Saipa Shahin Plus 4638173518606174836

مشخصات فنی شاهین پلاس

شاهین پلاس سایپا، به پیشرانه 1.6 لیتری 16 سوپاپ تنفس طبیعی مجهز شده که 111 اسب‌بخار قدرت و 150 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه با گیربکس اتوماتیک 6 سرعته هماهنگ شده است. 

ترمزهای شاهین پلاس در هر دو محور از نوع دیسکی بوده و سیستم تعلیق جلو مک‌فرسون و تعلیق عقب یکپارچه تیر پیچشی است. این محصول استاندارد آلایندگی یورو 5 را پاس می‌کند و مصرف سوخت ترکیبی آن به 7.2 لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد.  

امکانات خودرو شاهین پلاس

طبق کاتالوگ رسمی منتشر شده از سوی شرکت سایپا، شاهین پلاس با تجهیزات و امکانات زیر عرضه می‌شود:

. ایربگ راننده و سرنشین جلو
. سیستم هشداردهنده امنیتی درهای جانبی
. کمربند ایمنی پیش‌کشنده با مکانیزم کاهنده نیرو
. تهویه مطبوع اتوماتیک
. آینه‌های برقی جانبی با گرمکن
. سنسور پارک عقب
. دوربین دید عقب
. سیستم محاسبه سفر
. ایزوفیکس
. چراغ‌های همراهی کننده جلو
. سنسور نور
. دی‌لایت
. سنسور فشار باد تایر
. کی‌لس استارتر
. فرمان چرمی و دکمه‌های کنترلی روی آن
. نمایشگر 10 اینچی مولتی مدیا
. نویگیشن و نقشه آفلاین
. سانروف برقی 
. صندلی‌های چرمی
. کفپوش سه بعدی
. شیشه‌های دودی عقب
. کروز کنترل
. آنتن کوسه‌ای
. و …

اولین رونمایی شاهین پلاس اتوماتیک

فروردین 1402: همزمان با افتتاح خط تولید موتور ME16 در شرکت مگا موتور، شرکت سایپا از دو محصول جدیدش، یعنی تندر P90 ایرانی و همچنین شاهین پلاس، رونمایی کرد. طبق برنامه ریزی سایپا، خودرو جدید شاهین پلاس اتومات، که موتور و گیربکس کاملا متفاوتی نسبت به شاهین CVT دارد، در تیرماه 1402 وارد مرحله تجاری‌سازی می‌شود و در نیمه دوم سال نیز وارد بازار کشورمان می‌شود.

رونمایی شاهین پلاس با موتور و گیربکس جدید

براساس آخرین اطلاعات موجود، شاهین پلاس، به موتور 1.6 لیتری 16 سوپاپ ME16 مجهز است و 115 اسب بخار قدرت را با گشتاور 150 نیوتن متر، به گیربکس شش دنده اتوماتیک AT ساخت کمپانی DAE  می‌رساند. به گفته مدیر عامل سایپا، شاهین پلاس در بخش داشبورد، رودری‌ها و امکانات رفاهی و ایمنی، تغییراتی داشته و از امکانات بالاتری نیز بهره می‌برد.

تفاوت شاهین CVT و شاهین پلاس AT

مهر 1401: اواسط تابستان 1401 و بعد از انتشار نخستین تصاویر جاسوسی از شاهین اتوماتیک (تصویر زیر)، سرانجام مطمئن شدیم که خودرو شاهین اتوماتیک، قرار است در دو نسخه متفاوت، به تولید انبوه برسد. آقای مهدی پازوکی، معاون فنی و مهندسی سایپا، در اواسط پاییز 1401 برای نخستین‌بار، این خبر را تایید کرده و گفته که هم‌اکنون مراحل کالیبراسیون تیپ دیگری از شاهین اتوماتیک، با نام شاهین پلاس، درحال انجام بوده و نسخه نهایی، قرار است در نیمه اول 1402 عرضه گردد. اما شاهین اتوماتیک CVT چه تفاوتی با شاهین اتوماتیک پلاس دارد؟

شاهین سی.وی.تی

ماجرا از این قرار است که تیپ ارزان‌تر شاهین اتومات، که با نام شاهین CVT آنرا می‌شناسیم، با همان موتور M15TC تولید شده است ولی با این تفاوت که گیربکس دستی آنرا حذف کرده‌اند و گیربکس CVT پانچ با شش دنده مصنوعی، روی آن گذاشته‌اند. شاهین CVT احتمالا با ویژگی‌هایی مانند رینگ مشکی، تریم دو رنگ جدید کابین (کرم و مشکی)، تریم طرح چوب (برای تزیین برخی از قسمت‌های کابین) و کروز کنترل، تحویل خریداران می‌شود.

اما تیپ گران‌تر شاهین اتومات، که تولید آن در فاز دوم خواهد بود و اندکی دیرتر از شاهین CVT به بازار کشورمان می‌آید، حرف‌های جذاب و بیشتری برای گفتن دارد! چراکه هم موتور و هم گیربکس آن، کاملا تغییر کرده و ارتقایافته است. نام این تیپ جدید را شاهین پلاس گذاشته‌اند که از موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ TU5P شرکت ایران خودرو به همراه گیربکس شش دنده AT6 این شرکت بهره می‌برد. به عبارت بهتر، قوای محرکه شاهین اتوماتیک پلاس، همان قوای محرکه تارا اتوماتیک ایران خودرو می‌شود.

جهت یادآوری، باید این نکته را هم بگوییم که موتور TU5P ایران خودرو، در شرکت سایپا با نام جدید موتور ME16 شناخته می‌شود. ضمن اینکه سایپا می‌خواهد تا پایان سال 1402، موتور ME16 را روی شاهین دنده‌ای و همچنین روی شاهین CVT نیز نصب کند. به این ترتیب، در سال 1403 همه اعضای خانواده شاهین، مجهز به موتور جدید ME16 هستند و همه حرف و حدیث‌هایی که درباره موتور هشت سوپاپ M15TC شاهین وجود دارد، برای همیشه به پایان می‌رسد!

تولید شاهین پلاس با موتور TU5 ایران خودرو

خرداد 1401: همزمان با امضای تفاهم‌نامه همکاری استراتژیک ایران خودرو و سایپا در تاریخ 5 خردادماه، جزییات تازه‌ای از این همکاری مشخص شده است. هر دو شرکت قرار است بصورت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، امکانات خود را به اشتراک بگذارند. این همکاری علاوه بر خودروهای تولید داخل، برای خودروهای تولیدی در سایر کارخانجات خارجی خودروسازان (سوریه، ارمنستان، آذربایجان و …) نیز انجام خواهد شد.

امضای تفاهم نامه همکاری ایران خودرو و سایپا

علاوه بر تولید خودرو، همکاری این دو شرکت در سایر بخش‌ها مانند لجستیک، پشتیبانی و خدمات پس از فروش نیز انجام خواهد شد. در همین راستا قرار است همکاری میان امداد خودرو سایپا و امداد ایران خودرو نیز برای ارائه خدمات بهتر و گسترده‌تر به مشتریان انجام شود.

اما نکته جالب توجه اینجاست که در جریان این همکاری، شرکت ایران خودرو متعهد به تولید 10 هزار دستگاه پیشرانه طی مدت یکسال برای خودروی شاهین پلاس اتوماتیک شده است. این پیشرانه‌ها، در واقع موتور TU5P هستند که قرار است با گیربکس AT6 جدید ایران خودرو، کالیبره شده و در سینه شاهین اتوماتیک پلاس قرار گیرند.


بررسی انواع شاهین در بازار

برای آشنایی با مشخصات فنی خودرو و تیپ‌های جدید شاهین سایپا و جهت اطلاع از تفاوت انواع خودروهای شاهین در بازار، مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:

همچنین اگر شما هم یکی از مالکان خودروهای شاهین هستید، احتمالا خواندن مطالب زیر نیز برای‌تان مفید خواهد بود:

source

viraje

توسط viraje