرار گرفتند. در دورهای نهایی ورشتاپن غیرقابل دسترس بود و باز هم بهبود یافت، این بار با بیش از یک دهم ثانیه تا چهلاُمین پول پوزیشن دوران حرفهای خود را با زمان ۱:۰۴.۳۱۴ ثبت کند، ۰.۴۰۴ ثانیه جلوتر از نوریس، با راسل در مکان سوم. راسل ممکن بود توسط پیستری شکست بخورد اما دور نهایی استرالیایی به دلیل تخلف از محدودیتهای پیست در پیچ ۶ حذف شد و او به مکانهای پایینتر پشت سر ساینز، همیلتون و لکلرک که در پیچ نهایی از پیست خارج شد، سقوط کرد و در مکان هفتم قرار گرفت، جلوتر از پرز، هالکنبرگ و اوکون.
تعیین خط اسپرینت فرمول یک اتریش ۲۰۲۴
در ابتدای مرحلهی اول تعیین خط اسپرینت (SQ1)، بعد از اینکه دور اول لوئیس همیلتون به خاطر عبور از خطوط پیست در پیچ ۶ حذف شد، جروج راسل با ثبت زمان ۱:۰۶.۷۶۵ پیشتاز شد.
با این حال، ورشتپن خیلی زود رکورد را شکست و با زمان ۱:۰۵.۶۹۰، ۰.۰۷۴ ثانیه جلوتر از رانندهی مرسدس، صدرنشین شد. کارلوس ساینز از فراری در جایگاه سوم قرار گرفت و پس از او به ترتیب نوریس، لنس استرول از استون مارتین و چارلز لکلرک از فراری دوم دیده میشدند.
ترتیب رانندگان برتر در دورهای نهایی تغییری نکرد، اما در انتهای جدول ردهبندی جایی برای دنیل ریکاردو از ردبول وجود نداشت که با ثبت زمان ضعیف در دور آخر، توسط پیر گسلی از آلپاین به ردهی پایینتر رانده شد. گسلی با زمان خوبی که ثبت کرد به جایگاه یازدهم رسید، دو AGUA (احتمالا منظور سکو) جلوتر از لوئیس همیلتون خوششانس که توانست با ثبت زمان ۱:۰۶.۵۰۴ به ردهی سیزدهم برسد.
ریکاردو تنها با اختلاف زمانی ۰.۰۰۲ ثانیه از همتیمی خود، یوکی تسونودا، عقب ماند. تسونودا در دور آخر خود با یک خروج خطرناک مواجه شد و یک چرخ او در خروج از پیچ ۹ روی شنهای جدید گیر کرد و در پیچ آخر از مسیر خارج شد. با این حال، رانندهی ژاپنی توانست به مسیر برگردد و به ردهی پانزدهم صعود کند.
همراه با ریکاردو، نیکو هولکنبرگ از هاس که در ردهی هفدهم قرار گرفت، والتری بوتاس از سائوبر، الکس آلون از ویلیامز در ردهی نوزدهم و ژو گوانیو از سائوبر دوم که در جایگاه آخر قرار گرفت، حذف شدند.
ورشتپن و همتیمیاش در ردبول، سرجیو پرز، در ابتدای مرحلهی دوم تعیین خط اسپرینت (SQ2) زودتر از سایرین به پیست رفتند و ورشتپن با زمان ۱:۰۵.۱۸۶ پیشتاز شد و پرز با اختلاف زمانی بیش از نیم ثانیه از خط پایان گذشت.
این موضوع فرصتی را برای راسل ایجاد کرد تا با ثبت زمان ۱:۰۵.۳۲۵ به جایگاه دوم برسد و اسکار پیاستری از مکلارن با قرار گرفتن در جایگاه سوم، بعد از او ردهبندی شد. پس از آنها به ترتیب ساینز، لکلرک، همیلتون و نوریس قرار گرفتند که پرز را به جایگاه هشتم پایین کشیدند. با تکمیل دورهای اول، مکزیکی تنها کسی بود که زمان ثبت نکرده بود و سایر رانندگان قصد داشتند تنها یک دور در این مرحله بزنند.
چهار رانندهی برتر تصمیم گرفتند برای دورهای نهایی در پیتلاین باقی بمانند و با این که لکلرک، همیلتون، نوریس و پرز نتوانستند زمان بهتری را ثبت کنند یا از دورهای نهایی خود انصراف دادند، این به یک رقابت برای تصاحب دو جایگاه آخر مرحلهی سوم تعیین خط اسپرینت (SQ3) تبدیل شد.
و این آلپاین بود که بهترین عملکرد را در دورهای نهایی داشت. استبان اکان با ثبت زمان ۱:۰۵.۶۸۶ به ردهی هشتم صعود کرد، تنها با اختلاف زمانی ۰.۰۰۳ ثانیه عقبتر از پرز. گسلی نیز با اختلاف زمانی ۰.۰۷۱ ثانیه عقبتر از همتیمی خود اکان، جایگاه آخر مرحلهی سوم را به دست آورد.
پشت سر آنها، کوین مگنوسن از هاس که در ردهی یازدهم قرار گرفت، به همراه استرول و آلونسو از استون مارتین به ترتیب در جایگاههای دوازدهم و سیزدهم حذف شدند.
تمرین آزاد اول فرمول یک اتریش ۲۰۲۴
مکس ورشتپن علیرغم بروز مشکل موتور در اواسط تمرین که منجر به برافراشته شدن پرچم قرمز شد، توانست در تنها دور تمرین برای جایزه بزرگ اتریش ۲۰۲۴ فیِا فرمول یک، زمان برتر را ثبت کند.
اسکار پیاستری از مکلارن و شارل لکلرک از فراری به ترتیب دوم و سوم شدند.
ورشتپن در ابتدای تنها یک ساعت تمرین در سومین آخر هفتهی اسپرینت فرمول یک در سال ۲۰۲۴، با لاستیکهای مدیوم زودتر از سایرین به پیست رفت.
با این حال، این جروج راسل با لاستیکهای هارد بود که در اوایل پیشتاز بود و با زمان ۱:۰۷.۹۳۲ در جایگاه اول قرار گرفت. ورشتپن برای مدت کوتاهی سریعتر شد، اما راسل به سرعت با ثبت زمان ۱:۰۷.۰۱۳ به صدر بازگشت.
لوئیس همیلتون پس از اینکه در دقایق ابتدایی نقش مکمل را برای همتیمی خود در مرسدس بازی کرد، اندکی قبل از دقیقه ۱۰ با زمان ۱:۰۶.۹۲۵ (با لاستیکهای هارد) خودروی مرسدس خود را در صدر قرار داد.
سپس الکس آلون و لوگان سارجنت از ویلیامز اولین نفراتی بودند که به لاستیکهای نرم روی آوردند و اگرچه هر دو از چسبندگی بهتر لاستیکهای نرم بهره بردند، اما آلون در ابتدا تنها به جایگاه نهم رسید، در حالی که سارجنت در جایگاه هفدهم باقی ماند.
سپس آمریکایی به رتبه یازدهم صعود کرد و آلون به رتبه دوازدهم سقوط کرد.
در ردههای بالاتر، همیلتون دوباره سریعتر شد و زمان را روی ۱:۰۶.۲۵۴ متوقف کرد، یک دهم ثانیه جلوتر از راسل با لاستیکهای هارد، در حالی که ورشتپن با لاستیکهای مدیوم در جایگاه سوم و ۰.۴ ثانیه عقبتر قرار داشت.
کمی پس از نیمه راه، ورشتپن در پیچهای نهایی یک دور قدرت خود را از دست داد و سپس در خط مستقیم استارت به توقف کامل رسید و به تیمش اعلام کرد که دچار “مشکل موتور” شده است.
سپس او قبل از اینکه مارشالها به کمک او بیایند و خودروی RRB20 او را به پیتلاین برگردانند، به پایین تپه سر خورد.
باورنکردنی است که پس از مدت کوتاهی که پرچم قرمز برافراشته شد، ورشتپن به محض اینکه مسیر دوباره سبز شد، به سرعت به مسابقه بازگشت.
خودروی این راننده هلندی دچار مشکل حسگر جزئی شده بود و پس از راهاندازی مجدد، او دوباره به راه افتاد.
در ۱۰ دقیقه پایانی دور تمرین، شبیهسازیهای بیشتری برای تعیین خط شروع انجام شد و شارل لکلرک با زمان ۱:۰۶.۰۵۵ با لاستیکهای نرم ردهدار قرمز به صدر جدول صعود کرد.
با این حال، مونگاسکی به زودی با ثبت زمان ۱:۰۵.۶۸۵ توسط فرstappen از جایگاه اول کنار زده شد.
این زمان به عنوان بهترین زمان دور ثبت شد، زیرا راسل زمانی که در پیچ ۴ توسط یک سائوبر سرعتش کم شد، دور لاستیک نرم خود را رها کرد، در حالی که لاندو نوریس که ممکن بود از ورشتپن پیشی بگیرد، در همان پیچ قفل کرد و به بیرون از مسیر سر خورد.
این اتفاق، درِ سکو را به روی پیاستری باز کرد که در خودروی دوم مکلارن، ۰.۲۷۶ ثانیه عقبتر از فرstappen و تقریباً یک دهم ثانیه جلوتر از لکلرک، جایگاه دوم را به دست آورد. همیلتون در همین حال، در مراحل پایانی تمرین تلاشی برای ثبت زمان با لاستیکهای نرم نکرد و روی لاستیکهای هارد تمرکز کرد.
پشت سر لکلرک، کارلوس ساینز با فراری دوم، پیش از همیلتون، استابان اکان از آلپاین، لنس استرول از استون مارتین، راسل، یوتو تسونودا از ردبول و فرناندو آلونسو از استون قرار گرفتند.
source