Wp Header Logo 97.png


منتشر شده در 12 تیر 1403 ساعت 16:30



عکاس
علیرضا پاداش

مقایسه دنا جوانان و تارا V4

دنا جوانان و تارا V4 به عنوان پرچمدار سدان های ایران خودرو شناخته می شوند اما کدام یک از این دو خودرو ارزش خرید بیشتری دارد؟

دعوا سر چیست؟ دعوا سر دو پلتفرم متعلق به کمپانی پژو است که اگرچه چند سالی می‌شود پایشان از میان بازار خودرو ایران برداشته شده، اما میراثشان همچنان در سبد بزرگترین خودروساز ایرانی به یادگار مانده و محصولات جدیدی بر اساس آنها در کشورمان تولید می‌شود. دنا پلاس جوانان و تارا V4 اتوماتیک دو مورد از محصولات نسبتاً جدید ایران خودرو مبتنی بر پلتفرم‌های پژو هستند که در واقع تیپ‌های فول آپشن خانواده خود محسوب می‌شوند و در حال حاضر می‌توان به آنها لقب لوکس‌ترین و سطح بالاترین سدان‌های مزین به نشان ایرانی را داد.

در ادامه به مقایسه دنا جوانان و تارا V4 می‌پردازیم و داروندار آنها را روی دایره می‌ریزیم تا این دو سدان تقریباً گران قیمت ایران خودرو بیشتر از این مشتریان را برای خرید خود گیج نکنند.

درباره دنا جوانان و تارا V4

دنا جوانان تیپ جدیدی از خانواده دنا پلاس است که با برخی جزئیات ظاهری جدیدتر، امکانات بیشتر و البته موتور کاملاً به‌روز شده طی سال ۱۴۰۲ به بازار ایران معرفی شد. این خودرو در واقع همان دنا پلاس اتوماتیک است که از موتور به‌روز شده EFP توربو استفاده می‌کند. همچنین برخی جزئیات طراحی کابین، امکانات و نمای بیرونی آن نیز کمی به‌روز شده تا جذابیت بیشتری برای مشتریان جوان داشته باشد. این تیپ از دنا پلاس را می‌توان بزرگداشت یاد و خاطره پیکان جوانان، از محصولات قدیمی ایران ناسیونال دانست. ایران خودرو به پاس آن محصول نوستالژیک یک تیپ جدید از دنا پلاس اتوماتیک را با پسوند جوانان راهی بازار کرده است.

بررسی دنا جوانان

تارا V4 اتوماتیک هم نمونه فول آپشن و کمی به‌روز شده تیپ V2 این خودرو است. تارا V4 اتوماتیک اواخر سال ۱۴۰۱ با عنوان تارا اتوماتیک سال رونمایی شد، اما هنگام عرضه در سال ۱۴۰۲ با پسوند V4 به دست مشتریان رسید. تغییر طرح چراغ‌های عقب، اضافه شدن بعضی امکانات و عدم تغییر فنی نسبت به مدل V2، از مهم‌ترین مشخصات این تیپ از تارا اتوماتیک به شمار می‌رود.

بررسی تارا

مقایسه طراحی

طراحی دنا جوانان در مقایسه با دنا پلاس اتوماتیک تقریباً هیچ تحول شگفت‌انگیزی را به ما نشان نمی‌دهد. صرفاً برخی تزیینات قرمز رنگ روی سپر جلو و داخل کاسه چراغ، به همراه گرافیک متفاوت رکاب جانبی و اضافه شدن یک لیپ به سپر جلو به منظور رعایت استانداردهای عابر پیاده، از شاخص‌ترین تفاوت‌های دنا جوانان با دنا پلاس اتومات در بحث طراحی ظاهری هستند. اما تارا V4 نیز تحول اساسی و چشمگیر از لحاظ طراحی ظاهری نداشته و تنها چراغ‌های عقب آن عوض شده که انصافاً در زیبایی بیشتر این نما از تارا کاملاً تاثیرگذار به نظر می‌رسد.

تارا V4 در مقایسه با دنا پلاس طراحی به‌روزتری دارد، نمای بیرونی آن تا حدودی هماهنگ‌تر به نظر می‌رسد و علی‌رغم نقص‌هایی که در طراحی چهره آن دیده می‌شود، نسبت به دنا پلاس می‌تواند زیبایی و تجلل بیشتری از لحاظ طراحی بیرونی ارائه دهد. از سوی دیگر دنا پلاس به دلیل ظاهر کمی خشن و جوان‌پسندی که دارد، احتمالاً بیشتر باب میل جوانان است و با وجود همه نقص‌هایی که در طراحی آن دیده می‌شود، احتمالاً بهتر می‌تواند غرایز جوان‌ترها را پاسخ بدهد.

مقایسه دنا جوانان با تارا V4 از لحاظ مشخصات فنی

این قسمت از مقایسه دنا پلاس جوانان و تارا V4 را باید به دو دیدگاه تقسیم کنیم؛ دیدگاه اول به مبحث توان موتور و چابکی خودرو ارتباط پیدا می‌کند و قطعاً دنا پلاس جوانان در این زمینه حرف اول را خواهد زد. این محصول ایران خودرو به موتور EFP توربو با قدرت ۱۶۳ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر مجهز شده است که قطعاً در مقایسه با موتور اتمسفریک تیوفایو پلاس تارا وی ۴ سرزنده‌تر عمل می‌کند و به راحتی توان ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۴ نیوتن متر آن را شکست می‌دهد. مصداق این حرف ما هم شتاب صفر تا صد ۹.۸ ثانیه دنا جوانان است که تارا اتوماتیک وی ۴ با شتاب صفر تا صد ۱۴.۲ ثانیه‌ای، هیچ وقت نمی‌تواند پا به پای آن پیش برود.

مشخصات فنی دنا جوانان

با این حساب اگر یک خودروی سرحال‌تر با توان خروجی به مراتب بیشتر و شتاب آدرنالین زا می‌خواهید، نباید در انتخاب دنا پلاس جوانان شک کنید. گیربکس هر دو خودرو از نوع اتوماتیک ۶ سرعته است که ساخت شرکت DAE چین محسوب می‌شود. البته اخیرا یک نشان دیگر نیز از همین مدل جعبه دنده روی محصولات ایران خودرو نصب شده که طبق گفته‌های برخی کارشناسان و تعمیرکاران، کیفیت آن مدل چندان جالب نیست و زودتر از موعد دچار خرابی می‌شود. اما انواع DAE استهلاک کمتری دارند و طول عمر بسیار بالاتری ارائه می‌دهند.

مشخصات فنی تارا V4

اما دیدگاه دوم به بحث استهلاک و هزینه نگهداری پیشرانه مرتبط است. بر این اساس باید بدانید که موتورهای توربوشارژ شرایط نگهداری ویژه‌تری دارند، میزان خرابی آنها بالاتر است و دردسر نگهداریشان برای افرادی که به دنبال یک خودرو کم استهلاک هستند، اصلاً نمی‌ارزد.

این سبک موتورها به کیفیت بنزین نیز حساسیت بالایی نشان می‌دهند و از آنجا که تحت شرایط فعلی بنزین مرغوب و با درجه اکتان مناسب در جایگاه‌های سوخت کشور به راحتی یافت نمی‌شود، معمولاً مالکان خودروهای توربوشارژ باید همیشه اضطراب سوخت ماشینشان را داشته باشند و یا از مکمل اکتان اورجینال با قیمت بسیار بالا استفاده کنند. بنابراین اگر استهلاک فنی و دوام موتور در اولویت مشتری قرار دارد، بهتر است توصیه ما را جدی بگیرد و سمت موتورهای توربوشارژ نظیر پیشرانه دنا پلاس جوانان نرود.

خودرو دنا جوانان تارا v4
موتور EFP TC (توربوشارژ) TU5P (تنفس طبیعی)
حجم موتور ۱۶۴۵ سی سی ۱۵۹۸ سی سی
توان موتور ۱۶۳ اسب بخار – ۲۴۰ نیوتن متر ۱۱۳ اسب بخار-۱۴۴ نیوتن متر
گیربکس ۶AT ۶AT
شتاب ۰-۱۰۰ ۹.۸ ثانیه ۱۴.۲ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ۷.۲۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
وزن ۱۴۰۰ کیلوگرم ۱۲۶۸ کیلوگرم

مقایسه طراحی کابین

به طور کلی طراحی کابین هر دو سدان ایران خودرو در سال ۲۰۲۴ میلادی دیگر خیلی زیبا و جذاب به نظر نمی‌رسد و هر دو کابین با طرح‌های قدیمی و از مد افتاده فضاسازی شده‌اند. بنابراین این مورد کاملا بسته به سلیقه شماست که کدام طراحی بیشتر با توقعاتتان همخوانی داشته باشد. از لحاظ کیفیت ساخت ادوات داخلی هم به نظر می‌رسد که تارا V4 کمی نسبت به حریف برتری دارد و کابین تقریباً باکیفیت‌تری به شما ارائه می‌دهد. هرچند که سطح کیفی کابین این خودرو نیز در مقایسه با محصولات هم‌رده در بازارهای بین‌المللی چندان مرغوب نیست.

مقایسه کابین دنا جوانان و تارا V4

این نکته را هم اشاره کنیم که کابین تارا V4 نسبت به تیپ V2 این خودرو تغییرات جزئی مثل جابجایی مکان دکمه‌های شیشه بالابر و اضافه شدن باکس قرارگیری موبایل در کنسول میانی را به خود دیده است. همچنین میزان فضای داخل کابین تارا V4، به ویژه صندلی‌های ردیف عقب، در مقایسه با دنا جوانان کمی وسیع‌تر به نظر می‌رسد و می‌تواند فضای بیشتری در اختیار سرنشینان بگذارد و یک سواری راحت‌تر را به آنها هدیه دهد.

مقایسه طراحی داخلی دنا جوانان و تارا V4

می‌دانیم که حجم صندوق عقب نیز در خودروهای خانوادگی یک ویژگی مهم به حساب می‌آید. از این جهت دنا جوانان و تارا اتومات در شرایط مساعدی به سر می‌برند، اما باز هم تارا V4 در مقایسه با حریف امتیاز بیشتری در این بخش کسب می‌کند؛ زیرا حجم صندوق آن برابر ۶۴۰ لیتر است که حدود ۱۴۰ لیتر از صندوق عقب دنا پلاس جوانان بزرگتر به نظر می‌رسد.

مقایسه امکانات رفاهی و ایمنی دنا جوانان و تارا V4

امکانات تارا V4 اتوماتیک و دنا جوانان تقریباً در یک سطح است، اما بعضی جزئیات آپشن های آنها با یکدیگر تفاوت دارد. به عنوان مثال، نبود سیستم تهویه اتوماتیک در تارا V4 کاملاً توی ذوق می‌زند، اما در عوض دنا پلاس جوانان نیز فاقد سنسور پا برای باز کردن درب صندوق است.

سانروف برقی، چهار کیسه هوا، استارت دکمه‌ای، سنسور نور، سنسور باران، صندلی برقی راننده، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، آینه‌های تاشو برقی، تهویه اتوماتیک (در دنا جوانان)، نمایشگر لمسی، قابلیت اپل کارپلی و اندروید اتو، سنسور پارک و دوربین عقب، چراغ روشنایی روز، سنسور پایش باد تایرها و سیستم کنترل کشش و پایداری از جمله مهم‌ترین تجهیزات مشترک این دو خودرو محسوب می‌شوند. در زمینه ایمنی هم فاقد از ضخامت ورق بدنه که این روزها حرف‌وحدیث‌های زیادی به دنبال داشته است، تارا وی ۴ به دلیل پلتفرم به‌روزتر، می‌تواند امنیت بالاتری را برای سرنشینان خود به همراه بیاورد.

خودرو  تارا V4 دنا جوانان
کروز کنترل دارد دارد
کنترل پایداری دارد دارد
کنترل کشش دارد دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
سنسور پارک عقب دارد دارد
حسگر باران دارد دارد
سنسور فشار باد تایرها دارد دارد
ترمز ABS دارد دارد
ترمز EBD دارد دارد
دیلایت دارد دارد
اتولایت دارد دارد
فرمان برقی دارد دارد
دکمه‌های کنترل روی فرمان دارد دارد
نمایشگر مالتی مدیا دارد دارد
دوربین عقب دارد دارد
کیسه هوا دارد(۴عدد) دارد(۴عدد)
تهویه اتوماتیک ندارد دارد
ورود و استارت بدون کلید دارد دارد
تنظیم برقی صندلی‌های جلو دارد دارد
گرمکن صندلی جلو دارد ندارد
آینه تاشو برقی دارد دارد
تنظیم برقی آینه های جانبی دارد دارد
سانروف دارد دارد

نتیجه‌گیری: دنا جوانان ارزنده‌تر است یا تارا V4؟

انتخاب نهایی بین دنا جوانان و تارا V4 در درجه اول به سلیقه، نیازها و اولویت‌های شما بستگی دارد. اگر به دنبال خودرویی با موتور پرقدرت، شتاب بهتر و طرح جوان پسندتر هستید، دنا پلاس جوانان انتخاب بهتری به نظر می‌رسد.

اما اگر به دنبال کابین جادارتر، ایمنی بیشتر، صندوق عقب بزرگتر، استهلاک فنی بسیار کمتر و طراحی ظاهری به‌روزتر هستید، در خرید تارا V4 شک نکنید.

ویدیو معرفی دنا جوانان

ویدیو معرفی تارا V4

source

viraje

توسط viraje