1 01 Desktop 34

کراس‌اوورهای خانوادگی در ایران به‌شدت مورد استقبال قرار گرفته‌اند و به دلیل نبود خودروهای مطرح خارجی یا قیمت بسیار بالای آنها، محصولات چینی در این زمینه بسیار پرفروغ ظاهر شده‌اند. به‌ویژه تولیدات مونتاژی مثل لاماری ایما و کی ام سی K7 در ایران کاملا شناخته‌شده هستند و به دلیل نزدیک بودن رنج قیمتی و کلاس بدنه جزو رقبای سرسخت یکدیگر به شمار می‌روند.

از همین رو بهتر است به مقایسه لاماری ایما با کی ‌ام‌ سی K7 بپردازیم تا نقاط ضعف و قوت این دو کراس اوور چینی بیشتر برای خریداران آنها مشخص شود.

مشخصات فنی

لاماری ایما نخستین بار در سال ۲۰۲۰ با عنوان دانگ فنگ T5 ایوو در چین رونمایی شد. این خودرو با نشان فورتینگ در بازارهای جهانی عرضه می‌شود، اما در ایران به‌صورت ری‌برندشده به دست متقاضیان می‌رسد.

شرکت آرین پارس موتور از سال ۱۴۰۱ عرضه لاماری ایما را در کشورمان آغاز کرد که به دلیل طراحی ظاهری مطلوب و قوای فنی بهتر از رقبا در آن زمان، توانست خیلی زود مورد توجه خریداران قرار گیرد. در سمت دیگر کی‌ام سی کی ۷ از محصولات کرمان موتور حضور دارد؛ این خودرو از محصولات شرکت جی ای سی (جک موتور) است و نام اصلی آن جک X7 است اما در ایران با نشان کی ‌ام‌ سی به فروش می‌رسد. شرکت کرمان موتور طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ عرضه آن را ادامه داد، اما بنا به دلایلی، دیگر تصمیم به ادامه فروش K7 ندارد.

در بحث مقایسه کی ام سی K7 با لاماری ایما از نظر مشخصات فنی باید به اطلاع برسانیم که لاماری ایما با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم TGDi می‌تواند قدرتی نزدیک به ۱۹۵ اسب بخار و گشتاور ۲۸۵ نیوتن.متر را به یک گیربکس اتوماتیک دوکلاچه ۷ سرعته روغنی تحویل دهد.

چنین میزان قدرتی برای یک کراس اوور ۱۵۵۰ کیلوگرمی رقم مطلوبی به شمار می‌رود که به کمک آن شتاب صفر تا صد لاماری ایما تقریبا نزدیک به ۹.۵ ثانیه خواهد شد.

کی ام سی K7 نیز اگرچه از یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم استفاده می‌کند، اما حداکثر قدرت آن چیزی حدود ۱۷۱ اسب بخار است که بعد از اعمال الزامات مرتبط با کاهش آلایندگی به حدود ۱۶۱ اسب بخار می‌رسد. معادل ۲۵۱ نیوتن.متر گشتاور نیز از دل موتور این خودرو بیرون می‌آید که بعد از عبور از یک گیربکس دو کلاچه ۶ سرعته تر به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

بنابراین موتور کی ام سی کی ۷ ضعیف‌تر از حریف عمل می‌کند. ضمن آنکه وزن این خودرو نیز نسبت به لاماری حدود ۱۸۵ کیلوگرم سنگین‌تر است و درنتیجه نسبت توان به وزن آن در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد. این نکته باعث می‌شود که شتاب صفر تا صد کی ام سی K7 به محدوده ۱۱.۹ ثانیه انتقال پیدا کند که نشانگر ضعف توان حرکتی آن نسبت به لاماری ایما است.

علاوه بر ضعف شتاب و چابکی، ایراداتی نیز در نحوه عملکرد گیربکس بعضی از نمونه نمونه‌های کی ‌ام ‌سی کی ۷ دیده شده و مواردی مثل ایراد در حرکت دنده عقب یا تاخیر زیاد در شروع حرکت به جلو، جزو انتقاداتی است که دارندگان KMC K7 نسبت به کارکرد جعبه دنده اظهار می‌کنند. البته نبود سیستم تیپ ترونیک هم در گیربکس لاماری ایما یکی از مهم‌ترین نقطه‌ضعف‌های این خودرو است که باعث کاهش لذت و دقت رانندگی با این کراس اوور چینی می‌شود.

متاسفانه سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک در هیچ یک از این دو ماشین مونتاژی وجود ندارد و در نتیجه خیلی نمی‌توان روی طبیعت‌گردی در مسیرهای شیب‌دار خارج جاده‌ای با آنها حساب باز کرد. اما در عین حال به نظر می‌رسد لاماری به دلیل هماهنگی بهتر پیشرانه و گیربکس به‌علاوه وزن کمتر، می‌تواند عملکرد بهتری در شیب‌زنی مسیرهای ملایم تپه‌ای داشته باشد.

وجود سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و مالتی لینک در عقب هم در خودروهای این رده قیمتی تقریبا مرسوم است که می‌تواند نسبت به مدل‌های مجهز به اکسل یکپارچه عقب، پایداری و کیفیت سواری بهتری را برای سرنشینان به ارمغان بیاورد.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ها

  لاماری ایما کی ام سی K7
طول ۴۵۶۵ میلیمتر ۴۷۷۶ میلیمتر
عرض ۱۸۶۰ میلیمتر ۱۹۰۰ میلیمتر
ارتفاع ۱۶۹۰ میلیمتر ۱۷۶۰ میلیمتر
فاصله محورها ۲۷۱۵ میلیمتر ۲۷۵۰ میلیمتر
وزن خالص ۱۵۵۰ کیلوگرم ۱۷۳۵ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر ۵ نفر
ظرفیت صندوق ۴۸۰ لیتر ۹۶۰ لیتر
حجم مخزن سوخت ۵۵ لیتر ۶۴ لیتر
قطر رینگ ۱۹ اینچ ۱۸ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی لاماری ایما

طراحی کی ام سی K7

همان‌طور که اشاره کردیم یکی از دلایل موفقیت لاماری ایما جذابیت ظاهری و استایل همه‌پسند آن بود که توانست نظرات بسیاری به سمت این کراس اوور مونتاژی چینی جلب کند. حالت تندوتیز چراغ‌ها، طرح زیبای جلو پنجره و فرم جذاب سپر جلو از دلایل عامه‌پسند‌شدن چهره لاماری ایما محسوب می‌شود.

در نمای جانبی وجود خطوط برجسته سیال باعث شده تا استایل لاماری کمی عضلانی به نظر برسد و در ناحیه عقب نیز چراغ‌های به‌هم‌پیوسته به همراه سر اگزوزهای چهارتایی واقعی، جلوه لوکس و البته اسپرت برای این محصول آرین پارس موتور به وجود آورده است.

در سمت دیگر میدان کی ام سی K7 نیز چهره نسبتا مدرنی دارد و آغازگر ورود محصولات چینی با طراحی متفاوت به بازار ایران به شمار می‌رود. اما پروفایل جانبی آن کمی خانوادگی‌تر از لاماری است و نمای عقب نیز به وضوح در مقایسه با لاماری ایما جذابیت کمتری ارائه می‌دهد. با این حال استایل کی‌ام‌سی کی ۷ تا حدودی تجملاتی دیده می‌شود و می‌تواند رای بسیاری از خانواده‌ها را به نفع خود مصادره کند.

با این تفاسیر و مقایسه لاماری ایما با کی ام سی K7 از نظر ظاهری، هر دو خودرو ظاهر زیبا، نسبتا لوکس و جذاب ارائه می‌دهند و بسته به سلیقه مشتری، جزو کراس‌اوورهای زیبای بازار به شمار می‌روند. اما افرادی که به دنبال خرید یک محصول اسپرت و همه‌پسندتر هستند، طراحی بدنه لاماری ایما را نسبت به حریفش بیشتر خواهند پسندید.

طراحی داخلی

کابین لاماری ایما

کابین کی ام سی K7

مقایسه لاماری با K7 در بحث طراحی داخلی تقریبا شانه‌به‌شانه پیش می‌رود؛ چراکه نمای داخلی هر دو خودرو نسبتا زیبا، متعادل و مدرن احساس می‌شود. اما در این بین به نظر می‌رسد که فرم داشبورد لاماری کمی ساده‌تر است و می‌توانست با رعایت برخی جزییات و اضافه کردن تزیینات بیشتر، نمایی جذاب‌تر از حالت فعلی نسبت به حریف پیدا کند. به‌ویژه نوع متریال به‌کاررفته در داشبورد لاماری ایما نسبت به حریف ضعیف‌تر است و همین مورد می‌تواند حسی نسبتا ناخوشایندتر در کاربر ایجاد کند.

اما داشبورد کی‌ ام‌ سی کی ۷ به واسطه به‌کارگیری پلاستیک‌های مرغوب‌تر به‌علاوه روکش‌های چرم مصنوعی و سطوح نرم در قسمت بالا و میانی داشبورد، توانسته خود را به‌عنوان یک داشبورد باکیفیت و مرغوب در جمع خودروهای هم‌رده در بازار ایران جا بزند. بنابراین کی ۷ از این جهت نسبت به لاماری برتری دارد و در مجموع می‌توان گفت که کابین باکیفیت‌تری در مقایسه با حریف به سرنشینان خود هدیه می‌دهد.

البته طرح غربیلک فرمان کی ام سی کمی قدیمی به نظر می‌رسد و در قیاس با سایر حریفان از جمله لاماری ایما طراحی دلچسبی ندارد.

میزان فضای موجود در کابین هر دو خودرو نسبتا جادار است و ۳ سرنشین بزرگسال می‌توانند با کمترین محدودیت از صندلی‌های ردیف دوم استفاده کنند. صندلی‌های ردیف اول این دو نیز کاملا جادار و به فرم ارگونومیک طراحی شده تا راننده و سرنشین بتوانند تجربه سواری لذت‌بخشی را در ذهن خود ثبت کنند و می‌شود گفت از این جهت جزو بهترین ماشین های ایرانی برای مسافرت هستند.

اما از لحاظ میزان فضای صندوق عقب کی ام سی کی ۷ بسیار برتر ظاهر شده است؛ چراکه حجم صندوق عقب لاماری ایما به ۴۸۰ لیتر می‌رسد، اما این رقم برای کی ‌ام‌ سی K7 معادل ۹۶۰ لیتر است، یعنی دقیقا ۲ برابر ظرفیت صندوق عقب لاماری برای لوازم شما جا خواهد داشت.

آپشن ها و امکانات

امکانات لاماری ایما قابل قبول است، اما در مقایسه با کی ام سی K7 نبود آپشن‌هایی مثل آینه‌های جانبی تاشونده برقی، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، دوربین ۳۶۰ درجه، مموری و ماساژور برای صندلی راننده و تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو، در آن دیده می‌شود.
با این حال اگرچه
K7 نسبت به لاماری امکانات بهتر و مدرن‌تری ارائه می‌دهد اما متاسفانه هر دو خودرو فاقد رادارهای پرکاربردی مثل سیستم هشدار نقطه کور، هشدار تصادف از جلو، دستیار کمکی حرکت بین خطوط، رادار تابلوخوان و مواردی از این دست هستند که در بازار امروز تقریبا به جزو روتین لیست امکانات بسیاری از کراس‌اوورهای مونتاژی یا وارداتی تبدیل شده‌اند.

خرید لاماری ایما یا کی ام سی K7

نمای عقب لاماری ایما

نمای عقب کی ام سی K7

بعد از بررسی‌های به عمل آمده و نکاتی که در بالا به آن اشاره کردیم، می‌توان چنین نتیجه گرفت که مقایسه لاماری ایما با کی ‌ام سی K7  از جنبه‌هایی نظیر توان حرکتی و قدرت موتور بالاتر، شتاب بهتر سواری کمی نرم‌تر، هماهنگ بهتر موتور و گیربکس و طراحی ظاهری جذاب‌تر، به نفع لاماری ایما به پایان می‌رسد.

اما از نقطه‌نظر میزان فضای صندوق عقب، دارا بودن تیپ ترونیک، کیفیت بهتر کابین و تنوع امکانات، کی‌ ام‌ سی K7 خودرو مناسبی برای مشتریان خواهد بود. پس افرادی که به این معیارها اهمیت می‌دهند و آنها را در اولویت گذاشته‌اند، بهتر است به خرید کی۷ نیز فکر کنند. البته قیمت خودرو، به‌ویژه قیمت خودروی خارجی را نیز باید هنگام خرید این دو کراس اوور در نظر گرفت.

این نکته را هم در نظر بگیرید که کی ام سی کی ۷ دیگر روی خط تولید قرار ندارد، اما لاماری ایما همچنان توسط شرکت آرین پارس موتور تولید و عرضه می‌شود. این نکته باعث شده لاماری در بحث خدمات پس از فروش، قطعات یدکی و مواردی از این دست نسبت به حریف کرمان موتوری شرایط بهتری داشته باشد و از لحاظ خرید خودرو و فروش ماشین نیز لاماری ایما اصطلاحا به پول نقد نزدیک‌تر است و بازار پررونق‌تری را تجربه می‌کند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور

source

viraje

توسط viraje