Wp Header Logo 145.png

با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل کمیسیون اروپا برای اعمال تعرفه‌های موقت بر خودروهای برقی ساخت چین، خودروسازان خود را برای میلیاردها دلار هزینه جدید آماده می‌کنند که به گفته تحلیلگران سرعت گسترش آن‌ها در اروپا را کند خواهد کرد.

به گزارش مجله ماشین، این اتحادیه علی‌رغم تلاش‌های ناگهانی برای دستیابی به توافق، قرار است روز پنجشنبه تعرفه‌های اضافی تا ۳۷.۶ درصد را برای جلوگیری از سرازیر شدن خودروهای برقی یارانه‌ای چین به بازار اروپا تایید کند.

لی ژینگ، بنیان‌گذار شرکت مشاوره‌ای AutoXing می‌گوید: «حضور برندهای چینی خودروهای برقی در اروپا همچنان ادامه خواهد داشت.»

«این مثل این است که سرعت از ۸۰ کیلومتر بر ساعت به ۶۰ کیلومتر بر ساعت یا حتی کمتر برسد، اما متوقف نمی‌شود.»

چین و کمیسیون اروپا از هفته گذشته در حال مذاکره در مورد محدودیت‌هایی هستند که پکن و برخی از خودروسازان اروپایی خواستار لغو آن هستند. پکن اتهامات مربوط به یارانه‌های غیرمنصفانه به خودروهای برقی چین را رد می‌کند.

شرکت BYD (بِی‌وای‌دی)، بزرگترین خودروساز برقی جهان، با پایین‌ترین افزایش تعرفه ۱۷.۴ درصد بر روی تعرفه فعلی ۱۰ درصد مواجه است. MG Motors متعلق به شرکت دولتی سایک موتور (که محبوب‌ترین برند چینی خودروهای برقی در اروپا است)، با بالاترین افزایش تعرفه روبرو خواهد شد.

ژینگ می‌گوید: «شرکتی مثل BYD می‌تواند ۱۷.۴ درصد را جذب کند. این یک مانع کوچک در مسیر است. اما برای MG – برای سایک موتور – این یک مانع بزرگ است.»

کشورهای اتحادیه اروپا در مورد حمایت از تعرفه‌های اضافی بر روی خودروهای برقی ساخت چین تردید دارند، که این موضوع چالش این اتحادیه را در جلب حمایت برای بزرگترین پرونده تجاری خود تاکنون، در حالی که پکن تهدید به تلافی گسترده کرده است، برجسته می‌کند.

خودروسازان چینی در بحبوحه مذاکرات پکن و اتحادیه اروپا برای تعرفه‌های جدید، آماده می‌شوند

این تعرفه‌ها که قرار است در نوامبر نهایی شوند، در صورتی که «اکثریت واجد شرایط» متشکل از حداقل ۱۵ کشور که نماینده ۶۵ درصد از جمعیت اتحادیه اروپا هستند به آن رأی مخالف دهند، مسدود خواهند شد.

کارشناسان صنعت می‌گویند که هم اروپا و هم چین دلایلی برای فشار برای دستیابی به توافق جهت اجتناب از افزوده شدن میلیاردها دلار هزینه جدید برای خودروسازان چینی خودروهای برقی دارند.

بیل روسو، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت مشاوره‌ای Automobility Ltd می‌گوید: «فکر می‌کنم انگیزه‌ای که اروپا در حال حاضر ایجاد می‌کند این است که شرکت‌های چینی با انتقال بخشی از ظرفیت تولید خود به نزدیک‌تر به منطقه اروپا، از تعرفه اجتناب کنند.»

«تاثیر فوری این است که شرکت‌هایی را که از صادرات تولید چین به عنوان مدل کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند، مجبور می‌کند تا این استراتژی را تجدید نظر کنند و تولید بیشتری را در اروپا انجام دهند یا برخی از این ظرفیت را خارج از چین به سمت بازارهایی که به آن‌ها خدمات می‌دهند، سوق دهند.»

خودروسازان چینی که نسبت به رقبای اروپایی از ۳۰ درصد یا بیشتر مزیت هزینه برخوردارند، بر اساس گزارش شرکت تحقیقاتی Rhodium Group، سهمی ۱۹ درصدی از بازار خودروهای برقی اروپا را در سال گذشته به خود اختصاص دادند که نسبت به ۱۶ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

خودروسازان چینی در بحبوحه مذاکرات پکن و اتحادیه اروپا برای تعرفه‌های جدید، آماده می‌شوند

برخی از آن‌ها هم اکنون در حال انتقال تولید خود به اروپا هستند. چری اتو، بزرگ‌ترین خودروساز چین از نظر حجم صادرات، با شرکت اسپانیایی EV Motors برای افتتاح اولین کارخانه تولید اروپایی خود در کاتالونیا، قرارداد مشارکت امضا کرده است.

BYD، بزرگترین رقیب تسلا، در حال ساخت اولین پایگاه تولید خودروهای برقی خود در اروپا در مجارستان است.

با این حال، با توجه به زنجیره تامین ارزان‌تر و کارآمدتر آن‌ها در چین و حجم فروش پایین‌تر که برای توجیه هزینه یک کارخانه کافی نیست، ممکن است برای برخی از خودروسازان چینی خودروهای برقی توجیه اقتصادی قوی برای راه‌اندازی تولید در اروپا وجود نداشته باشد.

ییل ژانگ، بنیان‌گذار شرکت Automotive Foresight مستقر در شانگهای می‌گوید، ساده‌ترین واکنش برای خودروسازان چینی افزایش قیمت نهایی خودروهای برقی آن‌ها در اروپا است.

source

viraje

توسط viraje