Wp Header Logo 447.png

به گزارش مجله ماشین، فورد پس از استفاده از نشان پوما روی یک کراس‌اور، حالا با احیای نام افسانه‌ای دیگری از اروپا، این کار را دوباره تکرار کرده است.

با فورد کاپری جدید آشنا شوید که تغییر قابل توجهی نسبت به کوپه‌ی فست‌بک فروخته‌شده بین اواخر دهه‌ی ۱۹۶۰ تا اواسط دهه‌ی ۱۹۸۰ دارد.

در حالی که مدل اصلی به‌عنوان «موستنگِ اروپا» به بازار عرضه می‌شد، معادل امروزی آن صرفاً یک شاسی‌بلند برقی دیگر است.

در واقع، کاپری نسخه‌ای کوپه‌مانند از فورد اکسپلورر تمام برقی است که در اروپا فروخته می‌شود.

هر دو خودرو بر روی پلتفرم MEB گروه فولکس‌واگن قرار گرفته‌اند؛ بنابراین، می‌توانید کاپری را معادل فورد برای ID.5 در نظر بگیرید، در حالی که اکسپلورر نسخه‌ای با ظاهری متفاوت از ID.4 است.

فورد کاپری 2025
نمای عقب فورد کاپری ۲۰۲۵

این تغییر رویه‌ای کاملاً آشکار نسبت به کاپریِ اصیل است که با داشتن ارتباطات مکانیکی با کورتینا، یک فورد واقعی محسوب می‌شد.

شاید با گفتن اینکه این خودرو تأثیرپذیری‌هایی از کوپه دارد، اغراق کرده‌ باشم؛ چرا که خط سقف تقریباً صاف است، به‌طوری که از نمای جانبی بیشتر شبیه یک سدان بلند به نظر می‌رسد.

طول، عرض، ارتفاع و فاصله‌ی بین دو محور کاپری جدید به ترتیب ۴۶۳، ۱۸۷، ۱۶۳ و ۲۷۷ سانتی‌متر است.

جای تعجب ندارد که نسبت‌های آن تقریباً با فولکس‌واگن ID.5 که در آمریکا عرضه نمی‌شود، مطابقت دارد. فورد قصد دارد این شاسی‌بلند برقی را با رینگ‌های ۱۹ اینچی استاندارد به فروش برساند، اما مجموعه‌های بزرگ‌تر ۲۰ و ۲۱ اینچی نیز به عنوان آپشن در دسترس خواهند بود.

مدل پایه دارای دیفرانسیل عقب و یک موتور برقی با قدرت ۲۸۲ اسب بخار و گشتاور ۵۴۲ نیوتن‌متر خواهد بود.

این پیشرانه برای رسیدن از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در ۶.۴ ثانیه و دستیابی به حداکثر سرعت محدود شده‌ی الکترونیکی ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت، نیروی کافی دارد. فورد در گذشته مدل‌های کاپری با سرعت بالاتری می‌فروخت…

فورد در این خودرو از یک باتری لیتیوم یون نیکل-منگنز-کبالت (Li-NMC) با ظرفیت خالص ۷۷ کیلووات ساعت استفاده می‌کند که برای پیمودن ۶۲۸ کیلومتر با یک بار شارژ در چرخه‌ی WLTP مناسب است.

زمانی که باتری تمام می‌شود، حدود ۲۸ دقیقه طول می‌کشد تا باتری را از ۱۰ تا ۸۰ درصد در یک ایستگاه شارژ سریع DC با توان ۱۳۵ کیلووات «پر» کنید.

فورد کاپری 2025
نمای جانبی فورد کاپری ۲۰۲۵

با ارتقا به نسخه‌ی دو-موتوره، یک موتور الکتریکی در جلو به کاپری اضافه می‌شود. این مدل تمام چرخ محرک، قدرتی ترکیبی معادل ۳۳۵ اسب بخار و ۶۷۸ نیوتن‌متر ارائه می‌دهد و بنابراین مشابه فولکس‌واگن ID.5 GTX عمل می‌کند.

همین موضوع در مورد مدل تک‌موتوره کاپری نیز صدق می‌کند، زیرا خروجی مشابه با ID.5 غیر-GTX دارد. با توجه به اینکه این دو خودرو اساساً یکسان هستند، این موضوع چندان تعجب‌آور نیست.

به لطف نیروی اضافی، زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۵.۳ ثانیه کاهش می‌یابد که ۱.۱ ثانیه سریع‌تر از مدل دیفرانسیل عقب است.

با انتخاب نسخه‌ی دو-موتوره کاپری، نه تنها قدرت بیشتری به دست می‌آورید، بلکه از باتری کمی بزرگ‌تر و شارژ سریع‌تری نیز بهره‌مند می‌شوید.

بسته‌ی باتری ۷۹ کیلووات ساعتی را می‌توان با استفاده از حداکثر توان مجاز شارژ ۱۸۵ کیلووات، طی ۲۶ دقیقه از ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ کرد.

با یک بار شارژ کامل، این مدل قادر به پیمودن ۵۹۲ کیلومتر است که در مقایسه با مدل دیفرانسیل عقب، ۲۲ کیلومتر کاهش دارد.

در حالی که وزن کاپری‌های قدیمی بسته به نسل آن، از حدود ۹۰۰ تا ۱۲۲۵ کیلوگرم متغیر بود، این شاسی‌بلند برقی به طور قابل توجهی سنگین‌تر است.

مدل پایه حدود ۲۱۰۰ کیلوگرم و نسخه‌ی تمام‌چرخ محرکِ پرچم‌دار، ۲۲۲۷ کیلوگرم وزن دارد.

همان‌طور که در تصاویر مشاهده می‌شود، این شاسی‌بلند برقی با رنگ زرد تند به یاد کاپری RS، کابینی مشابه با اکسپلوررِ با شکلِ متعارف دارد.

فورد کاپری 2025
فضای داخل فورد کاپری ۲۰۲۵

از صفحه‌نمایش لمسی عمودی ۱۴.۶ اینچی استفاده می‌کند که برای آشکار کردن یک محفظه ذخیره‌سازی «مخفی» در پشت آن، به بالا و پایین حرکت می‌کند.

با انتخاب کاپری، از نظر کاربردی هم چیزی فدای ظاهر نشده است، چرا که فضایی معادل ۵۷۲ لیتر برای قرار دادن بار در پشت صندلی‌ها وجود دارد.

با خواباندن صندلی‌ها، این حجم به ۱۳۷۳ لیتر افزایش می‌یابد. این اعداد در واقع از اکسپلورر که با صندلی‌های ردیف دومِ بالا رفته، ۳۸۶ لیتر و با خواباندن ردیف دوم، ۱۲۳۸ لیتر فضای بار دارد، فراتر می‌رود.

این تفاوت قابل‌توجه احتمالاً به این دلیل است که کاپری با وجود داشتن فاصله‌ی بین دو محور مشابه، حدود ۱۶.۵ سانتی‌متر بلندتر است.

همانند اکسپلورر، کاپری احیا شده در شهر کلن آلمان مونتاژ خواهد شد. قیمت محلی مدل دیفرانسیل عقب از ۵۱,۹۵۰ یورو (معادل ۵۶,۱۸۰ دلار) آغاز می‌شود.

این قیمت ۲,۴۵۰ یورو (معادل ۲,۶۵۰ دلار) بیشتر از مدل پایه اکسپلورر است.

پوما و کاپری تنها نام‌های تاریخی فورد نیستند که به دامن شاسی‌بلندها افتاده‌اند. موستانگ Mach-E نیز از قدرت برندسازی یکی از محبوب‌ترین نام‌های این شرکت بهره می‌برد.

از بین این سه خودرو، فقط پوما یک خودروی برقی نیست. با این حال، این موضوع قرار است به زودی تغییر کند، چرا که نسخه‌ی برقی آن در اواخر سال جاری عرضه خواهد شد و به مدل بنزینی ملحق می‌شود.

source

viraje

توسط viraje