منتشر شده در 10 تیر 1403 ساعت 15:02
سهند S و ساینا S هر دو سدان های کوچک و ارزانی هستند که سایپا تولید می کند اما کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟
سدانهای کوچک اقتصادی، بهویژه محصولات سایپا، طی سالهای اخیر نقش پررنگی در سفره خودرویی مردم داشتهاند و خانواده سری X200 سایپا هم به دلیل قیمت پایینتر از سایر رقبا، محبوبیت نسبتا بالایی بین مشتریان ایرانی پیدا کردهاند. سهند S و ساینا S دو سدان کوچک اقتصادی سایپا هستند که در این مطلب به مقایسه آنها میپردازیم تا نقاط قوت و ضعف محصول جدید سهند S نسبت به مدل قبلی آن یعنی ساینا S بیشتر برای متقاضیان این دو خودرو مشخص شود.
درباره سهند S و ساینا S
ساینا اس در واقع نسخه فیسلیفت شده از ساینا معمولی به شمار میرود و هر دوی آنها نیز نمونه جدیدتر خودرو تیبا محسوب میشوند. تیبا نیز روی پلتفرم اصلاح شده پراید توسعه پیدا کرد و از اواخر دهه ۸۰ شمسی به سبد محصولات سایپا اضافه شد. بعد از آن ساینای معمولی با طراحی زیباتر به بازار آمد و سرانجام نیز این ساینا S بود که در سال ۹۹ جایگزین ساینا EX معمولی شد. ساینا S که در نمای جلو و پشت نسبت به مدل قبلی تغییرات زیادی داشت، به تدریج باید جای خود را به سهند S بدهد. خودرو سهند سایپا نمونه کاملا فیسلیفت از ساینا S محسوب میشود که در سال ۱۴۰۲ برای نخستین بار رونمایی شد و تولید و عرضه آن نیز در سال ۱۴۰۳ استارت خورد.
مقایسه طراحی بدنه
اگر از نمای بغل به مقایسه سهند S با ساینا S بپردازید، متوجه میشوید که هر دوی آنها یک قالب بدنه آن هم متعلق به خودرو تیبا را به خدمت گرفتهاند. این طراحی بدنه طی سالها بدون تغییر اساسی باقی مانده و صرفاً چندین مرتبه نمای جلو و عقب آن بسته به نام و مدل خودرو، تغییر کرده است.
بنابراین مهمترین جنبه تفاوت ظاهری سهند S با ساینا S به طرح نمای جلو و عقب این دو محصول سایپا برمیگردد که انصافاً خودروی سهند از لحاظ طراحی چراغها، فرم جلوپنجره، استایل نمای عقب، طرح چراغهای پشت و طرح سپرها در مقایسه با ساینا S جلوه به مراتب دلچسبتری ارائه میدهد که البته به دلیل جدیدتر بودن طراحی آن، این مورد امری کاملاً طبیعی است. بنابراین اگر خودروی زیباتر بین این دو سدان سایپا را مد نظر دارید، قطعاً سهند S میتواند گزینه مطلوب شما در این میان باشد و چهرهای بهروز به همراه استایلی جذابتر را در اختیار شما بگذارد.
مقایسه مشخصات فنی سهند S و ساینا S
اگرچه اصل و اساس موتور و گیربکس این دو محصول سایپا یکسان به نظر میرسد اما موتور سهند S از نوع M15 GSI بوده و دستخوش برخی اصلاحات شده است. از مهمترین اصلاحات صورت گرفته در موتور ۸ سوپاپ سهند S میتوان به اضافه شدن سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ VVTi و منیفولد خروجی دود استیل یا هدرز اشاره کرد. این اصلاحات باعث شده تا توان موتور کمی افزایش پیدا کند و به ۹۰ اسب بخار در کنار ۱۳۷ نیوتن متر برسد. گیربکس دستی ۵ سرعته نیز همچون گذشته وظیفه انتقال قدرت پیشرانه به چرخهای جلو را بر عهده دارد. میانگین مصرف سوخت سهند S تقریباً نزدیک به ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده و شتاب صفر تا صد آن نیز معادل ۱۳ ثانیه تحت شرایط استاندارد ارزیابی میشود.
اما ساینا S با موتور M15 خود قدرتی برابر ۸۷ اسب بخار و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور را به گیربکس ۵ سرعته دستی تحویل میدهد. این خودرو حدود ۱۰۵۰ کیلوگرم وزن دارد که ۵۰ کیلوگرم سبکتر از سهند S بوده و میانگین مصرف سوخت آن نیز ۷.۲۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از سوی شرکت سازنده اعلام شده است. شتاب صفر تا صد ساینا S نیز در همان محدوده ۱۲.۸ تا ۱۳ ثانیه ارزیابی میشود و احتمالاً در عمل اختلاف فاحشی با سهند S نداشته باشد.
در مجموع به نظر میرسد که تمایز جزیی مشخصات فنی این دو محصول سایپا تاثیر زیادی روی عملکرد آنها به ویژه در بحث شتاب، چابکی و کیفیت سواری نداشته است اما موتور سهند به واسطه به روز رسانیهایی مثل برخورداری از تایمینگ متغیر سوپاپ و استفاده از هدرز میتواند کمی سرحالتر عمل کند و از لحاظ استانداردهای آلایندگی و مصرف سوخت نیز در شرایط بهتری قرار بگیرد.
خودرو | ساینا S | سهند S |
موتور | ۴سیلندر- ۸سوپاپ – تنفس طبیعی | ۴سیلندر- ۸سوپاپ – تنفس طبیعی |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر | ۱.۵ لیتر |
توان خروجی | ۸۷.۵ اسب بخار – ۱۲۸ نیوتن متر | ۹۰ اسب بخار – ۱۳۷ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ دنده دستی | ۵ دنده دستی |
انتقال قدرت | محور جلو | محور جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۱۲.۸ ثانیه | ۱۳ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۷.۲۲ لیتردر۱۰۰کیلومتر | ۷ لیتردر۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۱۷۰ کیلومتربرساعت | ۱۷۰ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۰۵۰ کیلوگرم | ۱۱۰۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۴۲ لیتر | ۴۱ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۴۸۱-۱۶۶۴-۴۲۰۹ میلیمتر | ۱۴۸۵-۱۶۷۷-۴۲۱۵ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۴۱۴ میلیمتر | ۲۴۱۰ میلیمتر |
حجم صندوق | ۳۷۰ لیتر | ۳۷۰ لیتر |
مقایسه طراحی کابین
نمای داخلی سهند S در مقایسه با ساینا S تا حد زیادی تغییر کرده و از پوسته داشبورد جدید با المانهای متفاوت در اتاق این خودرو استفاده شده است. این سبک طراحی نسبت به نمای قبلی کابین ساینا جذابیت بیشتری دارد، اما کماکان در حد خودروهای اقتصادی رده پایین قرار میگیرد و در مجموع هیجان زیادی از طریق مشاهده طرح جدید کابین سهند S به کاربر انتقال پیدا نخواهد کرد. با این حال، تریم دو رنگ و به کارگیری برخی جزئیات مدرنتر باعث شده تا به طور کلی نمای داخلی سهند اس نسبت به کابین ساینا اس زیباتر به نظر برسد.
متاسفانه در بحث متریال، پیشرفت زیادی درون کابین سهند S نسبت به ساینا S احساس نمیشود و همان پلاستیکهای خشک نه چندان مرغوب کماکان در پوسته داشبورد و پنل درها مورد استفاده قرار گرفتهاند. میزان فضای داخل کابین هر دو خودرو تقریباً برابر است و ۲ تا ۳ نفر سرنشین با قد متعارف میتوانند با حداقل محدودیت (از لحاظ فضای سر و پاها) در صندلیهای ردیف عقب حضور پیدا کنند.
ضمناً گنجایشی نزدیک به ۳۷۰ لیتر درون صندوق عقب سهند اس و ساینا اس وجود دارد که تقریباً کارآمد به نظر میرسد و میتواند نیازهای مسافرتی ۳ تا ۴ نفر را به راحتی پاسخ بدهد.
مقایسه سهند S و ساینا S از نظر امکانات
سهند S و ساینا S هر دو به عنوان تیپهای پایه در لیست خانواده خود شناخته میشوند و بنابراین امکانات آنها چندان سطح بالا و مدرن نیست. با این حال، ساینا اس اخیراً به تجهیزاتی مثل سیستم کنترل پایداری و پایش فشار باد تایرها مجهز شده که نمونههای قبلی از آنها بیبهره بودند. این نکته باعث میشود تا نمونههای جدید ساینا اس از لحاظ آپشنهای رفاهی و ایمنی تقریباً در حد سهند اس قرار بگیرند.
تجهیزاتی مثل سیستم کنترل پایداری، پایش فشار باد تایرها، سنسور پارک عقب، دیلایت، اتولایت، کیسه هوای جلو، رادیو پخش با بلوتوث و USB، آینههای جانبی برقی و شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی جزو مهمترین امکانات مشترک این دو محصول سایپا هستند. گفتنی است که سهند اس علاوه بر موارد فوق، به سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA) و کنترل کشش یا هرزگردی (TCS) نیز مجهز است.
خودرو | ساینا S | سهند S |
کروز کنترل | ندارد | ندارد |
کنترل پایداری | از سال ۱۴۰۳ | دارد |
کنترل کشش | ندارد | دارد |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
ترمز ABS | دارد | دارد |
ترمز EBD | دارد | دارد |
دیلایت | دارد | دارد |
سنسور نور | دارد | دارد |
دکمه های کنترل روی فرمان | ندارد | ندارد |
نمایشگر مالتی مدیا | ندارد | ندارد |
دوربین عقب | ندارد | ندارد |
کیسه هوا | دارد | دارد |
تهویه اتوماتیک | ندارد | ندارد |
تنظیم برقی صندلی های جلو | ندارد | ندارد |
آینه تاشو برقی | ندارد | ندارد |
تنظیم برقی آینه های جانبی | دارد | دارد |
TPMS | دارد | دارد |
نتیجهگیری : سهند S ارزندهتر است یا ساینا S؟
از آنجا که سهند اس نسخه بهروز و جدیدتر ساینا S به شمار میرود، بنابراین واضح است که خرید این محصول به دلیل طراحی ظاهری زیباتر، کابین جذابتر، برخی امکانات بیشتر، میتواند ارزندهتر از ساینا اس باشد. اما نکته اینجاست که قیمت سهند s به میزان قابل توجهی نسبت به ساینا S افزایش پیدا کرده و افرادی که میخواهند با بودجه کمتر به بازار بروند، قطعاً ساینا S گزینه مقرون به صرفهتری برای آنها محسوب میشود.
البته به این نکته هم توجه کنید که در اکثر مدلهای ساینا S موجود در بازار خبری از سیستم کنترل پایداری و پایش فشار باد تایرها نیست و باید برای دستیابی به آنها به سراغ مدلهای ۱۴۰۳ با قیمت بالاتر بروید.
در نهایت، انتخاب بین سهند S و ساینا S به سلیقه شخصی و بودجه شما بستگی دارد. اگر به دنبال خودرویی با ظاهری بهروز، کابین زیباتر و امکانات کمی متنوعتر هستید، سهند S میتواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. اما اگر به دنبال خودرویی اقتصادیتر هستید و شمایل خودرو برایتان در اولویت دوم قرار دارد، ساینا S میتواند انتخاب معقولی در این میان باشد
source