Wp Header Logo 399.png


منتشر شده در 20 تیر 1403 ساعت 14:30


پیشرانه IK3 ایران خودرو ؛ موتور 3 سیلندر ایران خودرو چه مشخصاتی دارد؟

پیشرانه IK3 ایران خودرو جدیدترین قوای محرکه ای است که توسط این شرکت معرفی شده اما این موتور سه سیلندر چه مشخصات فنی ای دارد؟

شرکت ایران خودرو در میانه دهه ۹۰ شمسی با همکاری کمپانی ماهله آلمان نسبت به طراحی و توسعه یک سری موتور سه سیلندر اقدام کرد. به دلیل آغاز تحریم‌ها، این همکاری طی سال ۹۷ به حالت تعلیق درآمد و شرکت ایپکو به تنهایی فرایند توسعه موتور سه سیلندر ایران خودرو را ادامه داد. این پیشرانه نهایتاً در اواسط سال ۱۴۰۰ مورد تست قرار گرفت و در سال ۱۴۰۲ نیز به طور رسمی در نمایشگاه‌های مرتبط به معرض دید عموم گذاشته شد.

در حال حاضر ۴ تیپ از سری موتورهای سه سیلندر ایران خودرو IK3 (پیشرانه IK3 ایران خودرو) در فهرست تولید قرار گرفته‌اند که دارای حجم ۱ تا ۱.۳ لیتر بوده و از سامانه تنفس طبیعی یا توربوشارژ برخوردار هستند. سیستم زنجیر تایم، به کارگیری سامانه تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها یا CVVT برای هر دو میل سوپاپ دود و هوا، منیفولد خروجی دود یکپارچه، چهار سوپاپ برای هر سیلندر و استفاده از اویل پمپ متغیر جهت کاهش مصرف سوخت به اضافه کاهش ضریب تراکم سیلندر به منظور افزایش سازگاری آن با بنزین کم کیفیت، از مهمترین ویژگی‌های اصلاح شده در خانواده موتورهای سه استوانه ایران خودرو به شمار می‌روند.

پیشرانه IK3 ایران خودرو ؛ موتور 3 سیلندر ایران خودرو چه مشخصاتی دارد؟

در ادامه مطلب چهار تیپ از خانواده موتور سه سیلندر ایران خودرو را که قرار است روی محصولات جدید این شرکت نصب شوند، با جزئیات بیشتری معرفی می‌کنیم.

موتور سه سیلندر ۳F3H (پیشرانه IK3 ایران خودرو)

این پیشرانه توربوشارژ سه سیلندر ۱.۳ لیتری پرقدرت‌ترین تیپ از موتورهای سه سیلندر ایران خودرو به حساب می‌آید که با کد ۳F3H شناخته می‌شود. این پیشرانه دارای سیستم تزریق مستقیم سوخت بوده و به صورت تک سوز بنزینی مطابق با استاندارد آلایندگی یورو ۶ طراحی شده است.

حداکثر قدرت موتور توربوشارژ ۳F3H حوالی ۱۱۱ کیلووات یا ۱۴۹ اسب بخار است و نهایت گشتاور حاصل از آن نیز به رقم فوق‌العاده ۲۴۰ نیوتن متر می‌رسد که قطعاً کشش دلچسب و شتابگیری مناسبی به خودروهای سواری کامپکت یا انواع کوچکتر هدیه می‌دهد. میزان مصرف سوخت موتور ۳F3H در سیکل ترکیبی نیز معادل ۵.۵ لیتر به ازای پیمایش ۱۰۰ کیلومتر مسافت ارزیابی شده است.

موتور سه سیلندر ۳F3N

دومین موتور از خانواده پیشرانه‌های سه سیلندر ایران خودرو با کد ۳F3N در فهرست محصولات این شرکت جا گرفته است. این پیشرانه از نوع تنفس طبیعی بوده و ۱.۳ لیتر حجم دارد. حداکثر توان تولیدی توسط این موتور معادل ۶۵ کیلووات یا ۸۷ اسب بخار و ۱۲۲ نیوتن متر گشتاور است که آن را برای به کارگیری روی خودروهای کوچک، به ویژه هاچبک‌های جدید به گزینه‌ای ایده‌آل و کم استهلاک تبدیل می‌کند. مصرف سوخت این نمونه از موتورهای سه سیلندر ایران خودرو به طور متوسط چیزی نزدیک به ۵.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

پیشرانه IK3 ایران خودرو ؛ موتور 3 سیلندر ایران خودرو چه مشخصاتی دارد؟

موتور سه سیلندر ۳F3L (پیشرانه IK3 ایران خودرو)

این موتور ۱.۳ لیتری توربوشارژ قابلیت سازگاری با سوخت سی‌ان‌جی دارد و می‌تواند قدرتی نزدیک به ۹۰ کیلووات یا ۱۲۱ اسب بخار و ۱۸۵ نیوتن متر گشتاور را در سر میل‌لنگ خود تولید کند. میانگین مصرف سوخت موتور ۳F3L ایران خودرو معادل ۵.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده و طبق اطلاعات دریافتی قرار است روی خودروی تارا با گیربکس ۶ دنده دستی انجام وظیفه کند.

موتور سه سیلندر ۳FON

این پیشرانه کوچک‌ترین عضو خانواده موتورهای سه استوانه‌ای ایران خودرو محسوب می‌شود و قرار است روی یک محصول کوچک و کم وزن حدوداً ۸۰۰ تا ۹۰۰ کیلوگرمی نصب شود. حداکثر قدرت این پیشرانه سه سیلندر ۱ لیتری با سیستم تنفس طبیعی، معادل ۵۴ کیلووات یا ۷۲ اسب بخار است که می‌تواند گشتاوری معادل ۹۸ نیوتن متر را به گیربکس تحویل دهد.

در پایان باید اشاره کنیم که قرار بود از سال ۱۴۰۳ شاهد ورود رسمی این موتورها به محصولات ایران خودرو باشیم که تا به اینجای کار یعنی ابتدای تابستان ۱۴۰۳ اثری از حضور هیچ یک از این موتورها روی محصولات ایران خودرو نبوده است. اما گفته می‌شود که درنهایت باید این پیشرانه‌ها با تیراژ سالانه حدود ۸۰۰ هزار دستگاه روی تولیدات مختلف ایران خودرو نصب شوند و در اختیار مشتریان قرار گیرند.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir