Wp Header Logo 129.png

کمپانی ایکس‌‌پنگ از خودروی جدید خود با نام ایکس‌‌پنگ مونا M03 رونمایی کرد، البته فعلا فقط نمای بیرونی آن را دیده‌ایم. همانطور که پیش‌بینی می‌شد، برد این خودرو حالا ۶۲۰ کیلومتر اعلام شده است که با ادعای داشتن کمترین ضریب درگ (مقاومت هوا) در بین هاچ‌بک‌های برقی تولید انبوه جهان با ضریب ۰.۱۹۴ همخوانی بیشتری دارد.

به گزارش مجله ماشین، در مراسم رونمایی، متوجه شدیم که نام ایکس‌‌پنگ مونا M03 ادای احترامی به تسلا مدل ۳ است که در شش سال گذشته الگوی خودروهای برقی بوده است.

با این حال، هِه‌‌ ‌شیائوپنگ، مدیرعامل ایکس‌‌پنگ، در توضیح این نام گفت که MONA مخفف Made of New AI (همانطور که در پوستر تیزر M03 دیده می‌شد) است و دهه گذشته به انرژی‌های نوین تعلق داشت اما دهه آینده متعلق به هوش مصنوعی خواهد بود.

Mona یک برند جدید نیست بلکه سری جدیدی تحت برند ایکس‌‌پنگ است و همچنان لوگوی ایکس‌‌پنگ را حمل می‌کند.

ایکس‌‌پنگ مونا M03 یک خودروی برقی کامپکت با ابعاد ۴۷۸۰ در ۱۸۹۶ در ۱۴۴۵ میلی‌متر (طول، عرض، ارتفاع) و فاصله بین دو محور ۲۸۱۵ میلی‌متر است.

همانطور که قبلا مطلع شدیم فضای صندوق عقب آن ۶۲۱ لیتر است و امروز ایکس‌‌پنگ تاکید کرد که این فضا قابل قیاس با یک شاسی‌بلند سایز متوسط است.

علاوه بر این، درب صندوق عقب برقی در تمامی مدل‌ها وجود دارد و زاویه باز شدن آن قابل تنظیم توسط کاربر است.

ایکس‌‌پنگ مونا M03
نمای عقب ایکس‌‌پنگ مونا M03

در کنار هِه‌‌ ‌شیائوپنگ، خوان‌ما لوپز، نایب رئیس مرکز طراحی ایکس‌‌پنگ، روی صحنه حاضر شد. با این حال، با توجه به اینکه او تنها ماه گذشته به ایکس‌‌پنگ پیوسته، بعید به نظر می‌رسد که تاثیر زیادی روی طراحی ایکس‌‌پنگ مونا M03 داشته باشد.

رسانه‌های چینی علاقه‌مند به برجسته کردن این نکته هستند که او رئیس بخش طراحی بیرونی در فراری بوده است.

با این حال، سابقه کاری او ۲۴ سال را در بر می‌گیرد و در برندهای زیادی فعالیت کرده است که آخرین آن‌ها BYD در سال ۲۰۱۸ و چانگان در سال ۲۰۲۰ بوده است. برخلاف اکثر طراحان، او روی طراحی داخلی و خارجی خودرو کار کرده است.

لوپز، ایکس‌‌پنگ مونا M03 را «خودرویی بسیار زیبا برای جوانان» توصیف کرد. این خودرو از زبان طراحی «Smart Design AI quantitative aesthetics» بهره می‌برد.

ایکس‌‌پنگ طراحی چراغ‌های جلو را ۰۱۰ می‌نامد. این طراحی سه بعدی جداگانه بسیار قابل تشخیص است و دارای ۳۰۰ لامپ LED است که می‌تواند تا ۱۵۰ متر را روشن کند.

همانطور که قبلا گزارش داده بودیم، ایکس‌‌پنگ توجه ویژه‌ای به کاهش مقاومت هوا در این خودرو داشته است.

ایکس‌‌پنگ مونا M03
نمای جانبی ایکس‌‌پنگ مونا M03

برای رسیدن به این هدف، Mona M03 تحت ۱۰ تست تونل باد به مدت بیش از ۱۰۰ ساعت در هر تست قرار گرفت.

در طی این تست‌ها، ۱۵ ناحیه کلیدی بهینه شدند که منجر به کاهش ۰.۰۸۵ ضریب درگ و افزایش برد خودرو تا ۶۰ کیلومتر شد.

بزرگترین کاهش مقاومت هوا ناشی از ورودی هوای فعال (AGS) است که ایکس‌‌پنگ ادعا می‌کند اولین بار در یک مدل تولید انبوه به کار رفته است.

این سیستم که تقریبا ۱ متر طول دارد، به تنهایی باعث کاهش ۰.۰۲۳ ضریب درگ و افزایش ۱۵.۶ کیلومتری برد می‌شود.

رونمایی امروز تنها نمای بیرونی خودرو را نشان داد. ایکس‌‌پنگ مونا M03 تنها دارای یک واحد اطلاعات سرگرمی مرکزی شناور و بزرگ بدون پنل ابزار، یک فرمان دو شاخه و گزینه نمایشگر سرگرمی عقب است.

این خودرو به سیستم کمک رانندگی XNGP مجهز خواهد شد و همچنین کنترل صوتی برای عملکردهای خودرو وجود خواهد داشت.

جزئیات کمی در مورد قوای محرکه و عملکرد خودرو ارائه شد که قبلا نمی‌دانستیم. خریداران می‌توانند بین موتور برقی ۱۴۰ یا ۱۶۰ کیلووات انتخاب کنند. ح سرعت نهایی خودرو ۱۵۵ کیلومتر بر ساعت است و از باتری‌های لیتیوم آهن فسفات BYD Blade استفاده می‌کند. نسخه‌های با برد ۵۱۵ و ۶۲۰ کیلومتر عرضه خواهند شد.

جدول خلاصه مشخصات ایکس‌‌پنگ مونا M03

مشخصه مقدار
نام Xpeng Mona M03
نوع هاچ‌بک برقی
برد ۵۱۵ کیلومتر یا ۶۲۰ کیلومتر
ضریب درگ (Cd) ۰.۱۹۴
موتور ۱۴۰ کیلووات یا ۱۶۰ کیلووات
حداکثر سرعت ۱۵۵ کیلومتر بر ساعت
باتری لیتیوم آهن فسفات BYD Blade
ویژگی‌ها سیستم کمک رانندگی XNGP، کنترل صوتی، نمایشگر سرگرمی مرکزی بزرگ، فرمان دو شاخه، عدم وجود پنل ابزار
وضعیت رونمایی شده، تاریخ عرضه و قیمت‌گذاری نامشخص

گالری تصاویر

source

viraje

توسط viraje