1 01 Desktop 13

تولید مدل SL مرسدس بنز با معرفی نسخه افسانه‌ای مرسدس بنز 300SL بر پلتفرم W198 در سال ۱۹۵۴ میلادی آغاز شد. مرسدس بنز از آن پس با تولید مدل ارزان قیمت‌تری چون W121 و سپس W113، راه این محصول اسپرت کوپه/کانورتیبل دو نفره را ادامه داد تا اینکه نسل اول رسمی (نسل سوم غیر رسمی) با نام کلاس SL، در سال ۱۹۷۱ و با پلتفرم R107 به بازار جهانی معرفی شد.

برای مدل ۲۰۲۲، مرسدس بنز هفتمین نسل SL را به بازار معرفی کرده است که با کد R232 شناخته شده و ادامه دهنده مسیر یکی از برترین اسپرت کانورتیبل‌های جهان است. این خودرو با نام مرسدس AMG SL63 در بازارهای جهان عرضه می‌شود.

مزایا و معایب

+ تسلط برند AMG بر SL

+ اعتبار برند

+ توان فنی قابل توجه

+ کیفیت تولید بالا

– طراحی نه‌چندان جذاب

– هویت از دست رفته برند

– قیمت نهایی بالا در برابر رقبای آمریکایی و ژاپنی

مشخصات فنی

 

برای اولین بار در تاریخ خانواده SL، این مدل تحت برند مرسدس بنز تولید نمی‌شود. در حقیقت نسل هفتم SL (R232) به عنوان مدل انحصاری برند اشتراکی مرسدس-AMG و به عنوان جانشین مستقیم AMG GT رودستر به تولید می‌رسد.

این تغییر در سرنوشت خانواده SL به معنای بروز تغییرات بسیار فاحش در فرایند طراحی و تولید این خودرو است. در نتیجه مرسدس AMG SL63 نسل R232 برای اولین بار سیستم کانورتیبل سقف تا‌شو فلزی با عملکرد هیدرولیکی سنگین‌ وزن همیشگی را کنار گذاشته و با تمرکز بیشتر AMG بر عمکرد فنی و پایداری خودرو، از سقف پارچه‌ای سبک بهره می‌گیرد که حدود ۲۱ کیلوگرم سبک‌تر از سیستم پیشین است و نقطه ثقل خودرو را به شکل محسوسی کاهش می‌دهد.

اما AMG به همین تغییر جزئی راضی نشده است. مرسدس بنز SL63 نسل R232 اولین نسل SL است که به سیستم انتقال نیروی دو دیفرانسیل عملکردمحور AMG با نام 4MATIC+ و سیستم فرمان پذیری چرخ های عقب (معرفی شده بر جدیدترین نسل بنز کلاس S) مجهز است.

از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۹، یعنی دوران تولید R107، این خودرو یک برادر با طراحی فنی و ظاهری بسیار مشابه داشت که به C107 (مدل ۱۰۷ کوپه) مشهور بود. این مدل جز با داشتن فاصله ‌محورهای بلندتر و ظرفیت حمل چهار سرنشین در ساختار ۲+۲ و البته نام تجاری بنز SLC (SL کوپه)، هیچ تفاوتی با R107 نداشت. از زمان ورود نسل چهارم تا کنون، SL تنها در فرمت دو نفره تولید می‌شود، اما نسل هفتم آمده است تا این سنت را بار دیگر بشکند. بنابراین R232 در فرمت ۲+۲، با قابلیت حمل چهار سرنشین به مرحله تولید می‌رسد.

پیشرانه به کار رفته در مرسدس AMG SL63 نسل هفتم، نسخه V8 دو توربوشارژ با کد شناسایی M177 است که با معرفی در سال ۲۰۱۵، بر طیف مختلفی از محصولات مرسدس بنز (و برخی مدل‌های آستن مارتین) به کار رفته است. این پیشرانه ۴ لیتری در دو تریم SL55 و SL63 نسل هفتم کاملا مشترک است، اما بدون تردید در نسخه SL63 قدرت و گشتاور بالاتری تولید می‌کند. گیربکس مورد استفاده در هر دو مدل نیز نمونه اتوماتیک ۹ سرعت معروف به MCT 9G ‌است که به جای توربین (تورک کانورتر یا مبدل گشتاور)، از مجموعه‌ای از صفحات کلاچ تر به منظور انتقال نیرو استفاده می‌کند. مرسدس بنز اعلام کرده که نسخه پایه ۶ سیلندر و نمونه‌های قدرتمندتر V8 را در آینده نزدیک برای این SL جدید معرفی خواهد کرد.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۷۰۵ میلیمتر

عرض

۱۹۱۵ میلیمتر

ارتفاع

۱۳۵۹ میلیمتر

فاصله محورها

۲۷۰۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۹۷۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۴ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۲۱۲ لیتر

حجم مخزن سوخت

۷۰ لیتر

قطر رینگ

۲۰ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی مرسدس AMG SL63 مدل ۲۰۲۴

با استفاده از زبان طراحی جدید مرسدس بنز، R232 نیز از همان المان‌های مشترک با نسل آخر کلاس S (و برخی دیگر مدل‌ها) بهره می‌گیرد. در نتیجه مهم‌ترین المان طراحی در این خودرو، چراغ‌های سه گوش تیز و کشیده جلو و عقب است که انتقاد‌های بسیاری به همراه داشته است. بسیاری از منتقدان معتقدند که این سبک طراحی برازنده محصولات مرسدس بنز نیست. با این حال باید اعتراف کرد که از زمان عرضه این زبان طراحی تا کنون، این سبک به خوبی جا افتاده و مورد قبول واقع شده است. ورودی بزرگ هوا جلوپنجره و شاف‌های بزرگ دو گوشه سپر نیز نقشی اساسی در جلوه عضلانی این SL بازی می‌کند که در نسخه‌های AMG‌‌ نسل‌های پیشین SL نیز به اجرا درآمده بود.

مرسدس AMG SL63 نسل R232 در نمای عقب با سرعت پایان می‌گیرد و جلوه‌ای شبیه به محصولات پورشه را به بیننده انتقال می‌دهد. البته نباید از یاد برد که این پایان سریع در بخش انتهایی خودرو، پیش‌تر در مدل مرسدس AMG GT و SLS AMG نیز تکرار شده بود که مزیت آن، کشیده‌تر جلوه کردن کاپوت است.

طراحی داخلی

کابین مرسدس AMG SL63 مدل ۲۰۲۴

نمای داخلی نسل R232 مرسدس AMG SL63 همچون مدل‌های پیشین، نهایت لوکس‌گرایی و کیفیت متریال را برای یکی از پرچمداران محصولات مرسدس بنز به نمایش می‌گذارد. خوشبختانه هنوز هم در این فضا المان‌های سنتی نظیر دریچه‌های دایره‌ای سیستم تهویه مطبوع دیده می‌شود که حدودا از دهه ۱۹۷۰ به بعد، یکی از مهم‌ترین المان‌های انحصاری محصولات مرسدس بنز به حساب می‌آید.

استفاده از چرم مرغوب، تریم فیبر کربن، سیستم نورپردازی انتزاعی با قابلیت تنظیم رنگ نور تزئینی، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی پشت فرمان، نمایشگر ۱۱.۹ اینچی کنسول میانی با قابلیت تنظیم الکترونیکی زاویه بین ۱۲ تا ۳۲ درجه به منظور کاهش بازتاب نور خورشید به چشمان راننده و سیستم صوتی قدرتمند بورمستر (Burmester) جلوه نمای داخلی کابین را به شکل بسیار دلچسبی با فضای مدرنیته امروزی ترکیب کرده است.

استفاده R232 از سیستم نشیمن ۲+۲، میزان استفاده و کاربری روزمره آن را تا حد بسیار زیادی افزایش داده است، اما باید پذیرفت که در خودرویی از این کلاس، صندلی‌های عقب احتمالا تنها برای افراد با قد کمتر از یک متر و ۵۰ سانتی متر و نوجوانان کاربر دارد تا بزرگسالان.

آپشن ‌ها و امکانات

کاهش وزن مکانیزم سقف خودرو و تغییر آن به نمونه پارچه‌ای که باز و بسته شدن آن تنها در حدود ۱۵ ثانیه زمان می‌برد، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فنی محسوب می‌شود که به نسل هفتم SL افزوده شده است. دو سیستم کنترلی چهارچرخ فرمان‌پذیر و سیستم انتقال نیروی دو دیفرانسیل، ضمن بهبود کیفیت و لذت سواری، تاثیر شگرفی بر توان مانوردهی خودرو خواهد داشت. به همین دلیل R232 شتاب اولیه ۳.۵ ثانیه‌ای خود در نسخه SL63 (۳.۸ ثانیه در SL55) را مدیون این سیستم انتقال نیرو چهارچرخ متحرک است.

به کارگیری ویژگی‌هایی چون تریم داخلی دو رنگ، روکش چرم طبیعی با رنگ‌های مختلف و دوخت بخیه رنگ متضاد، سیستم نمایش اطلاعات بر شیشه جلو (HUD) و طیف بسیار گسترده سیستم‌های ایمنی و رفاهی در نسل هفتم SL، به عنوان یکی از اصلی‌ترین پرچمداران مرسدس بنز به هیچ عنوان تعجب‌برانگیز نیست.

قیمت مرسدس AMG SL63 در بازار

نمای عقب مرسدس AMG SL63 مدل ۲۰۲۴

کلاس SL مرسدس بنز را باید در بالاترین رده از محصولات مرسدس بنز در سگمنت لوکس/اسپرت دانست. در نتیجه همانند مدل‌های تولیدی نسل‌های پیشین، نسل هفتم نیز قیمت قابل توجهی خواهد داشت. نسخه فول آپشن مرسدس AMG SL63 حدود ۱۸۰ هزار دلار قیمت به همراه دارد که هرچند از محصولات هم‌کلاس و هم‌وطن برند پورشه (۹۱۱ کابریو) ارزان‌تر است، اما در مقایسه با رقبای آمریکایی بسیار گران‌قیمت و هزینه‌بردار است. علاوه بر این فراری روما اسپایدر نیز یکی از رقبای این خودرو محسوب می‌شود. کسانی که در سگمنت خودروهای لوکس/اسپرت برای خرید خودرو به سراغ مصحولاتی چون نسل هفتم مرسدس بنز می‌آیند، حالا می‌توانند ۲+۲ بودن R232 را به عنوان یک توجیه خوب برای پرداخت این رقم گزاف در نظر بگیرند. البته همانند بیشتر محصولات تولیدی مرسدس بنز، کیفیت مونتاژ و استفاده از متریال بسیار مرغوب در تولید این خودرو را نیز نباید از یاد ببریم.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی

source

viraje

توسط viraje